研究者詳細

顔写真

シルバ セシリア ノエミ
Silva Cecilia Noemi
Silva Cecilia Noemi
所属
高度教養教育・学生支援機構 言語・文化教育センター 言語・文化教育センター(初修語)
職名
准教授
学位
  • 博士(人間科学)(大阪大学)

  • 修士(人間科学)(大阪大学)

所属学協会 4

  • ASELE Asociación para la Enseñanza del Español

  • イスパニア学会

  • JALT

  • 日本教育工学会

研究キーワード 2

  • スペイン語文学

  • スペイン語教育

研究分野 1

  • 人文・社会 / 教育学 / リテラシー

論文 38

  1. Spanish for Practical Purposes: Collaborative Reading for Raising Intercultural Awareness 査読有り

    Cecilia Noemi Silva

    東北大学 高等教養教育・学生支援機構 言語・文化教育センター年報 (9) 6-10 2023年12月

  2. Spanish for Practical Purposes: A Multilevel Class Adapted to Students’ Interests 査読有り

    Cecilia Noemi Silva

    Bulletin of the Center for Culture and Language Education Tohoku University 2021 (8) 2022年12月

  3. A Spanish Project Based On The Concept Of Cultural Heritage 査読有り

    Cecilia Noemi Silva

    EDUlearn22 International Conference on education and New Learning Technologies (22) 7845-7848 2022年7月

  4. Promoting Cultural Interaction in the Classroom 査読有り

    Silva Cecilia

    Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (3) 2017年

  5. Developing a Portfolio for Self-assessment of Oral Communication 査読有り

    Silva Cecilia

    Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (3) 2017年

  6. Portfolio for Self-assessment of Oral Communication in Foreign Language Learning

    Silva Cecilia

    日本教育工学会第32回大会大阪大学 2016年9月17日

  7. Francisco Maldonado, un marrano en el Nuevo Mundo 査読有り

    Cecilia Silva

    Asociacion Asiatica de Hispanistas 2016年1月23日

  8. Language and culture: A theoretical and practical classroom suggestion for closing the gap 査読有り

    Cecilia Silva

    Studia Romanica Posnaniensia 43 (3) 131-145 2016年

    出版者・発行元: Wydawnictwo Naukowe INVIT

    DOI: 10.14746/strop.2016.433.009  

    ISSN:0137-2475

  9. Self- assessment of Speaking and Writing as Factor of Motivation in Foreign Language Learning 査読有り

    Cecilia Silva

    JSET 31st Japan Society for Educational Technology University of Electro Engineering 2015年9月21日

  10. Narrativa Profesional: herramientas para reflexionar, enseñar y aprender 査読有り

    Cecilia Silva

    XXVI Congreso Internacional ASELE. Centro de Lenguas Modernas de la Universidad de Granada. Granada, Spain 2015年9月16日

  11. La reconstrucción femenina del espacio en la novela historica de Cristina Bajo 査読有り

    Cecilia Silva

    FIEALC 2015年8月25日

  12. Los Personajes de Kazuo Ishiguro: en Busca de Respuestas en el Pasado 査読有り

    Cecilia Silva

    Cuadernos CANELA Revista Anual de Literatura, Pensamiento e Historia, Metodología de la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera y Lingüística de la Confederación Académica, Nipona, Española y Latinoamericana 26 9-23 2015年5月16日

  13. The Handbook of Spanish Second Language Acquisition. Kimberly L. Geeslin (Ed.). Chichester, UK: John Wiley & Sons, 2014. v+553pp. (Review) 査読有り

    Cecilia Silva

    Jalt Journal The research journal of the Japan Association for Language Teaching 37 (1) 74-77 2015年5月1日

