-
博士(教育学)(東北大学)
-
修士(教育学)(東北大学)
Details of the Researcher
Education 2
-
Tohoku University Graduate School, Division of Education 教育心理学
- 1999/03/25
-
Tohoku University Faculty of Education
- 1994/03
Committee Memberships 15
-
北海道教育委員会 講師
2013/07 -
-
北海道教育委員会 講師
2012/08 -
-
北海道教育委員会 講師
2011/08 -
-
北海道教育委員会 講師
2010/07 -
-
教育システム情報学会 委員
2010/06 -
-
北海道教育委員会 講師
2009/08 -
-
宮城県教育委員会 講師
2008/11 -
-
北海道教育委員会 講師
2008/08 -
-
情報処理学会 委員
2007/11 -
-
北海道教育委員会 講師
2007/08 -
-
宮城県教育委員会 講師
2007/06 -
-
北海道教育委員会 講師
2006/08 -
-
自閉症・発達障害相談支援センター連絡協議会 オブザーバー
2004/04 -
-
宮城県教育委員会 講師
2003/06 -
-
宮城県特殊教育センター 講師
2002/06 -
Research Areas 1
-
Humanities & social sciences / Special needs education /
Papers 192
-
人工内耳装用児支援のための聴覚特別支援学校と家庭の連携に関する検討 Peer-reviewed
紺野莉沙, 森つくり, 熊井正之
教育情報学研究 23 57-70 2024/12
-
Online Language Assessment for Adult with Cochlear Implant Reliant on Spoken Language Peer-reviewed
Tsukuri MORI, Masayuki KUMAI
Educational Informatics Research 23 15-23 2024/12
-
聴覚障害児・盲ろう児の早期発達支援のための研修プログラムの開発と展開 当事者のWell-beingの視点から
黒田 生子, 森 尚彫, 野原 信, 森 つくり, 熊井 正之, 原田 勇彦
Audiology Japan 67 (5) 428-428 2024/09
Publisher: (一社)日本聴覚医学会ISSN: 0303-8106
eISSN: 1883-7301
-
Cooperation between Medical Institutions and Families to Support Children with Cochler Implants: A Semi-Structured Interview Survey with Family Members of the Involved Parties Peer-reviewed
Risa KONNO, Tsukuri MORI, Masayuki KUMAI
Educational Informatics Research 22 41-54 2023/12
-
An Online Language Assessment for the Adolescent Cochlear Implant User Peer-reviewed
Tsukuri MORI, Masayuki KUMAI
Educational Informatics Research 22 1-9 2023/12
-
Imitation of Actions and the Effector Processing Systems Peer-reviewed
Takashi MIZUGUCHI, Mitsutoshi TAKAYANAGI, Masayuki KUMAI
Educational Informatics Research 21 1-10 2022/12
-
Effects of understanding others' intentions on visual processing for imitation. Peer-reviewed
Mizuguchi, T, Takayanagi, M, Kumai, M
Educational Informatics Research 20 21-29 2021/12
-
Observations while holding a tool activates the imitation of actions Peer-reviewed
Takashi MIZUGUCHI, Mitsutoshi TAKAYANAGI, Masayuki KUMAI
Educational Informatics Research (19) 43-54 2020/12
-
二分脊椎症児の認知特性に関する文献研究-国内における知的能力・認知機能の研究の文献検討
古山貴仁, 有井香織, 小山信博, 杉林寛仁, 熊井正之, 川間健之介
日本特殊教育学会第56会大会発表論文集 2018 P1-79 2018/09
-
聴覚障がい児・視覚聴覚二重障がい児の早期発達支援:~児童発達支援初任者用研修プログラムの開発について
黒田 生子, 森 尚彫, 野原 信, 森 つくり, 熊井 正之, 原田 勇彦
AUDIOLOGY JAPAN 61 (5) 522-522 2018
Publisher: 一般社団法人 日本聴覚医学会ISSN: 0303-8106
-
A method that considers individual consent and autonomy in outreach-type school refusal support interviews with practitioners of "Mental Friend" activities. Peer-reviewed
Jun Matsuura, Masayuki Kumai
SNE Journal 23 (1) 186-198 2017/10/30
-
重度肢体不自由学生に対する合理的配慮の検討
橋本陽介, 熊井正之
日本特殊教育学会第55回大会発表論文集 P5-28 2017/09
-
eラーニングシステムの特別支援利用時における品質に関する予備的検討
熊井正之, 森つくり, 橋本陽介
日本特殊教育学会第55回大会発表論文集 P5-70 2017/09
-
Long-term follow-up of the articulation ability in a profoundly-hearing-impaired child wearing a hearing aid. Peer-reviewed
Tsukuri Mori, Masayuki Kumai
Audiology Japan 60 (4) 210-218 2017/08/30
Publisher: Japan Audiological SocietyISSN: 0303-8106
-
学生によるISTUへの評価に関する検討
熊井正之, 森つくり, 八木秀文, 李ソン熙, 松浦淳, 渡部信一
東北大学インターネットスクール年報 12 25-40 2016/12
Publisher:ISSN: 1880-3091
-
障害者におけるデジタルデバイドの影響要因に関する研究--韓国における障害者の質的デバイドを中心として--
イソンヒ, 熊井正之
日本特殊教育学会第54回大会発表論文集 P1-43 2016/09
-
就学前障害児の保護者の情報交換満足度への影響要因―子どもが日ごろ通う機関・施設との情報交換に着目して―
橋本陽介, 髙橋幸子, 熊井正之
日本特殊教育学会第54回大会発表論文集 P12-21 2016/09
-
自閉症スペクトラム障害者におけるeラーニングシステムの理解性と使用時ワークロードに関する検討
熊井正之, 森つくり,イソンヒ, 橋本陽介
日本特殊教育学会第54回大会発表論文集 P5-60 2016/09
-
補聴器装用の重度難聴児1例の構音発達の長期経過
森 つくり, 熊井 正之, 黒田 生子
AUDIOLOGY JAPAN 59 (5) 457-458 2016
Publisher: 日本聴覚医学会 -
eラーニングシステムの自閉症スペクトラム障害者における理解性の検討
熊井正之, 森つくり, 李ソン熙, 松浦淳, 佐藤友香, 樫木暢子, 森浩平, 橋本陽介, 菅原弘
東北大学インターネットスクール年報 11 1-18 2015/12
-
データベース化した指導記録の校内共有による主体的な職員研修 Peer-reviewed
Hiroshi Sugawara, Yosuke Hashimoto, Jun Matsuura, Masayuki Kumai
Educational Informatics Research 14 (14) 59-71 2015/10
Publisher:ISSN: 1348-1983
-
メンタルフレンドの継続的活動、養成に関するインタビュー調査--ボランティアによる明確な目標を持たない訪問を通じた不登校児者支援の特徴について--
松浦淳, 泉山靖人, 熊井正之
日本特殊教育学会第53回大会発表論文集 P7-8 2015/09
-
「特別支援教育におけるICT 活用指標(試案)」の検討--韓国の専門家の意見調査による内容的妥当性の検討--
イソンヒ,KIM Eonji, 菅原弘, 泉山靖人, 熊井正之
日本特殊教育学会第53回大会発表論文集 P3-1 2015/09
-
記録のデータベース化による特別支援教育支援員との情報共有
菅原弘, 熊井正之
日本特殊教育学会第53回大会発表論文集 P7-10 2015/09
-
タッピングと発話速度の調整を用いたダウン症児への構音指導の検討
佐藤友香, 森浩平, 泉山靖人, 森つくり, 熊井正之
日本特殊教育学会第53回大会発表論文集 P9-7 2015/09
-
就学前支援での情報交換におけるSNS の導入に関する検討(3)―保育者養成課程に在籍する学生を対象とした使用性テストの結果から―
橋本陽介, 北見好, 福島豪, 伊藤聡, 熊井正之
日本特殊教育学会第53回大会発表論文集 P10-19 2015/09
-
発達障害児者支援システム構築の課題と展望--「生涯ケア」実現に向けた仙台市での取り組みから--
