Details of the Researcher

PHOTO

Kazuhito Noguchi
Section
Graduate School of Education
Job title
Professor
Degree
  • 博士(教育学)(東北大学)

  • 教育学修士(東北大学)

Research History 15

  • 2014/10 - Present
    Tohoku University Graduate School of Education Department of Educational Science

  • 2022/04 - 2024/03
    東北大学大学院教育学研究科 研究科長・学部長

  • 2019/04 - 2022/03
    Tohoku University

  • 2017/04 - 2019/03
    Tohoku University

  • 2013/08 - 2014/09
    Miyagi University of Education

  • 2007/10 - 2014/09
    Miyagi University of Education

  • 2007/04 - 2007/09
    Miyagi University of Education Faculty of Education

  • 2004 - 2007
    宮城教育大学特別支援教育総合研究センター 兼務

  • 1994 - 2007
    Miyagi University of Education Faculty of Education

  • 1997 - 1998
    University of California, San Diego

  • 1991 - 1994
    Tohoku University Faculty of Education

  • 1991 - 1994
    Tohoku university, Faculty of Education,

  • 1994 -
    - Miyagi University of Education, Faculty fo

  • Education, Associate Professor

  • Research Associate

Show all Show first 5

Education 4

  • Tohoku University

    - 1995/03

  • Tohoku University Graduate School, Division of Education

    1987/04 - 1991/03

  • Tohoku University Faculty of Education

    1985/04 - 1987/03

  • Tohoku University Faculty of Education

    1980/04 - 1984/03

Committee Memberships 29

  • Sendai Disabled Sports Association Vice Director

    2021/03 - Present

  • 日本特殊教育学会 代議員

    2020/06 - Present

  • 宮城県 発達障害者支援推進会議・広域特別支援連携協議会委員(座長)

    2020/01 - Present

  • 仙台市 発達障害者支援地域協議会委員(座長)

    2018/08 - Present

  • 宮城県 障害者支援施策推進協議会委員(副委員長)

    2016/12 - Present

  • 宮城県 いじめ防止対策調査委員会委員(2018年度より2021年度まで委員長)

    2016/06 - Present

  • 宮城県 障害児就学指導審議会委員(2020年度より委員長)

    2016/06 - Present

  • 宮城県 特別支援教育将来構想審議会委員(2025年度より委員長)

    2015/05 - Present

  • 日本発達障害学会 評議員

    2014/01 - Present

  • 日本特殊教育学会 『Journal of Special Education Research』常任編集委員

    2013/01 - Present

  • 日本特殊教育学会 『特殊教育学研究』常任編集委員

    2013/01 - Present

  • 仙台市 児童館等障害児受入れ事業スーパーバイザー

    2004/04 - Present

  • 仙台市 発達障害児教育検討専門家チーム委員(2005年度から2022年度,2024年度から委員長)

    2003/04 - Present

  • 仙台市 学校生活支援巡回相談事業巡回相談員

    2000/04 - Present

  • 日本発達障害学会 『発達障害研究』常任編集委員(副編集長)

    2018/04 - 2023/03

  • 仙台市 児童生徒の心のケア推進委員会委員

    2011/07 - 2021/03

  • 宮城県 精神保健福祉審議会若年者対策検討部会委員

    2013/07 - 2019/07

  • 仙台市 自死ハイリスク者支援体制検討会議委員(副委員長)

    2018/09 - 2019/03

  • 文部科学省 中央教育審議会専門委員(初等中等教育分科会)

    2017/03 - 2019/02

  • 日本教育心理学会 『教育心理学研究』常任編集委員

    2016/01 - 2018/12

  • 仙台市 発達相談支援センター連絡協議会委員(会長)

    2012/08 - 2018/07

  • 日本LD学会 『LD研究』編集委員

    2014/04 - 2018/03

  • 日本LD学会 代議員

    2014/04 - 2018/03

  • 日本発達障害学会 『発達障害研究』編集委員

    2003/01 - 2018/03

  • 文部科学省 中央教育審議会専門委員(初等中等教育分科会)

    2015/10 - 2017/02

  • 仙台市 第2期仙台市教育振興基本計画検討委員会委員

    2016/05 - 2017/01

  • 日本特殊教育学会 『特殊教育学研究』編集委員

    2010/01 - 2012/12

  • 日本特殊教育学会 理事

    2006/12 - 2009/11

  • 日本発達障害学会 評議員

    1997/01 - 2002/12

Show all ︎Show first 5

Professional Memberships 5

  • 日本発達障害学会

  • 日本LD学会

  • 日本心理学会

  • 日本教育心理学会

  • 日本特殊教育学会

Research Interests 2

  • 障害児心理学

  • Educational Psychology of the Individuals with Disabilities

Research Areas 2

  • Humanities & social sciences / Special needs education /

  • Humanities & social sciences / Educational psychology /

Papers 85

  1. Assumed Factors of Speech Suppression in a Child with a Cerebral Palsy Peer-reviewed

    Reiko FUJIMURA, Hidemi KAWAI, Daisuke MASUMOTO, Ayumu GOUKON, Kazuhito NOGUCHI

    Journal of Inclusive Education 11 121-130 2022/08

  2. Study on Change in School Enrollment Status of Children with Muscular Dystrophy in Schools for Children with Special Needs in Japan; Judging from a Trend of Education Policy and Medical Technology Peer-reviewed

    Yukino NIITSU, Kazuhito NOGUCHI

    Journal of Inclusive Education 11 94-109 2022/08

    DOI: 10.20744/incleedu.11.0_94  

  3. Experiences of Discrimination for People with Physical Disability in Intergroup Interactions

    Reiko FUJIMURA, Kazuhito NOGUCHI

    第68集 (第2号) 79-87 2020/06

  4. Subjective Quality of Life of Patients With Duchenne Muscular Dystrophy: Challenges Related to Education and Long-Term Prognosis Peer-reviewed

    八島猛, 菊池紀彦, 村上由則, 野口和人

    特殊教育学研究 58 (1) 1-9 2020

    ISSN: 0387-3374

  5. Self-Evaluation of Developmental Characteristics by Early Adolescents With Chronic Illnesses: A Cross-Sectional Study Peer-reviewed

    八島猛, 大庭重治, 野口和人

    特殊教育学研究 56 (5) 2019

    ISSN: 0387-3374

  6. Microaggression Experienced by Individual with Physical Disability: A Case Study Peer-reviewed

    Reiko FUJIMURA, Kazuhito NOGUCHI

    Journal of Inclusive Education 2 47-55 2017/03

  7. ASD児における他者/自己理解の程度が社会的相互作用に及ぼす影響 Peer-reviewed

    鈴木徹, 平野幹雄, 野口和人

    Journal of inclusive education 1 48-53 2016/09

  8. ある記憶障害者における自伝的記憶の想起と未来をイメージすることに関する研究?無意図的な記憶の役割に着目して? Peer-reviewed

    平野幹雄, 鈴木徹, 野口和人

    Journal of inclusive education 1 28-36 2016/08

  9. The Practice in a Special Needs School to Support the Students with Intellectual Disabilities to Realize Properly Their Own Challenges : Through the Preparation for Internship Collaborating with External Resource

    佐々木 健太郎, 田中 康子, 野口 和人, 鈴木 徹

    広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要 (13) 77-86 2015/03

    Publisher: 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター

    DOI: 10.15027/36901  

    ISSN: 1883-5406

    More details Close

    本研究では,知的障害特別支援学校高等部の教科「職業」において,外部資源である大学での作業活動を取り入れた就業体験の事前・事後指導の実践を行った。大学での作業は就業体験の場と近い状況であったため,緊張しながらも主体的に取り組む生徒の姿が引き出された。想定外の状況に失敗してしまう生徒もいたが,教師が支援しながら再度挑戦し成功させることができた。その結果,自信をもって就業体験に臨むことができた。事後指導においては失敗談を自ら語る生徒がおり,失敗経験が否定的なものとはならず,達成すべき課題として前向きに捉えられていた。大学での作業の場が,学校と職場の間の中間的な場として両者を橋渡しする役割を果たしており,そのような場を意図的に設定することで生徒は学校での学習と就業体験での経験とを結び付け,自身の課題について的確に認識し,主体的に改善していこうとする姿勢が身に付いていくことが示唆された。In the present study, we practiced vocational education for internship in a high school for students with disabilities. Students worked in college before they are work on an internship. Working in college was similar with the situation in internship and very hard, but students achieved their works with teacher's support. Through these experiences, they became more confident and they realized their own challenges. Finally, they could work effectively in internship. In conclusion, it is important to prepare the "intermediate location" between school and workplace, where there is the same situation as the workplace and teachers can support students.

  10. Student Teacher and Child Relationship during Instruction from Teachers in Practice Teaching at a School of Special Needs

    Maiko NAOI, Maika MURAKATA, Kazuhito NOGUCHI, Hideyuki OKUZUMI

    Bulletin of Tokyo Gakugei University. Educational sciences 66 (2) 251-257 2015/02

    Publisher: Academic Information Committee, Tokyo Gakugei University

    ISSN: 1880-4306

  11. 知的障害のある自閉症者における時間的拡張自己の成立に関する研究 Peer-reviewed

    鈴木徹, 鈴木恵太, 平野幹雄, 平野幹雄, 野口和人, 細川徹

    自閉症スペクトラム研究 11 (2) 2014

    ISSN: 1347-5932

  12. Understanding of the causal relationship in high-functioning autism Peer-reviewed

    鈴木 徹, 平野 幹雄, 野口 和人

    発達障害研究 : 日本発達障害学会機関誌 36 (3) 293-302 2014

    Publisher:

    ISSN: 0387-9682

  13. Social Communication Problems in a Child with High Functioning Autism

    61 (2) 159-169 2013/06

    Publisher:

    ISSN: 1346-5740

  14. Self-Recognition in a Child With High-Functioning Autism Peer-reviewed

    鈴木徹, 平野幹雄, 平野幹雄, 北洋輔, 北洋輔, 郷右近歩, 野口和人, 細川徹

    特殊教育学研究 51 (2) 105-113 2013

    Publisher: The Japanese Association of Special Education

    DOI: 10.6033/tokkyou.51.105  

    ISSN: 0387-3374

    More details Close

    Many published articles have supported the assumption of "mindblindness", according to which difficulties in understanding others' mind states produce serious social-communication impairments in individuals with autism spectrum disorders. However, some studies have shown that performance on "theory of mind" tasks, which are thought to reflect one's abilities to represent others' mental states, does not predict social communication impairments in daily life. The present article proposes a hypothesis to replace the mindblindness assumption, based on study of a boy (11 years 5 months old) with high-functioning autism. "Theory of mind" tasks were examined, together with an attempt to analyze the boy's understanding of causal relations between his own and others' behavior and his own and others' states. The participant in the study could attribute the current states, including the mental states, of his own and others to others' past behavior, but he could not attribute them to his own past behavior. In other words, he could understand the causal relation between the current states of others and their past behavior, but could not do this in the case of his own past behavior. Although he passed "theory of mind" tasks, he showed many serious problems in his interactions with others. These findings suggest that if the self involved in social communication produces problems, difficulty in self-recognition may be another important factor in social-communication impairments. The discussion suggests that it would be important to focus on the effects of difficulties in self-recognition on social communication.