  14. Description of the Spanish Proficiency Test DELE and Brief Report on Special Classes for DELE 査読有り

    Cecilia Silva

    Institute for the Excellence of Higher Education Journal (1) 142-152 2015年3月1日

  15. Integration of Cultural Issues in the Syllabus of Spanish Classes 査読有り

    Cecilia Silva

    第64回東北・北海道地区大学等高等・共通教育研究会研究集録 51-59 2015年2月1日

  16. Development of Educational Audio-visual Material for Foreign Language Classes 査読有り

    Cecilia Silva

    JSET 30th Japan Society for Educational Technology Gifu University 2014年9月19日

  17. Criterios Comunicativos, Multimodales e Interculturales en el Marco del Diseño de Materiales ELE 査読有り

    Cecilia Silva

    XXV Congreso Internacional de ASELE (Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera). Universidad Carlos III de Madrid, Getafe 2014年9月17日

  18. Integrating Culture to the Curriculum of Spanish Classes 査読有り

    Cecilia Silva

    高等教育開発推進センター紀要 (9) 87-97 2014年3月

    出版者・発行元: 東北大学高等教育開発推進センター

    ISSN:1881-0853

  19. Review: Teaching and Researching Language and Culture by Joan Kelly Hall 査読有り

    Cecilia Silva

    東北大学・高等教育開発推進センター紀要 (9) 125-128 2014年3月

  20. Historias de familia en SANTO OFICIO DE LA MEMORIA, de Mempo Giardinelli 査読有り

    Cecilia Silva

    Cuadernos Canela XXIV 77-88 2013年3月

  21. Reseña de "Territorio de penumbras" de Cristina Bajo. Cuadernos Canela (Confederación Académica Nipona, Española y Latinoamericana) Vol. XXIII pp. 175-178) 査読有り

    Cecilia Silva

    Cuadernos Canela (Confederación Académica Nipona, Española y Latinoamericana) 23 175-178 2012年3月31日

  22. Handbook for Beginning Level Spanish Classes. 東北大学・高等教育開発推進センター紀要』第7号 pp.135-144 査読有り

    Cecilia Silva

    東北大学高等教育開発推進センター紀要 7 135-144 2012年3月

  23. Hiperhistorias en la clase de ELE 査読有り

    Cecilia Silva

    Boletín de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera 507-515 2012年

  24. Múltiples inteligencias y múltiples actividades con textos literarios. Asele. Del texto a la lengua: la aplicación de los textos a la enseñanza-aprendizaje del español L2-LE. Kadmos. Salamanca, 2011. Vol. II pp.1297-1305. 査読有り

    Cecilia Silva

    ASELE Del texto a la lengua: La aplicación de los textos a la enseñanza-aprendizaje del español L2-LE 2 1297-1305 2011年

  25. Múltiples inteligencias y múltiples actividades con textos literarios 査読有り

    Cecilia Silva

    ASELE 2011年

  26. Literatura en la clase de ELE: contenido y recurso 査読有り

    Cecilia Silva, Paula Letelier

    JALT 2010年6月

  27. GRAMMAR STUDY IN FOREIGN LANGUAGE TEACHING. The Place of Grammar in a Sequence of Spanish Classes 査読有り

    Cecilia Silva

    東北大学高等教育開発推進センター紀要第5号 (5) 135-144 2010年3月

    出版者・発行元: 東北大学高等教育開発推進センター

    ISSN:1881-0853

  28. LITERATURE AS RESOURCE IN FOREIGN LANGUAGE TEACHING. Literature-based Activities in Spanish Classes 査読有り

    Cecilia Silva

    東北大学高等教育開発推進センター紀要第5号 (5) 145-152 2010年3月

    出版者・発行元: 東北大学高等教育開発推進センター

    ISSN:1881-0853

  29. Foreign Language Teaching: Literary Texts for Beginners 査読有り

    Cecilia Silva

    日本教育工学会 第25回全国大会 講演論文集 2009年9月19日

  30. Research on Spanish Grammar Teaching 査読有り

    Cecilia Silva

    34th JALT International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exposition. National Olympics Memorial Youth Center. Tokyo 2008年10月

