研究者詳細

顔写真

ツネモト アキ
常本 亜希
Aki Tsunemoto
所属
大学院国際文化研究科 国際文化研究専攻 応用言語研究講座
職名
准教授
学位
  • Ph.D.(コンコーディア大学)

  • M.A.(ユニバーシティカレッジロンドン)

  • 修士(教育学)(北海道教育大学)

経歴 9

  • 2025年4月 ~ 継続中
    宮城教育大学 教育学部 非常勤講師

  • 2025年4月 ~ 継続中
    東北大学 大学院国際文化研究科 准教授

  • 2024年4月 ~ 継続中
    法政大学 大学院 人文科学研究科 兼任講師

  • 2023年4月 ~ 2025年3月
    関西大学 外国語学部 助教

  • 2022年9月 ~ 2023年3月
    東京理科大学 教養教育研究院 葛飾キャンパス教養部 非常勤講師

  • 2018年9月 ~ 2022年12月
    コンコーディア大学 教育学研究科 リサーチアシスタント

  • 2018年9月 ~ 2022年8月
    コンコーディア大学 教育学部・教育学研究科 ティーチングアシスタント

  • 2015年4月 ~ 2016年3月
    学校法人希望学園 北嶺中・高等学校 英語科常勤専任講師

  • 2012年4月 ~ 2015年3月
    北海道教育大学 ティーチングアシスタント

︎全件表示 ︎最初の5件までを表示

学歴 5

  • コンコーディア大学 大学院博士課程 教育学研究科 応用言語学専攻

    2018年9月 ~ 2023年5月

  • ロンドン大学ユニバーシティカレッジロンドン 教育学研究所 英語教授法修士課程

    2016年9月 ~ 2017年9月

  • 北海道教育大学 大学院教育学研究科 教科教育専攻

    2012年4月 ~ 2015年3月

  • ロンドン大学 アジア・アフリカ学院

    2013年4月 ~ 2014年3月

  • 北海道教育大学 教育学部 基礎学習開発専攻

    2008年4月 ~ 2012年3月

研究分野 2

  • 人文・社会 / 言語学 /

  • 人文・社会 / 外国語教育 / 応用言語学

論文 12

  1. Coherence and Comprehensibility in Second Language Speakers’ Academic Speaking Performance 査読有り

    Aki Tsunemoto, Pavel Trofimovich

    Studies in Second Language Acquisition 2024年5月20日

    DOI: 10.1017/S0272263124000305  

  2. Pre- and in-service teachers’ beliefs about second language pronunciation teaching, their experience, and speech assessments 査読有り

    Aki Tsunemoto, Pavel Trofimovich

    System 118 103125 2023年11月

    DOI: 10.1016/j.system.2023.103125  

  3. The Relationship between Japanese EFL Learners’ Perceived Fluency and Temporal Speech Measures in a Read-Aloud Task 査読有り

    Aki Tsunemoto, Pakize Uludag, Kim McDonough, Talia Isaacs

    JALT Journal 45 (1) 107-121 2023年5月1日

    出版者・発行元: The Japan Association for Language Teaching (JALT)

    DOI: 10.37546/jaltjj45.1-5  

    ISSN:0287-2420

    詳細を見る 詳細を閉じる

    This study examined the relationship between holistic rater judgments of second language (L2) speech fluency (i.e., perceived fluency) and temporal measures of fluency (i.e., utterance fluency) in a read-aloud task. 63 L2 English Japanese secondary school students were audio-recorded while carrying out a 69-word read-aloud task. 11 L2 English-speaking instructors rated the speech for perceived fluency, and the speech samples were analyzed for utterance fluency. The linear regression model revealed that articulation rate and clause-internal pauses significantly predicted perceived fluency. Findings are discussed in relation to the use of read-aloud tasks for the teaching and assessment of L2 speech fluency. 本研究では、音読タスクにおける第二言語音声の流暢性に関する総合的評価と、スピーチの言語的特徴の関係性を調査した。高校生の日本人英語学習者63名が、69語の音読タスクを実施する様子を録音した。11人の言語指導経験のある第二言語英語話者が、スピーチの流暢性について評価した。更に、スピーチを言語的特徴について分析した。重回帰モデル解析の結果、発声速度と節内のポーズが流暢性の重要な予測変数として算出された。これらの成果に基づき、音読タスクを利用した第二言語における流暢性の指導や評価について教育的な示唆を行う。

  4. Pre-service teachers’ beliefs about second language pronunciation teaching, their experience, and speech assessments 査読有り

    Tsunemoto, A., Trofimovich, P., Kennedy, S.