熊井正之, 蔦森武夫, 末永カツ子, 堀越秀範, 西田有吾
日本特殊教育学会第53回大会発表論文集 39 2015/09
-
Articulation training for a child wearing bilateral cochlear implants: a case study for starting articulation training from 9 years of age. Peer-reviewed
Tsukuri Mori, Masayuki Kumai
Audiology Japan 58 (4) 239-247 2015/08
Publisher: Japan Audiological SocietyISSN: 0303-8106
-
A Study for Prevent Burnout of Supporter in Special Education--A Study about Common Ground with "Theory U"
Jun MATSUURA, Masayuki KUMAI
The journal of Aomori ChŨo Junior College 28 (28) 93-98 2015/03
Publisher:ISSN: 0911-8829
-
A General View of Construct and Characteristics of Self-evaluation Depression Scale in Japan Peer-reviewed
Total rehabilitation research 2 135-143 2015/02
Publisher: Asian Society of Human ServicesISSN: 2188-1855
-
Persons, relation, and community: Activities, issues, and perspectives on support for persons with developmental disabilities in the disaster area. Invited Peer-reviewed
KUMAI,Masayuki, SUGAWARA,Hiroshi, MATSUURA,Jun, KUROSAWA,Akira, TSUTAMORI,Takeo, SUENAGA,Katsuko
Japanese Journal on Developmental Disabilities 37 (1) 24-31 2015
Publisher:ISSN: 0387-9682
-
特別支援学校における指導計画と指導記録の種類と活用目的--現状の把握とデータベース化に際して期待される配慮--
菅原弘, 橋本陽介, 松浦淳, 熊井正之
東北大学インターネットスクール年報 10 7-12 2014/12
Publisher:ISSN: 1880-3091
-
自閉症スペクトラム障害者におけるeラーニング教材を用いた学習の効果に関する検討
熊井正之, 森つくり, 李璿熙, 樫木暢子, 松浦淳, 森浩平, 橋本陽介, 菅原弘
東北大学インターネットスクール年報 10 13-24 2014/12
Publisher:ISSN: 1880-3091
-
特別支援教育にかかわる支援者のバーンアウト防止に関する研究‐「U 理論」との理論的接点に関する考察‐
松浦淳, 森浩平, 熊井正之
日本特殊教育学会第52回大会発表論文集 P2-G-5 2014/09
-
沖縄県における特別支援教育に携わる教員のメンタルへルス-雇用形態及び勤務地域の関連に関する分析-
森浩平, 田中敦士, 熊井正之, 泉山靖人, 松浦淳
日本特殊教育学会第52回大会発表論文集 P5-J-5 2014/09
-
中国における聴覚障害学生の就職意識と家庭環境との関係
趙敏,李ソンヒ, 森つくり, 泉山靖人, 熊井正之
日本特殊教育学会第52回大会発表論文集 P1-A-7 2014/09
-
就学前支援での情報交換におけるSNS利用の賛否とその要因‐保護者と支援者を対象とした全国調査より‐
橋本陽介, 髙橋幸子, 李ソンヒ, 泉山靖人, 熊井正之
日本特殊教育学会第52回大会発表論文集 P2-K-9 2014/09
-
就学前支援での情報交換におけるSNS の活用‐SNSの活用状況と使用性評価‐
髙橋幸子, 橋本陽介, 永田真吾, 熊井正之
日本特殊教育学会第52回大会発表論文集 P1-B-9 2014/09
-
韓国の障害者におけるデジタルデバイド間の関係分析
李ソンヒ, 泉山靖人, 熊井正之
日本特殊教育学会第52回大会発表論文集 P4-K-6 2014/09
-
自閉症スペクトラム者におけるeラーニング教材を用いた学習の効果の検討
熊井正之, 森つくり, 李ソンヒ, 樫木暢子, 森浩平,趙敏, 橋本陽介, 松浦淳, 小林徹
日本特殊教育学会第52回大会発表論文集 P5-F-8 2014/09
-
小学校における特別支援教育に関する指導計画と指導記録等のデータベース化とその校内共有の有用‐特別支援教育と教員間コミュニケーションへの影響を視野に入れた検証に向けての予備的把握‐ Peer-reviewed
菅原弘, 熊井正之
日本発達障害学会第49回研究大会発表論文集 31 2014/08
-
ひと、つながり、地域‐被災地における発達障害支援の取組・課題と展望 Invited
熊井正之, 菅原弘, 松浦淳, 黒澤哲, 蔦森武夫, 末永カツ子
日本発達障害学会第49回研究大会発表論文集 4 2014/08
-
就学前障害児の保護者と保育者との情報交換におけるICT活用の可能性--SNSと連絡帳の比較によるユーザビリティの検討--
橋本陽介, 高橋幸子, 菅原弘, 熊井正之
函館大谷短期大学紀要 30 (30) 18-24 2014/03
Publisher: -
両側人工内耳装用児の構音指導 ―就学後に指導を行った1例について
森 つくり, 熊井 正之, 黒田 生子
AUDIOLOGY JAPAN 57 (5) 289-290 2014
Publisher: 日本聴覚医学会ISSN: 0303-8106
-
ダウン症中学部生徒へのeラーニング教材を用いた構音指導の検討
森つくり, 熊井正之
東北大学インターネットスクール年報 9 27-42 2013/12
Publisher:ISSN: 1880-3091
-
eラーニングシステム使用時における定型発達者と自閉症スペクトラム者のワークロードに関する検討
熊井正之, 森つくり, 菅原弘, 李璿熙, 樫木暢子, 森浩平, 橋本陽介, 古山貴仁, 松浦淳
東北大学インターネットスクール年報 9 43-62 2013/12
-
Approach to the Educational Needs of Severe Motor and Intellectual Disabilities by Visiting Education. Peer-reviewed
Nagako KASHIKI, Kohei MORI, Masayuki KUMAI
Asian Journal of Human Services 5 133-142 2013/11
DOI: 10.14391/ajhs.5.133
-
A Study on the Assignments and Factors Affecting the Qualitative Digital Divide of People with Disabilities in South Korea. Peer-reviewed
Sunhee LEE, Kohei MORI, Yasuto IZUMIYAMA, Masayuki KUMAI
Asian Journal of Human Services 5 78-90 2013/11
DOI: 10.14391/ajhs.5.78
-
Articulation and phonological training for an autistic student with severe mental retardation -A case report using digital articulation training materials Peer-reviewed
Tsukuri Mori, Masayuki Kumai
Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics 54 (4) 259-267 2013/10
DOI: 10.5112/jjlp.54.259
ISSN: 0030-2813
-
Expectation and anxiety about sharing the database of plans and records - preliminary investigation to needs assessment as for special educational schools by free description. Peer-reviewed
Hiroshi Sugawara, Yosuke Hashimoto, Jun Matsuura, Masayuki Kumai
Educational Informatics Research 12 49-56 2013/09
-
Employment assistance for people with autism in China. Peer-reviewed
YANG Juan, Yosuke HASHIMOTO, Yasuto IZUMIYAMA, Masayuki KUMAI
Educational Informatics Research 12 (12) 19-28 2013/08/31
Publisher:ISSN: 1348-1983
-
就学前支援での情報交換に活用するSNSの運用に関する検討
阿部高晃, 橋本陽介, 高橋幸子, 菅原弘, 樫木暢子, 泉山靖人, 熊井正之
日本特殊教育学会第51回大会発表論文集 P2-H-8 2013/08
-
特別支援教育に携わる員のメンタルヘルス
森浩平, 田中敦士, 熊井正之
日本特殊教育学会第51回大会発表論文集 P1-I-10 2013/08
-
特別支援学校教員を対象としたデジタル教材の使用性の検討-肢体不自由児へのデジタル教材を用いた教科学習支援に向けた予備的検討
