Details of the Researcher

PHOTO

Katsunori Ogawa
Section
Graduate School of Arts and Letters
Job title
Associate Professor
Degree
  • 博士(教育学)(東京大学)

  • 修士(教育学)(東京大学)

Research History 7

  • 2020/04 - Present
    東北大学大学院 文学研究科 准教授

  • 2017/04 - 2020/03
    日本学術振興会特別研究員PD (慶應義塾大学法学部)

  • 2018/02 - 2019/01
    Visiting Scholar, Department of Sociology, Harvard University

  • 2015/04 - 2017/03
    The University of Tokyo Institute of Social Science

  • 2014/04 - 2015/03
    The University of Tokyo Institute of Social Science

  • 2011/04 - 2014/03
    日本学術振興会特別研究員DC1

  • 2012/06 - 2013/03
    Visiting Scholar, Institute for Social Research, University of Michigan

Show all Show first 5

Education 4

  • 東京大学大学院 教育学研究科博士課程 修了

    - 2017/03

  • 東京大学大学院 教育学研究科博士課程 単位取得退学

    - 2014/03

  • The University of Tokyo Graduate School of Education

    - 2011/03

  • The University of Tokyo Faculty of Education

    - 2009/03

Professional Memberships 7

  • 社会政策学会

    2023 - Present

  • 行動計量学会

    2023 - Present

  • 東北社会学会

    2021 - Present

  • 日本社会学会

    2013 - Present

  • 関東社会学会

    2012 - Present

  • 数理社会学会

    2011 - Present

  • 日本教育社会学会

    2010 - Present

︎Show all ︎Show first 5

Research Interests 3

  • 社会調査法

  • 教育社会学

  • 社会階層

Research Areas 2

  • Humanities & social sciences / Sociology /

  • Humanities & social sciences / Sociology of education /

Papers 23

  1. 特異項目機能を考慮した政府の教育支出に対する意見の測定――階層ベイズAldrich-McKelvey尺度法の適用

    小川和孝

    東北大学文学研究科研究年報 74 138-150 2025/03

  2. The Effectiveness of Vocational Secondary Education on Entry-level Job Outcomes in Japan: Safety Net for Low-educated Youth in a Vocationally Weak Educational System Peer-reviewed

    Katsunori Ogawa

    Japanese Journal of Sociology 34 (1) 186-205 2025/03

    DOI: 10.1111/ijjs.12154  

  3. 財政制約の下における教育の公的支出に関する選好の研究――サーベイ実験による分析 Peer-reviewed

    小川和孝, 森坂太一

    社会政策 16 (4) 334-346 2025/02

  4. Improving the Estimation of a Non-probability Sampling Survey with Multilevel Regression and Post-stratification: An Application to the Educational Attainment of High School Graduates in an Access Panel Survey Peer-reviewed

    Ogawa, Katsunori

    33 46-57 2024/09

  5. 学科・専攻分野を考慮した教育と職業の連関に関する研究――相互情報量指数を用いた学歴段階間・学歴段階内の寄与の分析 Peer-reviewed

    小川和孝

    教育社会学研究 114 201-221 2024/07

  6. Using Anchoring Vignettes to Measure the Public Opinion on the Spending of Education

    Ogawa, Katsunori

    73 121-134 2024/03

  7. 訪問看護従事者の職業移行とマッチングに関する実証的研究

    米澤旦, 角能, 小川和孝, 尾玉剛士, 中川宗人, 藤﨑万裕, 米澤かおり

    生協総研賞・第19回助成事業研究論文集 74-88 2023/03

  8. 地位達成における社会階層の交差性――階層ベイズモデルによるアプローチ

    小川和孝

    科学研究費補助金基盤研究(B)「家族と労働市場における階級、ジェンダー、エスニシティの相互作用と不平等の比較研究」(代表:竹ノ下弘久)報告書 103-113 2022/03

  9. 「学校から職業への移行」をめぐる近年の研究動向と課題

    小川和孝

    東北大学文学研究科研究年報 71 54-68 2022/03

  10. Likert尺度の中間選択肢が社会政策に対する意見に与える影響――ランダム割り当てデザインによる高福祉・高負担への賛否の分析 Peer-reviewed

    小川和孝

    理論と方法 35 (1) 33-44 2020

  11. パネルデータにおける脱落と収入の分析――クロスセクションデータとの比較から Peer-reviewed

    小川和孝

    年報社会学論集 32 73-83 2019

  12. 高学歴化と学校経由の就職の趨勢

    小川和孝

    2015年SSM調査報告書シリーズ6(労働市場I) 103-118 2018

  13. 高福祉高負担論への支持動向の反転――2010年代の変化に注目して Peer-reviewed

    武川正吾, 角能, 小川和孝, 米澤旦

    社会政策 10 (2) 129-142 2018

  14. Empirical Evidence on Educational Policy Preferences in Japan : Focusing on the Size and Distribution of Public Spending Peer-reviewed

