研究者詳細

顔写真

スプリング ライアン エドワード
Spring Ryan Edward
Spring Ryan Edward
所属
高度教養教育・学生支援機構 言語・文化教育センター 言語・文化教育センター(英語)
職名
教授
学位
  • 博士(国際文化)(東北大学)

  • 修士(国際文化)(東北大学)

学歴 3

  • 東北大学 大学院国際文化研究科

    2011年4月 ~ 2014年3月

  • 東北大学 大学院国際文化研究科

    2009年4月 ~ 2011年3月

  • The University of North Carolina at Charlotte Department of Languages and Culture Studies

    2001年8月 ~ 2005年5月

委員歴 5

  • 映像メディア英語教育学会 会長

    2024年11月 ~ 継続中

  • 映像メディア英語教育学会 ジャーナル編集委員会委員

    2018年4月 ~ 継続中

  • 日本映像メディア英語教育学会 副会長

    2022年11月 ~ 2024年11月

  • 日本映像メディア英語教育学会 国際交流担当

    2022年11月 ~ 2024年11月

  • 映像メディア英語教育学会 東日本支部副支部長

    2018年12月 ~ 2024年11月

所属学協会 6

  • 言語処理学会

    2021年8月 ~ 継続中

  • 外国語教育メディア学会

    2021年4月 ~ 継続中

  • 言語科学会

    2018年4月 ~ 継続中

  • 映像メディア英語教育学会

    2017年 ~ 継続中

  • 日本英語学会

  • 日本言語学会

︎全件表示 ︎最初の5件までを表示

研究分野 2

  • 人文・社会 / 外国語教育 /

  • 人文・社会 / 言語学 /

受賞 11

  1. 研究奨励賞受賞論文

    2023年5月 映像メディア英語教育学会

  2. 優秀論文賞

    2022年11月 日本言語科学会

  3. 総長賞

    2017年3月 東北大学

  4. 全学教育貢献賞

    2017年1月 東北大学

  5. 総長賞

    2014年3月 東北大学

  6. TESL-EJ Award for Excellence

    2024年2月 Teaching English as a Second or Foreign Language Electronic Journal Ton Ten 2023 Reviewer

  7. 研究奨励賞受賞論文

    2020年11月 映像メディア英語教育学会

  8. 第48号英語学論説資料収録論文集に選抜

    2017年1月 日本論説資料保存会

  9. Certificate of Appreciation

    2015年10月23日 Foreign Language Association of North Carolina

  10. Best Student Paper Award

    2010年12月 Pacific Asia Conference on Language, Information and Computation

  11. 第51号 英語学論説資料収録論文集に選抜

    日本論説資料保存会

︎全件表示 ︎最初の5件までを表示

論文 70

  1. Event conflation in high stakes testing: a comparison of usage and relationship to writing scores by language types 査読有り

    Ryan Spring

    Cognitive Linguistics 2025年2月19日

    出版者・発行元: Walter de Gruyter GmbH

    DOI: 10.1515/cog-2024-0005  

    ISSN:0936-5907

    eISSN:1613-3641

    詳細を見る 詳細を閉じる

    Abstract Talmy (1985. Lexicalization patterns: Semantic structure in lexical form. In Timothy Shopen (ed.), Language typology and syntactic description, vol. 3, 36–149. Cambridge, MA: Cambridge University Press, 1991. Path to realization: A typology of event conflation. In Proceedings of the 17th annual meeting of the Berkeley Linguistics Society, 480–519. Berkeley Linguistics Society) introduced the concept of event conflation: that two micro events can be conceptualized and expressed as a single macro event. He proposed a linguistic typology based on ths concept, and second language acquisition studies have suggested that learners whose first language is of a different type than their target language have extra difficulty interpreting and reproducing event conflation in the target language phrases. However, the degree to which using conflation patterns similar to the first language in one’s target language impedes communication is still unclear. To observe the effect of first and second language type mismatches on communicative ability, data was taken from the independent writing task of the TOEFL iBT® Public Use Dataset and the Event Conflation Finder was used to extract and analyze instances of path encoding. Framing tendencies and correlations between these tendencies and rater scores were compared amongst learners whose first languages are often argued to be one of the three major types: satellite-framed, mixed-framed, and verb-framed. I found that only learners with verb-framed first languages exhibited a clear pattern of correlation between typical satellite-framing patterns and rater scores, suggesting that satellite-framed expressions are more difficult for learners whose first language is verb-framed.

  2. Creating an automated tool to assist with event-conflation studies: An explanation and argument for its importance 査読有り

    Ryan Spring, Naoyuki Ono

    Research Methods in Applied Linguistics 3 (1) 100054-100054 2024年1月

    出版者・発行元: Elsevier BV

    DOI: 10.1016/j.rmal.2023.100054  

    ISSN:2772-7661

  3. Incorporating project-based language learning into distance learning: Creating a homepage during computer-mediated learning sessions

    Fumie Kato, Ryan Spring, Chikako Mori

    Language Teaching Research 27 (3) 621-641 2023年4月1日

    DOI: 10.1177/1362168820954454  

    ISSN:1362-1688

    eISSN:1477-0954

  4. The role of ASR in EFL pronunciation improvement: An in-depth look at the impact of treatment length and guided practice on specific pronunciation points. 査読有り

    Spring, R, Tabuchi, R

    Computer Assisted Language Learning Electronic Journal 23 (3) 163-185 2022年8月

  5. The possibility of improving automated calculation of measures of lexical richness for EFL writing: A comparison of the LCA, NLTK and SpaCy tools 査読有り

    Ryan Spring, Matthew Johnson

    System 106 102770-102770 2022年6月

    出版者・発行元: Elsevier BV

    DOI: 10.1016/j.system.2022.102770  

    ISSN:0346-251X

  6. Acquiring the core-peripheral distinction in split intransitivity 査読有り

    Lili Wu, Ryan Spring

    Journal of Second Language Studies 5 (1) 144-169 2022年1月27日

    出版者・発行元: John Benjamins Publishing Company

    DOI: 10.1075/jsls.19043.wu  

    ISSN:2542-3835

    eISSN:2542-3843

    詳細を見る 詳細を閉じる

    <title>Abstract</title> This study presents the results of an experimental investigation into the L2 acquisition of the core-peripheral distinction in the syntax of split intransitivity by L1 Mandarin EFL learners to verify whether or not their L2 acquisition is lexically constrained by the Split Intransitivity Hierarchy, which predicts that core verbs have primacy in both L1 and L2 acquisition over peripheral ones (<xref>Sorace, 2000</xref>, <xref>2004</xref>, <xref>2011</xref>). Two diagnostics of English split intransitivity, the prenominal past participles (PPPs) and the <italic>for hours</italic> constructions, were used to test native English speakers and Mandarin EFL learners’ gradient acceptability with respect to core-peripheral verb classes. The results of an acceptability judgment test show that both native speakers and nonnative speakers are sensitive to the core-peripheral distinction in the two diagnostics, and EFL learners exhibit a native-like sensitivity to core unaccusatives in PPPs but not in the <italic>for hours</italic> constructions. The results confirm that the core-peripheral distinction can be accounted for neither by L1 transfer nor L2 input, which suggests for the behavior is due to direct access to semantic universals in the L2 acquisition of split intransitivity syntax.