古山貴仁, 橋本陽介, 熊井正之, 川間健之介
日本特殊教育学会第51回大会発表論文集 P3-A-9 2013/08
-
就学前支援での情報交換におけるSNSの導入に関する検討(1)保護者を対象とした全国調査より
橋本陽介, 高橋幸子, 阿部高晃, 菅原弘, 相楽典子, 永田真吾, 熊井正之
日本特殊教育学会第51回大会発表論文集 P2-H-6 2013/08
-
就学前支援での情報交換におけるSNSの導入に関する検討(2)支援者を対象とした全国調査より
高橋幸子, 橋本陽介, 阿部高晃, 菅原弘, 永田真吾, 熊井正之
日本特殊教育学会第51回大会発表論文集 P2-H-7 2013/08
-
特別支援教育データベスの有用性の検証-指導記録の「 記入」「参照」「抽出部分による一覧表作成」を作業課題として-
菅原弘, 橋本陽介, 松浦淳, 熊井正之
日本特殊教育学会第51回大会発表論文集 P1-C-9 2013/08
-
eラーニングシステム使用時の自閉症スペクトラム障害者のワークロードに関する検討
熊井正之, 森つくり, 菅原弘, 樫木暢子, 森浩平, 松浦淳, 古山貴仁, 橋本陽介, 小林徹
日本特殊教育学会第51回大会発表論文集 P3-G-10 2013/08
-
Literature review: Posttraumatic growth of human service professionals working for people with disabilities
Jun MATSUURA, Hiroshi SUGAWARA, Yohsuke HASHIMOTO, Masayuki KUMAI
The journal of Aomori ChŨo Junior College 26 29-37 2013/03
-
サバイバー・シンドロームに関する近年の研究動向~リストラ後、組織に残る人々の心理~Recent Research Trends in Survivor Syndrome; After the Restructuring, the Psychology of the People who Remain in the Organization
森浩平, 大庭さよ, 小原美樹, 高島麻巳子, 京牟禮彩, 熊井正之, 田中敦士
Asian Journal of Human Services 4 113-120 2013
-
障害児者にかかわる対人援助職のストレスに起因する成長に関する文献的検討
松浦淳, 菅原弘, 橋本陽介, 熊井正之
青森中央短期大学研究紀要 (26) 29-37 2013
Publisher:ISSN: 0911-8829
-
Language development in two school-aged congenitally profoundly-hearing-impaired children who received hearing aids, and speech and language training. Peer-reviewed
Tsukuri Mori, Masayuki Kumai
Audiology Japan 55 (6) 650-661 2012/12/28
Publisher: Japan Audiological SocietyISSN: 0303-8106
-
言語発達障害児へのeラーニング教材を用いた構音指導の検討--重度知的障害を伴う自閉症の事例--
森つくり, 熊井正之
東北大学インターネットスクール年報 8 25-40 2012/12
Publisher:ISSN: 1880-3091
-
広汎性発達障害者にとってのeラーニングシステムのユーザビリティの検討2
熊井正之, 森つくり, 橋本陽介, 菅原弘, 古山貴仁, 楊娟, 松浦淳, 李璿熙
東北大学インターネットスクール年報 8 41-62 2012/12
Publisher:ISSN: 1880-3091
-
特別支援学校教員の特別支援学級に関する意識 Peer-reviewed
Toru Kobayashi, Yosuke Hashimoto, Masayuki Kumai, Hideyuki Okuzumi
SNE Journal 18 (1) 123-136 2012/11
-
就学前障害児の保護者の情報交換に対する満足度の検討 Peer-reviewed
Yosuke Hashimoto, Toru Kobayashi, Jun Matsuura, Masayuki Kumai
SNE Journal 18 (1) 162-175 2012/11
-
先天性重度難聴児1例への就学後の言語指導 Peer-reviewed
Tsukuri Mori, Masayuki Kumai
Audiology Japan 55 (5) 479-480 2012/09/30
Publisher:ISSN: 0303-8106
-
特別支援学校での教員による医療的ケア実施における関係者の意識に関する研究 Peer-reviewed
清水春美, 楊娟, 菅原弘, 橋本陽介, 松浦淳, 泉山靖人, 熊井正之
Educational Informatics Research 11 21-27 2012/08/31
Publisher:ISSN: 1348-1983
-
Finger Plethysmograms and Mental Workloads of Normally Developing People and Person with Pervasive Developmental Disorders when Using an e-Learning System Peer-reviewed
Masayuki KUMAI, Tsukuri MORI, Yosuke HASHIMOTO, Hiroshi SUGAWARA, Takahito KOYAMA, YANG Juan, Jun MATSUURA
Educational Informatics Research 11 81-90 2012/08/31
-
特別支援学級等に関する特別支援学校教員の意識
小林 徹, 橋本陽介, 熊井正之, 奥住秀之
日本特殊教育学会第50回大会発表論文集 P2-N-10 2012/05
-
特別支援学校における諸計画・記録等の種類と活用目的
菅原弘, 橋本陽介, 松浦淳, 熊井正之
日本特殊教育学会第50回大会発表論文集 P1-O-1 2012/05
-
障害に係わる対人援助職の「ストレスに起因する成長」に関する文献的検討
松浦淳, 菅原弘, 橋本陽介, 熊井正之
日本特殊教育学会第50回大会発表論文集 P1-P-3 2012/05
-
e ラーニングを利用した肢体不自由児の学習支援(4)ー持続したe ラーニングによる学習のための自己制御学習に着目してー
古山貴仁, 相楽典子, 橋本陽介, 熊井正之
日本特殊教育学会第50回大会発表論文集 P3-F-6 2012/05
-
e ラーニングを利用した肢体不自由児の学習支援(5)―作文指導におけるフィードバックに焦点を当てて―
相楽典子, 古山貴仁, 橋本陽介, 清水春美, 楊娟, 菅原弘, 熊井正之
日本特殊教育学会第50回大会発表論文集 P3-F-7 2012/05
-
中国の就労支援機関における自閉症者への支援の取組と課題
楊娟, 橋本陽介, 菅原弘, 松浦淳, 泉山靖人, 熊井正之
日本特殊教育学会第50回大会発表論文集 P3-I-3 2012/05
-
就学前支援でのSNS を活用した保護者との情報交換(1)
橋本陽介, 髙橋幸子, 菅原弘, 相楽典子, 塩野目剛亮, 熊井正之
日本特殊教育学会第50回大会発表論文集 P3-N-6 2012/05
-
就学前支援でのSNS を活用した保護者との情報交換(2)
髙橋幸子, 橋本陽介, 上仮屋祐介, 吉井勘人, 熊井正之
日本特殊教育学会第50回大会発表論文集 P3-N-7 2012/05
-
e ラーニングシステム使用時の定型発達者と広汎性発達障害者の客観的・主観的ワークロードの検討
熊井正之, 森つくり, 橋本陽介, 菅原弘, 古山貴仁, 楊娟, 松浦淳, 相楽典子, 小林徹, 泉山靖人
日本特殊教育学会第50回大会発表論文集 P3-H-5 2012/05
-
eラーニングを用いた新聞作り学習--肢体不自由児を対象にして-- Peer-reviewed
相楽典子, 橋本陽介, 清水春美, 楊娟, 菅原弘, 熊井正之
東北大学インターネットスクール年報 7 41-48 2011/12
Publisher:ISSN: 1880-3091
-
広汎性発達障害者にとってのeラーニングシステムのユーザビリティの検討--eラーニングシステム使用時と他の知的作業時における負担度--
熊井正之, 森つくり, 橋本陽介, 古山貴仁, 清水春美, 楊娟, 松浦淳
東北大学インターネットスクール年報 7 23-39 2011/12
Publisher:ISSN: 1880-3091
-
東京都多摩地区における特別支援教育支援員の意識―研修参加者への調査より― Peer-reviewed
Toru Kobayashi, Yosuke Hashimoto, Kumai Masayuki, Okuzumi Hideyuki
SNE Journal 17 (1) 231-246 2011/11
Publisher:ISSN: 1343-3288
-
Factors related to personal growth for mothers who have children with disabilities. Peer-reviewed
Maki Hashimoto, Hideyuki Okuzumi, Masayuki Kumai
SNE Journal 17 (1) 129-145 2011/11
Publisher:ISSN: 1343-3288
-
Actual Situation of Resilience of Mothers of Disabled Children. Peer-reviewed
Maki Hashimoro, Yosuke Hashimoro, Masayuki Kumai
Educational Informatics Research 10 1-13 2011/09
-
A clinical study of tests for evaluating the functions of a hearing aid for profoundly-hearing-impaired young children. Peer-reviewed