    Language Teaching Research 27 115-136 2023年

    DOI: 10.1177/1362168820937273  

  5. 専門英語のコミュニケーション力向上を目的とした学習者応答音声の自動内容評価に関する検討

    仁科久那斗, 峯松信明, 齋藤大輔, 常本亜希

    情報処理学会研究報告 41 1-6 2023年

  6. Listener perceptions of customer service agents’ performance: Do comprehensibility, accentedness, and fluency matter? 査読有り

    Aki Tsunemoto, Mark McAndrews, Pavel Trofimovich, Eric Friginal

    Journal of Second Language Pronunciation 9 (2) 234-262 2023年

    出版者・発行元: John Benjamins Publishing Company

    DOI: 10.1075/jslp.21027.tsu  

    ISSN:2215-1931

    eISSN:2215-194X

    詳細を見る 詳細を閉じる

    Abstract This study investigated listener-based assessment of the job performance of second language (L2) speakers employed as customer service agents in outsourced foreign-based call centers, focusing on agents’ job performance as a function of the comprehensibility, fluency, and accentedness of their speech. Using Amazon’s Mechanical Turk crowdsourcing platform, 116 native English-speaking listeners evaluated two-minute recordings of actual customer service conversations featuring 18 Filipino agents, assessing them for three global speech dimensions (comprehensibility, accentedness, and fluency) and three performance indicators, including agents’ confidence, competence, and listeners’ interest in future communication with agents (a measure capturing customer patronage). Comprehensibility and fluency consistently predicted how the listeners assessed the agents on all job performance scales, and accentedness was additionally associated with how strongly the listeners wished to communicate with the agents. Findings generally highlight the importance of fluent and comprehensible L2 speech in workplace settings.

  7. VISUAL CUES AND RATER PERCEPTIONS OF SECOND LANGUAGE COMPREHENSIBILITY, ACCENTEDNESS, AND FLUENCY 査読有り

    Aki Tsunemoto, Rachael Lindberg, Pavel Trofimovich, Kim McDonough

    Studies in Second Language Acquisition 44 659-684 2022年7月

    DOI: 10.1017/S0272263121000425  

  8. Effects of benchmarking and peer‐assessment on French learners' self‐assessments of accentedness, comprehensibility, and fluency 査読有り

    Aki Tsunemoto, Pavel Trofimovich, Josée Blanchet, Juliane Bertrand, Sara Kennedy

    Foreign Language Annals 55 (1) 135-154 2022年4月

    DOI: 10.1111/flan.12571  

  9. USING TASK PRACTICE TO REDUCE SOCIAL INFLUENCES ON LISTENER EVALUATIONS OF SECOND LANGUAGE ACCENT AND COMPREHENSIBILITY 査読有り

    Kym Taylor Reid, Pavel Trofimovich, Mary Grantham O’Brien, Aki Tsunemoto

    International Journal of Listening 1-16 2021年4月4日

    出版者・発行元: Informa {UK} Limited

    DOI: 10.1080/10904018.2021.1904933  

    ISSN:1090-4018

  10. Effects of awareness-raising activities on Japanese university students’ listening comprehension of World English pronunciation 査読有り

    Yokomoto, Katsuya, Tsunemoto, Aki, Suzukida, Yui

    Lingua 32 97-113 2021年

  11. Exploring Japanese EFL Learners’ Attitudes Toward English Pronunciation and its Relationship to Perceived Accentedness 査読有り

    Tsunemoto, A., McDonough, K.

