Details of the Researcher

PHOTO

Katsumi Sato
Section
Graduate School of Education
Job title
Associate Professor
Degree
  • 博士(教育情報学)(東北大学)

  • 修士(教育情報学)(東北大学)

Research Interests 2

  • 教育工学

  • 教育情報学

Research Areas 1

  • Humanities & social sciences / Educational technology /

Awards 4

  1. Outstanding Poster Award

    2024 EdMedia2024 VR Teaching Materials for Dance Learning

  2. Honorable Mention Award

    2017/07 International Conference on Learning Technologies and Learning Environments

  3. Outstanding Poster Award

    2013/06 EdMedia 2013 Association for the Advancement of Computing in Education

  4. 学生奨励賞

    2008/12/21 情報処理学会人文科学とコンピュータシンポジウム実行委員会

Papers 68

  1. 音高認知が苦手な人に対する歌唱指導に関する研究―ピッチマッチ・発声練習の実践を通して―

    渡会 純一, 千葉 昌哉, 佐藤 克美, 佐藤 和貴

    教職研究2024(東北福祉大学教職課程支援室) 141-159 2025

  2. 音高の認知が苦手な人に提示する「音」の有効性に関する研究―教師と学生の性差がある場合において―

    渡会純一, 佐藤和貴, 千葉昌哉, 佐藤克美

    東北福祉大学研究紀要 (49) 89-108 2025

  3. SONIFIDEA Acoustic Systemを利用した音域拡大のための歌唱練習の効果

    佐藤和貴, 佐藤克美, 田中悠一郎

    高崎健康福祉大学紀要 (24) 93-102 2025

  4. 自身の声質で模倣可能な音響システムを活用した 音高を合わせて歌う練習による学習者の上達感 Peer-reviewed

    佐藤和貴, 渡会純一, 佐藤克美, 及川潤耶, 田中悠一郎

    教育情報学研究 (23) 25-40 2024

  5. オンライン授業に対する日中両国学生の評価の違い-中国人留学生向けオンライン授業の検討に向けて- Peer-reviewed

    朱凱俐, 佐藤克美

    教育情報学研究 (23) 71-81 2024

  6. A Chinese-Japanese Comparative Study of Online Lectures During the COVID-19 Crisis:Focusing on a Comparative Analysis of Survey Cases Peer-reviewed

    Kaili Zhu, Katsumi Sato, Yoko Usui

    Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 1116-1120 2024

  7. VR Teaching Materials for Dance Learning Peer-reviewed

    Yoko Usui, Katsumi Sato

    Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 945-950 2024

  8. Effectiveness of Pitch Discrimination Practice Using a Method of Listening for Pitch in a Learner's Own Voice Quality Peer-reviewed