Tsukuri Mori, Masayuki Kumai
Audiology Japan 54 (3) 197-207 2011/06
Publisher: Japan Audiological SocietyISSN: 0303-8106
-
指導記録のデータベース化による支援手がかりの発見に向けて-テキストマイニングソフトを活用した日々の記録の分析から-
菅原弘, 橋本陽介, 清水春美, 松浦淳, 古山貴仁, 熊井正之
日本特殊教育学会第49回大会発表論文集 417 2011/05
-
特別な発達支援サービスを必要とする就学前児支援の-連携における情報交換手段と交換内容の関係-
橋本陽介, 清水春美, 小林徹, 古山貴仁, 松浦淳, 熊井正之
日本特殊教育学会第49回大会発表論文集 320 2011/05
-
学校での医療的ケア実施に対する保護者の意識
清水春美, 橋本陽介, 古山貴仁, 相楽典子, 松浦淳, 熊井正之
日本特殊教育学会第49回大会発表論文集 499 2011/05
-
障害児を育てる母親のレジリエンスの実態
橋本真規, 橋本陽介, 古山貴仁, 熊井正之
日本特殊教育学会第49回大会発表論文集 753 2011/05
-
発達障害児をもつ母親が望むサポート-教師に対する信頼感との関係、自由記述から-
相楽典子, 橋本陽介, 清水春美, 松浦淳, 熊井正之
日本特殊教育学会第49回大会発表論文集 641 2011/05
-
eラーニングを活用した肢体不自由児への学習支援(3)-マルチメディア教材による対象児の認知特性に配慮した学習-
古山貴仁, 清水春美, 橋本陽介, 橋本真規, 熊井正之
日本特殊教育学会第49回大会発表論文集 693 2011/05
-
障害のある学生への大学等における支援の検討-広汎性発達障害学生本人が必要性を感じている支援についての定型発達学生との比較-
熊井正之, 森つくり, 古山貴仁, 橋本陽介, 清水春美, 橋本真規
日本特殊教育学会第49回大会発表論文集 419 2011/05
-
注意欠陥/多動性障害が疑われる重度聴覚障害幼児への言語・コミュニケーション指導の際の工夫や働きかけ
Mori,T, Kumai,M
The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics 52 (1) 72 2011/01/19
-
P6-65 ICTを活用した児童の行動観察における小学校教師の認知傾向(学校心理学,ポスター発表)
植木 克美, 川端 愛子, 中島 平, 熊井 正之, 後藤 守, 渡部 信一
日本教育心理学会総会発表論文集 53 514-514 2011
Publisher: 日本教育心理学会DOI: 10.20587/pamjaep.53.0_514
-
Approach and adjustment adapted to meet cognitive and behavioral characteristics in the auditory and language training of a hearingimpaired young child suspected of having AD/HD Peer-reviewed
Tsukuri Mori, Masayuki Kumai
Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics 52 (1) 43-52 2011/01
DOI: 10.5112/jjlp.52.43
ISSN: 0030-2813
-
大学における発達障害のある学生への対応-四年制大学の学生相談機関を対象とした全国調査を踏まえて-
川住隆一, 吉武清實, 西田充潔, 細川徹, 上埜高志, 熊井正之, 田中真理, 安保英勇, 池田忠義, 佐藤静香
Annual Report, Graduate School of Education, Tohoku University 59 (1) 435-462 2010/12
Publisher:ISSN: 1346-5740
-
Evaluation of the validity and reliability of a personal growth scale for mothers of disabled children. Peer-reviewed
Maki Hashimoto, Hideyuki Okuzumi, Masayuki Kumai
Japanese Journal on Developmental Disabilities 32 (5) 458-468 2010/12
-
重度難聴幼児の補聴器適合検査についての事例的検討 Peer-reviewed
森つくり, 熊井正之
Audiology Japan 53 (5) 535-536 2010/10
Publisher:ISSN: 0303-8106
-
障害学生支援のためのeラーニングアクセシビリティの検討-大学webサイトとeラーニングサイトの現状分析-
橋本陽介, 熊井正之, 古山貴仁, 内田愛
東北大学インターネットスクール年報 6 39-48 2010/10
Publisher:ISSN: 1880-3091
-
eラーニングによる障害学生学習支援の必要性-発達障害のある学生・既卒者を対象とした質問紙調査による検討-(経過報告)
古山貴仁, 熊井正之, 今野淳, 森つくり
東北大学インターネットスクール年報 6 59-64 2010/10
Publisher:ISSN: 1880-3091
-
障害学生支援におけるeラーニングの可能性--広汎性発達障害のある既卒者へのインタビューとユーザビリティテスト(その2)--
熊井正之, 森つくり, 橋本陽介, 古山貴仁, 橋本真規
東北大学インターネットスクール年報 6 31-37 2010/10
Publisher:ISSN: 1880-3091
-
Investigation of Internet use by parents and support staff of preschoolers who require special developmental support. Peer-reviewed
Yosuke Hashimoto, Takahito Koyama, Toru Kobayashi, Jun Matsuura, Masayuki Kumai
Educational Informatics Research 9 17-32 2010/09
-
The present condition and problem in e-learning for persons with physical disabilities. Peer-reviewed
Takahito Koyama, Yosuke Hashimoto, Masayuki Kumai
Educational Informatics Research 9 11-16 2010/09
-
障害学生支援のためのeラーニングアクセシビリティの検討-大学webサイトとの比較による現状分析-
橋本陽介, 古山貴仁, 橋本真規, 内田愛, 熊井正之
日本発達障害学会第45回研究大会発表論文集 152-153 2010/08
-
eラーニングを活用した肢体不自由児への学習支援(1)-保護者のインタビューをもとにした支援方針の検討-
古山貴仁, 清水春美, 橋本陽介, 熊井正之
日本特殊教育学会第48回大会発表論文集 462 2010/08
-
eラーニングを活用した肢体不自由児への学習支援(2)-対象児の実験的観察をもとにした指導方針の検討-
清水春美, 古山貴仁, 橋本陽介, 熊井正之
日本特殊教育学会第48回大会発表論文集 463 2010/08
-
特別な発達支援サービスを必要とする就学前児の連携支援における情報交換の現状と課題
橋本陽介, 古山貴仁, 小林徹, 熊井正之
日本特殊教育学会第48回大会発表論文集 696 2010/08
-
大学等における広汎性発達障害学生への支援に関する検討(1)-当事者への面接調査から-
橋本真規, 熊井正之, 古山貴仁, 橋本陽介, 内田愛
日本発達障害学会第45回研究大会発表論文集 146-147 2010/08
-
大学等における広汎性発達障害学生への支援に関する検討(2)-当事者への質問紙調査から-
古山貴仁, 橋本真規, 熊井正之, 橋本陽介, 内田愛
日本発達障害学会第45回研究大会発表論文集 148-149 2010/08
-
大学等における広汎性発達障害学生への支援に関する検討(3)-学習支援のためのeラーニングシステムの使用性-
熊井正之, 古山貴仁, 橋本真規, 橋本陽介, 内田愛
日本発達障害学会第45回研究大会発表論文集 150-151 2010/08
-
新しい反応収集提示装置を用いたミュージックセラピィの振り返り
川端愛子, 中島平, 熊井正之, 植木克美, 後藤守, 渡部信一
日本教育工学会第26回全国大会講演論文集 2010/07
-
台湾における障害学生支援の実態に関する調査報告
熊井正之
「東北大学における発達障害学生修学支援システムの構築」に関する事業成果報告書(東北大学発達障害学生支援研究会) 237-250 2010/03
-
Development of auditory function, language and characteristic behaviors in a hearing-impaired infant suspected with attention deficit/hyperactivity disorder Peer-reviewed
Tsukuri Mori, Masayuki Kumai
Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics 50 (3) 173-182 2009/07
DOI: 10.5112/jjlp.50.173
ISSN: 0030-2813
-
Analysis of Factors Related to Speaking Abilities of Hearing-Impaired Young Children with, or Suspected to Have, Attention Deficit/Hyperactivity Disorder.
