-
Ph.D.(コンコーディア大学)
-
M.A.(ユニバーシティカレッジロンドン)
-
修士(教育学)(北海道教育大学)
研究者詳細
経歴 9
-
2025年4月 ~ 継続中宮城教育大学 教育学部 非常勤講師
-
2025年4月 ~ 継続中東北大学 大学院国際文化研究科 准教授
-
2024年4月 ~ 継続中法政大学 大学院 人文科学研究科 兼任講師
-
2023年4月 ~ 2025年3月関西大学 外国語学部 助教
-
2022年9月 ~ 2023年3月東京理科大学 教養教育研究院 葛飾キャンパス教養部 非常勤講師
-
2018年9月 ~ 2022年12月コンコーディア大学 教育学研究科 リサーチアシスタント
-
2018年9月 ~ 2022年8月コンコーディア大学 教育学部・教育学研究科 ティーチングアシスタント
-
2015年4月 ~ 2016年3月学校法人希望学園 北嶺中・高等学校 英語科常勤専任講師
-
2012年4月 ~ 2015年3月北海道教育大学 ティーチングアシスタント
学歴 5
-
コンコーディア大学 大学院博士課程 教育学研究科 応用言語学専攻
2018年9月 ~ 2023年5月
-
ロンドン大学ユニバーシティカレッジロンドン 教育学研究所 英語教授法修士課程
2016年9月 ~ 2017年9月
-
北海道教育大学 大学院教育学研究科 教科教育専攻
2012年4月 ~ 2015年3月
-
ロンドン大学 アジア・アフリカ学院
2013年4月 ~ 2014年3月
-
北海道教育大学 教育学部 基礎学習開発専攻
2008年4月 ~ 2012年3月
研究分野 2
-
人文・社会 / 言語学 /
-
人文・社会 / 外国語教育 / 応用言語学
論文 12
-
Coherence and Comprehensibility in Second Language Speakers’ Academic Speaking Performance 査読有り
Aki Tsunemoto, Pavel Trofimovich
Studies in Second Language Acquisition 2024年5月20日
DOI: 10.1017/S0272263124000305
-
Pre- and in-service teachers’ beliefs about second language pronunciation teaching, their experience, and speech assessments 査読有り
Aki Tsunemoto, Pavel Trofimovich
System 118 103125 2023年11月
DOI: 10.1016/j.system.2023.103125
-
The Relationship between Japanese EFL Learners’ Perceived Fluency and Temporal Speech Measures in a Read-Aloud Task 査読有り
Aki Tsunemoto, Pakize Uludag, Kim McDonough, Talia Isaacs
JALT Journal 45 (1) 107-121 2023年5月1日
出版者・発行元: The Japan Association for Language Teaching (JALT)ISSN:0287-2420
-
Pre-service teachers’ beliefs about second language pronunciation teaching, their experience, and speech assessments 査読有り
Tsunemoto, A., Trofimovich, P., Kennedy, S.
Language Teaching Research 27 115-136 2023年
-
専門英語のコミュニケーション力向上を目的とした学習者応答音声の自動内容評価に関する検討
仁科久那斗, 峯松信明, 齋藤大輔, 常本亜希
情報処理学会研究報告 41 1-6 2023年
-
Listener perceptions of customer service agents’ performance: Do comprehensibility, accentedness, and fluency matter? 査読有り
Aki Tsunemoto, Mark McAndrews, Pavel Trofimovich, Eric Friginal
Journal of Second Language Pronunciation 9 (2) 234-262 2023年
出版者・発行元: John Benjamins Publishing CompanyISSN:2215-1931
eISSN:2215-194X
-
VISUAL CUES AND RATER PERCEPTIONS OF SECOND LANGUAGE COMPREHENSIBILITY, ACCENTEDNESS, AND FLUENCY 査読有り
Aki Tsunemoto, Rachael Lindberg, Pavel Trofimovich, Kim McDonough
Studies in Second Language Acquisition 44 659-684 2022年7月
DOI: 10.1017/S0272263121000425
-
Effects of benchmarking and peer‐assessment on French learners' self‐assessments of accentedness, comprehensibility, and fluency 査読有り
Aki Tsunemoto, Pavel Trofimovich, Josée Blanchet, Juliane Bertrand, Sara Kennedy
Foreign Language Annals 55 (1) 135-154 2022年4月
DOI: 10.1111/flan.12571
-
USING TASK PRACTICE TO REDUCE SOCIAL INFLUENCES ON LISTENER EVALUATIONS OF SECOND LANGUAGE ACCENT AND COMPREHENSIBILITY 査読有り
Kym Taylor Reid, Pavel Trofimovich, Mary Grantham O’Brien, Aki Tsunemoto
International Journal of Listening 1-16 2021年4月4日
出版者・発行元: Informa {UK} LimitedDOI: 10.1080/10904018.2021.1904933
ISSN:1090-4018
-
Effects of awareness-raising activities on Japanese university students’ listening comprehension of World English pronunciation 査読有り
Yokomoto, Katsuya, Tsunemoto, Aki, Suzukida, Yui
Lingua 32 97-113 2021年
-
Exploring Japanese EFL Learners’ Attitudes Toward English Pronunciation and its Relationship to Perceived Accentedness 査読有り
Tsunemoto, A., McDonough, K.