  15. 高機能自閉症およびアスペルガー症候群の子どもを対象とした、放課後支援を通じた社会性発達支援に関する実践的研究

    平野 幹雄, 鈴木 徹, 長谷川 武弘, 野口 和人

    宮城教育大学特別支援教育総合研究センター研究紀要 (7) 69-76 2012/06

    More details Close

    筆者らは、高機能自閉症児およびアスペルガー症候群の子どもを対象とした放課後支援を通じての、社会性発達支援をおこなってきた。今回は、三年間の取り組みを通じて対象児の社会性にどのような変化が生じたのかについて報告した。対象児は高機能自閉症あるいはアスペルガー症候群児5名であった。鉄道に関するブログの運営、定例会の開催を通じて支援を行ってきた結果、ブログ上では、自分の撮影した列車の説明に加えて、撮影時の状況や心情の説明もできるようになってきた。また、例会でも、大学教員やボランティアなどの発言に耳を傾ける姿が見られるようになってきた。以上のような変化には、自他の発言を振り返ることの出来る仕組みと、リスペクトできる他者からそうした振り返りを行うことを長期間促されてきたことが関係しているものと推察された。

  16. 特別支援学校における大学と連携した校外余暇支援活動の取り組みとその意義―参加者,保護者,学生ボランティアの視点から―

    佐々木 健太郎, 鈴木 徹, 平野 幹雄, 野口 和人

    宮城教育大学特別支援教育総合研究センター研究紀要 (7) 77-90 2012/06

    More details Close

    筆者らは,平成22年度10月より宮城教育大学と連携し,同大学附属特別支援学校高等部在籍生徒を対象に余暇支援活動を開始した。本稿では,その枠組みを紹介することと,参加者,保護者,学生ボランティアの三者の視点から本活動の意義を考察することを目的とした。これまで7回の実践を行った結果参加者については,活動に満足し,次の活動への期待感も喚起することができた。中には,学校での友達関係が拡大された生徒も見られた。保護者にとっては,長期休業中に生徒の余暇活動が充実すること,同年代の友達や学生とかかわれること,きょうだいも一緒に参加できることがメリットとして挙げられた。学生ボランティアについては,障害の児童生徒の理解に加え,その具体的なかかわり方についても学べる場となった。大学の人材,資源を活用することで,参加者,保護者,学生にとって一定の意義を確認することができた。

  17. ある高機能自閉症者における他児とのトラブルについての自己評価に関する研究

    鈴木徹, 平野幹雄, 野口和人

    宮城教育大学特別支援教育総合研究センター紀要 7 45-54 2012/06

  18. Encouraging verbal communication of an adolescent with autism using "communication support notes with pictures" in school and home Peer-reviewed

    佐々木 健太郎, 菅原 淳, 鈴木 徹, 野口 和人, 平野 幹雄

    保健福祉学研究 = Journal of health and social services 9 (9) 77-92 2011/03/31

    ISSN: 1348-4567

  19. 広汎性発達障害のある子どもと支援者との関係構築の過程に関する検討

    鈴木 徹, 鈴木香名, 佐々木健太郎, 平野幹雄, 細川徹, 野口和人

    宮城教育大学特別支援教育総合研究センター紀要 6 51-58 2011/03

  20. Relation between QOL of Duchenne muscular dystrophy, and use of a personal computer

    Yashima Takeshi, Hirano Mikio, Noguchi Kazuhito, Kikuchi Toshihiko

    Bulletin of the Faculty of Education, Mie University 61 369-377 2010

    Publisher:

    ISSN: 1880-2419

    More details Close

    Duchenne型筋ジストロフィー者のパソコン利用に対する教育関係者および病院関係者による、よりよい支援のあり方についての示唆を得ることを目的として、ある国立病院機構病院に入院するDuchenne型筋ジストロフィー者52名を対象にパソコンの利用とQOLとの関係について、質問紙およびインタビューをもとに対象者の年齢、機能障害度、WHOQOL26、パソコンの利用状況についての調査を行った。調査内容を項目ごとに分類・整理し、?パソコンを利用している者と利用していない者のWHOQOL26の各項目の得点平均の差をMann-Whitney検定により比較した。また、?パソコンを利用している者のWHOQOL26の各項目の得点とパソコンの利用状況の各項目の得点との関係について相関分析を行った。その結果「社会的関係」と「パソコンを利用してできるようになったと思うこと」、「パソコンの利用時間」と「全体」との間に有意な負の相関関係が認められ、「環境領域」と「パソコン利用の満足度」との間に有意な正の相関関係が認められた。結果を踏まえ、教育関係者および病院スタッフの具体的な支援のあり方について提案した。

  21. 発達につまずきがある子どもとスポーツ

    野口和人

    発達教育 29 (12) 4-8 2010

  22. 主体的な活動としての放課後実践を通じた高機能自閉症及びアスペルガー症候群の子どもへの社会性発達支援の試み

    平野幹雄, 鈴木徹, 野口和人

    宮城教育大学特別支援教育センター紀要 (5) 22-30 2010

  23. 自閉症児における鏡像自己認識

    鈴木 恵太, 細川 徹, 野口 和人, 本郷 一夫

    日本心理学会大会発表論文集 73 1PM130-1PM130 2009/08/26

    Publisher: 公益社団法人 日本心理学会

    DOI: 10.4992/pacjpa.73.0_1pm130  

    eISSN: 2433-7609

  24. IMPAIRMENT IN THE RECOGNITION OF FACIAL EXPRESSION: A CASE STUDY Peer-reviewed

    Ayumu Goukon, Toru Suzuki, Kazuhito Noguchi

    PSYCHOLOGICAL REPORTS 105 (1) 232-234 2009/08

    DOI: 10.2466/PR0.105.1.232-234  

    ISSN: 0033-2941

  25. Special needs education in upper secondary schools in Japan : nationwide survey with questionnaire and semi-structured interview Peer-reviewed

    NOGUCHI K.

    Japanese journal on developmental disabilities 31 (3) 148-156 2009/07/31

    Publisher:

    ISSN: 0387-9682

  26. Errors when Memory Aid is Used by a Memory-Impaired Person Peer-reviewed

    UCHIDA Ai, NOGUCHI Kazuhito, KUMAI Masayuki

    Japan Journal of Educational Technology 33 (0) 193-196 2009

    Publisher: Japan Society for Educational Technology

    DOI: 10.15077/jjet.KJ00005927810  

    ISSN: 1349-8290

  27. 遂行機能の評価と改善のための指導

    野口和人

    月刊『実践障害児教育』 (8月) 16-21 2009

  28. 生活環境中化学物質と発達との関連についての文献的考察―発達障害との関連を含めて―

    鈴木恵太, 細川徹, 野口和人

    宮城教育大学特別支援教育センター紀要 (4) 57-66 2009

  29. 高機能自閉症及びアスペルガー症候群の子どもを対象とした社会技能訓練に関する文献研究

    平野幹雄, 鈴木徹, 野口和人

    宮城教育大学特別支援教育センター紀要 (4) 30-41 2009

  30. 高等学校における特別支援教育に関する研究

    野口和人

    特別支援教育 (32) 54-55 2009

  31. 高等学校における特別支援教育の現状と課題―全国調査及び訪問調査より― Peer-reviewed

    野口和人

    発達障害研究 31 (3) 6-14 2009

  32. Autobiographical memories and the role of involuntary memory in a case with hippocampal amnesia Peer-reviewed

    Mikio Hirano, Kazuhito Noguchi, Toru Hosokawa

    INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY 43 (3-4) 787-787 2008/06

    ISSN: 0020-7594

  33. Characteristics of statements about own behavior in a child with autism Peer-reviewed

    SUZUKI Toru, GOUKON Ayumu, NOGUCHI Kazuhito, HIRANO Mikio

    Journal of health and social services 6 (6) 127-136 2008/03/31

    Publisher: Tohoku Bunka Gakuen University

    ISSN: 1348-4567

    More details Close

    Many studies have assumed that the difficulty in understanding another's mind is the main factor in social problems in autism. Recently, some studies suggested a connection between social problems and the specific nature of the self in autism. In this paper, we attempted to analyze the characteristics of statements about self and other's behavior in a child with autism. The results are summarized below. He struggled to talk about his own behaviors and frequently made false statements about them, while he did not show any difficulties in talking about other's behaviors. These difficulties caused some problems, occasionally impolite speech and action in his social interaction with others. We discussed his difficulties in terms of self-recognition, and argued that we need to turn our attention to self-recognition as a possible and important factor in social problems in autism.