    100 225-44 2017

    Publisher:

    ISSN: 0387-3145

  15. Skill Formation and Inequality in an Institutional Perspective: A Comparison between Japan and Taiwan Peer-reviewed

    Katsunori Ogawa

    Journal of East Asian Educational Research 2 71-82 2016

  16. Social Attributes and Income Insecurity : An Analysis Focusing on Within-group Inequality Peer-reviewed

    31 (1) 39-51 2016

    Publisher:

    ISSN: 0913-1442

  17. Time Discounting Preference, Risk Aversion, and Educational Expectation among High School Students : Clarifying the beliefs in rational choice theory Peer-reviewed

    98 135-55 2016

    Publisher:

    ISSN: 0387-3145

  18. 就学前教育と社会階層――幼稚園・保育所の選択と教育達成との関連

    小川和孝

    科学研究費補助金基盤研究(A)「全国無作為抽出調査による『教育体験と社会階層の関連性』に関する実証的研究」(代表:中村高康)報告書 125-36 2015

  19. 職場における訓練が賃金へ与える因果効果の分析――周辺構造モデルを用いた持続的な影響の分析

    小川和孝

    科学研究費補助金基盤研究(S)「現代日本における若年層のライフコース変容と格差の連鎖・蓄積に関する総合的研究」(代表:石田浩)報告書 248-60 2015

  20. Transition from School to Work and Selection by Employer::Reexamining the Impact of Institutional Linkages on the Japanese Labor Market Peer-reviewed

    OGAWA Katsunori

    The Journal of Educational Sociology 94 195-215 2014

    Publisher: THE JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY

    DOI: 10.11151/eds.94.195  

    ISSN: 0387-3145

    More details Close

    The purpose of this paper is to investigate how employers evaluate the abilities of candidates when they make hiring decisions regarding high school graduates. We place particular emphasis on the school recommendation system, which has been suggested as an important mechanism of transition from high school to work in Japan. In the field of the sociological study of education, transition from school to work has been a major theme. Past studies, however, have not considered the influence of employersʼ decisions. Because job seekers find employment only after selection by employers, ignoring employers makes the job attainment processes a black-box.<BR><BR>By using the 2005 Social Stratification and Social Mobility Survey in Japan, we examine whether employers really appreciate high school graduates who have recommendations from schools. The analysis makes a distinction between high school graduatesʼ decisions and employersʼ hiring decisions by using the partial observability probit model. This model assumes two underlying latent equations for one observable outcome and can make a behavioral process more explicit. Therefore, we are able to analyze which factors affect employersʼ preferences from individual data by imposing some strong assumptions. Whether high school graduates obtained (1) regular employment, (2) employment in large-sized firms or public sector jobs, and (3) employment in white-collar jobs are used as dependent variables. Some independent variables, such as social origins, are included only for the high school graduatesʼ side since these variables are difficult to observe for employers.<BR><BR>The result observes that institutional networks are important for employersʼ hiring decisions if high school graduates became regular employees or entered large-sized firms. The impact still remains after the economic crisis that has continued since 1990s if the respondentsʼ entered the labor market as regular employees. On the other hand, the result does not confirm that employers value studentsʼ vocational skills. This suggests that in Japan, where vocational signals are weak, employers rely on social relations that are embedded in the labor market.

  21. The Influence of Previous Job Separations on Voluntary/Involuntary Job Mobility among Japanese Men and Women and the Change in the Situation after Economic Stagnation Peer-reviewed

    Ogawa Katsunori

    The Annual Review of Sociology (Nenpoh Sakaigaku-Ronshu) 26 (26) 39-50 2013

    Publisher: The Kantoh Sociological Society

    DOI: 10.5690/kantoh.2013.39  

    ISSN: 0919-4363

    More details Close

    The aim of this paper is to examine voluntary and involuntary job separations among Japanese men and women. Compared to past research, the focus in this study is on (1) the relationship between the rates of job mobility and previous job histories, and (2) the change in the situation after the period of economic stagnation. A discrete-time multinomial logit model is adopted using Japan's 2005 Social Stratification and Social Mobility Survey.<br>The result shows that while men have not experienced any change in the likelihood of job shifts depending on past job histories, it is becoming more likely for women with past job separations to leave their current jobs voluntarily. This can be interpreted as being consistent with past arguments which maintain that the Japanese labor market is segmented and that some parts of it have remained stable.