Language and Speech 64 24-34 2021年
-
Exploring the Stability of Second Language Speech Ratings through Task Practice in Bilinguals’ Two Languages 査読有り
Kym Taylor Reid, Mary Grantham O’Brien, Pavel Trofimovich, Aki Tsunemoto
Journal of Monolingual and Bilingual Speech 2 315-329 2020年12月24日
DOI: 10.1558/jmbs.17714
MISC 2
-
言語教師の個人差要因が外国語スピーキング能力評価に及ぼす影響:ビリーフ(信念)と経験に着目して
常本亜希
村田財団研究助成成果報告書 36 691-698 2022年
-
withコロナ時代の発音指導
横本勝也, 常本亜希, 鈴木田優衣
英語教育 (1月) 74-75 2020年12月
書籍等出版物 1
-
The Routledge Handbook on Second Language Acquisition and Speaking
Trofimovich, P, Isaacs, T, Kennedy, S, Tsunemoto, A
Routledge 2022年3月
講演・口頭発表等 23
-
Exploring Japanese teachers’ beliefs about L2 pronunciation instruction
Tsunemoto, Aki
JALT PanSIG 2024 Conference 2024年5月25日
-
Effects of awareness-raising activities on bottom-up processing of world Englishes pronunciations
Yokomoto, Katsuya, Tsunemoto, Aki, Suzukida, Yui
The 14th Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT) Conference 2023年9月
-
専門英語のコミュニケーション力向上を目的とした学習者応答音声の自動内容評価に関する検討
仁科久那斗, 峯松信明, 齋藤大輔, 常本亜希
第137回音楽情報科学・第147回音声言語情報処理合同研究発表 2023年6月
-
Comprehensibility, coherence, and discourse organization: Insights from an academic speaking task
Tsunemoto, A, Trofimovich, P
the American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2023年3月
-
Listening comprehension of World English pronunciation: How effective are awareness-raising activities?
Yokomoto, K, Tsunemoto, A, Suzukida, Y
The 4th International Symposium on Applied Phonetics (ISAPh 2022) 2022年9月
-
How do pre- and in-service teachers’ beliefs about pronunciation teaching relate to their L2 speech assessments?
Tsunemoto, A, Trofimovich, P
the Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT) Conference 2022年6月
-
Linguistic Dimensions Underlying Listener Evaluations of Outsourced Call Centre Agents’ Performance
Tsunemoto, A, Trofimovich, P, McAndrews, M, Friginal, E
the 10th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech (New Sounds 2022) 2022年4月
-
Exploring the relationship between outsourced call center agents’ L2 pronunciation and their job performance
Tsunemoto, A, McAndrews, M, Trofimovich, P, Friginal, E
the annual meeting of the American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2022年3月
-
Linguistic and non-linguistic features in second language comprehensibility 招待有り
Tsunemoto, A
Methodology Special Interest Group, Japan Association for Language Education and Technology (LET) Kansai Chapter 2021年11月
-
Effects of Nonverbal Cues in L2 Pronunciation Assessment.
Tsunemoto, A, Lindberg, R, Trofimovich, P, McDonough, K
the Virtual Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT) Conference 2021年6月
-
Visual cues and L2 speech comprehensibility and comprehension.