  34. 高等学校における特別支援教育 全国調査及び訪問調査の概要と今後の条件整備について

    野口和人

    特別支援教育の実践情報 24 (125) 24-27 2008

    Publisher: 明治図書出版

    ISSN: 2188-4293

  35. 顕著な記憶困難を伴うあるダウン症児の日常的な記憶に関する神経心理学的研究

    平野幹雄, 郷右近歩, 菊池紀彦, 野口和人, 細川徹

    宮城教育大学特別支援教育センター紀要 (3) 59-70 2008

  36. Recognition and its impairment regarding autobiographical memories in a patient with hippocampal amnesia Peer-reviewed

    Mikio Hirano, Ayumu Goukon, Toshihiko Kikuchi, Kazuhito Noguchi, Toru Hosokawa

    PSYCHOLOGICAL REPORTS 101 (3) 796-802 2007/12

    DOI: 10.2466/PR0.101.3.796-802  

    ISSN: 0033-2941

  37. Is processing emotional signals necessary for performance on tasks requiring understanding a "theory of mind" Peer-reviewed

    Ayumu Goukon, Kazuhito Noguchi, Toru Hosokawa

    PSYCHOLOGICAL REPORTS 101 (2) 469-474 2007/10

    DOI: 10.2466/PR0.101.2.469-474  

    ISSN: 0033-2941

  38. A case report of compensation in daily life of a person with memory problems: Detailed functional use of memory aids over a five-year period Peer-reviewed

    Al Uchida, Ayumu Goukon, Toshihiko Kikuchi, Mikio Hirano, Kazuhito Noguchi, Masayuki Kumai

    PSYCHOLOGICAL REPORTS 101 (1) 202-208 2007/08

    DOI: 10.2466/PR0.101.1.202-208  

    ISSN: 0033-2941

  39. Actual use of a notebook by a memory-impaired person in daily life: focusing on use situation and different contents Peer-reviewed

    Ai UCHIDA, Ayumu GOUKON, Toshihiko KIKUCHI, Mikio HIRANO, Kazuhito NOGUCHI, Masayuki KUMAI

    Educational informatics research 6 (6) 35-43 2007/07

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

    More details Close

    Previous studies have pointed out the use of memory aids can prove effective for memory-impaired people. The present study analyzed an actual situation in which a memory-impaired person uses a notebook in her daily life, fills it with written reminders and uses the entries. The results revealed that the subject used the notebook on her own at home and at work but almost never anywhere else. However, she used the notebook when something impressive happened, when she felt a strong need to use the notebook, or something reminded her to use it. Thus, the finding suggested that one should continuously urge the memory-impaired person to make use of the notebook and at the same time motivation him or her to use it as a necessity for daily life. Additionally, the present study suggested that the memory aid is not used by a memory-impaired person simply to compensate for insufficient information.

  40. 記憶障害の補償における他者の役割 ―記憶障害を有する一事例の日常生活場面の分析から―

    内田愛, 郷右近歩, 菊池紀彦, 平野幹雄, 熊井正之, 野口和人

    宮城教育大学特別支援教育総合研究センター紀要 (2) 49-59 2007

  41. 重症心身障害児(者)の家族に対する成年後見申し立ての支援―成年後見制度の利用が将来見込まれる重度・重複障害児の保護者に対する支援の示唆―

    菊池紀彦, 八島猛, 内田愛, 郷右近歩, 平野幹雄, 野口和人

    宮城教育大学特別支援教育総合研究センター紀要 (2) 38-48 2007

    Publisher: 宮城教育大学特別支援教育総合研究センター

    More details Close

    重症心身障害児(者)の家族78名に対する成年後見集団申立ての経過から、彼らが後見制度を利用する場合の支援のあり方について検討した。その結果、集団申立てを行う施設と関係諸機関との連携により、短期間に62名の後見人が選任されたものの、60歳以上の高齢の親が33名含まれていた。近い将来、親の逝去や意思能力の低下により後見人の職務を果たすことが不可能となる場合が想定されるため、重症児(者)の兄弟や民間機関などの第三者後見人を加えた複数後見の利用に向けた支援が早急に必要であることが示唆された。また、家族のなかには重症児{者)らの施設入所の継続を可能とするためだけに今回の集団申立てに参加した者も含まれている可能性があり、後見制度と後見人の職務について改めて家族に啓発を行う必要があることも示唆された。これらを踏まえ、重度・重複障害児が学校を卒業して2年後に成人を迎えることを考慮した場合、彼らの保護者に対し学校在学中から後見制度と後見人の職務について啓発を行う必要があることを指摘した。

  42. 障害者自立支援法に伴う措置入所者に対する支援についての検討

    八島猛, 菊池紀彦, 内田愛, 郷右近歩, 平野幹雄, 野口和人, 高橋昇治, 大村清

    国立病院総合医学会講演抄録集 61st (2) 28-37 2007

  43. 学びにおける「環境をアレンジする力」と場面による制約―Michael Coleらの学習障害児を対象とした研究から示唆されること―

    平野幹雄, 室田義久, 野口和人

    宮城教育大学特別支援教育総合研究センター紀要 (2) 21-27 2007

  44. Developmental order driving the relationship between executive functions and theory of mind: A case study Peer-reviewed

    Ayumu Goukon, Taeko Ohuchi, Toshihiko Kikuchi, Mikio Hirano, Kazuhito Noguchi, Toru Hosokawa

    PSYCHOLOGICAL REPORTS 98 (3) 662-670 2006/06

    DOI: 10.2466/PR0.98.3.662-670  

    ISSN: 0033-2941

  45. Michael Coleによる学習障害児を対象とした読み理解促進のための試み一実践および理論的側面を中心にー

    平野 幹雄, 野口 和人

    宮城教育大学特別支援教育総合研究センター研究紀要 (1) 46-54 2006/03/31

    More details Close

    本稿では、MichaelColeらによっておこなわれた学習障害児を対象とした読み理解の実践の概略について紹介した。彼らは、学習障害児を対象とした放課後教室を聞き、読み理解について4つのカリキュラムを用いた実践を半年間おこなった。その結果、実践の効果についてある程度確認された。同時に彼らが注意を向けたのは、子どもたちと教師との相互作用やその変化についてであり、特に教師によって臨機応変になされる援助方略について分析することが、学習障害児へ読み理解を促していく際に重要であると考えられた。また、彼らの研究方略の独自性はLuriaによって提唱されたロマン派の科学の影響を受けているが、一つの実践を取り上げて分析を行っている点、他者との相互作用を分析の視点に含めている点は従来の研究にはない特色であると考えられた。

  46. Current state and issues in educational research regarding children with profound multiple disabilities who need special health care Peer-reviewed

    KIKUCHI Toshihiko, YASHIMA Takeshi, MUROTA Yoshihisa, GOUKON Ayumu, NOGUCHI Kazuhito, HIRANO Mikio

    Journal of health and social services 4 (4) 87-101 2006/03/31

    Publisher: Tohoku Bunka Gakuen University

    ISSN: 1348-4567

    More details Close

    We recently reviewed the research over the past five years concerning children with profound multiple disabilities (PMD) who need special health care. As a result, we found many with respiratory function difficulties. Moreover, the respiratory infection had to be treated in numerous cases. However, little research has been done on their care and education. We should consider their life environment, their respiratory and sensory functions. We must think more about the ideal way of care and education.

  47. Self-recognition and self-reference in a child with autism Peer-reviewed

    MUROTA Yoshihisa, KIKUCHI Toshihiko, YASHIMA Takeshi, GOUKON Ayumu, NOGUCHI Kazuhito, HIRANO Mikio

    Journal of health and social services 4 (4) 103-111 2006/03/31

    Publisher: Tohoku Bunka Gakuen University

    ISSN: 1348-4567

    More details Close

    Many studies in recent years have pointed out that children with autism have deficits in their theory of mind. On the one hand, some studies have tended to report that not a few children with autism not only pass theory of mind tasks but also understand others' mind in everyday life. However, such children with autism still show challenges and difficulties in social communication. There is little research to date clarifying why children with autism can understand others' mind yet still have serious problems in social interaction. In the present study, we attempted to analyze the characteristics of the social behaviors of a child with autism who understands others' mind but shows self-monitoring, attribution, and recalling his own behavior. The results also suggested the need to accumulate more knowledge about self-recognition and self-reference in children with autism.

  48. Examination of current state and problems of children in Severe Motor and Intellectual Disability Wards of National Sanatoria : By correlation analysis of age, hospitalization years, and evaluation of disabilities Peer-reviewed

    YASHIMA Takeshi, KIKUCHI Toshihiko, MUROTA Yoshihisa, GOUKON Ayumu, NOGUCHI Kazuhito, HIRANO Mikio

    Journal of health and social services 60th (4) 113-123 2006

    Publisher: Tohoku Bunka Gakuen University

    ISSN: 1348-4567

    More details Close

    Our purpose is to examine the current state and problems of children in Severe Motor and Intellectual Disability wards of National Sanatoria. Therefore, we conducted a correlation analysis of the age and the disability situation (evaluation) score among the patients in a certain National Sanatorium. The results indicated that the score of a child with a severe condition was low, and lower the higher his or her age, and the higher the lower his or her age. Moreover, the lower the child had been hospitalization the lower his or her score, while the shorter the stay the higher the score tended to be. In the "Study Committee Concerning the Activation of National Sanatoria" of the National Hospital Organization, it was pointed out that the relative age of such patients was increasing and that patient disabilities were becoming more serious with each passing year. Given the growing need for medical care by children with these serious illnesses, and the consistently foil wards at the National Sanatoria, we made a concrete proposal based on the acquired data to deal with this situation.

  49. インシデント・プロセスに準じた事例検討の導入による特別支援教育関係授業の改善の試み

    野口和人, 内田愛

    宮城教育大学特別支援教育総合研究センター紀要 (1) 21-38 2006

  50. ある脳炎後遺症事例の回復過程における他者理解の様相についての検討--遂行機能と心の理論との関係に焦点を当てて

    郷右近 歩, 大内 妙子, 菊池 紀彦, 平野 幹雄, 野口 和人, 細川 徹

    東北大学大学院教育学研究科研究年報 54 (1) 305-313 2005/12

    Publisher: 東北大学大学院教育学研究科

    ISSN: 1346-5740

  51. Supporting an infant with autism showing low self-esteem Peer-reviewed

    MUROTA Yoshihisa, KIKUCHI Toshihiko, GOUKON Ayumu, NOGUCHI Kazuhito, HIRANO Mikio

    Journal of health and social services No.3, 63-70 (3) 63-70 2005/03/31

    Publisher: Tohoku Bunka Gakuen University

    ISSN: 1348-4567

    More details Close

    In this paper, we attempted to clarify the factors involved in the low self-esteem of an infant with autism. We analyzed his remarks betraying his low self-esteem and his interaction with others. Based on the findings, we also investigated why he had such a difficulty with interpersonal relationships while he often could understand others' psychological situations. The results were summarized below. To begin with, the low self-esteem was strongly related to the problems of his own actions. Next, the troubles in his relationships were mostly caused by his aggressive behavior. However, he often could understand their psychological state from their appearance. Aware of these facts, we finally found out the key to his difficulties, as summarized below. First, he could hardly connect his behavior with that of others. Second, there was a significant difference between his self-exposure and his real intent. In conclusion, it is important that we continue to consider assisting him when reaching school age based on the knowledge from this observation of his low self-esteem.