  22. 日本の労働市場研究における社会学の可能性

    小川和孝

    東京大学教育学研究科紀要 52 127-35 2012

  23. 戦後日本における高校進学率の上昇の規定要因分析――都道府県パネルデータを用いた推定

    小川和孝

    科学研究費補助金基盤研究(A)「教育財政および費用負担の比較社会学的研究」(代表:矢野眞和)報告書 55-69 2012

Show all ︎Show first 5

Misc. 14

  1. 地方自治体による東日本大震災関連の社会調査の資料保管状況――岩手・宮城・福島の3県調査から Peer-reviewed

    神林博史, 三輪哲, 阿部晃士, 小川和孝, 鈴木努, 鈴木伸生

    社会と調査 34 50-54 2025/03

  2. [書評]Scott Cunningham(加藤真大ほか訳)『因果推論入門~ミックステープ――基礎から現代的アプローチまで』

    小川和孝

    理論と方法 39 (1) 137-139 2024/08

  3. 不平等と再分配

    小川和孝

    数理社会学会編『数理社会学事典』(丸善出版) 476-479 2022/08

  4. 不平等生成要因としてのレント

    小川和孝

    数理社会学会編『数理社会学事典』(丸善出版) 386-389 2022/08

  5. 東大社研・若年壮年パネル調査における横断ウェイトの作成

    小川和孝

    東京大学社会科学研究所パネル調査プロジェクト ディスカッションペーパーシリーズ 122 1-10 2020

  6. 因果と相関

    小川和孝

    日本教育社会学会編『教育社会学事典』(丸善出版) 184-185 2018

  7. JLPS-YMにおける脱落と収入の分析――クロスセクション・データとの比較を通じて

    小川和孝

    東京大学社会科学研究所パネル調査プロジェクト ディスカッションペーパーシリーズ 106 1-19 2018

  8. パネル調査から見る離家経験、家族形成、子ども保険への加入、危機への意識:「働き方とライフスタイルの変化に関する全国調査(JLPS)2016」の結果から

    石田浩, 三輪哲, 小川和孝, 有田伸

    東京大学社会科学研究所パネル調査プロジェクト ディスカッションペーパーシリーズ 101 1-24 2017/02

  9. 女性の正規雇用就業への選好の変化と安定性――パネルデータに対するMover-Stayerモデルの適用

    小川和孝

    東京大学社会科学研究所パネル調査プロジェクト ディスカッションペーパーシリーズ 102 1-14 2017

  10. 危機対応の社会科学と集団科学的思考

    小川和孝

    東京大学社会科学研究所危機対応学プロジェクト エッセイ 2017

  11. パネル調査から見る非認知的スキル、仕事の負担、結婚に影響する意識、資産の不平等――「働き方とライフスタイルの変化に関する全国調査(JLPS)2015」の結果から

    石田浩, 有田伸, 藤原翔, 小川和孝

    東京大学社会科学研究所パネル調査プロジェクト ディスカッションペーパーシリーズ 94 1-22 2016/04

  12. [書評]筒井淳也『仕事と家族――日本はなぜ働きづらく、産みにくいのか』

    小川和孝

    理論と方法 31 (1) 199 2016

  13. 朝食摂取習慣の教育達成への因果効果の検証――傾向スコアマッチングと感度分析によるアプローチ

    小川和孝

    東京大学社会科学研究所パネル調査プロジェクト ディスカッションペーパーシリーズ 79 1-20 2014

  14. 雇用形態が個人属性・労働条件と独立に職場訓練に与える影響についての分析

    小川和孝

    東京大学社会科学研究所パネル調査プロジェクト ディスカッションペーパーシリーズ 69 1-18 2013

Show all ︎Show first 5

Books and Other Publications 5

  1. 21世紀の産業・労働社会学―― 「働く人間」へのアプローチ(松永伸太朗・園田薫・中川宗人編)

    小川和孝

    ナカニシヤ出版 2022/04

    ISBN: 9784779516078

  2. 少子高齢社会の階層構造1――人生初期の階層構造(中村高康・三輪哲・石田浩編)

    小川和孝

    東京大学出版会 2021

  3. 教育と社会階層――ESSM全国調査からみた学歴・学校・格差(中村高康・平沢和司・荒牧草平・中澤渉編)

    東京大学出版会 2018

  4. 教育劣位社会――教育費をめぐる世論の社会学

    矢野眞和, 濱中淳子, 小川和孝

    岩波書店 2016

  5. 格差社会の中の高校生――家族・学校・進路選択(中澤渉・藤原翔編)

