-
Ph.D.(Second Language Studies)(ミシガン州立大学)
-
M.A.(Second Language Acquisition)(メリーランド大学)
研究者詳細
経歴 12
-
2024年4月 ~ 継続中東北大学 言語脳認知総合科学研究センター(兼務)
-
2024年4月 ~ 継続中東北大学 応用認知神経科学センター(兼務)
-
2024年4月 ~ 継続中東北大学 大学院 国際文化研究科 言語科学研究講座 講師
-
2023年1月 ~ 2024年3月東京大学 大学院工学系研究科 附属国際工学教育推進機構 特任助教
-
2022年7月 ~ 2022年12月東京大学 大学院工学系研究科 附属国際工学教育推進機構 非常勤講師
-
2022年7月 ~ 2022年12月東京大学 大学院工学系研究科 附属国際工学教育推進機構 学術専門職員
-
2021年8月 ~ 2022年5月ミシガン州立大学 第二言語研究科 非常勤講師
-
2020年8月 ~ 2021年5月ミシガン州立大学 日本語学科 非常勤講師
-
2018年8月 ~ 2020年5月ミシガン州立大学 第二言語研究科 リサーチアシスタント
-
2017年8月 ~ 2018年5月メリーランド大学 カレッジパーク校 ティーチングアシスタント
-
2017年5月 ~ 2017年8月神田外語大学 アカデミックサクセスセンター リサーチアシスタント
-
2015年9月 ~ 2016年6月神田外語大学 外国語能力開発センター リサーチアシスタント
所属学協会 3
-
American Association for Applied Linguistics
2018年 ~ 継続中
-
Second Language Research Forum
2018年 ~ 継続中
-
Japan Second Language Acquisition Research Forum
2017年 ~ 継続中
研究キーワード 4
-
応用統計学
-
認知モデリング
-
応用言語学
-
認知心理学
研究分野 3
-
人文・社会 / 教育心理学 /
-
人文・社会 / 実験心理学 /
-
人文・社会 / 外国語教育 /
受賞 2
-
工学系研究科長賞 (教育部門)
2023年3月 東京大学 工学系研究科
-
学生賞 (Education Testing Service 賞)
2021年3月 米国応用言語学学会
論文 11
-
Research timeline: Automatization in second language learning 査読有り
Yuichi Suzuki, Ryo Maie, Bronson Hui
Language Teaching 2025年
DOI: 10.1017/S026144482500059X
-
Cumulative testing for vocabulary learning: The role of retrieval practice and proficiency 査読有り
Ryo Maie, Gaia Oikawa, Ying Chen, Takumi Uchihara
TESOL Quarterly 2025年
DOI: 10.1002/tesq.3391
-
Testing the three-stage model of second language skill acquisition 査読有り
Ryo Maie, Aline Godfroid
Studies in Second Language Acquisition 2025年
DOI: 10.1017/S027226312500021X
-
Arbitrary choices, arbitrary results: Three cases of multiverse analysis in L2 research 査読有り
Ryo Maie, Masaki Eguchi, Takumi Uchihara
Research Methods in Applied Linguistics 3 (2) 2024年
DOI: 10.1016/j.rmal.2024.100124
-
Individual differences in L2 speaker intuitions of phrasal frequency and association strength of multiword sequences 査読有り
Ryo Maie, Wei Yi
Vocabulary Learning and Instruction 13 (1) 2024年
-
First language effects on incidental vocabulary learning through bimodal input: A multisite replication of Malone (2018) 査読有り
TwiLex Group
Studies in Second Language Acquisition 2024年
DOI: 10.1017/S0272263124000275
-
Considerations to promote and accelerate Open Science: A response to Winke 査読有り
Rie Koizumi, Ryo Maie, Akifumi Yanagisawa, Yo In'nami
Language Testing 2024年
DOI: 10.1177/02655322241239379
-
Investigating L1 and L2 speaker intuitions of phrasal frequency and association strength of multiword sequences 査読有り
Wei Yi, Kaiwen Man, Ryo Maie
Language Learning 73 (1) 266-300 2023年
DOI: 10.1111/lang.12521
-
Learning without awareness by academic and nonacademic samples: An individual differences study 査読有り
Kathy Kim, Ryo Maie, Kiyotaka Suga, Zachary Miller, Bronson Hui
Language Learning 73 (4) 1087-1126 2023年
DOI: 10.1111/lang.12616
-
Controlled and automatic processing in the acceptability judgment task: An eye-tracking study 査読有り
Ryo Maie, Aline Godfroid
Language Learning 72 (1) 158-197 2022年
-
Conflicting evidence of explicit and implicit knowledge from objective and subjective measures 査読有り
Ryo Maie, Robert M. DeKeyser
Studies in Second Language Acquisition 42 (2) 359-382 2020年
MISC 5
-
英語教育研究におけるオープンサイエンス 招待有り
小泉利恵, 真家崚
英語教育 72 (3) 56-57 2023年
-
Testing the three-stage model of second language skill acquisition
Ph.D. DIssertation 2022年
-
Test-practice effects in L2 grammar instruction research: A pilot meta-analysis 招待有り
12 74-115 2022年
DOI: 10.17613/naqj-0w32
-
コロナ禍でもできる文法指導―文法指導・活動にバリエーションを 招待有り
鈴木祐一, 真家崚, 菅清隆
英語教育9月号 70-71 2020年9月
-
Interview with Nick C. Ellis 招待有り
Working Papers in SLS 10 1-6 2019年
書籍等出版物 3
-
Practice and automatization in second Language research: Perspectives from skill acquisition theory and cognitive psychology
Routledge 2023年8月
ISBN: 9781003414643
-
Language aptitude theory and practice
2023年3月
ISBN: 9781316513996
-
The Cambridge handbook of task-based language teaching
2021年
ISBN: 9781108868327
講演・口頭発表等 14