  52. Characteristics of the language development in an infant with pervasive developmental disorder Peer-reviewed

    HIRANO Mikio, SATO Mariko, GOUKON Ayumu, NOGUCHI Kazuhito, KIKUCHI Toshihiko

    Journal of health and social services No.3, 43-50 (3) 43-50 2005/03/31

    Publisher: Tohoku Bunka Gakuen University

    ISSN: 1348-4567

    More details Close

    We attempted to analyze the characteristics of language development in an infant with a pervasive developmental disorder. We focused on his use of the expression "bye-bye". The results are summarized below. Initially, he used "bye-bye" not only when other people were leaving, but also when he wanted to stop or refuse to do something. Next, whenever he used "bye-bye", other people started to communicate with him. Then, he started to use "bye-bye" correctly one month before he used "bye-bye" when he wanted to finish or refuse to do something. Finally, after he could use "bye-bye", the number of opportunities where other people tried to communicate with him increased. Although his use of "bye-bye" had these characteristics, eventually they had the functions of both exchanging of information and implications with other people. Thus in providing support for language development, we must be attentive to both those aspects.

  53. Change of manipulative activity in mature persons with severe motor and intellectual disabilities (SMID) Peer-reviewed

    KIKUCHI Toshihiko, GOUKON Ayumu, MUROTA Yoshihisa, NOGUCHI Kazuhito, HIRANO Mikio

    Journal of health and social services No.3, 1-11 (3) 1-11 2005/03/31

    Publisher: Tohoku Bunka Gakuen University

    ISSN: 1348-4567

    More details Close

    In the present study, we investigated how communications with a teacher served to improve the activities of K, a mature person with SMID, with respect to objects in a mealtime setting. The results indicated that three phases emerged in terms of the change in his activities in relation to these objects: the period when his joint attention developed, the period when he could express reaching for and grasping of objects, and the period when he showed a distinct ability to manipulate such objects. Especially after his sense of joint attention emerged, his reaching for, grasping and peculiar manipulation of objects appeared with surprising speed. Two reasons for this seem possible: First, he may have had a latent ability before to reach for, grasp and manipulate these objects. Under the teacher's guidance in the mealtime setting, the activation of K's multiple sensory modality may have triggered and promoted a change in his activity with regard to the objects. Second, his earlier ability to reach for, grasp and manipulate objects may have become blocked for some reason, lost, but then revived, thanks to the present study setting. In this context, the importance of K, a mature person with SMID, becoming aware of people, and feeling attracted to them is underscored. Moreover, it was suggested that a past Care and Education (RYOIKU) link was not cut, and that an approach to life based on communication is the key for a mature person suffering from severe motor and intellectual disabilities.

  54. Theory of Mind Impairments and Their Relation to Executive Functioning Following Viral Encephalitis : A Case Study Peer-reviewed

    GOUKON Ayumu, KIKUCHI Toshihiko, HIRANO Mikio, NOGUCHI Kazuhito, HOSOKAWA Toru

    The Japanese Journal of Special Education 43 (4) 291-298 2005

    Publisher: The Japanese Association of Special Education

    DOI: 10.6033/tokkyou.43.291  

    ISSN: 0387-3374

    More details Close

    Several studies (e.g., Perrier & Lang, 1999) have suggested a developmental link between executive functions and theory of mind. However, other recent studies (e.g., Lough, Gregory, & Hodges, 2001) have demonstrated dissociations between executive functions and theory of mind in individuals with brain damage. We report a case study of a patient who, after living in a persistent vegetative state for 6 years subsequent to contracting encephalitis at the age of 10, showed a dramatic recovery, and was of nearly normal intelligence at 20 years of age. However, he showed maladaptive social behavior. We conducted a series of experimental investigations to determine his cognitive functioning. He performed poorly on theory of mind tasks, although his scores on executive functions were in the normal range. These results suggest that executive functions can develop independently of theory of mind. Several hypotheses about relations between executive functions and theory of mind are discussed.

  55. Long-Term Recovery Process of Mental and Physical Functions After Brain Damage: A Case Study Peer-reviewed

    GOUKON Ayumu, KIKUCHI Toshihiko, HIRANO Mikio, NOGUCHI Kazuhito, HOSOKAWA Toru

    The Japanese Journal of Special Education 43 (2) 85-91 2005

    Publisher: The Japanese Association of Special Education

    DOI: 10.6033/tokkyou.43.85  

    ISSN: 0387-3374

    More details Close

    The present paper reports the case of a man who had lived in a vegetative state for 6 years after contracting encephalitics at the age of 10. His mental and physical functions gradually improved for the next 10 years after that, so that his recovery could be classified in terms of the five stages of development (Golden, 1981). In 1993, when he was 11 years old, magnetic resonance (MR) imaging revealed brain atrophy and ventricular dilation. However, examination of MR imagery in 2003 (when he was 20 years old) revealed no abnormality. By the time he was 20 years old, he had showed a dramatic recovery and had nearly normal intelligence (full scale IQ=84; Verbal IQ=80, Performance IQ=96). Currently, in 2005, he is 23 years old and goes to high school. The observations suggest that the improvement in his mental and physical functions was caused by functional reorganization based on reconstruction of neural networks.

  56. 獲得性脳損傷児・高次脳機能障害児への教育的支援の現状と課題 Peer-reviewed

    野口 和人, 室田 義久, 郷右近 歩, 平野 幹雄

    特殊教育学研究 43 (1) 51-60 2005

    Publisher: 一般社団法人 日本特殊教育学会

    DOI: 10.6033/tokkyou.43.51  

    ISSN: 0387-3374

  57. Reconstruction of psychological functions after brain damage Peer-reviewed

    A Goukon, M Hirano, K Noguchi, T Hosokawa

    INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY 39 (5-6) 143-143 2004/10

    ISSN: 0020-7594

  58. 遂行機能と心の理論との関係

    郷右近 歩, 平野 幹雄, 野口 和人

    東北大学大学院教育学研究科研究年報 53 (1) 371-385 2004/10

    Publisher: 東北大学大学院教育学研究科

    ISSN: 1346-5740

  59. The actual condition and the problems of the method of teaching "Play" in special schools for mentally retarded Peer-reviewed

    KEBUKAWA Yoshiihro, GOUKON Ayumu, NOGUCHI Kazuhito, HIRANO Mikio

    Journal of health and social services No.2, 83-94 (2) 83-94 2004/03/31

    Publisher: Tohoku Bunka Gakuen University

    ISSN: 1348-4567

    More details Close

    In this study, I attempted to clarify the actual condition and problems in how "play" is taught in special schools for the mentally retardedo. A questionnaire survey of teachers was carried out and classes of play in some special schools for mentally retarded were observed. The result of the questionnaire indicated that many teachers thought teaching play was important. The teachers referred to the previous year' s plans when they made plans. The observations revealed that the substance of play was almost the same as in pre-schools. Additionally, the teachers did not have enough information about the type of play the children had received in pre-schools, that is, there is a need to share information about play between pre-schools and special schools for the mentally retarded.

  60. 脳損傷後にみられる社会性の問題に関する事例的検討(共著)

    郷右近 歩, 平野 幹雄, 菊池 紀彦, 野口 和人, 細川 徹

    東北大学大学院教育学研究科研究年報 第52集, 237-247 237-247 2004

    Publisher: 東北大学大学院教育学研究科

    ISSN: 1346-5740

  61. 「ハノイの塔」問題と「ロンドンの塔」問題はどのように用いられてきたか:研究動向の概観および両問題の差異について.

    障害児教育講座研究紀要 第2号, 2-22 2003

  62. 高次脳機能障害について

    あゆみ (宮城県特殊教育研究会、肢体不自由病弱虚弱教育専門部機関誌) (36) 7-8 2003

  63. ある脳損傷者の回復過程における学習困難の様相に関する神経心理学的研究(共著)

    郷右近 歩, 平野 幹雄, 菊池 紀彦, 野口 和人, 細川 徹

    東北大学教育学部研究年報 第51集, 1-11 317-327 2003

    Publisher: 東北大学大学院教育学研究科

    ISSN: 1346-5740

  64. I cannot remember, but I know my past events: Remembering and knowing in a patient with amnesic syndrome Peer-reviewed

    Mikio Hirano, Kazuhito Noguchi, Toru Hosokawa, Tadao Takayama

    Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology 24 (4) 548-555 2002

    DOI: 10.1076/jcen.24.4.548.1041  

    ISSN: 1380-3395

  65. Visuospatial cognition in Down and Williams syndromes : A brief review

    NOGUCHI Kazuhito

    Bulletin of Miyagi University of Education 36 223-232 2001

    Publisher:

    ISSN: 1346-1621

  66. 発達障害児とのかかわりにおいてなされる教師による模倣に関する研究:児童の発声と教師による応答の特徴について(共著)

    福祉科学とコミュニティー (2) 17-25 2001

  67. 顕著な記憶困難を伴うあるダウン症児の日常的な記憶に関する研究(共著)