    Language and Speech 64 24-34 2021年

    DOI: 10.1177/0023830919900372  

  12. Exploring the Stability of Second Language Speech Ratings through Task Practice in Bilinguals’ Two Languages 査読有り

    Kym Taylor Reid, Mary Grantham O’Brien, Pavel Trofimovich, Aki Tsunemoto

    Journal of Monolingual and Bilingual Speech 2 315-329 2020年12月24日

    DOI: 10.1558/jmbs.17714  

︎全件表示 ︎最初の5件までを表示

MISC 2

  1. 言語教師の個人差要因が外国語スピーキング能力評価に及ぼす影響:ビリーフ(信念)と経験に着目して

    常本亜希

    村田財団研究助成成果報告書 36 691-698 2022年

  2. withコロナ時代の発音指導

    横本勝也, 常本亜希, 鈴木田優衣

    英語教育 (1月) 74-75 2020年12月

書籍等出版物 1

  1. The Routledge Handbook on Second Language Acquisition and Speaking

    Trofimovich, P, Isaacs, T, Kennedy, S, Tsunemoto, A

    Routledge 2022年3月

講演・口頭発表等 23

  1. Exploring Japanese teachers’ beliefs about L2 pronunciation instruction

    Tsunemoto, Aki

    JALT PanSIG 2024 Conference 2024年5月25日

  2. Effects of awareness-raising activities on bottom-up processing of world Englishes pronunciations

    Yokomoto, Katsuya, Tsunemoto, Aki, Suzukida, Yui

    The 14th Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT) Conference 2023年9月

  3. 専門英語のコミュニケーション力向上を目的とした学習者応答音声の自動内容評価に関する検討

    仁科久那斗, 峯松信明, 齋藤大輔, 常本亜希

    第137回音楽情報科学・第147回音声言語情報処理合同研究発表 2023年6月

  4. Comprehensibility, coherence, and discourse organization: Insights from an academic speaking task

    Tsunemoto, A, Trofimovich, P

    the American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2023年3月

  5. Listening comprehension of World English pronunciation: How effective are awareness-raising activities?

    Yokomoto, K, Tsunemoto, A, Suzukida, Y

    The 4th International Symposium on Applied Phonetics (ISAPh 2022) 2022年9月

  6. How do pre- and in-service teachers’ beliefs about pronunciation teaching relate to their L2 speech assessments?

    Tsunemoto, A, Trofimovich, P

    the Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT) Conference 2022年6月

  7. Linguistic Dimensions Underlying Listener Evaluations of Outsourced Call Centre Agents’ Performance

    Tsunemoto, A, Trofimovich, P, McAndrews, M, Friginal, E

    the 10th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech (New Sounds 2022) 2022年4月

  8. Exploring the relationship between outsourced call center agents’ L2 pronunciation and their job performance

    Tsunemoto, A, McAndrews, M, Trofimovich, P, Friginal, E

    the annual meeting of the American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2022年3月

  9. Linguistic and non-linguistic features in second language comprehensibility 招待有り

    Tsunemoto, A

    Methodology Special Interest Group, Japan Association for Language Education and Technology (LET) Kansai Chapter 2021年11月

  10. Effects of Nonverbal Cues in L2 Pronunciation Assessment.

    Tsunemoto, A, Lindberg, R, Trofimovich, P, McDonough, K

    the Virtual Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT) Conference 2021年6月

  11. Visual cues and L2 speech comprehensibility and comprehension.

    Tsunemoto, A, Lindberg, R, Trofimovich, P, McDonough, K

    the American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2021年3月

  12. Invited roundtable on Getting published in international journals in PhD Program in North America. 招待有り

    Tsunemoto, A

    Economic & Social Research Council (ESRC) and Japan Second Language Acquisition Research Forum (J-SLARF) Symposium on Second Language Acquisition 2020年10月

  13. Invited PhD student workshop on Roles of Discourse Organisation in L2 Speech Comprehensibility 招待有り

    Tsunemoto, A

    Economic & Social Research Council (ESRC) and Japan Second Language Acquisition Research Forum (J-SLARF) Symposium 2020年10月