  7. Instructor- versus peer-based participation scores in EFL classes: Comparisons and correlation to oral proficiency. 査読有り

    Ryan Spring

    The Electronic Journal for English as a Second Language 26 (3) 2021年11月

  8. Assessing the Practicality of Using an Automatic Speech Recognition Tool to Teach English Pronunciation Online 査読有り

    Spring Ryan, Tabuchi Ryuji

    STEM Journal 22 (2) 93-104 2021年5月31日

    出版者・発行元: The Society for Teaching English through Media

    DOI: 10.16875/stem.2021.22.2.93  

    ISSN:1598-1002

    eISSN:2765-7078

  9. 非言語カテゴリータスクに作用する因子:日本語・英語母語話者が移動様態の特性と境界交差から受ける影響を対象に

    スプリング ライアン

    Studies in Language Sciences 19 (0) 19-34 2021年

    出版者・発行元: 言語科学会

    DOI: 10.34609/sls.19.0_19  

    詳細を見る 詳細を閉じる

    <p>本研究では日本人と英語母語話者を対象に非言語カテゴリータスクを実施し、母語のタイプ、移動様態の特性、境界交差の3因子が移動事象のカテゴリー化に影響を及ぼすか否かを調査した。二項ロジスティック回帰分析の結果から、母語タイプと3種類の移動様態 (使役手段 (causative)、速度(speed)、普段(default))がタスクに現れるかどうかがカテゴリー化に影響していたが、境界交差と異常手段(expressive)様態の有無が影響していないことが分かった。また、被験者の母語タイプに関わらず、視認性が高い様態 (使役手段) と視認性が低い様態 (普段) がタスクに含まれると、移動の様態を優先的に選択することが明らかになった。この結果に基づき、これまでの事象合成に関する先行研究を再考する必要があると考えられる。</p>

  10. Can video-creation project work affect students’ oral proficiency? An analysis of fluency, complexity and accuracy

    Ryan Spring

    TESL-EJ 24 (2) 2020年8月

    eISSN:1072-4303

  11. Maximizing the benefits of video-creation PBLL in the EFL classroom: A preliminary analysis of factors associated with improvement in oral proficiency. 査読有り

    Ryan Spring

    STEM Journal 21 (4) 107-126 2020年3月

  12. Using Multimedia Tools to Objectively Rate the Pronunciation of L1 Japanese EFL Learners. 査読有り

    Ryan Spring

    ATEM Journal: Teaching English through Multimedia 25 113-124 2020年3月

  13. Factors associated with improvement in oral fluency when using video-synchronous mediated communication with native speakers

    Ryan Spring, Fumie Kato, Chikako Mori

    FOREIGN LANGUAGE ANNALS 52 (1) 87-100 2019年3月

    DOI: 10.1111/flan.12381  

    ISSN:0015-718X

    eISSN:1944-9720

  14. Teaching Phrasal Verbs More Efficiently: Using Corpus Studies and Cognitive Linguistics to Create a Particle List

    Ryan Spring

    Advances in Language and Literary Studies 9 (5) 121-121 2018年10月31日

    出版者・発行元: Australian International Academic Centre

    DOI: 10.7575/aiac.alls.v.9n.5p.121  

    eISSN:2203-4714

    詳細を見る 詳細を閉じる

    Phrasal verbs are important for EFL and ESL education because of their high frequency, but can be difficult for learners because of their number and polysemy. While there are a number of studies on phrasal verbs, the widening focus of such studies has left a gap between theory and practical instruction. This study improves upon previous studies related to teaching phrasal verbs through cognitive linguistics by combining the theory of event conflation with corpus-based research to create a list of phrasal verb particles and meanings that is concise and yet comprehensive enough to account for approximately 95% of common phrasal verb meanings. It also reports the results of an experiment in which learners taught with this particle list improved more on pre-/post-tests of phrasal verbs than learners that studied a list of the most common phrasal verbs as whole entities (p&lt;0.001, d=1.34). Quantitative and qualitative data presented in this study also indicate that learners taught with the particle list improved their ability to conjecture the meanings of novel phrasal verbs more effectively than learners who studied common phrasal verbs as whole units.

  15. Mutually Beneficial Foreign Language Learning: Creating Meaningful Interactions Through Video-Synchronous Computer-Mediated Communication 査読有り

    Fumie Kato, Ryan Spring, Chikako Mori

    FOREIGN LANGUAGE ANNALS 49 (2) 355-366 2016年1月

    DOI: 10.1111/flan.12195  

    ISSN:0015-718X

    eISSN:1944-9720

  16. 事象フレームの言語類型と第二言語習得:移動と状態変化の表現をめぐって 査読有り

    スプリング・ライアン

    語彙意味論の新たな可能性を探って 408-431 2015年11月

  17. 経路重複 : 移動事象の枠付けに認知プロセスが存在する新たな証拠 査読有り

    SPRING Ryan, 小野 尚之

    Studies in language sciences : journal of the Japanese Society for Language Sciences 13 166-191 2014年12月

    出版者・発行元: 開拓社

  18. How cognitive typology affects second language acquisition: A study of Japanese and Chinese learners of English 査読有り

    Ryan Spring, Kaoru Horie

    COGNITIVE LINGUISTICS 24 (4) 689-710 2013年11月

    DOI: 10.1515/cog-2013-0024  

    ISSN:0936-5907

    eISSN:1613-3641

  19. Learning and Practicing Idiomatic Expressions Using Multimodal Video Materials

    Sachiko Nakamura, Ryan Spring

    JALT Postconference Publication 2024 (1) 268-274 2025年8月31日

    出版者・発行元: The Japan Association for Language Teaching (JALT)

    DOI: 10.37546/jaltpcp2024-32  

    詳細を見る 詳細を閉じる

    This study investigated how multimodal video materials, designed to facilitate the learning of idiomatic expressions through the repetition of sentences containing target items, impact the pronunciation accuracy and speech rate of Japanese EFL learners while they are reproducing the expressions orally. We found that learners improved at both aspects, but that pronunciation accuracy improved more. Responses to an open-ended survey question indicated that participants generally had positive attitudes toward the materials. Participants with positive feelings often left comments about idiom learning and retention, while those with negative attitudes often commented on fluency, which might be related to why speech rate improved less.本研究では、慣用表現を含む文を繰り返し発話することで慣用表現の学習を促すよう設計されたマルチモーダル動画教材が、日本人英語学習者の慣用表現を口頭で再現する際の発音の正確さ及び発話速度にどのような影響を及ぼすかを調査した。その結果、両面で改善が見られたものの、発話速度に比べて発音の正確さがより大きく向上したことが分かった。自由記述式のアンケート結果からは、参加者の多くが教材に対して肯定的な態度を示したことが明らかになった。肯定的な態度を示した参加者は慣用表現の学習や記憶保持に関するコメントを多く寄せていたのに対し、否定的な意見を持つ参加者の大半は流ちょうさに関するコメントをしており、これは発話速度の改善が相対的に小さかったという量的分析の結果と関連する可能性がある。

  20. Annotating Errors in English Learners’ Written Language Production: Advancing Automated Written Feedback Systems 査読有り

    Steven Coyne, Diana Galvan-Sosa, Ryan Spring, Camélia Guerraoui, Michael Zock, Keisuke Sakaguchi, Kentaro Inui

    Lecture Notes in Computer Science 292-306 2025年7月20日

    出版者・発行元: Springer Nature Switzerland

    DOI: 10.1007/978-3-031-98459-4_21  

    ISSN:0302-9743

    eISSN:1611-3349

  21. What affects EGAP lecture listening? The dynamics of practice, notetaking ability, and perceived difficulty in an EFL context

    Shizuka Sakurai, Ryan Spring

    JACET Journal of Developmental Education 5 1-19 2025年3月

  22. Negative transfer in the L2 acquisition of passive constructions among French learners in Burkina Faso 査読有り

    Alain Noindonmon Hien, Ryan Spring

    STUDIES IN AFRICAN LANGUAGES AND CULTURES (58) 121-144 2024年12月

    出版者・発行元: University of Warsaw

    DOI: 10.32690/SALC58.5  

    ISSN:2545-2134

  23. Rage Against the Machine: An Argument for Caution When Using ChatGPT in EFL and for Increased Human-AI Integration

    Ryan Spring

    Proceedings of the 2024 STEM International Conference (Seoul, Korea) 37-40 2024年10月

  24. Automated feedback on fluency and complexity measures for L2 academic paragraphs: Student perspectives and impacts on human-rater scores. 査読有り