    福祉科学とコミュニティー (2) 10-16 2001

  68. Autobiographical recollection and affects of cues in an amnesic patient Peer-reviewed

    M Hirano, K Noguchi, T Hosokawa

    PSYCHOLOGICAL REPORTS 85 (3) 1113-1117 1999/12

    ISSN: 0033-2941

  69. 重篤な前向性健忘を伴うある健忘症患者の自然文脈における想起--最近経験した出来事の想起を中心に

    平野 幹雄, 野口 和人, 細川 徹

    東北大学教育学部研究年報 47 (47) 111-124 1999/03

    Publisher: 東北大学教育学部

    ISSN: 0493-3958

  70. Emphatic Expression of Angles in the Copying of Geometrical Figures by a Child with an Intellectual Disability Peer-reviewed

    NOGUCHI Kazuhito, MIURA Kimihiro, KOMATSU Ayumi

    The Japanese Journal of Special Education 37 (2) 13-22 1999

    Publisher: The Japanese Association of Special Education

    DOI: 10.6033/tokkyou.37.13_1  

    ISSN: 0387-3374

    More details Close

    Some young children without disabilities and some children with intellectual disabilities draw diamonds like stars, typically consisting of four projected angles. These drawings have been called "the emphatic expression of angles". The original purpose of the present research was to find out the conditions in which the emphatic expression of angles disappears, and to elucidate the mechanism for its disappearance. However, we could not find any correlation between the emphatic expression of angles and characteristics of children with intellectual disabilities, because only 1 of 16 children studied drew stars that way. Thus, we focused on the one child with an intellectual disability (CA 12:08, IQ 68) who had showed the emphatic expression of angles in the previous session. He was asked to copy diamonds in various conditions. Only when he was required to use four colors to copy a four-sided diamond did the emphatic expression of angles disappear. The drawing strategy in this condition differed from that in the other conditions in which the emphatic expression of angles had appeared. This strategy was retained in the task immediately following the four-color copying, copying a monocolor diamond. Follow-up study showed, however, that the effect was only temporary. A year later, he again showed the emphatic expression of angles. The present results indicate that the four-colored diamond condition resulted in the child changing his drawing strategy temporarily, but he did not retain the new strategy over time.

  71. Dissociation between specific personal episodes and other aspects of remote memory in a patient with hippocampal amnesia Peer-reviewed

    M Hirano, K Noguchi

    PERCEPTUAL AND MOTOR SKILLS 87 (1) 99-107 1998/08

    ISSN: 0031-5125

  72. Encouraging constructional activity in a girl who showed low scores specifically in the performance tests of WISC-R

    Noguchi Kazuhito

    Bulletin of Miyagi University of Education 33 (33) 169-176 1998

    Publisher:

    ISSN: 1346-1621

  73. Autobiographical Memory in Amnesic Patients : Methodological Changes

    Academic bulletin of Nagano University 19 (2) 167-174 1997/12

    Publisher:

    ISSN: 0287-5438

  74. 「臨床」の1つのかたち-「教育における臨床の学」へのいくつかの提言-

    授業分析センター研究紀要 (13) 28-36 1997

  75. 記憶障害を伴う脳損傷児・者の日常生活困難に関する文献的検討(共著)

    発達科学研究年報 9 16-24 1997

  76. 知的障害児・者を対象とした問題解決研究の課題 Peer-reviewed

    野口 和人

    特殊教育学研究 34 (1) 41-46 1996

    Publisher: 一般社団法人 日本特殊教育学会

    DOI: 10.6033/tokkyou.34.41_1  

    ISSN: 0387-3374

  77. On the Relationship between Planning and Visuo-Spatial Ability

    NOGUCHI Kazuhito

    The Annual reports of the Faculty of Education,Tohoku University 42 (42) p171-186 1994/03

    Publisher: Tohoku University

    ISSN: 0493-3958

  78. AN ILLUSION OF VELOCITY IN MOTION PERCEPTION Peer-reviewed

    K NOGUCHI, K HAISHI, D SATO

    PERCEPTUAL AND MOTOR SKILLS 78 (1) 112-114 1994/02

    ISSN: 0031-5125

  79. A Study on Memory, Vision and Motor Function in a Male with Wernicke's Encephalopathy

    Noguchi Kazuhito, Haishi Koichi, Okuzumi Hideyuki, Sato Daisuke, Tanaka Atsushi

    Bulletin of Miyagi University of Education. Part 2, Natural sciences and education 29 (29) p183-195 1994

    Publisher:

    ISSN: 0289-4424

  80. 幼児の幾何図形模写における「角の強調」表現の出現と消失(共著)

    長野大学紀要 16 (1.2) 58-66 1994

  81. てんかん発作を有する-女児に対する構成行為の形成の試み-ブロックデザインテストを課題として-

    東北大学教育学部研究年報 41,95-112 1993

  82. 幾何図形模写における「角の強調」表現に関する-考察

    東北大学教育学部研究年報 40 1992

  83. 重さの系列化課題における精神遅滞児と健常児のプランニングについて(1)(共著)

    発達科学研究所報 5 1991

  84. On improvement in thinking activities of children with mental retardation Peer-reviewed

    Kazuhito NOGUCHI, Yutaka MATSUNO

    12 (4) 248-253 1991

  85. Development and Disorder of Anticipation in Retarded and Nonretarded Children Peer-reviewed

    Yaguchi Kiyoshi, Noguchi Kazuhito, Matsuno Yutaka

    Japanese journal for the problems of the handicapped 42 57-67 1985/08

    Publisher: The Japanese Association on Disability and Difficulty

    ISSN: 0388-4155

Show all ︎Show first 5

Misc. 24

  1. 生涯学習支援事業 知的障害者への生涯学習支援「杜のまなびや」における実践上の課題 : 講師とスタッフへのインタビューを通して

    藤村 励子, 平野 碧, 大黒 空, 高橋 侑果, 内田 雄樹, 吉田 広人, 八島 猛, 野口 和人

    東北大学大学院教育学研究科先端教育研究実践センター年報 (20) 115-123 2020/03

    Publisher: 先端教育研究実践センター

  2. 特別なニーズのある児童を巡る多職種連携の実態 1)-管理職への質問紙調査を通して-

    平野碧, 野口和人

    日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 58th 2020

  3. 小学生の障害理解に関する予備的検討 2)身体障害者に関する知識の内容について

    藤村励子, 野口和人

    日本発達障害学会研究大会発表論文集 54th 2019

  4. 大学生における類似性の認知が肢体不自由者の心的状態の推測方略に与える影響 2)類似性随伴性モデルに基づく検証

    藤村励子, 野口和人

    日本発達障害学会研究大会発表論文集 53rd 2018

  5. Report of the 49th Meeting of the Japanese Association for the Study of Developmental Disabilities

    37 (1) 83-85 2015/02

    Publisher: 日本発達障害学会

    ISSN: 0387-9682

  6. 高機能自閉スペクトラム児者の余暇の世界 社会性の発達をめぐるオルタナティブな視点

    加藤浩平, 野口和人, 日戸由刈, 高森明, 熊谷晋一郎

    日本発達心理学会大会論文集 26th 2015

  7. 日本特殊教育学会第49回大会 東日本大震災と障害者支援 : 日本特殊教育学会の課題 (委員会報告 東日本大震災に伴う本学会の社会貢献活動報告) -- (大会における学会企画・社会貢献公開シンポジウムの記録)

    林 和治, 堀江 まゆみ, 野口 和人

    特殊教育学研究 = The Japanese journal of special education 51 (2) 222-237 2013/07

    Publisher: 日本特殊教育学会

    ISSN: 0387-3374

  8. 自閉症児における自己の言動の理解に関する研究-自身および他者が行為者となる場合の因果関係の理解に着目して-

    鈴木徹, 平野幹雄, 平野幹雄, 鈴木恵太, 野口和人, 細川徹

    日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 51st 2013

  9. 特別支援教育におけるロマンティック・サイエンス(序)(自主シンポジウム42,日本特殊教育学会第48回大会シンポジウム報告)

    野口 和人, 内田 愛, 平野 幹雄, 郷右近 歩, 中山 健, 吉川 一義, 尾崎 久記

    特殊教育学研究 48 (5) 461-462 2011/01/31

    Publisher: 日本特殊教育学会

    ISSN: 0387-3374

  10. 幼小中高一貫した特別支援教育システム整備の諸条件(学会企画シンポジウム,日本特殊教育学会第47回大会シンポジウム報告)

    池谷 尚剛, 尾崎 久記, 平澤 紀子, 藤井 茂樹, 野口 和人, 花熊 曉, 高橋 智, 高橋 幸子

    特殊教育学研究 47 (5) 328-329 2010/01/31

    Publisher: 日本特殊教育学会

    ISSN: 0387-3374

  11. 宮城教育大学における特別支援教育教員養成の取組み

    野口 和人

    上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要 14 15-17 2008/03

    Publisher: 上越教育大学

    ISSN: 1882-7349

  12. DN-CAS認知評価システムの障害児への適用について(自主シンポジウム53,日本特殊教育学会第45回大会シンポジウム報告)

    岡崎 慎治, 前川 久男, 中山 健, 小林 久男, 野口 和人

    特殊教育学研究 = The Japanese journal of special education 45 (5) 349-350 2008

    Publisher: 日本特殊教育学会

    ISSN: 0387-3374

    More details Close

    rights: 日本特殊教育学会rights: 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものであるrelation: IsVersionOf:http://ci.nii.ac.jp/naid/110007329050

  13. 重症心身障害児(者)の家族に対する成年後見申立ての支援

    菊池紀彦, 八島猛, 内田愛, 郷右近歩, 平野幹雄, 野口和人, 高橋昇治, 大村清

    国立病院総合医学会講演抄録集 61st 2007

  14. マイケル・コールによる学習障害児を対象とした読み理解促進のための試み―実践および理論的側面を中心に―

    平野幹雄, 野口和人

    宮城教育大学特別支援教育総合研究センター紀要 (1) 46-54 2006

  15. 教育講演3 自閉症児の内面世界をさぐる (日本特殊教育学会第41回大会特別・教育講演報告)