    KAZUKI SATO, Katsumi Sato, Yoko Usui, Yoshikazu Watarai, Jyunya Oikawa

    IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research 5 1-1 2024

    Publisher: International Institute of Applied Informatics

    DOI: 10.52731/liir.v005.279  

    eISSN: 2758-2221

  9. Impression Evaluation of Instructor Placement in Online Lecture Screen Displays Peer-reviewed

    Kaili Zhu, Katsumi Sato, Yoko Usui

    IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research 5 1-1 2024

    Publisher: International Institute of Applied Informatics

    DOI: 10.52731/liir.v005.250  

    eISSN: 2758-2221

  10. The Impact of Avatar Customization Flexibility on Con-versational Satisfaction Peer-reviewed

    Katsumi Sato, Yoko Usui

    IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research 5 1-1 2024

    Publisher: International Institute of Applied Informatics

    DOI: 10.52731/liir.v005.242  

    eISSN: 2758-2221

  11. 画面表示が異なるオンライン講義用動画教材に対する学習者の印象評価 Peer-reviewed

    朱凱俐, 佐藤克美, 薄井洋子

    教育情報学研究 (22) 83-92 2023/12

  12. 情報機器の音声表現を活用した音高再生力向上のための実践的検証 ―音程を合わせて歌うための練習場面を想定して− Peer-reviewed

    佐藤和貴, 佐藤克美, 渡部信一

    高崎健康福祉大学紀要 (22) 33-41 2023/03

  13. 映像による授業観察時の視線の差に関する研究‐ベテラン教師と学生の違いに注目して- Peer-reviewed

    栁田恵梨奈, 佐藤克美, 薄井洋子

    教育情報学研究 (21) 79-87 2022/12

  14. 地域企業が学生に期待するAIリテラシーについての考察 Invited

    髙谷将宏, 佐藤克美

    AI時代の教育論文誌 4 49-54 2022/07

  15. 晴眼者向け点字学習支援システムに搭載されている機能の現状把握 Peer-reviewed

    元木 章博, 佐藤 克美, 渡部 信一

    教育情報学研究 (20) 11-19 2021/12

  16. HMD とモニタ,映像提示法の違いによるバリア情報取得の比較 Peer-reviewed

    栁田恵梨奈, 薄井 洋子, 佐藤 克美, 渡部 信一

    教育情報学研究 (20) 31-36 2021/12

  17. 情報機器を活用した音声表現が学習者の音高認知能力に与える影響 Peer-reviewed

    佐藤 和貴, 佐藤 克美, 渡部 信一

    教育情報学研究 (20) 59-65 2021/12

  18. 晴眼者向け点字学習支援システムにおける表示機能の評価 Peer-reviewed

    元木 章博, 佐藤 克美, 渡部 信一

    教育情報学研究 (20) 67-73 2021/12

  19. Field Survey Report on Media Artists' Works and Their Educational Methods Peer-reviewed

    Kazuki Sato, Katsumi Sato, Shinichi Watabe

    Proceedings of The 13th Asia-Pacific Symposium for Music Education Research 434-440 2021/12

  20. メディア・アーティストの作品および教育手法についての現地調査報告 Peer-reviewed

    佐藤和貴, 佐藤克美, 渡部信一

    教育情報学研究 (19) 71-75 2020/12

  21. 美術科の鑑賞教材における全天球カメラの活用に関する一検討 -実物大提示・多方向からの鑑賞および教材作成の簡便さの評価 Peer-reviewed

    臼井昭子, 佐藤克美, 堀田龍也

    CIEC春季カンファレンス論文集 11 47-50 2020/03

  22. VR Teaching Materials for Dance Practice Peer-reviewed

    Yoko Usui, Katsumi Sato, Shinichi Watabe

    2019 8th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI) 178-183 2019/07

    Publisher: IEEE

    DOI: 10.1109/IIAI-AAI.2019.00044  

  23. Evaluation of VR Dance Teaching Material Peer-reviewed

    Yoko Usui, Katsumi Sato, Shinichi Watabe

    In J. Theo Bastiaens (Ed.), Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 1473-1477 2019/07

  24. Evaluation Experiment of VR Display Media using a Smartphone for Art Appreciation Classes at Japanese Junior High Schools

    Shoko Usui, Katsumi Sato, Tatsuya Horita

    Proceedings of The Society for Information Technology & Teacher Education 2085-2090 2019/03

  25. Study of systematic classification based on the purpose of Dementia Cafe

    17 (4) 696-705 2019

    Publisher:

    ISSN: 1882-0255

  26. 中学校美術科の鑑賞の授業におけるVR教材の活用に関する一検討 Peer-reviewed

    臼井昭子, 佐藤克美, 堀田龍也

    日本教育工学会論文誌 Vol.42 (Suppl.) 105-108 2018/12

  27. 知的・発達障害をもつ母親におけるソーシャルサポートとしてのSNSの有用性(2)ーSNSの機能からみた利活用の実態ー

    水内豊和, 丹菊美晴, 佐藤克美, 渡部信一

    13 (1) 147-153 2018/10

  28. 知的・発達障害をもつ母親におけるソーシャルサポートとしてのSNSの有用性(1)ー他のショーシャル源との比較からー

    水内豊和, 島田明子, 佐藤克美, 小嶋秀樹, 渡部信一

    とやま発達福祉学年報 9 15-19 2018/05

  29. 中学校美術科の鑑賞学習における作品提示メディアに関する調査研究 Peer-reviewed

    臼井昭子, 佐藤克美, 堀田龍也

    教育メディア研究 24 (2) 13-28 2018/02

  30. Prototyping and Evaluation of Display Media using VR for Art Appreciation Education at School Peer-reviewed

    Shoko Usui, Katsumi Sato, Tatsuya Horita

    International Journal of Learning Technologies and Learning Environments 1 25-40 2018/02