    小川和孝

    勁草書房 2015

Research Projects 5

  1. 東アジア社会における教育訓練システムと格差の生成に関する研究

    小川 和孝

    Offer Organization: 日本学術振興会

    System: 科学研究費助成事業

    Category: 若手研究

    Institution: 東北大学

    2020/04/01 - 2023/03/31

    More details Close

    3年間の補助事業期間の2年目にあたる当該年度は、日本と台湾を人々を対象としたパネル調査の分析を進めた。 6月に東京大学社会科学研究所によってオンライン開催された日本・韓国・台湾の研究者による国際会議では、“A Longitudinal Analysis of Occupational Mobility in Japan and Taiwan”というタイトルで、日本・台湾の職業移動に関する報告を行った。また、この報告成果に一部基づき、"Occupational Segregation by gender and education in Japan and Taiwan"と題した論文を執筆した。この論文では、相互情報量指数という尺度に基づいて日本・台湾の両社会において、性別と学歴の相互作用による職業分離への影響を分析した。この論文が掲載される英文書籍が今後刊行予定である。 12月に中京大学の松田茂樹教授によって主催された公開セミナーでは、「職業軌跡の日台比較」というタイトルで報告を行った。本報告は潜在クラス成長分析(Latent Class Growth Analysis)という方法によって、日本・台湾の両社会における職業的地位の変化パターンを分析した。その結果として、(1)日本・台湾ともに、上位・中位・下位の地位の職業軌跡のグループに分かれており、それぞれのグループの間の格差はライフコースを通じて維持されている、(2)日本・台湾ともに女性は、中位にくらべて上位・下位グループのどちらにも属しにくい、(3)学歴と職業軌跡との関連は、日本よりも台湾においてより強い、といったことを明らかにした。今後この成果に基づいた論文を執筆する予定である。

  2. A sociological analysis on the generation/destruction process of rent in Japan from the perspective of training and skill formation

    OGAWA Katsunori

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    2016/04/01 - 2019/03/31

    More details Close

    The purpose of this research is to develop a theory on the stratification of the Japanese labor market from the perspective of training and skill formation. By using a theory on the rent generation/destruction, the generating mechanisms of inequality is investigated. The training system is Japan is characterized by its weak vocational specificity in schools. On the other hand, firms tend to train their employees in their internal labor markets and have long-term contracts with them. These institutional factors cause strong asymmetry of information on the skill of workers at the timing of hiring and inter-firm job mobility. Under this uncertainty, employees and workers with bargaining powers have advantages in the allocation of rent.

  3. New directions in the study of "educational experience and social stratification"

    Nakamura Takayasu, Yoshida Takashi, Fujihara Sho, Taki Hirofumi, Higeta Takeshi, Sudo Kosuke, Ogawa Katunori, Aramaki Souhei

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Institution: The University of Tokyo

    2015/04/01 - 2018/03/31

    More details Close

    This study aims to new directions in the study of "educational experience and social stratification" based on ESSM2013(Survey of Education, Social Stratification, and Social Mobility in Japan, 2013). We dealt with several educational variables such as preschool system, bullied experience, educational consciousness, educational level of relatives, in relation to social stratification. Many findings from our project were published as papers, reports, or article on our web site. Our book is going to be published in 2018.

  4. Institutional Inequality in Social Statuses Generated by Firm Size in the Labor Market

    Ogawa Katsunori

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

    Institution: The University of Tokyo

    2014/08/29 - 2016/03/31

    More details Close

    The purpose of this research is to investigate how firm size causes institutional inequality of social statuses in the Japanese labor market. We reveal the following two mechanisms. First, people in large firms have better opportunity of skill formation and enjoy cumulative advantage in the internal labor markets. Second, people in large firms have greater stability in terms of within-group income variability.

  5. An Empirical Research on Education, Social Stratification, and Social Mobility

    NAKAMURA Takayasu, KIKKAWA Tohru, MIWA Satoshi, WATANABE Tsutomu, SUDO Naoki, KOBAYASHI Daisuke, SHIRAHASE Sawako, ARITA Shin, HIRASAWA Kazushi, ARAMAKI Souhei, NAKAZAWA Wataru, YOSHIDA Takashi, FURUTA Kazuhisa, FUJIHARA Shou, TAKI Hirofumi, HIGETA Takeshi, SUDOU Kousuke, OGAWA Katsunori, NODA Suzuko, MOTOHAMA Naoko, KONAKA Takenori

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

    Institution: The University of Tokyo

    2011/04/01 - 2015/03/31

    More details Close

    We conducted a nationwide survey named "Survey of Education, Social Stratification, and Social Mobility in Japan, 2013"(an abbreviated name of the survey is ESSM2013), which contained many school or education variables. These variables were inclined to be not contained in sociological nationwide survey so far. The response rate of this survey was 60.3%, which was higher than many recent similar surveys in Japan. By the survey data, we were able to analyze effects of educational experiences to social status and effects of social origin to educational experiences more exactly than before.