    別府 哲, 野口 和人

    特殊教育学研究 41 (5) 530-532 2004/01

    Publisher: 日本特殊教育学会

    ISSN: 0387-3374

  16. 脳炎後遺症により重症心身障害の様相を呈した一事例の認知障害に関する研究 学習場面における困難の様相の把握

    郷右近歩, 菊池紀彦, 平野幹雄, 野口和人

    日本特殊教育学会大会発表論文集 40th 2002

  17. 超重症状態からの回復過程にある脳損傷児が示す意思決定困難の様相についての検討 前頭前・腹内側部に損傷を有する患者が示す困難の様相との差違

    郷右近歩, 平野幹雄, 野口和人

    日本心理学会大会発表論文集 66th 2002

  18. てんかん発作を有する一女児に対する構成行為の形成の試み--ブロックデザインテストを課題として

    野口 和人

    東北大学教育学部研究年報 (41) p95-112 1993/03

    Publisher: 東北大学教育学部

    ISSN: 0493-3958

  19. Formation of visual world: Various aspects of postoperative nystagmus.

    葉石光一, 奥住秀之, 野口和人, 佐々木正晴, 八木文雄, 鳥居修晃, 望月登志子

    感覚代行シンポジウム 19th 1993

  20. 713 プランニングの発達に関する実験的研究(1) : 課題対象を人にした場合の解決過程の特徴(学習(3),口頭発表)

    小松 歩, 沢口 浩司, 野口 和人, 松野 豊

    日本教育心理学会総会発表論文集 34 (0) 374-374 1992

    Publisher: 一般社団法人 日本教育心理学会

    DOI: 10.20587/pamjaep.34.0_374  

    ISSN: 2189-5538

  21. 732 重さの系列化課題における知能障害児と健常児のプランニングについて(1) : 健常児における成績および比較操作の年齢的変化について(問題解決,学習6,口頭発表)

    野口 和人, 藤井 清, 小松 歩, 松野 豊

    日本教育心理学会総会発表論文集 32 (0) 364-364 1990

    Publisher: 一般社団法人 日本教育心理学会

    DOI: 10.20587/pamjaep.32.0_364  

    ISSN: 2189-5538

  22. 654 知能障害児と健常児の変換課題の解決に及ぼす解決様式及び課題材料の効果(2) : 解決様式の効果の心理学的内容について(問題解決・知識,学習6,学習)

    野口 和人, 松野 豊

    日本教育心理学会総会発表論文集 30 (0) 734-735 1988

    Publisher: 一般社団法人 日本教育心理学会

    DOI: 10.20587/pamjaep.30.0_734  

    ISSN: 2189-5538

  23. 1115 知能障害児と健常児の変換課題の解決に及ぼす解決様式及び課題材料の効果 : 達成水準及び誤りのタイプの変化について(学習障害・視覚障害他,障害2,口頭発表)

    野口 和人, 松野 豊

    日本教育心理学会総会発表論文集 29 (0) 994-995 1987

    Publisher: 一般社団法人 日本教育心理学会

    DOI: 10.20587/pamjaep.29.0_994  

    ISSN: 2189-5538

  24. 292 予測活動の発達的検討(1) : 方略と成績の関連(発達10,発達)

    野口 和人, 谷口 清, 松野 豊, 加藤 敏之

    日本教育心理学会総会発表論文集 27 (0) 204-205 1985

    Publisher: 一般社団法人 日本教育心理学会

    DOI: 10.20587/pamjaep.27.0_204  

    ISSN: 2189-5538

Show all ︎Show first 5

Books and Other Publications 26

  1. 発達障害のある子ども・若者の余暇活動支援

    加藤浩平, 藤野博, 野口和人, 木谷秀勝, 吉川徹, 河高康子, 松本太一, 吉澤昌好, 堀口智美, 黒山竜太, 尾崎ミオ, 五里江陽子

    金子書房 2021/09

  2. 障害者・障害児心理学

    柘植雅義, 石倉健二, 野口和人, 本田秀夫(医師)

    遠見書房 2020/03

    ISBN: 9784866160634

  3. 特別支援教育の到達点と可能性 : 2001〜2016年:学術研究からの論考

    柘植, 雅義, インクルーシブ教育の未来研究会

    金剛出版 2017/09

    ISBN: 9784772415613

  4. 発達障害事典

    日本LD学会

    丸善出版 2016/10

    ISBN: 9784621300466

  5. 特別支援教育の実践課題

    ぎょうせい

    ぎょうせい 2016/08

    ISBN: 9784324100752

  6. 発達障害のある子の社会性とコミュニケーションの支援

    藤野, 博, 日戸, 由刈, 阿部, 利彦, 坂井, 聡, 田中, 真理, 野口, 和人, 高森, 明, 熊谷, 晋一郎, 大井, 学, 稲田, 尚子, 森村, 美和子, 加藤, 浩平

    金子書房 2016/08

    ISBN: 9784760895472

  7. 発達障害支援ハンドブック : 医療、療育・教育、心理、福祉、労働からのアプローチ

    日本発達障害学会

    金子書房 2012/08

    ISBN: 9784760832507

  8. 保育内容 : 総論

    近藤, 幹生

    青踏社 2012/03

    ISBN: 9784902636307

  9. 特別支援教育ハンドブック 特別支援教育体制推進事業のまとめと新たな総合推進事業の展開

    宮城県教育委員会 2008

  10. 発達障害基本用語事典

    金子書房 2008

  11. Q&A クラスのなかの「気になる子ども」 ―特別なニーズのある子どもの理解と支援―

    教育出版 2007

  12. マルチラテラル心理学 CD-ROM版

    有斐閣 2006

  13. 特別支援教育への招待

    教育出版 2005

  14. 新・心理学の基礎知識(中島義明・繁桝算男・箱田裕司編集)

    有斐閣 2004

  15. 発達障害の子どもたち ―いきいきとしたその世界―(細川徹編著)

    中央法規出版 2003

  16. 発達障害児の病理と心理/改訂版(黒田吉孝・小松秀茂編著)

    培風館 2003

  17. 知的障害者のオープンカレッジテキストブック

    明石書店 2001

  18. 障害児教育の「総合的な学習の時間」〜生活単元学習から「総合的な学習の時間」への転換(共著)

    田研出版 2001

  19. 精神遅滞[第9版]-定義・分類・サポートシステム-(共訳)

    学苑社 1999

  20. 視覚障害と発達(共訳)

    二瓶社 1998

  21. 「精神薄弱」の誕生と変貌-アメリカにおける精神遅滞の歴史-(共訳)

    学苑社 1997

  22. 発達障害児の病理と心理

    培風館 1996

  23. 障害児理解の到達点〜ジグラー学派の発達論的アプローチ〜(共訳)

    田研出版 1994

  24. 発達障害学の探求

    文理閣 1993

  25. ジグラー学派の精神遅滞論(共訳)

    田研出版 1990

  26. 障害児の発達神経心理学

    青木書店 1990

Show all Show first 5

Presentations 77

  1. 特別なニーズのある児童を巡る多職種連携の実態 1)-管理職への質問紙調査を通して-

    平野碧, 野口和人

    日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 2020

  2. 小学生の障害理解に関する予備的検討 2)身体障害者に関する知識の内容について

    藤村励子, 野口和人

    日本発達障害学会研究大会発表論文集 2019

  3. 大学生における類似性の認知が肢体不自由者の心的状態の推測方略に与える影響 2)類似性随伴性モデルに基づく検証

    藤村励子, 野口和人

    日本発達障害学会研究大会発表論文集 2018

  4. 高機能自閉スペクトラム児者の余暇の世界 社会性の発達をめぐるオルタナティブな視点

    加藤浩平, 野口和人, 日戸由刈, 高森明, 熊谷晋一郎

    日本発達心理学会大会論文集 2015

  5. 自閉症児における自己の言動の理解に関する研究-自身および他者が行為者となる場合の因果関係の理解に着目して-

    鈴木徹, 平野幹雄, 平野幹雄, 鈴木恵太, 野口和人, 細川徹

    日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 2013

  6. 主体的な放課後活動の場を通じての自閉症スペクトラム児を対象とした社会性発達支援の試み―2年間の活動を通じて見られた対象児の変化に着目して―

    日本特殊教育学会第48回大会 2010

  7. ある高機能自閉症児の対人相互交渉における問題の様相―複数の場面における様相の違いに着目して―

    日本特殊教育学会第48回大会 2010

  8. 特別支援教育におけるロマンティック・サイエンス(序)