  31. 中学校美術科の鑑賞におけるVR 教材を用いた授業の実践

    臼井昭子, 佐藤 克美, 堀田 龍也

    日本教育工学会研究報告集(JSET18-2) 111-116 2018

  32. 美術科におけるモバイルVR 教材の開発

    臼井昭子,佐藤 克美,堀田 龍也

    日本教育工学会研究報告集(JSET18-1) 435-440 2018

  33. A Novel System for the Elderly to Learn Playing Electronig Musical Instrument in Ensemble Peer-reviewed

    Naomi Takehara, Tomoko Ichinose, Kakuko Matsumoto, Ryuhei Okuno, Shinichi Watabe, Katsumi Sato, Tsutomu Masuko, Kenzo Akazawa

    Proceedings - 2017 International Conference on Culture and Computing, Culture and Computing 2017 2017- 163-169 2017/12/19

    Publisher: Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc.

    DOI: 10.1109/Culture.and.Computing.2017.28  

  34. Evaluating the Use of Motion Capture in Practicing Local Folk Dance Peer-reviewed

    Katsumi Sato, Yoko Usui, Erina Yanagida, Shinichi Watabe

    Proceedings - 2017 International Conference on Culture and Computing, Culture and Computing 2017 2017- 143-144 2017/12/19

    Publisher: Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc.

    DOI: 10.1109/Culture.and.Computing.2017.15  

  35. 保健体育科教員のダンス教育に対する意識調査 Peer-reviewed

    薄井洋子, 任暁晨, 佐藤克美, 渡部信一

    東北大学大学院教育情報学研究部・教育部教育情報学研究 16 69-76 2017/12

  36. Computer Graphics Animation for Objective Self-Evaluation Peer-reviewed

    Yoko Usui, Katsumi Sato, Shinichi Watabe

    IEEE Computer Graphics and Applications 37 (6) 5-9 2017/11/01

    Publisher: IEEE Computer Society

    DOI: 10.1109/MCG.2017.4031074  

    ISSN: 0272-1716

  37. Prototyping of Learning Media Using VR for Art Appreciation Education

    17 (3) 131-136 2017/07/08

    Publisher:

  38. Education Required for Digital Art in the Future: From the Education Theory of A Modern Artist. Peer-reviewed

    Shoko Usui, Katsumi Sato

    Proceedings of EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology 2017 2017/06

  39. Cooperative Learning for Dance with CG Animation Peer-reviewed

    Yoko Ususi, Katsumi Sato, Shinichi Watabe

    Proceedings of EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology 2017 2017/06

  40. Development and Evaluation Experiment of Display Media Using VR for Art Appreciation Learning. Peer-reviewed

    Shoko Usui, Katsumi Sato, Tatsuya Horita

    Proceedings of International Conference on Learning Technologies and Learning Environments LTLE2017 695-698 2017

    Publisher: IEEE Computer Society

    DOI: 10.1109/IIAI-AAI.2017.39  

  41. 高等学校のICT活用に関する現状調査

    佐藤克美, 柳田恵梨奈, 薄井洋子

    東北大学インターネットスクール年報 12 61-69 2016/12

    Publisher:

    ISSN: 1880-3091

  42. 鑑賞用教材のインタラクティブな機能が言語活動に与える影響に関する一考察 Peer-reviewed

    臼井昭子, 佐藤克美

    日本教育工学会論文誌 40 (40) 129-132 2016/12

    Publisher: Japan Society for Educational Technology

    DOI: 10.15077/jjet.S40070  

    ISSN: 1349-8290

  43. Development of System Combining a New Musical Instrument and Kinect: Application to Music Therapy for Children with Autism Spectrum Disorders Peer-reviewed