    Emily MacFarlane, Ryan Spring

    Technology in Language Teaching & Learning 6 (3) 1-18 2024年10月

    DOI: 10.29140/tltl.v6n3.1536  

  25. The impact of note-taking, peer feedback, and automated feedback on summary writing: A study in the Japanese EFL context

    Ryan Spring, Sayumi Chico

    International Journal of English for Academic Purposes: Research and Practice 4 (2) 177-196 2024年9月

    出版者・発行元: Liverpool University Press

    DOI: 10.3828/ijeap.2024.11  

    eISSN:2634-4610

    詳細を見る 詳細を閉じる

    Summary writing can be challenging for Japanese EFL learners, who tend to have difficulty with over-copying from source texts, reaching appropriate lengths, and choosing information for inclusion. This study reports on three interventions taken in tandem in an academic writing class: note-taking, peer feedback, and automated feedback. The results suggest that combining these interventions into process-writing-based practice effectively enhanced students’ summary writing ability; text-length and content scores increased from a pre- to post-test and the amount of source text copying decreased. Furthermore, we found that students who had higher language ability and more of a tendency to over-copy initially were more likely to improve. Finally, students reported that they preferred the automated feedback and the greatest change in learners’ writing was observed after the automated feedback, so we think that plays an important role in improving summary writing ability. This article was published open access under a CC BY-NC-ND licence: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ .

  26. Teaching phrasal verbs and idiomatic expressions through multimodal flashcards. 査読有り

    Spring, Ryan, Takeda, Jessica

    STEM Journal 25 (2) 40-53 2024年5月

    DOI: 10.16875/stem.2024.25.2.40  

  27. The creation and impact of multimodal online tools for English for General Academic Purposes (EGAP) at Tohoku University 査読有り

    Jessica Takeda, Ryan Spring

    Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University 10 125-129 2024年3月

  28. The impact of ASR-based interactive video activities on speaking skills: Japanese EFL learners’ perceptions. 査読有り

    Sachiko Nakamura, Ryan Spring, Shizuka Sakurai

    Teaching English as a Second Language Electronic Journal (TESL-EJ) 27 (4) 2024年2月

    DOI: 10.55593/ej.27108a5  

  29. The effect of multimodal flashcards on L2 derivational vocabulary knowledge: A preliminary analysis of attempts and quiz question modes 査読有り

    Ryan Spring, Jessica Takeda

    Japan Association of Language Education and Technology Kanto Chapter 8 1-24 2023年12月

    DOI: 10.24781/letkj.8.0_1  

  30. A Human-AI Integrated Rating System for Improving Second Language Writing:The Case of Japanese Learners of English for General Academic Purposes

    Ryan Spring

    Reports of Japan Association for Language Education and Technology (LET), Kansai Chapter, Methodology Special Interest Group (SIG) 15 22-43 2023年10月11日

    出版者・発行元: Research Square Platform LLC

    DOI: 10.21203/rs.3.rs-3350837/v2  

    詳細を見る 詳細を閉じる

    Abstract In order to solve the problem of teachers not assigning and evaluating student writingbut not completely trusting AI raters, I created and tested a rating scheme in which an AImodel would rate students’ language use based on understandable criteria and humanswould quickly check the AI responses while rating content and structure. Teachers triedthe scheme and improvements were made based on new data and newly availableresearch. An online practice tool was also created for students so that they couldunderstand how the AI would rate their language use and practice accordingly. The AIrating models were improved over the course of three semesters based on student dataand the ratings of external professional raters. As a result, an increasing number ofteachers used the rating scheme, the number of students that practiced writing and wereevaluated increased university-wide, and reasonable levels of fairness assessment weremaintained.

  31. Transformations of number of words and phrases signaling supporting details: Potential variables for automated rating 査読有り

    Ryan Spring

    Language Education & Technology 60 1-24 2023年10月

    DOI: 10.24539/let.60.0_1  

  32. A big-data investigation of Satellite-framing over time: Is English writing becoming more satellite-framed?

    Ryan Spring, Naoyuki Ono

    The 24t Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences (JSLS) Handbook 125-128 2023年7月

  33. A Study of Practical Usage of the Present Perfect of English: A Contribution toward English Education from Media Corpus 査読有り

    Atsuko Otsuki, Ryan Spring, Keina Hamagami, Sachiko Nakamura

    ATEM Journal: Teaching English through Multimedia 28 17-30 2023年6月

  34. The impact of a curriculum-based formative assessment on EGAP 査読有り

    Ryan Spring, Shizuka Sakurai

    JACET Selected Papers 9 65-84 2023年3月

  35. An examination of correlations between multiword expression interpretability and general proficiency test scores 査読有り

    Kevin Crowley, Sam Haugh, Ryan Spring

    APU Journal of Language Research 8 46-61 2023年3月

    DOI: 10.34409/apujlr.8.1_47  

  36. Improvements and Continual Development to the EGAP-based English Curriculum at Tohoku University 査読有り

    Ryan Spring, Shizuka Sakurai, Takeshi Okada

    Bulletin of the Tohoku University Institute for Excellence in Higher Education 9 125-129 2023年3月

  37. The possibility of using satellite-framed expressions as a measure of phrasal complexity in EFL writing: Preliminary findings and considerations.

    Ryan Spring

    Proceedings of the 49th Conference of the Japan Association for English Corpus Studies (JAECS) 7-12 2023年

  38. A pilot study of an integrated AI-human writing-rater system: How I learned to stop worrying and love the machine. 査読有り

    Ryan Spring

    The 23rd Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences (JSLS) Handbook 130-134 2022年7月

  39. Using digital storytelling and project-based learning with elementary school EFL learners. 査読有り

    Spring, Ryan, Soe, Thiri, Aiezza, Christopher

    ATEM Journal: Teaching English through Multimedia 27 3-16 2022年5月

  40. Comparing syntactic complexity measures counted by Tregrex-based tagging and UD-based tagging for evaluating L1 Japanese EFL paragraph writing

    Ryan Spring, Matthew Wade Johnson

    Proceedings of the 28th Annual Meeting of the Association for Natural Language Processing 319-323 2022年3月

  41. The New Normal: How the COVID-19 Pandemic Accelerated the Adoption of a New English Curriculum 招待有り 査読有り

    Vincent Scura, Richard Meres, Barry Kavanagh, Ryan Spring

    Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education, Tohoku University 8 61-68 2022年3月

  42. The Typology of Motion Expressions in English, Japanese, and Persian: Reconsidering the Cline versus Typology Debate Based on Heading 査読有り

    Parimah Javanmardi, Ryan Spring, Satoshi Uehara

    Open Journal of Modern Linguistics 12 (01) 29-43 2022年2月

    出版者・発行元: Scientific Research Publishing, Inc.

    DOI: 10.4236/ojml.2022.121004  

    ISSN:2164-2818

    eISSN:2164-2834

  43. The Tohoku method: A new academic English curriculum at Tohoku University and its preliminary evaluation. 査読有り

    Sakurai, Shizuka, Spring, Ryan, Takebayashi, Shuichi

    The JACET 60th Commemorative International Convention Proceedings 53-54 2021年8月

  44. he/sheエラーと母語干渉と地域性の訛り 査読有り

    スプリング・ライアン, 田淵龍二

    210-211 2021年8月

  45. 同期型オンライン授業における学生のカメラ使用による効果 査読有り

    スプリング・ライアン, 中村佐知子

    映像メディア英語教育研究 26 143-154 2021年5月

  46. スピーキング 3 秒採点と赤ペン添削システム開発とオンライン授業 人手による主観評価から機械(AI)による客観評価へ

    田淵龍二, スプリング・ライアン

    言語処理学会第27回年次大会予稿集 298-303 2021年3月

  47. Report on Teaching English A1 and B1 Core Skills in 2020: Implications from Student Survey, Core Skills Tests, and TOEFL Data

    SPRING Ryan, OKADA Takeshi

    東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要 = BULLETIN OF THE INSTITUTE FOR EXCELLENCE IN HIGHER EDUCATION TOHOKU UNIVERSITY (7) 309-318 2021年3月

    出版者・発行元: 東北大学高度教養教育・学生支援機構

    ISSN:2189-5945

  48. A comparative study of refusal strategies among Chinese learners of Japanese and English Is there an L2 centered pragmatic competence?