Tsunemoto, A, Lindberg, R, Trofimovich, P, McDonough, K
the American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2021年3月
-
Invited roundtable on Getting published in international journals in PhD Program in North America. 招待有り
Tsunemoto, A
Economic & Social Research Council (ESRC) and Japan Second Language Acquisition Research Forum (J-SLARF) Symposium on Second Language Acquisition 2020年10月
-
Invited PhD student workshop on Roles of Discourse Organisation in L2 Speech Comprehensibility 招待有り
Tsunemoto, A
Economic & Social Research Council (ESRC) and Japan Second Language Acquisition Research Forum (J-SLARF) Symposium 2020年10月
-
Role of Teachers’ Beliefs and Experience in L2 Comprehensibility, Accentedness and Fluency Assessments
Tsunemoto, A
the 30th Conference European Second Language Association (EuroSLA) 2020年7月
-
How Should I Assess Students’ Pronunciation? A Case Study of Japanese Preservice Teachers’ L2 Pronunciation Assessments, Their Beliefs, and Their Experience
Tsunemoto, A, Trofimovich, P, Kennedy, S
Canadian Association of Applied Linguistics (CAAL/ACLA) Conference 2020年6月
-
Examining links between pre-service teachers’ experience, their beliefs about pronunciation teaching, and their speech ratings
Tsunemoto, A, Trofimovich, P, Kennedy, S
The annual meeting of the American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2020年3月
-
Preservice teachers’ beliefs about L2 pronunciation teaching, their experience, and speech assessments.
Tsunemoto, A, Trofimovich, P, Kennedy, S
the Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT) Conference 2019年9月
-
Examining the acoustic and temporal measures underlying self- and other-assessment of accentedness
Tsunemoto, A, Isaacs, T, McDonough, K
the 9th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech (New Sounds 2019) 2019年8月
-
Exploring the relationship between L2 English speakers' fluency and accentedness ratings and linguistic measures of phonological accuracy and fluency
Tsunemoto, A, Uludag, P, McDonough, K, Isaacs, T
the International Symposium on Bilingualism 12 2019年6月
-
How does my speech sound? Japanese EFL speakers’ self-assessments of their pronunciation in two speaking tasks
Tsunemoto, A
the Canadian Association of Applied Linguistics Conference 2019年6月
-
What makes L2 speech fluent? Predicting advanced L2 speakers’ judgements of L2 speech
Tsunemoto, A, Uludag, P
Concordia University Graduate Symposium in the Department of Education 2019年3月
-
Task effects in L2 Japanese speakers’ self-assessments of accentedness and comprehensibility and native English teachers’ ratings
Tsunemoto, A, Isaacs, T
Second Language Research Forum 2018年10月
-
Beginner-level EFL learners’ self-assessment of second language speech across two speaking tasks 招待有り
Tsunemoto, A
Japan Second Language Acquisition Research Forum (J-SLARF) First Annual Meeting 2017年9月
共同研究・競争的資金等の研究課題 2
-
学習を促進する教室内スピーキング評価の継続的運用方法の検証
小泉 利恵, 深澤 真, 真家 崚, 常本 亜希, 印南 洋
提供機関:Japan Society for the Promotion of Science
制度名:Grants-in-Aid for Scientific Research
研究種目:Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
研究機関:University of Tsukuba
2024年4月1日 ~ 2028年3月31日
-
What characterizes comprehensible speech for Japanese university students learning English?
常本 亜希
2024年4月1日 ~ 2028年3月31日
学術貢献活動 16
-
Applied Linguistics
2025年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
The Modern Language Journal
2025年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
Annual Review of Applied Linguistics
2025年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
System
2024年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
Second Language Research
2024年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
JALT Journal
2024年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
Applied Psycholinguistics
2024年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
Language Testing
2023年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
Studies in Second Language Acquisition
2023年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
Language Awareness
2022年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
Journal of Second Language Pronunciation
2022年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
ITL - International Journal of Applied Linguistics
2022年 ~ 継続中
-
Journal of Multilingual and Multicultural Development
2021年 ~ 継続中
-
International Review of Applied Linguistics in Language Teaching (IRAL)
2021年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
Language Teaching Research
2020年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
Language Assessment Quarterly
2020年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等