    Tomoko Ichinose, Naomi Takehara, Kakuko Matsumoto, Tomomi Aoki, Toko Yoshizato, Ryuhei Okuno, Shinichi Watabe, Katsumi Sato, Tsutomu Masuko, Kenzo Akazawa

    International Journal of Technology and Inclusive Education 2016

  44. ネットワークを活用した学び合いによる中国人留学生のプレゼンテーション能力育成の試み Peer-reviewed

    佐藤克美, 渡部信一

    東北大学大学院教育情報学研究部・教育部教育情報学研究 14 2015/12

  45. A dynamic, flexible & interactive display method of paintings for communicative art appreciation among students Peer-reviewed

    Shoko Usui, Chen He, Katsumi Sato, Yoshifumi Kitamura

    SIGGRAPH Asia 2015 Symposium on Education, SA 2015 2015/11/02

    Publisher: Association for Computing Machinery, Inc

    DOI: 10.1145/2818498.2818508  

  46. Development of drunk driving virtual experience teaching materials Peer-reviewed

    Yuki Tadokoro, Katsumi Sato, Shinichi Watabe

    SIGGRAPH Asia 2015 Posters, SA 2015 2015/11/02

    Publisher: Association for Computing Machinery, Inc

    DOI: 10.1145/2820926.2820946  

  47. Learning Hawaiian Hula dance by using tablet computer Peer-reviewed

    Yoko Usui, Katsumi Sato, Shinichi Watabe

    SIGGRAPH Asia 2015 Symposium on Education, SA 2015 2015/11/02

    Publisher: Association for Computing Machinery, Inc

    DOI: 10.1145/2818498.2818507  

  48. Applying a Novel Electronic Musical Instrument and Kinect in Music Therapy for Children with Autism Spectrum Disorders Peer-reviewed

    Tomoko Ichinose, Naomi Takehara, Kakuko Matsumoto, Tomomi Aoki, Toko Yoshizato, Ryuhei Okuno, Shinichi Watabe, Katsumi Sato, Tsutomu Masuko, Kenzo Akazawa

    World Congress on Education(WCE)2015 Proceeding 2015/10

  49. 神楽の舞踊練習におけるモーションキャプチャのリアルタイム活用の評価 Peer-reviewed

    薄井洋子, 松浦秀平, 佐藤克美, 渡部信一

    教育情報学研究 (13) 19-24 2014/09/30

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

  50. The Effect on Utilizing CG to Learn Dance Autonomously and Mutually Peer-reviewed

    Katsumi Sato, Yoko Usui, Shinichi Watabe

    Proceeding of EdMedia 2014:World Conference on Educational Media and Technology. 2014/06/23

  51. The Effect Gained by “Reflection” CG in the Leaning of Dance Movements Peer-reviewed

    Yoko Usui, Katsumi Sato, Shinichi Watabe

    Proceeding of EdMedia 2014:World Conference on Educational Media and Technology. 2014/06/23

  52. ISTUを活用した授業評価アンケート

    中島平, 佐藤克美, 北村勝朗

    東北大学インターネットスクール年報 9 63-76 2013/12/30

    Publisher:

    ISSN: 1880-3091

  53. ISTU(東北大学インターネットスクール)を用いた模擬授業の実践

    佐藤克美, 薄井洋子

    東北大学インターネットスクール年報 9 13-25 2013/12/30

    Publisher:

    ISSN: 1880-3091

  54. 学生によるセミナー形式コンテンツ配信の実践報告 -プレゼンテーションソフトを活用した動画コンテンツの制作-

    佐藤克美, 劉夢瓊, 劉宇星

    東北大学インターネットスクール年報 9 1-12 2013/12/30

    Publisher:

    ISSN: 1880-3091

  55. The Effect of Motion Capture on Learning Japanese Traditional Folk Dance Peer-reviewed

    Yoko Usui, Katsumi Sato, Shinichi Watabe

    The Leading Digital Library Dedicated to Education & Information Technology 2013/06/24