    CUI HAINING, SPRING RYAN

    Tohoku psychologica folia (78) 1-18 2020年3月24日

    出版者・発行元: 東北大学文学研究科心理学研究室

    ISSN:0040-8743

  49. How Watching Subtitled YouTube Videos Can Affect EFL Listening and Reading Abilities.

    Sachiko Nakamura, Ryan Spring

    ATEM Journal: Teaching English through Multimedia 25 3-16 2020年3月

  50. Can Studying an L3 Make Meaningful Impact on the Acquisition of an L2?:A Primary Analysis of Students Studying Third Languages at Tohoku University

    SPRING Ryan, HIEN Alain

    東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要 = BULLETIN OF THE INSTITUTE FOR EXCELLENCE IN HIGHER EDUCATION TOHOKU UNIVERSITY (6) 79-87 2020年3月

    出版者・発行元: 東北大学高度教養教育・学生支援機構

    ISSN:2189-5945

  51. Using short animations to help teach phrasal verbs from a cognitive typology standpoint: Implications from two years of comparative data. 査読有り

    Ryan Spring

    STEM Journal 20 (4) 105-122 2019年12月

  52. Student perspectives of learning phrasal verbs with animations. 査読有り

    Ryan Spring

    Proceedings of the 2019 ET2 Educational Transmedia Teaching ETAK-STEM Joint International Conference 41-46 2019年5月

  53. スカイプ・パートナーとのプロジェクト型外国語学習 ―初挑戦における有効性と問題点―

    スプリング ライアン, 加藤 冨美江, 森 千加香

    東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要 = BULLETIN OF THE INSTITUTE FOR EXCELLENCE IN HIGHER EDUCATION TOHOKU UNIVERSITY (5) 287-296 2019年3月

    出版者・発行元: 東北大学高度教養教育・学生支援機構

    ISSN:2189-5945

  54. 短編映画制作によるプロジェクト型英語学習 : 四技能の教育法の可能性として

    スプリング ライアン

    映像メディア英語教育研究 : ATEMジャーナル = Teaching English through multimedia : ATEM journal (24) 3-16 2019年

    出版者・発行元: 映像メディア英語教育学会

  55. Proposal of a Hierarchy for Manner Salience Affecting Motion-Framing Choices in English : At What Point Did I Make This Weird?

    Spring Ryan

    JELS 日本英語学会大会・国際春季フォーラム研究発表論文集 : papers from the Conference and from the International Spring Forum of the English Linguistic Society of Japan 36 175-181 2019年

    出版者・発行元: 日本英語学会

  56. How and Why to Teach English Metaphors to Japanese Learners Through Visual Media: With Practical Examples From Steven Universe

    Spring, Ryan, Suarez, Gerard

    STEM Journal 19 (4) 109-126 2018年11月

    出版者・発行元: The Society for Teaching English through Media

    DOI: 10.16875/stem.2018.19.4.109  

    ISSN:1598-1002

  57. The Importance of L1 Awareness in Teaching English as a Foreign Language: Examples from Korean and Japanese EFL learners

    SPRING Ryan, SHEWACK Eric

    東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要 = BULLETIN OF THE INSTITUTE FOR EXCELLENCE IN HIGHER EDUCATION TOHOKU UNIVERSITY (4) 269-276 2018年3月

    出版者・発行元: 東北大学高度教養教育・学生支援機構

    ISSN:2189-5945

  58. The effect of L2 onset on L2 and L3 learning: The case of native speakers of burkinabe languages

    Alain Hien, Ryan Spring

    Proceedings of the 32nd Pacific Asia Conference on Language, Information and Computation, PACLIC 2018 187-195 2018年

  59. Applying Advances in Cognitive Linguistic Typology to Phrasal Verb Instruction

    SPRING, RYAN

    第35回日本英語学会全国大会予稿集 145-148 2017年11月

  60. The possibilities and challenges of incorporating project based language learning into E-learning to improve Japanese language learning 査読有り

    SPRING RYAN EDWARD

    Proceedings of CASTEL / J 2017 218-223 2017年7月

  61. Developing Practical English Skills through Project Based Language Learning 査読有り

    SPRING Ryan

    東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要 = Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education, Tohoku University (3) 191-197 2017年

    出版者・発行元: 東北大学高度教養教育・学生支援機構

    ISSN:2189-5945

  62. 東北大学・ノースカロライナ大学間のスカイプ・パートナー・プログラム : 英語コミュニケーション能力向上ツールとしての効果に関する調査 査読有り

    スプリング ライアン, 加藤 冨美江, 森 千加香

    東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要 = Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education, Tohoku University (2) 263-269 2016年

    出版者・発行元: 東北大学高度教養教育・学生支援機構

    ISSN:2189-5945

  63. 会話能力向上のためのスカイプ利用の有効性

    加藤冨美江, 森千加香

    第二言語習得研究会(JASLA)第26回全国大会予稿集 28-33 2015年12月19日

  64. Pilot Study: Investigation of the Effectiveness of Skype for Enhancing the Oral Abilities of Japanese and English Learners 査読有り

    Fumie Kato, Chikako Mori, Ryan Spring

    Proceedings of the 30th Annual Conference of Southeastern Association of Teachers of Japanese 87-100 2015年5月

  65. Getting in the Right Frame of Mind to Learn English as a Second Language 査読有り

    SPRING Ryan

    東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要 = Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education, Tohoku University 1 (1) 115-123 2015年

    出版者・発行元: 東北大学高度教養教育・学生支援機構

    ISSN:2189-5945

  66. To what extent does musical aptitude influence foreign language pronunciation skills? A multi-factorial analysis of Japanese learners of English 査読有り

    Matthew Dolman, Ryan Spring

    World Journal of English Language 4 (4) 1-11 2014年12月

  67. The effects of Talmy's cognitive framing typology on second language acquisition: A study of Japanese and Chinese speakers' acquisition of English motion and change-of-state events.

    Ryan Spring

    2014年3月

  68. Cognitive Typology and Second Language Acquisition Beyond Motion: The Effects of Change-of-State Framing 査読有り

    Ryan Spring, Naoyuki Ono

    日本言語学会第147回予稿集 100-105 2013年12月

  69. 英語のフレーム化習得に関する認知言語学的研究:中国語・日本母語母語話者を対象に 招待有り

    Ryan Spring, Kaoru Horie

    日本語とX語の対象:言語を対象することで分かること 95-104 2011年

  70. A Look into the Acquisition of English Motion Event Conflation by Native Speakers of Chinese and Japanese 査読有り

    Ryan Spring

    PROCEEDINGS OF THE 24TH PACIFIC ASIA CONFERENCE ON LANGUAGE, INFORMATION AND COMPUTATION 563-572 2010年

︎全件表示 ︎最初の5件までを表示

MISC 13

  1. Initial Findings from an Online Fluency Tool for 1st-year University Students.

    Emily MacFarlane, Ryan Spring, Jessica Takeda

    Center for Culture and Language Education, Tohoku University 2023 Nenpo 10 87-94 2025年3月

  2. 英語教育のためのマネーボール 招待有り

    スプリング・ライアン

    東北大学出版会会報(宙) (37) 3-5 2024年10月

  3. Analysis of difficulty in listening to lectures: What makes lectures more or less difficult for Japanese EFL students? 査読有り

    2021年言語・文化教育センター年報 (8) 26-30 2022年12月

  4. Free, Online Multilingual Statistics for Linguistics and Language Education Researchers 査読有り

    2021年言語・文化教育センター年報 (8) 32-38 2022年12月

    DOI: 10.13140/RG.2.2.12037.63202  

  5. Improvements in automatically calculating vocabulary use in EFL writing. 招待有り

    Spring, Ryan, Johnson, Matthew Wade

    OASIS Database 2022年6月

  6. Common pronunciation mistakes that affect intelligibility: A preliminary error analysis of Tohoku University EFL students. 査読有り