  31. Narrativa y Reflexión como Desarrollo Profesional 査読有り

    Cecilia Silva

    XIX Congreso Internacional de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera. El profesor de Español LE/L2. Universidad de Extremadura. Cáceres, España 2008年9月

  32. Relatos de Cristina Bajo: entre la Historia y la Fantasía 査読有り

    Cecilia Silva

    XLIII Congreso Internacional de la AEPE Asociación Europea de Profesores de Español. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) Madrid, España 2008年7月

  33. Mujeres en la Saga de Cristina Bajo 招待有り 査読有り

    Cecilia Silva

    VI International Conference of the Asian Association of Hispanic Studies. Cervantes Institute. Manila, Philippines 2007年7月

  34. “The Place of Grammar in the Class of Foreign Language”. 査読有り

    Cecilia Silva

    Center for the Advancement of Higher Education, Tohoku University 2007年3月

  35. Analysis of Text and context in the times of violence 査読有り

    Cecilia Silva

    Fourth International Conference of New Directions in the Humanities. University of Carthage, Tunis, Tunisia 2006年7月

  36. Task-Supported Language Teaching with Real Beginners 査読有り

    Cecilia Silva

    Center for the Advancement of Higher Education, Tohoku University 2006年3月

  37. A task-Based Experience in Spanish as a Second Foreign Language 査読有り

    Cecilia Silva

    Center for the Advancement of Higher Education, Tohoku University 2005年3月

  38. Narrativa testimonial: Análisis de Operación Masacre de Rodolfo Walsh 査読有り

    Cecilia Silva

    Cuadernos Canela 2004年3月

︎全件表示 ︎最初の5件までを表示

MISC 1

  1. 9 Historias de amor

    Cecilia Silva

    Cuadernos Canela 153-155 2010年3月

講演・口頭発表等 36

  1. Maximizing strategies in Spanish classes Desafíos de una clase multinivel [Challenges of a Multilevel Class] 招待有り

    Cecilia Noemi Silva

    JALT 49th Annual Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition 2023年11月25日

  2. Teaching Experiences: Multilevel Classes 招待有り

    Cecilia Noemi Silva

    17th annual Teachers Helping Teachers (THT) – Bangladesh English Language Teachers Association (BELTA) Teacher Development Conference: Language Teaching: Insights for Changing Landscapes. 2023年10月29日

  3. Mediation in foreign language teaching: from a classic concept to a new mode

    Cecilia Noemi Silva

    17th annual Teachers Helping Teachers (THT) – Bangladesh English Language Teachers Association (BELTA) Teacher Development Conference: Language Teaching: Insights for Changing Landscapes. 2023年10月28日

  4. Models in intercultural competence: challenges for theory and practice

    Cecilia Noemi Silva

    17th annual Teachers Helping Teachers (THT) – Bangladesh English Language Teachers Association (BELTA) Teacher Development Conference: Language Teaching: Insights for Changing Landscapes. 2023年10月27日

  5. Portafolio de actividades basadas en el concepto de herencia cultural 招待有り

    Cecilia Noemi Silva

    33rd International Conference ASELE University of Burgos 2023年8月30日

  6. Maximizing resources for virtual language education: theory and practice Traditional and new models in language and culture pedagogy

    Cecilia Noemi Silva

    JALT 48th Annual Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition 2022年11月12日

  7. Mediation in Language Teaching: A Classic Concept, a New Model 招待有り

    Cecilia Noemi Silva

    BELTA (Bangladesh English Language Teachers Association)-THT (Teachers Helping Teachers) 16th Annual Teacher Development Conference 2022 2022年10月31日

  8. Activities based on the Concept of Cultural Heritage 招待有り

    Cecilia Noemi Silva

    BELTA (Bangladesh English Language Teachers Association)-THT (Teachers Helping Teachers) 16th Annual Teacher Development Conference 2022 2022年10月29日