  56. 舞踊の学習を目的とした効果的なCGの検討 Peer-reviewed

    薄井洋子, 佐藤克美, 渡部信一

    情報処理学会・人文科学とコンピュータシンポジウム論文集 2012/11

  57. 超デジタル時代における民俗芸能の継承 ~八戸法霊神楽を事例として~ Peer-reviewed

    佐藤克美, 渡部信一

    東北大学大学院教育情報学研究部・教育部 教育情報学研究 (11) 41-50 2012/08

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

  58. The value to dance practice of CG derived from motion capture Peer-reviewed

    Katsumi Sato, Yoko Usui, Shinichi Watabe

    SIGGRAPH Asia 2012 Posters, SA 2012 2012

    DOI: 10.1145/2407156.2407159  

  59. 神楽継承用教材としての立体視CGの評価 Peer-reviewed

    佐藤克美, 海賀孝明, 渡部信一

    日本教育工学会論文誌 35 145-148 2011/12

    Publisher: Japan Society for Educational Technology

    DOI: 10.15077/jjet.KJ00007904734  

    ISSN: 1349-8290

  60. The evaluation of 3D stereoscopic vision for learning "Kagra" Peer-reviewed

    Katsumi Sato, Yoko Usui, Takaaki Kaiga, Shinichi Watabe

    SIGGRAPH Asia 2011 Posters, SA'11 2011

    DOI: 10.1145/2073304.2073310  

  61. 舞踊の熟達化を支援するためのモーションキャプチャ活用 Peer-reviewed

    佐藤克美, 海賀孝明, 渡部信一

    日本教育工学会論文誌 34 133-136 2010/12

    Publisher: Japan Society for Educational Technology

    DOI: 10.15077/jjet.KJ00007086695  

    ISSN: 1349-8290

  62. 舞踊教育におけるモーションキャプチャ活用に関する研究 Peer-reviewed

    佐藤克美, 海賀孝明, 渡部信一

    東北大学大学院教育情報学研究部・教育部 教育情報学研究 (9) 1-9 2010/08

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

  63. A support for the actor training program of Chinese Contortion, using a simple Motion capture

    SATO Katsumi, KAIGA Takaaki, WATABE Shinichi

    2009 (5) 1-6 2009/10/17

    Publisher:

    ISSN: 0919-6072

  64. 舞台役者の「わざ」熟達化を支援するモーションキャプチャ活用に関する教育学的検討 Peer-reviewed

    佐藤克美, 海賀孝明, 渡部信一

    東北大学大学院教育情報学研究部・教育部 教育情報学研究 (8) 11-20 2009/08

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

  65. Development of application model for dance education using motion capture

    SATO Katsumi, KAIGA Takaaki, WATABE Shinichi

    2009 (6) 1-8 2009/05/16

    Publisher:

    ISSN: 0919-6072

  66. Usage of Motion Capture to accelerate proficiency in dancing lessons Peer-reviewed

    2008 209-216 2008/12/13

  67. 教育現場における舞踊の熟達化を支援するためのモーションキャプチャの活用 Peer-reviewed

    佐藤克美, 海賀孝明, 渡部信一

    情報処理学会・人文科学とコンピュータシンポジウム論文集 2008/12

  68. The utility of the simple motion capture in the dancing education

    SATO Katsumi, AZUMI Yoko, KAIGA Takaaki, WATABE Shinichi

    IPSJ SIG Notes 2008 (100) 9-13 2008/10/11

    Publisher: Information Processing Society of Japan (IPSJ)

    ISSN: 0919-6072

    More details Close

    The motion capture that can measure three-dimensional physical movement is used a lot in a study of the dancing. The motion capture is expensive, and a system is large. Therefore, it is difficult to use a motion capture for dancing education. Then, we thought about the use of "The simple motion capture" that used the video. We compared "Motion capture" and "Simple motion capture". As a result, there was no big difference in data, and were a lot of opinions of no great difference also in 3D animation. Therefore, because the simple motion capture has the advantage that it is comparatively cheap, and the restriction of the place is a little, it is thought to be can use to the dance education.