    Ryan Spring

    Annual Report of the Center for Culture and Language Education 7 37-44 2022年3月

  7. Creating formative assessments for English A1 and B1 classes.

    2019年言語・文化教育センター年報第 6 25-28 2021年3月

  8. Using Arrival for discussions and motivation in an EFL context. 招待有り

    Spring, Ryan

    STEM Journal 20 (2) 155-157 2019年5月

  9. A survey of tools to objectively evaluate L2 speech.

    2017年言語・文化教育センター年報第 4 35-39 2019年3月

  10. Adding CLIL to a project based course: Creation of supplementary CLIL materials for PES classes

    SPRING RYAN EDWARD

    2016年言語・文化教育センター年報 (3) 23-26 2018年3月

  11. 英語学習の個人化

    スプリング・ライアン

    東北大学全学教育広報(曙光) (43) 9-11 2017年3月

  12. Raising English learners’ ability to conjecture and glean the meanings of new words: Supplementary lessons to improve reading ability

    Spring, R, Scura, V

    2015年言語・文化教育センター年報第 (2) 29-34 2017年3月

  13. Using advances in SLA research practically in the EFL classroom

    Spring, Ryan

    2014年言語・文化教育センター年報 2016年1月

︎全件表示 ︎最初の5件までを表示

書籍等出版物 7

  1. Strategies for growing and enhancing university-level Japanese programs

    Kato, Fumie, Spring, Ryan E.

    Routledge 2020年

    ISBN: 9780367373849

  2. From linguistic theory to the classroom : a practical guide and case study

    Spring, Ryan

    Cambridge Scholars Publishing 2019年

    ISBN: 9781527537163

  3. 動詞キューワードで学ぶアクティブ・ラーニング英会話ワークブック 基礎編

    大月敦子, ライアン・スプリング, 浜中啓子

    株式会社ティーケー出版 2023年3月

    ISBN: 9784909908704

  4. Pathways to Academic English, 4th Edition

    Ryan Spring, Vincent Scura

    Tohoku University Press, Sendai 2023年3月

    ISBN: 9784861633881

  5. Active Learning Workbook for English Conversation with Verb Cue Words

    Atsuko Otsuki, Junko Matsuzaki Carreira, Ryan Spring

    Metropolitan Press 2022年4月

    ISBN: 9784909908490

  6. Pathways to Academic English, 3rd Edition

    Ryan Spring, Pamela Vittorio, Vincent Scura

    Tohoku University Press 2022年3月

    ISBN: 9784861633751

  7. Pathways to academic English

    東北大学高度教養教育・学生支援機構

    Tohoku University Press 2021年

    ISBN: 9784861633539

︎全件表示 ︎最初の5件までを表示

講演・口頭発表等 96

  1. The Role of Note Quality in EFL Learners' Listening Comprehension of Academic Lectures

    Shizuka Sakurai, Ryan Spring

    JACET 64th International Convention 2025年8月28日

  2. Annotating Errors in English Learners’ Written Language Production: Advancing Automated Written Feedback Systems

    Steven Coyne, Diana Galvan-Sosa, Ryan Spring, Camélia Guerraoui, Michael Zock, Keisuke Sakaguchi, Kentaro Inui

    AIED 26th Annual International Conference on Artificial Intelligence in Eduacation 2025年7月25日

  3. 準実験的英語教育研究における実験群・対照群の再検討

    スプリング・ライアン

    外国語教育メディア学会関東支部第152回 (2025年度春季) 研究大会 2025年7月12日

  4. Exploring ASR-Based Interactive Videos: Where We Are and What's Next

    Sachiko Nakamura, Ryan Spring

    The 26th Temple University Applied Linguistics Colloquium 2025年2月9日

  5. Using automatic speech recognition to create free fluency and pronunciation tests and practice tools

    Ryan Spring

    Applied Linguistics Circle Meetup 2024 2024年12月12日

  6. Retention Training for Learning Idiomatic Expressions

    Sachiko Nakamura, Ryan Spring

    JALT2024 International Conference and Educational Materials Exhibition 2024年11月17日

  7. Introducing AI in a 4-skills Academic English Program 招待有り

    Shizuka Sakurai, Ryan Spring, Sachiko Nakamura, Jessie Takeda

    JALT2024 International Conference and Educational Materials Exhibition 2024年11月16日

  8. Introduction of an intelligent tutoring character to enhance online engagement

    Ryan Spring

    The 29th Association for Teaching English through Multimedia (ATEM) National Convention 2024年11月11日

  9. Teaching speech acts through interactive video speaking activities: Advanced data and focusing on feedback

    Sachiko Nakamura, Ryan Spring, Atsuko Otsuki, Keina Hamagami

    The 29th Associatoin for Teaching English through Multimedia (ATEM) National Convention 2024年11月11日

  10. Rage Against the Machine: An Argument for Caution When Using ChatGPT in EFL and for Increased Human-AI Integration.

    Ryan Spring

    2024 Society of Teaching English through Multimedia (STEM) International Conference 2024年10月5日

  11. Multimodal Online Tools at Tohoku University 招待有り

    Emily MacFarlane, Jessie Takeda, Ryan Spring

    Sendai JALT & Sendai JACET Joint presentation event 2024年9月29日

  12. New and Open Topics in Teaching English through Multimedia

    Ryan Spring

    3rd Tohoku Area Special Study Session of ATEM 2024年9月7日

  13. How to avoid common mistakes with statistics: Hints and free tools

    Ryan Spring

    63rd JACET International Convention 2024年8月28日

  14. Changes in EFL learners' comprehension, note-taking ability, and self-perceived difficulty when listening to lectures

    Shizuka Sakurai, Ryan Spring

    The 63rd Annual Conference of the Japan Association for Language Education & Technology 2024年8月7日

  15. A free human-AI integrated text-readability tool: Making the best of teacher intuition and corpus research

    Ryan Spring

    LET East-Japan Branch 150th Research meeting 2024年6月24日

  16. Interactive Video-speaking Tests: Possibilities and Challenges

    Ryan Spring

    ATEM East Japan Spring 2024 Conference 2024年5月26日

  17. Toward pedagogically-informed automated writing feedback for language learners

    Steven Coyne, Diana Galvan-Sosa, Camélia Guerraoui, Michael Zock, Ryan Spring, Keisuke Sakaguchi, Kentaro Inui

    JALT CALL 2024 Conference 2024年5月18日

  18. Using the Event Conflation Finder to Explore the Effects of Register and Time Period on Conflation Patterns 招待有り

    Ryan Spring

    Japan Association for English Corpus Studies 2024 Spring Research Meeting 2024年5月11日

  19. What REALLY makes learners better writers?

    Ryan Spring

    JACET Tohoku Branch Conference 2023年11月11日

  20. Mulimodal online flashcards: Implementation & effects

    Jessica Takeda, Ryan Spring

    Tohoku English Language Teaching Expo 2023年12月10日

  21. Feedback Provision in Academic Writing Classes

    Ryan Spring, Emily MacFarlane

    JALT 2023 International Conference 2023年11月25日

  22. Measuring students’ use of satellite-framing objectively: Usages in rating the persuasive paragraph writing of L1 Japanese EFL learners

    Ryan Spring

    The 2nd Annual Research Meeting of the LET Methodology SIG 2023年11月18日

  23. Engaging Students in Speaking Activities with Video Prompts

    Ryan Spring

    The 28th ATEM (The Association for Teaching English through Multimedia) International Conference 2023年11月5日

  24. Expanding the Use of Visual Media for the Future: Our Shared Past and Visually Representing Automated Feedback for Students 招待有り