Tsukuri Mori, Ryuichi Kawasumi, Masayuki Kumai
Annual Report, Graduate School of Education, Tohoku University 57 (2) 283-297 2009/07
-
A Survey of the Actual Status of the Speech Perception Ability and Language Development of Hearing-Impaired Young Children with, or Suspected to Have, Attention Deficit/Hyperactivity Disorder in Kindergarten school for the Deaf. Peer-reviewed
Tsukuri Mori, Ryuichi Kawasumi, Masayuki Kumai
Audiology Japan 52 (3) 157-165 2009/06
ISSN: 0303-8106
-
国内の取り組み動向 他大学の取り組み視察報告--富山大学--
田中真理, 熊井正之
「東北大学における発達障害学生修学支援システムの構築」に関する研究成果報告書(研究代表:川住隆一)」 49-58 2009/03
-
eラーニングコンテンツの充実に向けた人的支援について--東北大学インターネットスクールにおける実践より Invited
爲川雄二, 熊井正之, 渡部信一
教育システム情報学会研究報告 23 (7) 124-131 2009/03
Publisher:ISSN: 1343-4527
-
学生によるISTU利用性評価に関する検討
熊井正之, 内田愛, 小林徹, 橋本真規, 渡部信一
東北大学インターネットスクール年報 5 1-14 2009/03
Publisher:ISSN: 1880-3091
-
障害学生支援におけるeラーニングの可能性--広汎性発達障害のある既卒者へのインタビューとユーザビリティテスト(その1)--
熊井正之, 森つくり, 今野淳, 橋本陽介
東北大学インターネットスクール年報 5 39-54 2009/03
Publisher:ISSN: 1880-3091
-
Comparison of performance of tray-carrying task by persons with Down syndrome and those with other forms of mental retardation. Peer-reviewed
Hirata, Shogo, Okuzumi, Hideyuki, Kokubun, Mitsuru, Kumai, Masayuki
Studies in perception and action X 12-14 2009
-
知的障害者に対するテクノロジーを活用した相互作用創出・拡張の試み
永澤精一, 熊井正之, 渡部信一
日本特殊教育学会第47回大会発表論文集 540 2009
-
現職教員における臨床観察力の新しい反応収集提示装置による可視化--現職教員院生の観察ポイントの特徴と臨床観察力学習支援の可能性--
植木克美, 川端愛子, 中島平, 熊井正之, 後藤守, 渡部信一
日本教育工学会第25回全国大会講演論文集 739-740 2009
-
大学院生における臨床観察力の新しい反応収集提示装置による可視化--行動空間療法の臨床実践場面におけるA児の行動を通して--
川端愛子, 中島平, 熊井正之, 伊藤文雄, 植木克美, 後藤守, 渡部信一
日本教育工学会第25回全国大会講演論文集 741-742 2009
-
障害児を育てる母親の自己成長感に関連する要因の検討
橋本真規, 奥住秀之, 熊井正之
日本特殊教育学会第47回大会発表論文集 223 2009
-
幼児のジェスチャーの模倣における動作モデルの特性の影響 Peer-reviewed
Takashi MIZUGUCHI, Masayuki KUMAI, Toshisada DEGUCHI
Educational Informatics Research (8) 41-48 2009
Publisher:ISSN: 1348-1983
-
東京都多摩地区における小・中学校特別支援学級の施設設備および備品等配置の差異 Peer-reviewed
Kobayashi Toru, Kumai Masayuki, Okuzumi Hideyuki
SNE Journal 15 (1) 196-210 2009
Publisher:ISSN: 1343-3288
-
Errors when Memory Aid is Used by a Memory-Impaired Person Peer-reviewed
UCHIDA Ai, NOGUCHI Kazuhito, KUMAI Masayuki
Japan Journal of Educational Technology 33 (0) 193-196 2009
Publisher: Japan Society for Educational TechnologyDOI: 10.15077/jjet.KJ00005927810
ISSN: 1349-8290
-
Opinion of Teachers in Special Support Classes about the Shift to Special Support Education. Peer-reviewed
Kobayashi Toru, Kumai Masayuki, Okuzumi Hideyuki, Hashimoto Maki
SNE Journal 14 (1) 151-161 2008/12/25
Publisher:ISSN: 1343-3288
-
Changes in the intrinsic motivation of young children with hearing impairments during auditory and language training: effects of mother's feedback and involvement. Peer-reviewed
Tsukuri Mori, Masayuki Kumai, Ryuichi Kawasumi
The Japanese Journal of Special Education 46 (3) 135-147 2008/09/30
Publisher: The Japanese Association of Special EducationISSN: 0387-3374
-
記憶障害者の作業場面における問題点の把握と情報提示法
内田 愛, 熊井正之
日本特殊教育学会第46回大会発表論文集 718 2008/09/20
-
障害児を育てる母親の自己成長感尺度の作成(2)
橋本真規, 奥住秀之, 熊井正之
日本特殊教育学会第46回大会発表論文集 425 2008/09/19
-
知的障害者の屋外清掃における道具を活用した相互作用の促進
永澤精一, 熊井正之, 渡部信一
日本特殊教育学会第46回大会発表論文集 257 2008/09/01
-
A survey on the relationship between job scope and sense of empowerment of career guidance counselors in Japanese special education schools Peer-reviewed
Aoko China, Toru Hosokawa, Masayuki Kumai
INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY 43 (3-4) 781-781 2008/06
ISSN: 0020-7594
-
ISTU支援室による東北大学21世紀COEプログラム支援~「COE/MCSコース」講義について~ Invited
爲川雄二, 熊井正之, 渡部信一
東北大学インターネットスクール年報 4 1-8 2008/03/30
Publisher:ISSN: 1880-3091
-
東北大学インターネットスクールの利用状況の変化―受講生数、講義数、講義受講数の年度変化―
熊井正之, 爲川雄二, 大河雄一, 中島 平, 渡部信一
東北大学インターネットスクール年報 4 45-50 2008/03/30
-
大学Webサイトのアクセシビリティの現状に関する検討
熊井正之, 渡部信一, 内田愛, 今野淳, 小林徹
東北大学インターネットスクール年報 4 23-38 2008/03/30
Publisher:ISSN: 1880-3091
-
Effect of digital camera use in the workplace for persons with mental retardation. Peer-reviewed
Seiichi Nagasawa, Masayuki Kumai, Shinichi Watabe
Japan Journal of Educational Technology 31 (4) 487-494 2008/03/10
Publisher: Japan Society for Educational TechnologyDOI: 10.15077/jjet.KJ00004964320
ISSN: 1349-8290
-
Imitation of model tool use in immediate and delayed task.