Show all ︎Show first 5

Books and Other Publications 5

  1. 最新教育動向 : 必ず押さえておきたい時事ワード60&視点120,Thema3教育DX,「デジタル人材育成の加速」

    佐藤克美

    明治図書出版 2023/12

    ISBN: 9784183539335

  2. AI時代の教師・授業・生きる力-これからの「教育」を探る-

    佐藤克美

    ミネルバ書房 2020/07

  3. 学びを支える教育工学の展開

    佐藤克美, 渡部信一

    ミネルヴァ書房 2018/03

  4. 教育現場の「コンピテンシー評価」 「見えない能力」の評価を考える

    佐藤克美

    ナカニシヤ出版 2017/02

  5. 高度情報化時代の“学び”と教育

    佐藤克美, 渡部信一

    2011/11

Presentations 27

  1. Effect of Listening Practice Using an Acoustic System That Allows Changing the Pitch While Maintaining the Learner’s Own Voice Quality

    Asia-Pacific Symposium for Music Education Research 2023/09

  2. 生徒の趣向に合わせた授業スタイルによる学習の効果

    小野愛菜, 横橋卓哉, 佐藤克美

    日本教育工学会2023年秋季全国大会 2023/09

  3. 中学校理科「水溶液」を題材としたボードゲームの開発

    杉本大夢, 佐藤克美

    日本教育工学会2023年秋季全国大会 2023/09

  4. 画面表示が異なる映像教材に対する学習者の印象評価

    朱凱俐, 佐藤克美, 薄井洋子

    日本教育工学会2023年秋季全国大会 2023/09

  5. 肢体不自由児を対象としたモーションキャプチャ活用による投球動作の評価

    日本特殊教育学会第57回大会 2019/09

  6. VRダンス教材の評価

    薄井洋子,佐藤克美,渡部信一

    日本教育工学会2019年秋期全国大会 2019/09

  7. 効果的なバリアフリーマップ作製に向けたビデオ映像とVR映像の比較

    栁田恵梨奈, 文仁華, 薄井洋子, 佐藤克美, 渡部信一

    第34回日本教育工学会全国大会 2018/09

  8. 中学校美術科の鑑賞におけるVR 教材を用いた授業の実践に関する一検討

    臼井昭子, 佐藤 克美, 堀田 龍也

    第34回日本教育工学会全国大会 2018/09

  9. 中学校の美術科教員を対象にした鑑賞用作品提示メディアに関する調査の結果と考察

    臼井昭子, 佐藤 克美, 堀田 龍也

    日本教育メディア学会第24回年次大会 2017/10

  10. VRを用いた美術鑑賞用教具の開発と評価

    臼井昭子, 佐藤 克美, 堀田 龍也

    第33回日本教育工学会全国大会 2017/09

  11. 観賞用ICT教具開発のための全国調査の結果と考察

    臼井昭子, 佐藤克美

    第39回美術科教育学会全国大会 2017/03

  12. CGアニメーションを活用したダンス学習の効果

    薄井洋子, 佐藤克美, 渡部信一

    第31回日本教育工学会全国大会 2016/09

  13. インタラクティブな美術鑑賞用教具の一検

    臼井昭子, 佐藤克美

    第31回日本教育工学会全国大会 2016/09

  14. 美術教育におけるインタラクティブな鑑賞用教具の試作と実践

    臼井昭子, 佐藤克美

    日本教育情報学会第32回年会 2016/08

  15. インタラクティブな作品群動的表示法を用いた美術鑑賞学習の実践と評価

    臼井昭子, 佐藤克美, 北村喜文

    2015/09

  16. タブレット端末上に表示したCGアニメーションを活用したダンス学習の効果

    佐藤克美, 薄井洋子, 渡部信一

    CIEC研究大会 2015 PC Conference 2015/08

  17. モーションキャプチャを活用した舞踊学習における効果的なCGアニメーション

    薄井洋子, 佐藤克美, 渡部信一

    第28回日本教育工学会全国大会 2012/09

  18. 神楽の継承支援を目的としたリアルタイムCGの活用

    佐藤克美, 薄井洋子, 渡部信一

    第28回日本教育工学会全国大会 2012/09

  19. CG活用が神楽の学びに与える影響

    佐藤克美, 薄井洋子, 渡部信一

    第27回日本教育工学会全国大会 2011/09

  20. モーションキャプチャによる振り返りCGを活用した舞踊の学習

    薄井洋子, 佐藤克美, 渡部信一

    第27回日本教育工学会全国大会 2011/09

  21. モーションキャプチャと神社CGを組み合わせた神楽継承支援の試み

    佐藤克美, 海賀孝明, 渡部信一

    第26回日本教育工学会全国大会 2010/09

  22. 3D立体視映像の教育活用の可能性

    渡部信一, 佐藤克美

    第26回日本教育工学会全国大会 2010/09

  23. モーションキャプチャの舞踊教育活用モデルの開発

    佐藤克美, 海賀孝明, 渡部信一

    第25回日本教育工学会全国大会 2009/09

  24. 舞踊教育における簡易式モーションキャプチャの有用性

    佐藤克美, 安住陽子, 海賀孝明, 渡部信一

    第24回日本教育工学会全国大会 2008/09

  25. 簡易式モーションキャプチャによる「フラ」の3DCGアニメーション制作

    安住陽子, 佐藤克美, 海賀孝明, 渡部信一

    第24回日本教育工学会全国大会 2008/09

  26. 舞台役者の舞踊教育におけるモーションキャプチャの活用

    佐藤克美, 海賀孝明, 渡部信一

    第23回日本教育工学会全国大会発表論文集 2007/09

  27. 自身の声質による模範練習の音程感覚についての有効性

    佐藤和貴, 渡会純一, 佐藤克美

    日本音楽教育学会第54回大会 2023/10/14

Show all Show first 5

Research Projects 6

  1. デジタルデータの積極的活用による郷土芸能支援