    Ryan Spring, Makoto Imura

    2023 STEM-Seta Seoul Joint International Conference 2023年10月28日

  25. Workshop: How to Make Better Videos for Your Classes Part 2: Camera Proximity

    Sachiko Nakamura, Ryan Spring

    Association for Teaching English through Multimedia East Japan Special Tohoku Research Meeting Number 2 2023年9月23日

  26. The Possibility of Using Satellite-framed Expressions as Measure of Phrasal Complexity in EFL Writing: Preliminary Findings and Considerations

    Ryan Spring

    Japan Association for English Corpus Studies, 49th Conference 2023年9月9日

  27. Quality over Quantity: Unlocking Key Factors in Improvement at Note-taking While Listening to Academic Lectures at a Japanese University

    Shizuka Sakura, Ryan Spring

    JACET 62nd International Convention 2023年8月29日

  28. Impact of a Login System and Motivational Tools on the Usage of Online EFL Practice Tools

    Ryan Spring, Jessica Takeda

    The Japan Association for Language Education and Technology 62st Annual National Conference 2023年8月8日

  29. A big-data investigation of Satellite-framing over time: Is English writing becoming more satellite-framed?

    Ryan Spring, Naoyuki Ono

    The Japanese Society for Language Sciences (JSLS) 24th Annual Conference 2023年7月9日

  30. How to Make Better Videos for Your Classes Part 1: Framing

    Ryan Spring, Sachiko Nakamura

    ATEM (The Association for Teaching English through Multimedia) East Japan Branch Chapter Hybrid Spring Conference 2023年7月1日

  31. Washback Effect of AI-Human Integrated Scoring on an EFL Curriculum over Three Semesters

    Ryan Spring

    The 149th LET (The Japan Association for Language Education & Technology) Kanto Branch Research Conference 2023年6月10日

  32. Practically integrating human and AI rating for individual EFL teachers: In the interest of fairness

    Ryan Spring

    American Association for Applied Linguistics 2023 Conference 2023年3月19日

  33. Measuring EFL Production for Education Research Objectively: An Overview of Fluency and Complexity Indices 招待有り

    Ryan Spring

    The 3rd Annual LET Methodology Research Group Meeting 2023年1月21日

  34. Statistics for Linguistics and Language Education Made Easy

    Ryan Spring

    The 13th ATEM (The Association for Teaching English through Multimedia) East Japan Branch Chapter Hybrid Conference 2022年12月17日

  35. Effects of Simple Automated Feedback on Summary Writing

    Ryan Spring

    The 148th LET (The Japan Association for Language Education & Technology) Kanto Branch Research Conference 2022年12月10日

  36. Effects of Implementing a Multi-Modal Online Tool on an English Curriculum

    Jessica Takeda, Ryan Spring

    The 148th LET (The Japan Association for Language Education & Technology) Kanto Branch Research Conference 2022年12月10日

  37. 言語研究の実践的応用と新展開の探り方:認知類型論、移動、変化、句動詞とプログラミング!? 招待有り

    スプリング・ライアン

    第22回名古屋大学人文学研究科言語学分野公開講演会 2022年11月18日

  38. Effects of various interventions on various levels of L1 Japanese EFL learners’ phrasal verb acquisition

    Ryan Spring

    JALT Vocab SIG 2022 Symposium on Vocabulary & Learning 2022年10月29日

  39. A pilot study of an integrated AI-human writing-rater system: How I learned to stop worrying and love the machine

    Ryan Spring

    The Japanese Society for Language Sciences 24th Annual International Conference (JSLS 2022) 2022年9月25日

  40. The impact of a curriculum-based formative assessment on EGAP

    Shizuka Sakurai, Ryan Spring

    The 61st JACET International Convention 2022年8月24日

  41. Effects of Automated Feedback on Student Acquisition of Different Types of Vocabulary

    Ryan Spring, Jessica Takeda

    The Japan Association for Language Education and Technology (LET) 61st Annual National Conference 2022年8月10日

  42. Argumentative signal words as a potential predictor of human rating

    Ryan Spring

    The Japan Association for Language Education and Technology (LET) 61st Annual National Conference 2022年8月10日

  43. Creating Your Own Videos: Innovations and Creating more Possibilities 招待有り

    Ryan Spring, Sachiko Nakamura

    The Association for Teaching English through Multimedia (ATEM) Open Online Presentation Series. 2022年8月5日

  44. 外国語教育におけるスピーキング宿題の可能化:Google Scriptsによる自動音声認識ツール

    スプリング ライアン

    LET関東支;年春季研究大会 2022年6月18日

  45. Comparing syntactic complexity measures counted by Tregrex-based tagging and UD-based tagging for evaluating L1 Japanese EFL paragraph writing

    Ryan Spring, Matthew Wade Johnson

    The 28th Annual Meeting of the Association for Natural Language Processing 2022年3月15日

  46. Use of interactive videos in university EFL learning

    Ryan Spring, Sachiko Nakamura, Shizuka Sakurai

    The 12th Annual East Japan Branch Conference of the Association for Teaching English through Multimedia. 2022年3月13日

  47. Using Automatically Calculated Measures of Complexity to Aid in Essay Grading

    Ryan Spring

    The 146th LET (The Japan Association for Language Education & Technology) Kanto Branch Research Conference 2021年12月11日

  48. Making English the Lingua Franca in EFL Multimedia: Then and Now 招待有り

    Yun Joon, Jason Lee, Ryan Spring, Yoona Roh, Naoko Kaneda

    The 26th ATEM (The Association for Teaching English through Multimedia) International Conference 2021年11月6日

  49. How the English of Movies, TV Dramas, and YouTube Can Contribute to the Development of Practical English Education: Present Perfect

    Atsuko Otsuki, Sachiko Nakamura, Ryan Spring, Keina Hamigami

    The 26th ATEM (The Association for Teaching English through Multimedia) International Conference 2021年11月6日

  50. he/sheエラーと母語干渉と地域性の訛り

    スプリング・ライアン, 田淵龍二

    JACET第60回記念国際大会 2021年8月28日

  51. The Tohoku method: A new academic English curriculum at Tohoku University and its preliminary evaluation

    Shizuka Sakurai, Ryan Spring, Shuichi Takebayashi

    JACET 60th Commemorative International Convention 2021年8月28日

  52. オンラインでのスピーキング授業 - ⾚ペン添削と修正⼒

    田淵龍二, スプリング・ライアン

    外国語教育メディア学会(LET)第60回全国研究大会 2021年8月22日

  53. Using digital storytelling and project based learning with elementary school EFL learners

    Ryan Spring, Thiri Soe, Christopher Aiezza

    Spring Meeting of the East Japan Branch of ATEM 2021年3月16日

  54. スピーキング3秒採点と赤ペン添削システム開発とオンライン授業人手による主観評価から機械(AI)による客観評価へ

    田淵龍二, スプリング・ライアン

    言語処理学会第27回年次大会(NLP 2021) 2021年3月16日

  55. スピーキング指導可視化ルーツ開発と指導意思決定支援AI自動赤ペン添削で弱点を図示する学習履歴マイニング

    田淵龍二, スプリング・ライアン

    第26回人工知能学会インタラクティブ情報アクセスと可視化マイニング研究会(SIGAM) 2021年3月8日

  56. 全自動赤ペン添削をオンライン授業に取り入れた学習―コロナ時代でのスピーキング練習への挑戦―

    スプリング・ライアン, 田淵龍二

    言語教育エキスポ2021 2021年3月7日

  57. 全自動赤ペン添削によるスピーキング学習支援の提案―AIによる自動音声認識を3秒で添削―

    田淵龍二, スプリング・ライアン

    言語教育エキスポ2021 2021年3月7日

  58. The effects of student camera usage in synchronous courses: Student views

    Ryan Spring, Sachiko Nakamura

    The 11th Annual Meeting of the East Japan Branch of ATEM (The Association for Teaching English through Multimedia) 2020年12月20日