  9. Models in intercultural competence: challenges for theory and practice 招待有り

    Cecilia Noemi Silva

    BELTA (Bangladesh English Language Teachers Association)-THT (Teachers Helping Teachers) 16th Annual Teacher Development Conference 2022 2022年

  10. Portfolio based on the concept of cultural heritage

    Cecilia Noemi Silva

    JALT ICLE SIG 2nd Conference 2022年9月10日

  11. Encuentros interculturales desde la perspectiva del aprendizaje transformador

    Cecilia Noemi Silva

    ASELE Asociacion para la ensenanza del espanol como lengua extranjera Universidad de Verona 2022年9月2日

  12. Online Spanish Program from the perspective of the 5 Cs

    Cecilia Noemi Silva

    JALT PanSIG Conference 2022 2022年7月9日

  13. Developing a Short-term Model for Intercultural Practice and Assessment 国際会議

    Cecilia Silva

    Sixth International Conference on the Development and Assessment of Intercultural Competence 2018年1月26日

  14. Building and shaping students’ learning: Construyendo el camino hacia la comunicación oral 国際会議

    Cecilia Silva

    全国語学教育学会第43回大会 2017年11月17日

  15. Como actuamos los docentes en el escenario educativo de las TICs

    Cecilia Silva

    日本イスパニア学会第63回大会 2017年10月7日

  16. Portfolio of Oral Communication: Scaffolding in Foreign Language Learning 国際会議

    Cecilia Silva

    日本教育工学会第33回全国大会 2017年9月15日

  17. A Scaffolding-based Portfolio in Language Teaching: a Visual Path to Speaking 国際会議

    Cecilia Silva

    24th International conference on Teaching, Education and Learning (ICTEL) 2017年9月12日

  18. Aplicacion de un Modelo Integral de Competencia Intercultural 国際会議

    Cecilia Silva

    ASELEスペイン語教育法学会第8回大会 2017年9月6日

  19. Teaching Language with Local Culture from Literature

    Cecilia Silva

    Jalt PanSIG 2017 2017年5月20日

  20. JALT Taller de Español 国際会議

    Evaluando mi progreso en la clase de español 2016年11月26日

  21. 7th International Conference on Learning, Education and Pedagogy (LEAP) 国際会議

    Cultural Diversity: Devising a Model for the Foreign Language Classroom 2016年11月8日

  22. JSET 32nd Conference of Educational Technology International Session

    Portfolio for Self-assessment of Oral Communication in Foreign Language Learning 2016年9月17日

  23. 文学分科会 国際会議

    La Reconstrucción Femenina del Espacio en la Novela Histórica de Cristina Bajo. 27th FIEALC (Latin America studies) conference 2015年8月25日

  24. 文学分科会

    Marcos históricos y mundos imaginarios en la obra de Kazuo Ishiguro. CANELA 27th Conference 2015年5月16日

  25. OLE - Other Language Educators 国際会議

    Enseñar y aprender español a través de las fronteras (Workshop: Methodology of Grammar). 40th JALT International Conference 2014. 2014年11月21日

  26. 日本イスパニア学会・文学分科会

    La reconstrucción femenina del espacio en la obra de Cristina Bajo 日本イスパニア学会第60回大会 2014年10月11日

  27. Jalt Other Languages Educators 国際会議

    Diseño de materiales didácticos: el lugar de la pluriculturalidad. 39th Jalt 2013 2013年11月23日

  28. JSET International Session

    Development of Educational Material for Foreign Language Classes: the Place of Culture日本教育工学会第29回大会 2013年9月20日