    日本特殊教育学会第48回大会・自主シンポジウム 2010

  9. 特別支援教育における特色のある取り組み

    東北心理学会第64回大会・大会企画シンポジウム 2010

  10. Factors Affecting Saccadic Latency in Person with Mental Retardation

    American Psychological Association 118th Annual Convention 2010

  11. 自閉症児の自己理解に関する研究―対人相互交渉における自己の振る舞いに関する認識の困難を中心に―

    日本特殊教育学会第47回大会 2009

  12. 鉄道ブログ運営を通じての自閉症スペクトラム児を対象とした社会性発達の支援の試み

    日本特殊教育学会第47回大会 2009

  13. 幼小中高一貫した特別支援教育システム整備の諸条件

    日本特殊教育学会第47回大会 2009

  14. 自閉症児における鏡像自己認識

    日本心理学会第73回大会 2009

  15. ある自閉症児の他者とのやりとりにおける困難の背景―自己が行為者である場面と第三者的立場である場面との違いに着目して―

    日本特殊教育学会第46回大会 2008

  16. Autobiographical memories and the role of involuntary memory in a case with hippocampal amnesia

    The 29th International Congress of Psychology 2008

  17. 活動遂行時に利用される情報資源の有効性‐記憶に困難を有する人々への支援を念頭に‐

    Ai UCHIDA, Mikio HIRANO, Kazuhito NOGUCHI, Masayuki KUMAI

    日本特殊教育学会第45回大会発表論文集 2007/09

  18. 重症心身障害児(者)の家族に対する成年後見申立ての支援

    菊池紀彦, 八島猛, 内田愛, 郷右近歩, 平野幹雄, 野口和人, 高橋昇治, 大村清

    国立病院総合医学会講演抄録集 2007

  19. DN-CAS認知評価システムの障害児への適用について

    日本特殊教育学会第45回大会 2007

  20. ある自閉症児における他者の心的状態の理解について―他者の心的状態の理解に基づいた振る舞いからの検討―

    日本特殊教育学会第45回大会 2007

  21. 活動遂行時に利用される情報資源の有効性―記憶に困難を有する人々への支援を念頭に―

    日本特殊教育学会第45回大会 2007

  22. ある記憶障害者の日常活動場面における補償手段に関する検討

    内田愛, 平野幹雄, 郷右近歩, 菊池紀彦, 野口和人, 熊井正之

    日本特殊教育学会第44回大会発表論文集 2006/09

  23. 旧国立療養所型病院重症心身障害児病棟が直面する現状と課題についての検討

    第60回国立病院総合医学会講演 2006

  24. 脳損傷後の遂行機能障害についての事例的検討―検査課題の成績と日常生活場面における行動様相との違いに焦点をあてて―

    日本特殊教育学会第44回大会 2006

  25. ある記憶障害者の日常活動場面における補償手段に関する研究

    日本特殊教育学会第44回大会 2006

  26. ある脳損傷児における回復経過の特徴についての検討

    日本特殊教育学会第43回大会 2005

  27. 他者とのかかわりにおいてある自閉症児が示した困難の様相

    日本特殊教育学会第43回大会 2005

  28. ある自閉症児における行動の様相と内面的世界との隔たりについて

    日本特殊教育学会第43回大会 2005

  29. 記憶障害を伴うある脳損傷児への情報提示のあり方に関する検討

    日本特殊教育学会第43回大会 2005

  30. 意思決定障害を示した脳損傷事例についての神経心理学的評価

    日本特殊教育学会第43回大会 2005

  31. ある記憶障害児における外的補助としてのノートの利用―記入・参照の実際と情報を活用する上での困難について―

    日本特殊教育学会第42回大会 2004

  32. ある知的障害児における他者とのコミュニケーションの特徴に関する研究

    日本特殊教育学会第42回大会 2004

  33. ある脳炎後遺症事例における遂行機能課題成績の継時的変化についての検討

    日本特殊教育学会第42回大会 2004

  34. Reconstruction of psychological functions after brain damage

    The 28th International Congress of Psychology 2004

  35. 脳炎後遺症により重症心身障害の様相を呈した一事例における脳機能の回復過程に関する研究

    日本特殊教育学会第41回大会 2003

  36. 脳炎後遺症により重症心身障害の様相を呈した一事例の認知機能の回復に関する検討

    日本心理学会第67回大会 2003

  37. 超重症状態からの回復過程にある脳損傷児が示す意思決定困難の様相についての検討 前頭前・腹内側部に損傷を有する患者が示す困難の様相との差違

    郷右近歩, 平野幹雄, 野口和人

    日本心理学会大会発表論文集 2002

  38. 脳炎後遺症により重症心身障害の様相を呈した一事例の認知障害に関する研究 学習場面における困難の様相の把握

    郷右近歩, 菊池紀彦, 平野幹雄, 野口和人

    日本特殊教育学会大会発表論文集 2002

  39. 超重症状態からの回復過程にある脳損傷児が示す意思決定困難の様相についての検討-前頭前・腹内側部に損傷を有する患者が示す困難の様相との差異-

    日本心理学会第66回大会 2002

  40. 脳炎後遺症により重症心身障害の様相を呈した一事例の認知障害に関する研究-学習場面における困難の様相の把握-

    日本特殊教育学会第40回大会 2002

  41. 仙台市における巡回教育相談とK-ABCの活用

    日本K-ABCアセスメント研究会第5回研究大会 2002

  42. 超重症児状態より劇的回復を示したある男児の社会復帰へ向けた支援方略の検討(1)-回復過程の整理・解析を中心に-

    国立病院・療養所総合医学会第56回大会 2001

  43. 脳炎後遺症により重症心身障害の様相を呈した一症例の認知障害に関する研究―回復過程の整理・解析―

    日本特殊教育学会第39回大会 2001

  44. 発達障害児とのかかわりにおいてなされる教師による模倣についての検討

    日本特殊教育学会第39回大会 2001

  45. ある健忘症者における自伝的記憶の再認に関する研究

    日本心理学会第64回大会 2000

  46. 顕著な記憶障害を伴うあるダウン症児の「思い出」に関する研究

    日本特殊教育学会第38回大会 2000

  47. 顕著な記憶困難を訴えたあるダウン症児の記憶機能に関する神経心理学的研究

    日本特殊教育学会第37回大会 1999

  48. 憶えてはいないが知ってはいるということ―ある健忘症者における自伝的記憶の想起意識に関する検討―

    日本心理学会第63回大会 1999

  49. 健忘症患者の自伝的記憶の想起に関する研究―手がかり提示時の出来事想起の詳細さの変化に着目して―

    日本心理学会第62回大会 1998

  50. 自閉性障害児における描画内容の同一性保持について―描画場面における心拍と瞬目を指標とした検討―

    日本心理学会第61回大会 1997

  51. ある健忘症患者の遠隔記憶の想起とその特徴

    日本心理学会第61回大会 1997

  52. 精神遅滞児の積木構成行為の形成に関する研究(3)

    日本特殊教育学会第34回大会 1996

  53. 知的障害児の幾何図形模写における角の強調表現とその消失

    日本特殊教育学会第34回大会 1996

  54. 自閉症児の目的行動の促進に関する検討 ―描画における「目と手の協応」について―

    日本心理学会第60回大会 1996

  55. 精神遅滞児の幾何図形模写における「角の強調」表現の消失に関する検討

    日本特殊教育学会第33回大会 1995

  56. 自閉症児の目的行動の促進に関する検討 ―描画場面における導入課題設定による描画促進と緊張の緩和について―

    日本心理学会第59回大会 1995

  57. 精神遅滞児の積木構成行為の形成に関する研究(2)

    日本特殊教育学会第32回大会発 1994

  58. 自閉症児の描画場面における心拍の様相

    日本心理学会第58回大会 1994

  59. 自閉症児における愛着の発達的変化と興味の対象の変化との関係について ―母親による記録の分析を中心にして―

    日本発達障害学会第29回研究大会 1994

  60. Formation of visual world: Various aspects of postoperative nystagmus.

    葉石光一, 奥住秀之, 野口和人, 佐々木正晴, 八木文雄, 鳥居修晃, 望月登志子

    感覚代行シンポジウム 1993

  61. 視覚世界の生成 ―開眼者における手術後のNystagmusの諸相―

    第19回感覚代行シンポジウム 1993

  62. 精神遅滞児の積木構成行為の形成に関する研究(1)

    日本特殊教育学会第31回大会 1993

  63. 幾何図形模写における「角の強調」表現について

    日本心理学会第57回大会 1993

  64. プランニングの発達に関する実験的研究(1) ―課題対象を人にした場合の解決過程の特徴―

    日本教育心理学会第34回総会 1992

  65. プランニングと社会的相互作用

    日本特殊教育学会第30回大会 1992

  66. 重さの系列化課題における知能障害児のプランニングについて(1) ―成績および比較操作の特徴について―

    日本特殊教育学会第29回大会 1991

  67. 732 重さの系列化課題における知能障害児と健常児のプランニングについて(1) : 健常児における成績および比較操作の年齢的変化について(問題解決,学習6,口頭発表)

    野口 和人, 藤井 清, 小松 歩, 松野 豊

    日本教育心理学会総会発表論文集 1990

  68. 重さの系列化課題における知能障害児と健常児のプランニングについて(1) ―健常児における成績および比較操作の年齢的変化について―

    日本教育心理学会第32回総会 1990

  69. 精神遅滞児の「ハノイの塔」課題解決過程の心理学的分析

    日本特殊教育学会第28回大会 1990

  70. 知能障害児と健常児の変換課題の解決に及ぼす解決様式及び課題材料の効果(4)

    日本特殊教育学会第28回大会 1990

  71. 知能障害児と健常児の変換課題の解決に及ぼす解決様式及び課題材料の効果(3) ―発話の分析による課題材料の効果についての検討―

    日本特殊教育学会第27回大会 1989

  72. 654 知能障害児と健常児の変換課題の解決に及ぼす解決様式及び課題材料の効果(2) : 解決様式の効果の心理学的内容について(問題解決・知識,学習6,学習)

    野口 和人, 松野 豊

    日本教育心理学会総会発表論文集 1988

  73. 知能障害児と健常児の変換課題の解決に及ぼす解決様式及び課題材料の効果(2) ―解決様式の効果の心理学的内容について―

    日本教育心理学会第30回総会 1988

  74. 1115 知能障害児と健常児の変換課題の解決に及ぼす解決様式及び課題材料の効果 : 達成水準及び誤りのタイプの変化について(学習障害・視覚障害他,障害2,口頭発表)

    野口 和人, 松野 豊

    日本教育心理学会総会発表論文集 1987

  75. 知能障害児と健常児の変換課題の解決に及ぼす解決様式及び課題材料の効果(1) ―達成水準及び誤りのタイプの変化について―

    日本教育心理学会第29回総会 1987

  76. 292 予測活動の発達的検討(1) : 方略と成績の関連(発達10,発達)

    野口 和人, 谷口 清, 松野 豊, 加藤 敏之

    日本教育心理学会総会発表論文集 1985

  77. 予測活動の発達的検討(1) ―方略と成績の関連―

    日本教育心理学会第27回総会 1985

Show all Show first 5

Research Projects 14

  1. Development of tools to improve the qualifications of teachers in charge of resource rooms in high schools and enhance their teaching.

    NOGUCHI Kazuhito

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku University

    2017/04/01 - 2020/03/31

    More details Close

    This study aimed to secure the qualities of teachers in charge of resource rooms in high school and to develop tools for establishing the appropriateness and effectiveness of the teaching contents. In advancing this research, we confirmed the guidance of self-reliance activities (jiritsu katsudou) in a resource room at the high school stage. It was reconfirmed that not only was it unfamiliar, but there was a limit to what could be referred to regarding the guidance content. Given that the number of resource rooms installed in high schools and the number of people in charge are limited, it was thought that it was necessary to first accumulate information and know-how about the content and methods of instruction and to create a mechanism to share them.