  59. Factors affecting improvement in speaking ability through video creation PBLL: A preliminary analysis

    Ryan Spring

    Autumn Meeting of the East Japan Branch of ATEM 2020年9月13日

  60. マルチメディアツールによる客観的な発音評価:実践と実証

    スプリング・ライアン

    映像メディア英語教育研究学会(ATEM)第10回東日本支部大会 2019年12月15日

  61. Using student-generated digital media products for foreign language learning: How, why, and the practical benefits

    Ryan Spring, Matthew Love, Yosuke Fukai

    The 25th ATEM (The Association for Teaching English through Multimedia) National Convention 2019年10月19日

  62. How does video-creation PBLL affect the speaking skills of L1 Japanese EFL Learners? Through objective analysis of oral proficiency

    Ryan Spring

    The 25th ATEM (The Association for Teaching English through Multimedia) National Convention 2019年10月19日

  63. How Watching Subtitled YouTube Videos Can Help with Listening and Reading: A Preliminary Analysis

    Ryan Spring, Sachiko Nakamura

    Tohoku Area Special Research Meeting of the East Branch of ATEM 2019年9月29日

  64. Advances in teaching phrasal verbs through cognitive typology: Theory and practical pedagogical suggestions

    Ryan Spring

    Language and Language Education: Theory, Practice and Application 2019年8月24日

  65. Manner of motion salience affecting framing and categorization choices cross-linguistically: The case of Japanese and English native speakers

    Ryan Spring, Suguru Mikami

    The Japanese Society for Language Sciences 21st Annual International Conference 2019年7月7日

  66. 映像メディアを取り入れた句動詞の指導:映像導入の前後データの比較

    スプリング・ライアン

    映像メディア英語教育研究学会(ATEM)東日本支部夏季例会 2019年6月16日

  67. Do Japanese students have enough communicative competency to participate in CLIL? Exposing an incorrect assumption and inferiority complex

    Ryan Spring

    2nd Annual J-CLIL Tohoku Chapter Conference 2019年6月15日

  68. The effect of proper scaffolding on class participation

    Ryan Spring

    2nd Annual J-CLIL Tohoku Chapter Conference 2019年6月15日

  69. Student perspectives of learning phrasal verbs with animations

    Ryan Spring

    2019 ET2 Educational Transmedia Teaching ETAK-STEM Joint International Conference 2019年5月18日

  70. 東北大学で短編映画作成を通したプロジェクト型外国語学習:フランス語と英語の習得関連性をめぐって

    スプリング・ライアン, 深井陽介

    映像メディア英語教育研究学会(ATEM)第9回東日本支部大会 2018年12月16日

  71. Proposal of a hierarchy for manner salience affecting motion-framing choices in English: At what point did I make this weird?

    Ryan Spring

    36th Annual Conference of the English Linguistic Society of Japan 2018年11月24日

  72. Creating a better list of PV particles

    Ryan Spring

    37th Annual TESOL France Colloquium 2018年11月18日

  73. Changing from teaching English through movies to teaching through multimedia: Shifting from top down approaches to class design to bottom up approaches

    Ryan Spring, Kaoru Kiyosawa, Masahiro Suzuki

    The 24th ATEM (The Association for Teaching English through Multimedia) National Convention 2018年10月27日

  74. Increasing listening and speaking skills through Skype: The results of 3 years of data

    Ryan Spring

    The 24th ATEM (The Association for Teaching English through Multimedia) National Convention 2018年10月27日

  75. Curation of Online Videos for English Learners

    Ryan Spring, Sachiko Nakamura, Harumi Go

    The 24th ATEM (The Association for Teaching English through Multimedia) National Convention 2018年10月27日

  76. Setting Film-Making as the Project in a Project Based Language Learning Class

    Ryan Spring

    2018 TEEM International Conference 2018年9月16日

  77. Adding CLIL to PBLL: Creation of a CLIL-based textbook for an international project-based course

    Ryan Spring

    1st Annual J-CLIL Tohoku Chapter Conference 2018年6月16日

  78. 映画英語教育におけるトップダウン・ボトムアップ手法の可能性-4技能の向上からクリティカル・シンキング、専門分野の講義まで-

    SPRING RYAN EDWARD

    マルチメディア英語教育学会 東日本支部春季例会 2018年3月25日

  79. ホームページ作成を目標としたプロジェクト型外国語学習-会話能力向上を目指したスカイプ交流-

    SPRING RYAN EDWARD

    日本第二言語習得学会28回全国大会 2017年12月16日

  80. Applying Advances in Cognitive Linguistic Typology to Phrasal Verb Instruction

    SPRING RYAN EDWARD

    日本英語学会第35回全国大会 2017年11月18日

  81. Short animations as a tool for teaching phrasal verbs of motion and change from a cognitive linguistic perspective

    SPRING RYAN EDWARD

    第23回映画英語教育学会全国大会 2017年11月11日

  82. 認知言語学と句動詞の習得-事象合成の観点から- 招待有り

    SPRING RYAN EDWARD

    外国語習得・脳科学融合セミナー 2017年9月7日

  83. The Possibilities and Challenges of Incorporating Project Based Language Learning into E-learning to Improve Japanese Language Learning 国際会議

    SPRING RYAN EDWARD

    The 7th International Conference on Computer Assisted Systems For Teaching & Learning Japanese 2017年8月6日

  84. 認知言語学の英語教育への適応:事象合成から句動詞の教育へ

    SPRING RYAN EDWARD

    第6回IEHE教育開発セミナー:言語学研究と外国語教育へ 2017年7月6日

  85. 英語コミュニケーション能力向上のためのプロジェクト型外国語学習:短編映画作成の適用と妥当性

    SPRING RYAN EDWARD

    映画英語教育研究学会東日本支部夏季例会 2017年6月25日

  86. 移動と状態変化表現の第二言語習得:認知言語類型論の観点から

    スプリング・ライアン

    名古屋大学 2017年2月20日

  87. インターネット経由のプロジェクト型外国語学習

    スプリング・ライアン, 加藤冨美江, 森千加香

    日本第二言語習得学会第27全国大会 2016年12月18日

  88. 会話能力向上のためのスカイプ利用の有効性

    スプリング・ライアン, 加藤冨美江, 森千加香

    日本第二言語習得学会第26全国大会 2015年12月20日

  89. The effectiveness of using Skype to improve communicative abilities

    Ryan Spring, Kato Fumie, Chikako Mori

    The Foreign Language Association of North Carolina 49th Fall Conference 2014年10月24日

  90. 認知言語類型論と第二言語習得:移動・状態変化事象の英語表現の習得をめぐって

    東北大学高度教養教育・学生支援機構第5回正午PD回 2014年10月23日

  91. Talmy’s Typology and Second Language Acquisition

    小野尚之

    English Linguistic Society of Japan Spring Forum 2014年4月20日

  92. Cognitive typology and second language acquisition beyond motion: The effects on change-of-state framing

    小野尚之

    日本言語学会 2013年11月23日

  93. Satellitization: New Evidence for Cognitive Processes in Motion Event Framing 国際会議

    小野尚之

    1st World Congress of Scholars of English Linguistics 2012年6月5日

  94. Applied Cognitive Typology: A study of the L2 acquisition of a satellite-framed language by native speakers of Japanese and Chinese 国際会議

    堀江薫

    5th Annual Conference on Language, Discourse and Cognition 2011年4月27日

  95. A look into the acquisition of English motion event conflation by native speakers of Chinese and Japanese 国際会議

    24th Pacific Asia Conference on Language, Information and Computation 2010年12月

  96. 英語のフレーム化習得に関する認知言語学的研究:中国語・日本語母語話者を対象に

    堀江薫

    対象言語学シンポジウム―日本語とX語の対象― 2010年7月17日

︎全件表示 ︎最初の5件までを表示

共同研究・競争的資金等の研究課題 10

  1. リテンション・トレーニングによる英語4技能と語彙習得への効果の検証

    中村佐知子, スプリング・ライアン

    2024年4月 ~ 2028年3月

  2. 英語講義聴解からノートティキング・予約作成へ:難しさと効果的な指導方法の研究

    桜井静, スプリング・ライアン

    提供機関:Japan Society for the Promotion of Science

    研究機関:Tohoku University

    2023年4月 ~ 2028年3月

  3. 学術英語スピーキング・ライティングのための自動採点アシスタント・プログラム開発

    スプリング ライアン

    提供機関:Japan Society for the Promotion of Science

    制度名:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    研究種目:Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    研究機関:Tohoku University