  29. Criterios para la creación de un manual adecuado al grupo de estudiantes 国際会議

    JALT 2012年10月12日

  30. Diseño de materiales didácticos: la pluriculturalidad ocupa lugar

    Primer Congreso sobre Plurilinguismo y Pluriculturalidad 2012年9月28日

  31. Definición y estrategias de la dimensión intercultural en el aula de ELE 国際会議

    Asele 2012年9月19日

  32. Production of Educational Material for Foreign Language Classes

    Japanese Society for Educational Technology 2012年9月15日

  33. Other Languages Educators 国際会議

    Actividades de Escritura Creativa en la Clase de Español 2011年11月19日

  34. El texto como introducción a la escritura creativa 国際会議

    36th JALT International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exposition. JALT 2010 2010年11月20日

  35. Múltiples inteligencias y múltiples actividades con textos literarios 国際会議

    XXI Congreso Internacional de la Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera. Del texto a la lengua: aplicación de los textos a la enseñanza-aprendizaje de LE/L2. 2010年9月29日

  36. Online and Face-to-Face Spanish Programs: the perspective of transformative learning 招待有り

    Cecilia Noemi Silva

    JALT PanSIG Conference 2023 2023年5月12日

︎全件表示 ︎最初の5件までを表示

共同研究・競争的資金等の研究課題 1

  1. Developing a collaborative portfolio of intercultural heritage for online exchange in Spanish as a foreign language

    Cecilia・N Silva

    2020年4月1日 ~ 2023年3月31日

    詳細を見る 詳細を閉じる

    2021年に実施した研究では、語学クラスにおける仮想環境の特徴や複数の文化学習教授モデルを議論することで、オンライン交流による異文化理解の理論的枠組みを強化することに焦点を当てた。 また、異文化交流の環境に関する5つの発表を行って、仮想空間の概念を見直すとともに、仮想空間が持つべき特徴を説明して、文化歴史活動論(Cole & Engestrom, 1993)の観点から異文化交流を、実践共同体(Wenger, 1999)の観点から学生の相互作用について説明して、仮想環境における語学教育の新たな空間について論じた。 枠組みの強化にあたっては、異文化間コミュニケーションに関する理論を実践に役立てるために、Janet BennetとMichael Byramの見解を取り入れた。異文化間活動の環境との関連では、学習空間として、あるいは文化生産・交流のために、ファシリテーターがどのようにしてこれらの空間を構築していくかが重要であると考えた(Kuntz & Berger, 2011:145)。 モデルに関しては、2022年3月発行の高度教養教育・学生支援機構紀要第8号pp.185-194に掲載された論文『異文化理解能力モデル:理論から実践まで』で、文化と異文化理解能力の概念化、および外国語クラスにおけるその統合について、3段階に分けて論じた。 この理論的枠組みを用いて、東北大学で第二外国語としてスペイン語を学ぶ学生と、カスティーリャ・ラ・マンチャ大学で日本語を学ぶスペイン人学生の間で試験的なオンライン交流を実施した。このパイロットケースでは、文化的な内容を含むアクティビティ、学生同士の交流、学生によるビデオやリポートなどのポートフォリオ制作が行われた。

社会貢献活動 4

  1. 海外研修Faculty Led Program

    2017年2月12日 ~ 2017年2月26日

    詳細を見る 詳細を閉じる

    スペインのコンプルテンセ大学研修の準備 事前研修の活動:セミナー 現地の研修:参加者の学生フィールドワーク、講義など 事後研修

  2. THT Teachers Helping Teachers

    2016年8月3日 ~ 2016年8月12日

    詳細を見る 詳細を閉じる

    Participation in a seminar for English Teachers in Hue University with a workshop called Shall we … read / write / listen / talk? Suggestions for integrating skills in one hour class

  3. JALT - Teachers Helping Teachers

    2015年9月19日 ~

    詳細を見る 詳細を閉じる

    Teacher training workshop on Integrating Culture in Language Teaching and Bridging the Gap between Students and Textbooks at Presidency University, Dhaka, Bangladesh.

  4. 横浜スペイン協会・演題

    2015年1月24日 ~

    詳細を見る 詳細を閉じる

    「アルゼンチンの歴史と文学ー早足探訪」先コロンブス期から現代まで