    佐藤 克美, 薄井 洋子, 柳田 恵梨奈

    Offer Organization: 日本学術振興会

    System: 科学研究費助成事業 基盤研究(C)

    Category: 基盤研究(C)

    Institution: 東北大学

    2022/04 - 2026/03

  2. Research on educational methods using media to support the acquisition of pitch cognition

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku Seikatsu Bunka Junior College

    2021/04/01 - 2024/03/31

  3. Development of an Educational Model for Art Education Utilizing VR

    Sato Katsumi

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku University

    2019/04/01 - 2022/03/31

    More details Close

    Art Education focuses not only "expression", but also on "appreciation." In school education, "interactive learning" is necessary and various practices are being implemented. However, it is difficult to say that there is a link between "expression" and "appreciation." In this study, we examined the effects of artistic activities from production to viewing of 3D works. The 3D work has been converted into 3DCG so that it can be viewed with VR and Metaverse. As a result, it was suggested that it would be possible to produce works with a good outlook and that dialogue would flourish during the viewing process.

  4. Effects of Support for Local Performing Arts Legacy Using MR and VR

    Sato Katsumi

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku University

    2016/04/01 - 2019/03/31

    More details Close

    In this study, we recorded local performing art by using motion capture. We created the VR Applications to support the legacy of local arts and evaluated them. It was found that using advanced technology could increase motivation. In addition, in order to clarify the problems of using VR for practice, we requested a person, who had the dancing experience, to wear an HMD and dance while watching the image on the VR space. As a result, although there were problems such as weight, it was suggested that it was effective for practice.

  5. Revitalization of local community by promotion of local performing arts utilizing digital technology

    Watabe Shinichi

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku University

    2016/04/01 - 2019/03/31

    More details Close

    In this study, we recorded the movements of three local performing arts and created CG-based training materials and VR-based training materials.We requested the people who belong to the preservation group to utilize these materials and we asked their opinions. We also conducted interview surveys with those preservation groups and local residents about archiving these arts. As a result, it was suggested that VR-based training materials could be used to practice at school. In addition, the burden of preservation groups may be reduced by using them. However, many local entertainment groups are not active all year round and it was pointed out that it is difficult for them to use digital technology continuously.