Takashi Mizuguchi, Ryujiro Suzuki, Masayuki Kumai, Toshisada Deguchi
Bulletin of Tokyo Gakugei University, Educational Science 59 191-198 2008/03
-
注意欠陥障害が疑われる重度聴覚障害幼児の聴取・言語能力の経過
Mori,T, Kumai,M
The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics 49 (1) 59 2008/01/20
-
教育情報学研究部・教育部の希望と現実 Invited
渡部信一, 北村勝朗, 熊井正之
国際高等研究教育院第3回研究会報告書「大学院教育の現状と高度化への課題―魅力ある大学院づくり―」 13-26 2008
-
高等教育関連情報のアクセシビリティに関する検討―大学のWebアクセシビリティの現状に関する分析― Invited
熊井正之, 渡部信一, 内田 愛, 今野淳
平成17年度~19年度文部科学研究費基盤研究(B)研究成果報告書「特別支援教育を軸とした高等教育システムの構築―ユニバーサル・アクセスへの保証―(研究代表者:生田久美子)」 134-145 2008
-
活動遂行時に利用される情報資源の有効性‐記憶に困難を有する人々への支援を念頭に‐
Ai UCHIDA, Mikio HIRANO, Kazuhito NOGUCHI, Masayuki KUMAI
日本特殊教育学会第45回大会発表論文集 639 2007/09
-
発達障害児をもつ母親への担任教師からのサポート‐担任教師から受けているサポート、担任教師に望むサポートと担任教師への信頼感の関係‐
Noriko SAGARA, Masayuki KUMAI
日本特殊教育学会第45回大会発表論文集 655 2007/09
-
進路指導担当者の役割と期待される役割の関係‐全国知的障害養護学校を対象とした実態調査からの検討‐
Aoko CHINA, Masayuki KUMAI, Toru HOSOKAWA
日本特殊教育学会第45回大会発表論文集 612 2007/09
-
A case report of compensation in daily life of a person with memory problems: Detailed functional use of memory aids over a five-year period Peer-reviewed
Al Uchida, Ayumu Goukon, Toshihiko Kikuchi, Mikio Hirano, Kazuhito Noguchi, Masayuki Kumai
PSYCHOLOGICAL REPORTS 101 (1) 202-208 2007/08
DOI: 10.2466/PR0.101.1.202-208
ISSN: 0033-2941
-
Exploratory study for imitation of tool use in preschool children: analysis of perceptual-motor translation process in based on goal-directed theory. Peer-reviewed
Takashi MIZUGUCHI, Masayuki KUMAI, Toshisada DEGUCHI
Educational Informatics Research 6 (6) 1-6 2007/07/31
Publisher:ISSN: 1348-1983
-
Actual use of a notebook by a memory-impaired person in daily life: focusing on use situation and different contents Peer-reviewed
Ai UCHIDA, Ayumu GOUKON, Toshihiko KIKUCHI, Mikio HIRANO, Kazuhito NOGUCHI, Masayuki KUMAI
Educational informatics research 6 (6) 35-43 2007/07
Publisher:ISSN: 1348-1983
-
ISTU支援室による医学系研究科支援:医学履修課程「系統講義コース」について Invited
爲川雄二, 熊井正之, 渡部信一
東北大学インターネットスクール年報 3 1-4 2007/03
-
記憶障害の補償における他者の役割
内田愛, 郷右近歩, 菊池紀彦, 平野幹雄, 熊井正之, 野口和人
宮城教育大学特別支援教育総合研究センター研究紀要 (2) 49-59 2007/03
-
ISTU支援室における支援方針の転換と支援結果
熊井正之, 為川雄二, 渡部信一
東北大学インターネットスクール年報 3 49-59 2007/03
-
Influence of Internet Use on the Behavior of Autism Peer-reviewed
Seiichi Nagasawa, Masayuki Kumai, Shinichi Watabe
Janan Journal of Educational Technology 30 (4) 439-446 2007/03
Publisher: Japan Society for Educational TechnologyDOI: 10.15077/jjet.KJ00004964177
ISSN: 1349-8290
-
受講生によるISTU利用性評価に関する予備的検討 Invited
熊井正之, 永澤精一, 内田愛, 渡部信一
東北大学インターネットスクール年報 3 37-47 2007/03
-
Motivation of disabled young child in an instructional setting: A trial analysis from the viewpoint of initiation and goal
Masayuki Kumai, Tsukuri Mori, Ai Uchida
Educational Informatics Research 5 81-90 2007/03
Publisher:ISSN: 1348-1983
-
ある記憶障害者の日常活動場面における補償手段に関する検討
内田愛, 平野幹雄, 郷右近歩, 菊池紀彦, 野口和人, 熊井正之
日本特殊教育学会第44回大会発表論文集 546 2006/09
-
成人自閉症者に対するインターネット活用の効果
永澤精一, 熊井正之, 渡部信一
日本特殊教育学会第44回大会発表論文集 260 2006/09
-
軽度発達障害児をもつ母親が望む教師からのサポート
相楽典子, 熊井正之
日本特殊教育学会第44回大会発表論文集 417 2006/09
-
聴覚障害児の言語指導における内発的動機づけと母親の承認及び働きかけとの関連性 Invited
T.Mori, M.Kumai
The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics 47 (1) 120 2006/01/20
-
特殊学級在籍児童にかかわる教員・保護者の要望に関する質的検討―「教え・育てる側のニーズ」に着目して―
J.Matsuura, M.Kumai
日本特殊教育学会第43回大会発表論文集 433 2005/09
-
聴覚障害児教育における教材・指導法作成に関する知識・技術の習得支援に関する研究(2)―プロトタイプ設計と評価―
H.Tanaka, M.Kumai
日本特殊教育学会第43回大会発表論文集 268 2005/09
-
Imitation of gestures is not always guided only the dominant goal: The decomposition- reconstruction process of the motor patterns in children.
T.Mizuguchi, M.Kumai, T.Deguchi
Educational Informatics Research (3) 5-14 2005/03/31
-
オンラインコミュニティを用いた障害児支援の試み
M.Kumai, S.Watabe, H.Tanaka, J.Matsuura
日本教育工学会第20回全国大会講演論文集 495-496 2004/10
-
通常小学校における特別支援教育の実現に向けての要件
J.Matsuura, M.Kumai
日本特殊教育学会第42回大会発表論文集 678 2004/09
-
聴覚障害児教育における教材・指導法作成についての知識・技術の習得支援に関する研究
H.Tanaka, M.Kumai
日本特殊教育学会第42回大会発表論文集 202 2004/09
-
電子ネットワークによる支援とヒューマンネットワークによる支援の連携
熊井正之
平成15年度厚生労働科学研究(子ども家庭総合研究事業)報告書「インターネット及び人的ネットワークを活用した育児不安軽減に関する研究(主任研究者:渡部信一)」 197-210 2004/03
-
電子ネットワークを利用したこれまでの支援の取り組み
渡部信一, 熊井正之, 菅井邦明
平成13年度~15年度厚生労働科学研究(子ども家庭総合研究事業)研究成果報告書「インターネット及び人的ネットワークを活用した育児不安軽減に関する研究(主任研究者:渡部信一)」 19-29 2004/03
-
電子ネットワークを利用した支援のためのオンラインコミュニティ構築
熊井正之, 田中秀征, 松浦淳
平成13年度~15年度厚生労働科学研究(子ども家庭総合研究事業)研究成果報告書「インターネット及び人的ネットワークを活用した育児不安軽減に関する研究(主任研究者:渡部信一)」 116-127 2004/03
-
電子ネットワークとヒューマンネットワークの連携による支援の検討
熊井正之, 松浦淳, 田中秀征
平成13年度~15年度厚生労働科学研究(子ども家庭総合研究事業)研究成果報告書「インターネット及び人的ネットワークを活用した育児不安軽減に関する研究(主任研究者:渡部信一)」 204-221 2004/03
-
準備委員会企画シンポジウム2 コンピュータ、ロボット、そして新しい障害児教育 Peer-reviewed
渡部信一, 中邑賢龍, 熊井正之
特殊教育学研究 41 (5) 534-536 2004/03
-
ISTU:Internet School of Tohoku University Peer-reviewed
Takashi Mitsuishi, Masayuki KUMAI
The Journal of the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers 86 (11) 816-820 2003/11
Publisher: The Institute of Electronics, Information and Communication EngineersISSN: 0913-5693
-
日本におけるインクルージョンの概念に関する考察
J.Matsuura, M.Kumai
日本特殊教育学会第41回大会発表論文集 376 2003/09
-
Practice of Internet School of Tohoku University
Masayuki Kumai, Takashi Mitsuishi, Shinichi Watabe
Technical Report of IEICE ET2003-28 (226) 53-58 2003/07
Publisher: The Institute of Electronics, Information and Communication EngineersISSN: 0913-5685
-
育児支援オンラインコミュニティの構築
熊井正之
平成14年度厚生労働科学研究(子ども家庭総合研究事業)報告書「インターネット及び人的ネットワークを活用した育児不安軽減に関する研究(主任研究者:渡部信一)」 4/11 418-429 2003/03
-
Launch of new internet school at Tohoku University Peer-reviewed
Shinichi Watabe, Masayuki Kumai, Takashi Mitsuisi
教育システム情報学会誌 20 (2) 214-218 2003
Publisher:ISSN: 1341-4135
-
Establishment of online community for child care support
Masayuki Kumai, Takashi Mitsuishi
Educational Informatics Research (1) 14-16 2003
-
障害児教育はITで変わるのか Invited Peer-reviewed
渡部信一, 佐藤功一, 樋浦伸司, 松田修一, 首藤雅浩, 岩本正敏, 熊井正之
発達 23 (92) 81-87 2002/10/25
Publisher:ISSN: 0388-3787
-
痴呆性高齢者と介護者間の会話における「間」の同調傾向
吉川悠貴, 菅井邦明, 熊井正之, 阿部芳久
高齢者痴呆介護研究・研修仙台センター研究年報 2 137-145 2002/03
-
痴呆性高齢者の交感的コミュニケーション能力と介護者のコミュニケーション特性の実証研究―会話音声の音響学的・微視的分析による―
菅井邦明, 阿部芳久, 吉川悠貴, 熊井正之
平成13年度老人保健事業報告書 27-36 2002/03
-
平成13年度コンサルテ-ション事業報告1―教育相談室
熊井正之, 菅井邦明
教育ネットワーク研究室年報 (2) 21-24 2002/03
Publisher:ISSN: 1346-4574
-
ITと特別支援教育
渡部信一, 熊井正之, 菅井邦明
教育ネットワーク研究室年報 (2) 13-17 2002/03
Publisher:ISSN: 1346-4574
-
自主シンポジウム5 障害児のリズム活動を考える Peer-reviewed
斎藤一雄, 加藤博之, 熊井正之
特殊教育学研究 39 (5) 85-87 2002/03
Publisher:ISSN: 0387-3374
-
Development of Network-based Support System for Children Avoiding School and Handicapped Children Peer-reviewed
WATABE Shinichi, KUMAI Masayuki, SONE Hideaki, HIYANE Kazuo, IIO Jun, SUGAI Kuniaki
Japan Journal of Educational Technology 26 (1) 11-20 2002
Publisher: Japan Society for Educational TechnologyISSN: 0385-5236
-
ネットワークを用いた不登校児・障害児カウンセリングシステムの開発とその有用性に関する検討
渡部信一, 熊井正之, 菅井邦明
教育ネットワーク研究室年報 (1) 63-74 2001/03
Publisher:ISSN: 1346-4574
-
自主シンポジウム 知的障害児のリズム同期研究と実践 Peer-reviewed
斎藤一雄, 奈良理央, 熊井正之
特殊教育学研究 38 (5) 217-218 2001/03
-
自主シンポジウム 知的障害児のリズム同期 Peer-reviewed
斎藤一雄, 奈良理央, 熊井正之
特殊教育学研究 37 (5) 274-276 2000/03
Publisher:ISSN: 0387-3374
-
Relation between self-paced and synchronized movement in persons with mental retardation Peer-reviewed
M Kumai
PERCEPTUAL AND MOTOR SKILLS 89 (2) 395-402 1999/10
ISSN: 0031-5125
-
Recent knowledge and wave of the future in neuropathological model of autism.