-
Adapting and evaluating formative L2 comprehensibility assessment scale
Aki Tsunemoto, Rie Koizumi, Makoto Fukazawa, Yo In'nami, Ryo Maie, Mariko Abe
Language Testing Research Colloquium 2025. 2025年6月
-
Cumulative testing for vocabulary learning: The role of retrieval practice and proficiency
Ryo Maie, Gaia Oikawa, Ying Chen, Takumi Uchihara
Vocab@Maryland 2025年6月
-
Individual differences in L2 intuitions of phrasal frequency and association strength
Ryo Maie, Wei Yi
2023 Vocabulary SIG Symposium (JALT) 2023年10月
-
Testing the three-stage model of L2 skill acquisition
Ryo Maie, Aline Godfroid
EuroSLA 32 2023年6月
-
L1 effects on incidental vocabulary learning through bimodal input: A multisite replication of Malone (2018)
Benjamin Kremmel, Yingzhao Chen, Jianwu Gao, Bronson Hui, Shuang Ma, Ryo Maie, Eva Puimège, John Rogers
American Association for Applied Linguistics 2023年3月
-
Revisiting learning without awareness with academic and non-academic samples: An individual differecnes study
Kathy Kim, Ryo Maie, Kiyotaka Suga, Zachary Miller, Bronson Hui
American Association for Applied Linguistics 2022年3月
-
Arbitrary choices, arbitrary results: A multiverse analysis of L2 reaction time data
Ryo Maie
American Association for Applied Linguistics 2021年3月
-
Testing skill acquisition stages in language learning: A case of vocabulary learning and practice
Ryo Maie
ESRC-JSLARF Symposium 2020年11月
-
Investigating the relationship between TOEFL scores and international students’ academic success: A meta-analysis.
Ryo Maie, Wenyue Ma
Second Language Research Forum 2020年9月
-
Eyeing acceptability judgment task: Automaticity moderates different L2 knowledge and processing
Ryo Maie
American Association for Applied Linguistics 2020年3月
-
Does automaticity moderate different types of L2 knowledge use in grammaticality judgments? An eye-tracking study.
Ryo Maie
Second Language Research Forum 2019年9月
-
Demystifying the complexity of individual differences under incidental conditions: A conceptual replication and extension
Ryo Maie
American Association for Applied Linguistics 2019年3月
-
Beyond boundaries: Combining methodological approaches to research on acquisition of explicit and implicit knowledge under an incidental condition
Ryo Maie, Robert M. DeKeyser
2018年8月
-
Task-based analysis of target discourse in media weather forecasts
Ryo Maie, Bradford Salen
TESOL International Convention & English Language Expo 2018年3月
共同研究・競争的資金等の研究課題 4
-
学習を促進する教室内スピーキング評価の継続的運用方法の検証
小泉 利恵, 深澤 真, 真家 崚, 常本 亜希, 印南 洋
提供機関:Japan Society for the Promotion of Science
制度名:Grants-in-Aid for Scientific Research
研究種目:Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
研究機関:University of Tsukuba
2024年4月 ~ 2028年3月
-
認知神経科学アプローチからの外国語習得におけるスキル習得のメカニズムの解明
真家崚
提供機関:Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology
制度名:Grants-in-Aid for Scientific Research
研究機関:Tohoku University
2024年4月 ~ 2026年
-
外国語学習におけるスキル習得モデルの妥当性の検証
提供機関:National Science Foundation
制度名:Doctoral Dissertation Research Improvement Grants
2022年3月 ~ 2024年9月
-
認知モデリングを用いた外国語学習におけるスキル習得理論の検証
提供機関:National Federation of Modern Language Teachers Associations
制度名:NFMLTA/MLJ Dissertation Writing Support Grants
2022年 ~ 2023年
担当経験のある科目(授業) 13
-
英語 I-B 東北大学
-
言語研究法 東北大学
-
英語 II-A 東北大学
-
英語 I-A 東北大学
-
Workshop towards Communicating Engineers 東京大学
-
英語 III 東北大学
-
日本語解析論 東北大学
-
Visualizing Japan in the Modern World 東京大学
-
Advanced Academic Writing 東京大学
-
Advanced Academic Presentation 東京大学
-
TESOL・英語教授法概論 ミシガン州立大学
-
初級日本語 2 ミシガン州立大学
-
初級日本語 1 ミシガン州立大学
学術貢献活動 7
-
PLOS ONE
2022年 ~ 継続中
-
Language Teaching
2021年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
Studies in Second Language Acquisition
2021年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
TESOL Quarterly
2020年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
Language Learning
2020年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
情報社会学
2025年 ~ 2025年
-
Language Assessment Quarterly
2023年 ~
学術貢献活動種別: 査読等