  6. The Support of the Inheritance of Traditional Performing Arts in the Tohoku Region Using Digital Technologies

    Watabe Shinichi, SATO Katsumi

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku University

    2013/04/01 - 2016/03/31

    More details Close

    This purpose of research was supporting traditional performing arts of disaster areas. We recorded the folk entertainment and those were divided into eighteen images by motion capture, sixty video by 3D cameras, two hundred thirty videos. We posted these recordings on the Web-site and they were watched about 45,000 times in three years. We also supported learners to inherited by utilize the motion capture and stereoscopic video. As a result, we made clear that Motion Capture helped to improve the Japanese traditional dance, and to utilize technology helped successors to increase their motivation to inherit their traditions as well.

Show all Show first 5

Social Activities 10

  1. 高校生を対象とした組み立て型ロボット製作講座

    2013/07 - 2013/08

    More details Close

    教育情報学教育部先端教育推進室を開放し、高校生を対象に組み立て型ロボット使った、ロボット製作実習、プログラミング実習を行った。

  2. 高校生を対象とした教育ロボット作製講座

    2012/07/24 - 2012/08/17

    More details Close

    教育用組み立て自律型ロボットと簡単なプログラミング学習を通し、コンピュータを活用したモノづくり教育を体験する。 小グループでの話し合いを通した協調的な学びを行うことで、ロボット製作やプログラミングについての理解を深める。 自分たちで問題点を発見し、解決法を工夫し、再試行すると言う試行錯誤を繰り返しながらロボットを完成させることで、「課題を解決する力とは何か」についてのヒントを得る。

  3. 仙台市障害者eスポーツ体験会

    2023/01 -

  4. 「学習」から 「主体的な“学び”」への転換

    2018/02/09 -

  5. ICTを活用した学びのこれまでとこれから

    カタールサイエンスキャンパス教育セミナー

    2017/08/01 -

  6. ICTを活用と郷土芸能支援

    ハレとケ展

    2017/03/19 -

  7. リベラルアーツサロン

    2016/10/07 -

  8. 平成27年度仙台市震災メモリアル・市民協働プロジェクト 伝える学校

    2016/02/14 -

    More details Close

    郷土芸能をデジタルで伝える 招待講演

  9. 多賀城高校 社会人講和

    2013/12/05 -

    More details Close

    高校生を対象にした学ぶ意義、これから必要な学びについての講話とワークショップ

  10. 被災者支援企画 デジタルによる伝統芸能継承支援の紹介と神楽演舞

    2013/07/28 -

    More details Close

    会場:あすと長町仮設住宅 内容:東北伝統芸能アーカイブスの活動紹介・八戸法霊神楽演舞・被災者と芸能関係者の交流会

Show all Show first 5

Media Coverage 9

  1. 文化財VRで眼前に

    読売新聞 宮城県版

    2023/11

    Type: Newspaper, magazine

  2. 研究室探訪

    ミヤギテレビ OHバンです

    2020/09/15

  3. Local Performing Arts and Technology

    Japan House Los Angels

    2019/08/27

    Type: Internet

  4. 先端技術で郷土芸能を守れ

    NHK おはよう日本

    2018/03/02

    Type: TV or radio program

  5. High-Tech Help for Traditions

    NHK NHK world Japan

    2018/02/28

    Type: TV or radio program

  6. 郷土芸能継承へ“動きをデータ化”

    NHK仙台放送局 てれまさむね

    2018/02/08

    Type: TV or radio program

  7. 研究室探訪

    河北新報

    2017/11/04

    Type: Newspaper, magazine

  8. 教育考

    2016/12

    Type: Other

    More details Close

    学びの杜 2016冬号

  9. 郷土芸能×デジタル

    2016/10/25

    Type: Newspaper, magazine

Show all Show first 5