Masayuki Kumai, Kouichi Haishi
長野大学紀要 21 (1) 63-70 1999
Publisher:ISSN: 0287-5438
-
知的障害者におけるリズム運動の調整について―セルフペースの抑制、動作の持続とリズム同期との関連―
M.Kumai, K.Sugai
日本特殊教育学会第36回大会発表論文集 736-737 1998/09
-
Development of communication and behavior regulation in an autistic young male: suggestion to the instructional method of behavior regulation
Masayuki Kumai, Kouichi Haishi, Kuniaki Sugai
長野大学紀要 20 (1) 20-27 1998/06
Publisher:ISSN: 0287-5438
-
Relationship between stimulus overselectivity and perseveration response in an autistic young male, and the methods of inhibiting these phenomena
Masayuki Kumai
Annual Repots of the Faculty of Education, Tohoku University 46 (46) 205-220 1998
Publisher:ISSN: 0493-3958
-
Relation between synchronized and self-paced response in preschoolers' rhythmic movement Peer-reviewed
M Kumai, K Sugai
PERCEPTUAL AND MOTOR SKILLS 85 (3) 1327-1337 1997/12
ISSN: 0031-5125
-
知的障害者におけるリズム運動の調整について(2)―リズム同期課題及び再生課題を用いた検討―
M.Kumai, K.Sugai
日本特殊教育学会第36回大会発表論文集 844-845 1997/09
-
知的障害者におけるリズム運動の調整について
M.Kumai, K.Sugai
日本特殊教育学会第35回大会発表論文集 868-869 1996/09
-
対人的場面における自閉症児の行動調整と発話の特徴
M.Kumai, D.Sato, K.Miura, A.Terada
日本特殊教育学会第32回大会発表論文集 566-567 1994/09
Misc. 5
-
Theoretical Analysis of the Relation between Support for Special Needs to Childcare Workers' Specializations
(34) 59-72 2021/03
Publisher: 青森中央短期大学ISSN: 0911-8829
-
Practice of a relevant skill development program for child rearing support in the Bunkyo Penguin Room (2nd report) : Through development of behavior observation skills by students using visualization materials employing the PF-NOTE Prototype
Kawabata Aiko, Gotoh Mamoru, Ueki Katsumi, Nakajima Taira, Kumai Masayuki, Watanabe Shinichi
Bulletin of Hokkaido Bunkyo University (36) 173-184 2012/03/15
Publisher: 北海道文教大学ISSN: 1349-3841
-
ISTU配信用簡易型講義収録システムの構築と改善
塩野目 剛亮, 熊井 正之, 岡村 由紀子
東北大学インターネットスクール年報 7 9-14 2011
Publisher: 東北大学大学院教育情報学研究部ISSN: 1880-3091
-
Development of techniques of analysis to underpin a Program to Foster Relational Skills (Behavioral Space Therapy)
GOTO Mamoru, GOTO Emiko, UEKI Katsumi, KAWABATA Aiko, NAKAJIMA Taira, KUMAI Masayuki, WATABE Sinichi
8 29-42 2010
Publisher: Hokkaido University of EducationISSN: 1349-7251
-
ISTU配信用講義収録システムの構築
塩野目 剛亮, 熊井 正之, 渡部 信一
東北大学インターネットスクール年報 6 1-8 2010
Publisher: 東北大学インターネットスクール年報編集委員会ISSN: 1880-3091
Books and Other Publications 13
-
介護を必要とする障害者のある人の生活の理解 「介護の基本I・II」II第1章第2節
白川泰之, 森山千賀子, 山田圭子, 中村春基, 石橋真二, 池田惠利子, 吉川悠貴, 熊井正之, 水口崇, 杉原優子, 白井孝子, 原田悟史, 柴尾慶次, 髙木宏明, 篠崎良勝, 長寿社会開発センター
長寿社会開発センター 2024/06
-
感覚器に障害をもつ子どもの情報アクセシビリティ「聴覚障がい児・盲ろう児の発達支援テキスト : 0歳からの発達支援(基礎編)」第5章
黒田, 生子, 熊井, 正之, 森, 尚彫, 野原, 信, 原田, 勇彦, 田中, 良広, 星川, じゅん, 工藤, 多賀, 林, 京子, 星原, 徳子
エスコアール 2020/10
ISBN: 9784909375063
-
障害のある子どものためのICTの活用「新しい特別支援教育のかたち--インクルーシブ教育の実現に向けて--」第20章
M.Kumai
培風館 2016/11/15
ISBN: 9784563052492
-
介護を必要とする障害者の生活の理解 「介護の基本I・II」II第1章第2節
江口隆裕, 池田惠利子, 香取眞惠子, 山田圭子, 石橋真二, 吉川悠貴, 熊井正之, 水口崇, 鈴木眞理子, 押川真喜子, 林拓男, 白戸一秀, 柴尾慶次, 高木宏明, 篠崎良勝, 長寿社会開発センター
長寿社会開発センター 2014/01
-
家族への支援「人間と社会・介護2」8第3章第1節
淺野弘毅, 石垣泰則, 今井幸充, 逢坂悟郎, 大久保幸積, 加藤伸司, 香取眞惠子, 熊井正之, 嶌末憲子, 白井幸子, 高瀬敏幸, 土田正一郎, 妻井令三, 服部安子, 舟越正博, 前沢政次, 松永信也, 水口崇, 吉川悠貴, 渡辺成
長寿社会開発センター 2013/01
-
障害者(児)の心理と援助方法「介護の基本」II第1章2節
赤沼康弘, 石橋真二, 江口隆裕, 押川真喜子, 香取眞惠子, 熊井正之, 篠崎良勝, 柴尾慶次, 白戸一秀, 鈴木眞理子, 高木宏明, 林拓男, 水口崇, 山田圭子, 吉川悠貴
長寿社会開発センター 2012/10
-
ICT活用による発達支援サービス「高度情報化時代の「学び」と教育」第10章
Y.Hashimoro, M.Kumai
東北大学出版会 2011/11
ISBN: 9784861631801
-
東北大学のeラーニング実践-東北大学インターネットスクール-「高度情報化時代の「学び」と教育」第1章
M.Kumai
東北大学出版会 2011/11
ISBN: 9784861631801
-
障害告知と情報提供「[改訂版]特別支援教育の基礎と動向」第23章
M.Kumai
培風館 2011/04
ISBN: 9784563052270
-
障害告知と情報提供「特別支援教育の基礎と動向」第21章
M.Kumai
培風館 2007/10/31
-
障害者(児)の心理と援助方法「コミュニケーションの技法と介護技術」第3章第2節
鎌田ケイ子, 川越厚, 熊井正之, 白井幸子, 杉山逸子, 田中理, 辻一郎, 水口崇, 吉川悠貴
2007/02
-
障害のある子どもと情報「特別支援教育の理論と方法」第6章
M.Kumai
培風館 2005/04/08
-
インターネットを活用した障害児支援「21世紀テクノロジー社会の障害児教育」第6章
渡部信一編著, 熊井正之著
学苑社 2004/04
Presentations 88
-
東京都における「就学支援シート」の調査を実施して―自治体の公式ホームページから分かること―
梶井正紀, 熊井正之
日本特殊教育学会第61回大会 2023/08/27
-
人工内耳装用児支援のための連携に関する質的研究―医療機関と家庭との連携に焦点化して―
紺野莉沙, 熊井正之
日本特殊教育学会第61回大会 2023/08/25
-
知的障害を有する児童生徒へのICTを活用した教育に対する評価の動向-GIGAスクール構想開始以降を対象にした文献的検討-
橋本陽介, 熊井正之
日本特殊教育学会第60回大会 2022/09/19
-
A市・B市・C市モデル地区における「小学校入学前サポートシート」の行政調査を実施して.