    2022年4月 ~ 2027年3月

  4. 全学英語カリキュラム HP 用の知的教育システム作成・導入

    スプリング・ライアン, 武田ジェシカ

    2023年6月 ~ 2024年3月

  5. 英語カリキュラムに対応する多モードの学習ツール開発と実証研究

    武田ジェシカ, スプリング・ライアン, 三浦隆行

    2022年4月 ~ 2023年3月

  6. TOEFL ITPからiBTに繋がるEGAP教育のための教材研究と開発

    スプリング・ライアン, 岡田毅, 桜井静

    2021年5月 ~ 2022年3月

  7. 英語発信力向上のためのプロジェクト型外国語学習:有効性と上達の要因

    スプリング ライアン

    提供機関:Japan Society for the Promotion of Science

    制度名:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

    研究種目:Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

    研究機関:Tohoku University

    2019年4月 ~ 2022年3月

    詳細を見る 詳細を閉じる

    2019年度にデータを収集して、プロジェクト型外国語学習が実際に英語発信力(流暢さ、複雑さ、正確さ)の向上に繋がることを実証する一時的な分析を実施した。その成果を英語映像メディア教育学会の研究会で発表しました。また、国際ジャーナルに論文投稿をしましたが、私が開発した自動発音評価方法が正確であるかどうかをもっと実証しなければならないという指摘がありまして、論文が一時的に落ちまして、自動発音評価方法を実証する研究を実施してから論文を再度に提出した方がいいというアドバイスを頂いた。その後、自動発音評価を実証する分析を行い、学会でその成果を発表し、同じテーマの論文投稿を成功した。その後、プロジェクト型外国語学習が英語発信力の向上に有効である論文を再度に投稿しました。現在は査読中ですが、前回の問題が解決したようで、今度は投稿できそうです。また、要因分析と取り組み出しましたが、まだ研究協力者と相談している段階です。

  8. スカイプパートナーの英語コミュニケーション能力向上ツールとしての効果に関する調査 競争的資金

    制度名:The Other Research Programs

    2014年12月 ~ 2019年12月

  9. 英語句動詞習得を促進する認知類型論の応用研究

    スプリング ライアン

    提供機関:Japan Society for the Promotion of Science

    制度名:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    研究種目:Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    研究機関:Tohoku University

    2016年4月 ~ 2019年3月

    詳細を見る 詳細を閉じる

    認知言語学の最新研究によれば、英語と日本語では移動と変化の事象において、異なる観点から表現されている。この相違点は、日本人英語学習者が英語で自然な表現を作るのが困難である原因の一つであることは第二言語習得の研究に指摘されている。本研究はこれまでの研究を踏まえて、英語句動詞の数多くは移動と変化の表現であることに気付き、日本人英語学習にとってより勉強しやすい句動詞の指導法を創出し、その指導法の実証をした。新たに創出した句動詞の指導法を教育実験で実証した際、新しく創出した指導法で教えられた学生が句動詞をより勉強しやすく感じ、従来の指導法で勉強した学生よりも句動詞の知識が上達したことが分かった。

  10. 認知類型論による第二言語習得の研究 : 日本人と中国人による英語移動・変化表現の習得

    スプリング ライアン

    提供機関:Japan Society for the Promotion of Science

    制度名:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for JSPS Fellows

    研究種目:Grant-in-Aid for JSPS Fellows

    研究機関:Tohoku University

    2012年 ~ 2013年

    詳細を見る 詳細を閉じる

    本研究の目的は二つある。①Talmyが提案した認知言語類型化の要因が本当に認知プロセスによるものかどうかを明らかにする。これを証明するために、具体的に英語母語話者がi)頻繁に衛星化(移動を現す動詞に同じ意味を現す前置詞などを加えること)を生じることii)学習が進めに連れて、衛星化を起こす割合が少なくなることを明らかにする。②Talmyの言語類型化がどのぐらい第二言語の状態変化表現の習得に影響を及ぼすかを明らかにする。これを証明するために、具体的に日本語母語話者と中国語母語話者が英語を学習する際に、どのぐらい自分の母語の表現に沿って英語で表現しようとするか、どのぐらい英語の普段パターンに沿って表現するかを明らかにし、日本語母語話者と中国語母語話者の間の相違点と共通点を明らかにする。 以上に述べた目的①を達成するために、第一言語習得の実験を行う必要がある。アメリカに行き、英語母語話者である小学生・中学生・高校生に実験をやってもらう。被験者がどの程度で衛星化を行ったか検討し、統計分析ソフトなどでデータを分析する。得られた結果を基にして、学習が進むにつれて、衛星化が少なくなることを証明する。 目的②を達成するために、第二言語習得における言語の理解に関する実験と言語の産出に関する実験を行う。言語の理解に関する実験では短い動画を被験者に見せ、提供される英文が成立するかどうかを判断してもらう。言語の産出に関する実験では、短い動画を被験者に見せ、英語で1文で動画を描写してもらい、被験者はどの程度母語のフレームに沿うか、どの程度英語のフレームを使用するかを検討する。全てのデータを統計分析ソフトなどで分析する。得られた結果を基にして、学習者が自分の母語と異なるタイプを学習する際に、どのぐらい異なるフレーム化を理解・使用することができるかを証明する。

︎全件表示 ︎最初の5件までを表示

社会貢献活動 7

  1. 映像メディア英語教育学会 東日本支部 副部長

    2018年12月 ~ 2024年11月

  2. 映像メディア英語教育学会 会長

    2024年11月9日 ~ 継続中

  3. 映像メディア英語教育学会 国際交流担当・副会長

    2022年11月5日 ~ 2024年11月9日

  4. 留学する前の英語勉強

    2017年2月6日 ~

    詳細を見る 詳細を閉じる

    東北大学交換留学オリエンテーションで今後、留学に行く学生のために留学する前についての英語の勉強し方についての発表を行った。

  5. How NOT to give a good presentation

    2016年5月9日 ~

    詳細を見る 詳細を閉じる

    東北大学星稜キャンパースのFalling Walls Laboratoryのために、希望者のプレゼンテーション力を向上させるセミナーを行った。

  6. 招待講演

    2014年8月20日 ~

    詳細を見る 詳細を閉じる

    ノース・カロライナ州立大学シャーロット校にて招待講演を行った。タイトルは「What can you do with your Japanese major/minor?」であった。

  7. 招待講演

    2012年11月 ~

    詳細を見る 詳細を閉じる

    中南財経政法大学の日本語科にて招待講演を行った。タイトルは「認知言語類型論と第二言語習得:中国語母語話者と日本語母語話者の英語習得を対象に」であった。

︎全件表示 ︎最初の5件までを表示

メディア報道 3

  1. Living Globally

    The Official Magazine of The University of North Carolina at Charlotte The University of North Carolina at Charlotte

    2018年5月1日

    メディア報道種別: 新聞・雑誌

  2. スカイプで伸ばす英語力

    東北大学新聞

    2015年12月16日

    メディア報道種別: 新聞・雑誌

  3. Globe

    東北大学

    2014年10月1日

    メディア報道種別: 新聞・雑誌

    詳細を見る 詳細を閉じる

    東北大学大学院国際文化研究科の雑誌

学術貢献活動 2

  1. 副編集長

    2024年1月1日 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 学会・研究会等

  2. The Electronic Journal for English as a Second Language

    2020年 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 査読等