  2. Self-esteem and Intervention for Children with Health Impairments

    Yashima Takeshi, MUNAKATA Satomi, MOMOSE Shogo

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Joetsu University of Education

    2015/04/01 - 2018/03/31

    More details Close

    Clinical studies were conducted to clarify the development of self-esteem of children with health impairments and factors which affect it. First three years, a group session was held in which these children perform tasks together once a month. Following two years, we organized a "Study Group" to provide subject guidance according to the characteristics of each child's illness once a week. As a result, it was suggested that interventions that encourage children with health impairments to accomplish their tasks and introspection on the results of their accomplishments are effective in maintaining or improving the self-esteem of children with health impairments.

  3. A Study of Support System and Model Curricula for the Upper Secondary School Students with Developmental Disabilities

    NOGUCHI Kazuhito

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Miyagi University of Education

    2009 - 2011

    More details Close

    For promoting the special needs education in the upper secondary school in Japan, there are various problems to be solved. At the present time, teachers' insufficient understanding of developmental disabilities hinders improvement of the support system and curricula for the students with such disabilities. We needs a review of teacher-training curriculum and environmental improvement (e.g. setting up resource rooms) in the upper secondary schools.

  4. Neural basis of emotional prosody in sign language

    IIZUKA Osamu, NOGUCHI Kazuhito, FUJII Tosikatu, HIRAYAMA Kazumi

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku University

    2007 - 2009

    More details Close

    We evaluated discriminating ability of emotional prosody in Japanese Sign Language by the deaf native signers. They could discriminate among grammatical sings, emotional prosody, spontaneous emotion and meaningless movements, expressed with the movements of head and face of another native signer, without information about movement of the person's hands. However, hearing non-signer could not discriminate between grammatical sing and meaningless movement, and could not discriminate between emotional prosody and spontaneous emotion.

  5. 非都市部の学校教員支援のためのインターネット双方向相談システムの構築

    野口 和人

    Offer Organization: 日本学術振興会

    System: 科学研究費助成事業

    Category: 萌芽研究

    Institution: 宮城教育大学

    2006 - 2008

    More details Close

    今年度は, 高等学校における活用の可能性についても検討を試みたが, 学校教育現場ではシステムの有益性は認めつつも, プライバシーの保護に関する危惧, IT機器を使用することへの不安の木きく2つの点から導入に対しては消極的になっていた。特に, インターネットを介しでプライノミシーにかかわる情報をやりとりすること自体への抵抗感を払拭することは容易ではない。 コンサルテーションを行ううえでは, 対象児自身と対象児を取り巻く様々な状況に関する情報を, 多面的かつ正確に, また可能な限り収集することが必要となる。ゆえに, 対象児自身とその周囲の状況を直接観察したうえで, さらに補足的な情報を得ながら行うことがベストであり, 本システムを活用したコンサルテーションは, 直接の訪問が難しい場合などの次善の策, または直接の訪問によるコンサルテーションの間をつなぐ補足的なものと捉えるべきであろう。しかしながら, 様々な事由により直接訪問してのコンサルテーションが困難である場合には, やはり有用性が高いものと思われる。ただし, 実際にこれを活用していくためには, 学校教育現場におけるITリテラシーの構築と, セキュリティに関する正確な理解を促していくことが不可欠である。さらに, 直接の訪問によるコンサルテーションに比べて時間的制約が少ないことは確かであるが, 担当者尊一定の時間を費やすことに変わりはなく, 多くの場がらの多様なコンサルテーション要求に応えていくためには, 人的リソースの確保・拡大は欠かせないであろう。

  6. Modular structure of mirror self-recognition in early childhood

    HOSOKAWA Toru, UCHIYAMA Ichiro, NOGUCHI Kazuhito, USHIYAMA Michio, HONGO Kazuo

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Institution: Tohoku University

    2006 - 2008

  7. 現行の特殊教育制度の狭間に位置する高次脳機能障害児への教育的対応の在り方

    野口 和人

    Offer Organization: 日本学術振興会

    System: 科学研究費助成事業

    Category: 萌芽研究

    Institution: 宮城教育大学

    2002 - 2004

    More details Close

    1.アメリカ合衆国において,全米障害者教育法(IDEA)の障害カテゴリーに獲得性脳損傷(TBI)が加えられたのとほぼ同時期(1990年前後)に,我が国においても獲得性脳損傷児への教育的支援についての検討の必要性が指摘されていた.当時から現在までの諸研究を概観し,我が国においては残念ながら十分な検討が行われてこなかったこと,現段階ではとりわけ医療機関との連携体制を構築する必要があること等について,雑誌論文としてまとめた. 2.ただし,医療機関側からすれば,教育現場との連携は,本来の業務から離れた全くの付加的なサービスであり,両者の連携を確立するためには財政的,人的な基盤を整備していく必要がある.この点に関しては,発達障害者支援法の施行に伴う,各自治体の取り組みに着目していく必要があろう. 3.脳腫瘍摘出手術後に重篤な記憶障害を呈した生徒への教育的支援について検討を行った.従来,記憶障害への支援は,失われた記憶そのものを補うことに主眼が置かれてきたが,活動のための1つのリソースとして記憶を捉えなおす必要があること(記憶そのものを補うというよりも,様々なリソースを使いこなすための支援が必要であること),具体的な支援の手立て(補助手段)を考えるにあたっては,その手段を用いることの本人にとっての必要性・必然性,その手段の利用に伴う認知的負荷を軽減すること等を考慮する必要があることを明らかにした. 4.小学生時に罹患した脳炎の後遺症により長期にわたる重症心身障害状態を呈した後に,劇的な回復を示した事例の回復経過について検討した.回復の過程で,記憶や意思決定,社会適応といった側面に問題を示したが,これらの側面に対する支援については,現在,整理・分析を進めているところである.

  8. AN EXAMINATION OF THE METHODS OF INSTRUCTION IN JAPANESE AND ARITHMETIC FOR CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITY : WITH MULTIDIRECTIONAL ASSESSMENTS OF THE CHILDREN USING MEURO-PSYCHOLOGICAL AND PSYCHO-PHYSIOLOGICAL TECHNIQUES.

    NOGUCHI Kazuhito

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)

    Institution: TOHOKU UNIVERSITY

    1992 - 1993

    More details Close

    In this study, we intended to develop the methods of instruction in Japanese and arithmetic for the children with intellectual disability. For the purpose, we intended to evaluate the cortical functioning in the children using neuro-psychological and psycho-physiological techniques. A large number of studies have been made on cortical function in man. What seems to be lacking, however, is criteria for evaluating cortical function in children. Therefore, we had to make much effort on establishing criteria. To our regrets, it is not to be denied that the results obtained in this study are quite unsatisfactory. There is room for further investigation. For reasons just mentioned above, as a beginning, we examined the methods of instruction in arithmetic with the children with local brain damage. These children showed not only primitive dysfunction identical to one observed in the brain-damaged adults, but also secondary dysfunction not observed in the adults. In conclusion, it needs to differentiate primitive dysfunction from secondary and to form stepwise the unacquired functions.

  9. Investigation of Educational Plans for Children with Mild Mental Retardation.

    MATUNO Yutaka, NOGUCHI Kazuhito

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Co-operative Research (A)

    Institution: TOHOKU UNIVERSITY

    1991 - 1992

    More details Close

    Much of the initial work in the special education can be traced back to a focus on the mildly handicapped. Despite this fact, much of attraction towards the mildly handicapped seems to have diminished in recent years, reflecting a decrease in population served in the "special class" under the label of mild retardation. Certainly the recognition of severely handicapped as a distinct area have been one of major factors in this apparent decline. This significant change in population of mild retardation, however, alter our traditional view of the "special class" to cause us to analyze the state of affairs in the deliver of educational services for this population and the concept of mild retardation. Mild retardation have conventionaly refered to intellectual functioning at the upper end of the retardation continuum. The latest revision of AAMD definition, however,notes that the term would be of no use because it doesn't indicate any distinct support. This shift in paradigm remind us to focus on supports and empowerments rather than level of disability. Given that the students with mild retardation features low performance, at least three research approaches can be propose to clarify their educational needs. These three agenda area: 1) societal perspective; 2) psycho-physiological perspective; 3) developmental perspective. Societal approach will examine low level of achievement in relation to expectancy and curricular content in school system. It will necessiate instructional inovations and redefining educational services. Psycho-physiological approach may bring us new lights on underlying pathogenesis or processes of low intellectual functioning. Developmental approach can contribute to elaborate on similarity or disimilarity of developmental sequences and cognitive structures between normal and low achievers, promoting our understanding instructional sequences and devices for students with mild retardation. Unfortunately many studies remain to be done yet in spite that the pull-out system for the mildly handicapped came into being as one of educational services.

  10. Balance Disabilities of Persons with Mental Retardation and Their Related Factors

    MATSUNO Yutaka, NOGUCHI Kazuhito, KOKUBUN Mitsuru

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)

    Institution: Tohoku University

    1989 - 1991

    More details Close

    The purposes of this study were to survey the actual conditions of balance disabilities in mentally retarded persons and to discuss their factors, from two aspects of dynamic balance evaluated by a beam walking test and static balance measured by a one foot balance test. Subjects were 157 persons with mental retardation aged 6 to 50 years. The relations between the performance of each balance and four variables (choronological age, mental age, clinical type and age of walking) were examined. Results were as follows ; (1) Though balance abilities of persons with mental retardation were generally lower, two kinds of groups were found out. The first group showed lower performance in static balance while the other consisted of persons with lower ability in dynamic balance. (2) Individual age of walking was found to be closely related to both static and dynamic balance in all clinical groups. (3) Mental age was positively related to static balance without definite relation to dynamic balance. From (2) and (3), disorders of reflex system and behavior regulation were discussed as the factors in balance disabilities of persons with mental retardation.

  11. 軽度発達障害児、高次脳機能障害児に対する教育的支援 Competitive

  12. 知的障害児に対する問題解決スキルの形成 Competitive

  13. Apecial Educational Suports for the children with LD, ADHD, HFA, Higher Cortical dysfunction Competitive

    System: Grant-in-Aid for Scientific Research

  14. The formation of the problem-solving skills in the intellectual disabilities Competitive

Show all Show first 5