  14. Role of Teachers’ Beliefs and Experience in L2 Comprehensibility, Accentedness and Fluency Assessments

    Tsunemoto, A

    the 30th Conference European Second Language Association (EuroSLA) 2020年7月

  15. How Should I Assess Students’ Pronunciation? A Case Study of Japanese Preservice Teachers’ L2 Pronunciation Assessments, Their Beliefs, and Their Experience

    Tsunemoto, A, Trofimovich, P, Kennedy, S

    Canadian Association of Applied Linguistics (CAAL/ACLA) Conference 2020年6月

  16. Examining links between pre-service teachers’ experience, their beliefs about pronunciation teaching, and their speech ratings

    Tsunemoto, A, Trofimovich, P, Kennedy, S

    The annual meeting of the American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2020年3月

  17. Preservice teachers’ beliefs about L2 pronunciation teaching, their experience, and speech assessments.

    Tsunemoto, A, Trofimovich, P, Kennedy, S

    the Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT) Conference 2019年9月

  18. Examining the acoustic and temporal measures underlying self- and other-assessment of accentedness

    Tsunemoto, A, Isaacs, T, McDonough, K

    the 9th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech (New Sounds 2019) 2019年8月

  19. Exploring the relationship between L2 English speakers' fluency and accentedness ratings and linguistic measures of phonological accuracy and fluency

    Tsunemoto, A, Uludag, P, McDonough, K, Isaacs, T

    the International Symposium on Bilingualism 12 2019年6月

  20. How does my speech sound? Japanese EFL speakers’ self-assessments of their pronunciation in two speaking tasks

    Tsunemoto, A

    the Canadian Association of Applied Linguistics Conference 2019年6月

  21. What makes L2 speech fluent? Predicting advanced L2 speakers’ judgements of L2 speech

    Tsunemoto, A, Uludag, P

    Concordia University Graduate Symposium in the Department of Education 2019年3月

  22. Task effects in L2 Japanese speakers’ self-assessments of accentedness and comprehensibility and native English teachers’ ratings

    Tsunemoto, A, Isaacs, T

    Second Language Research Forum 2018年10月

  23. Beginner-level EFL learners’ self-assessment of second language speech across two speaking tasks 招待有り

    Tsunemoto, A

    Japan Second Language Acquisition Research Forum (J-SLARF) First Annual Meeting 2017年9月

︎全件表示 ︎最初の5件までを表示

共同研究・競争的資金等の研究課題 2

  1. 学習を促進する教室内スピーキング評価の継続的運用方法の検証

    小泉 利恵, 深澤 真, 真家 崚, 常本 亜希, 印南 洋

    提供機関:Japan Society for the Promotion of Science

    制度名:Grants-in-Aid for Scientific Research

    研究種目:Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    研究機関:University of Tsukuba

    2024年4月1日 ~ 2028年3月31日

  2. What characterizes comprehensible speech for Japanese university students learning English?

    常本 亜希

    2024年4月1日 ~ 2028年3月31日

学術貢献活動 16

  1. Applied Linguistics

    2025年 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 査読等

  2. The Modern Language Journal

    2025年 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 査読等

  3. Annual Review of Applied Linguistics

    2025年 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 査読等

  4. System

    2024年 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 査読等

  5. Second Language Research

    2024年 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 査読等

  6. JALT Journal

    2024年 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 査読等

  7. Applied Psycholinguistics

    2024年 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 査読等

  8. Language Testing

    2023年 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 査読等

  9. Studies in Second Language Acquisition

    2023年 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 査読等

  10. Language Awareness

    2022年 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 査読等

  11. Journal of Second Language Pronunciation

    2022年 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 査読等

  12. ITL - International Journal of Applied Linguistics

    2022年 ~ 継続中

  13. Journal of Multilingual and Multicultural Development

    2021年 ~ 継続中

  14. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching (IRAL)

    2021年 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 査読等

  15. Language Teaching Research

    2020年 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 査読等

  16. Language Assessment Quarterly

    2020年 ~ 継続中

    学術貢献活動種別: 査読等

︎全件表示 ︎最初の5件までを表示