梶井正紀, 熊井正之
日本特殊教育学会第60回大会 2022/09/17
-
人工内耳装用児における医療・家庭・教育(療育)の連携の実際について
紺野莉沙, 菅井裕行, 熊井正之
日本特殊教育学会第60回大会 2022/09/17
-
発達障害児の感覚特性に応じた学習環境-学習時の照明環境に焦点をあてた検討-
橋本陽介, 熊井正之
日本特殊教育学会第59回大会 2021/09/20
-
特別支援教育におけるブレンディッドラーニング
橋本陽介, 古山貴仁, 永田真吾, 廣澤満之, 熊井正之
日本発達障害学会第55回研究大会 2020/12/27
-
Study on Verification of the Content Validity of UISS in Special Needs Education in Japan and Korea International-presentation
Sunhee LEE, Masayuki KUMAI
Asian Society of Human Services Congress 2017/09/01
-
東北大学MOOC開始の紹介
熊井正之, 八木秀文
MOOCの海外事情とJMOOCの内外での展開 2017/03/09
-
Verification of content validity for the indicators on the use of ICT in special needs education International-presentation
Sunhee LEE, Masayuki KUMAI
Asian Society of Human Services Congress 2016/07/15
-
Consideration of items for the development of "Use of ICT in special needs education Scale(UISS)" International-presentation
Sunhee LEE, Masayuki KUMAI
Asian Research Conference of Human Services Innovation 2015/12/11
-
発達障害児者支援システム構築の課題と展望
熊井正之, 蔦森武夫, 末永カツ子, 堀越秀範, 西田有吾
日本特殊教育学会第53回大会 2015/09/19
-
就学前支援での情報交換におけるSNS の導入に関する検討(3)
橋本陽介, 北見好, 福島豪, 伊藤聡, 熊井正之
日本特殊教育学会第53回大会 2015/09/19
-
タッピングと発話速度の調整を用いたダウン症児への構音指導の検討
佐藤友香, 森浩平, 泉山靖人, 森つくり, 熊井正之
日本特殊教育学会第53回大会 2015/09/19
-
記録のデータベース化による特別支援教育支援員との情報共有
菅原弘, 熊井正之
日本特殊教育学会第53回大会 2015/09/19
-
メンタルフレンドの継続的活動、養成に関するインタビュー調査
松浦淳, 泉山靖人, 熊井正之
日本特殊教育学会第53回大会 2015/09/19
-
「特別支援教育におけるICT 活用指標(試案)」の検討
イソンヒ,KIM Eonji, 菅原弘, 泉山靖人, 熊井正之
日本特殊教育学会第53回大会 2015/09/19
-
A study on the use of ICT education indicators (Draft)Development in Special Needs Education: Focus on Japan and South Korea International-presentation
Sunhee LEE, Masayuki KUMAI
Asian Society of Human Services Congress 2015/09/11
-
自閉症スペクトラム者におけるeラーニング教材を用いた学習の効果の検討
熊井正之, 森つくり, 李ソンヒ, 樫木暢子, 森浩平,趙敏, 橋本陽介, 松浦淳, 小林徹
日本特殊教育学会第52回大会 2014/09/20
-
就学前支援での情報交換におけるSNS利用の賛否とその要因‐保護者と支援者を対象とした全国調査より‐
橋本陽介, 髙橋幸子, 李ソンヒ, 泉山靖人, 熊井正之
日本特殊教育学会第52回大会 2014/09/20
-
就学前支援での情報交換におけるSNS の活用‐SNSの活用状況と使用性評価‐
髙橋幸子, 橋本陽介, 永田真吾, 熊井正之
日本特殊教育学会第52回大会 2014/09/20
-
韓国の障害者におけるデジタルデバイド間の関係分析
李ソンヒ, 泉山靖人, 熊井正之
日本特殊教育学会第52回大会 2014/09/20
-
特別支援教育にかかわる支援者のバーンアウト防止に関する研究‐「U 理論」との理論的接点に関する考察‐
松浦淳, 森浩平, 熊井正之
日本特殊教育学会第52回大会 2014/09/20
-
沖縄県における特別支援教育に携わる教員のメンタルへルス-雇用形態及び勤務地域の関連に関する分析-
森浩平, 田中敦士, 熊井正之, 泉山靖人, 松浦淳
日本特殊教育学会第52回大会 2014/09/20
-
中国における聴覚障害学生の就職意識と家庭環境との関係
趙敏,李ソンヒ, 森つくり, 泉山靖人, 熊井正之
日本特殊教育学会第52回大会 2014/09/20
-
ひと、つながり、地域‐被災地における発達障害支援の取組・課題と展望
熊井正之, 菅原弘, 松浦淳, 黒澤哲, 蔦森武夫, 末永カツ子
日本発達障害学会第49回研究大会 2014/08/23
-
小学校における特別支援教育に関する指導計画と指導記録等のデータベース化とその校内共有の有用‐特別支援教育と教員間コミュニケーションへの影響を視野に入れた検証に向けての予備的把握‐
菅原弘, 熊井正之
日本発達障害学会第49回研究大会 2014/08/23
-
The Actual Conditions of Information Education and the Tasks to Solve the Digital Divide that Persons with Disabilities Face in South Korea and Japan International-presentation
Sunhee LEE, Masayuki KUMAI
International Conference on Convergence Content 2013 2013/12/14
-
eラーニングシステム使用時の自閉症スペクトラム障害者のワークロードに関する検討
熊井正之, 森つくり, 菅原弘, 樫木暢子, 森浩平, 松浦淳, 古山貴仁, 橋本陽介, 小林徹
日本特殊教育学会第51回大会 2013/08/30
-
特別支援教育データベスの有用性の検証-指導記録の「 記入」「参照」「抽出部分による一覧表作成」を作業課題として-
菅原弘, 橋本陽介, 松浦淳, 熊井正之
日本特殊教育学会第51回大会 2013/08/30
-
就学前支援での情報交換におけるSNSの導入に関する検討(1)保護者を対象とした全国調査より
橋本陽介, 高橋幸子, 阿部高晃, 菅原弘, 相楽典子, 永田真吾, 熊井正之
日本特殊教育学会第51回大会 2013/08/30
-
就学前支援での情報交換におけるSNSの導入に関する検討(2)支援者を対象とした全国調査より
高橋幸子, 橋本陽介, 阿部高晃, 菅原弘, 永田真吾, 熊井正之
日本特殊教育学会第51回大会 2013/08/30
-
特別支援教育に携わる教員のメンタルヘルス
森浩平, 田中敦士, 熊井正之
日本特殊教育学会第51回大会 2013/08/30
-
特別支援学校教員を対象としたデジタル教材の使用性の検討-肢体不自由児へのデジタル教材を用いた教科学習支援に向けた予備的検討
古山貴仁, 橋本陽介, 熊井正之, 川間健之介
日本特殊教育学会第51回大会 2013/08/30
-
就学前支援での情報交換に活用するSNSの運用に関する検討
阿部高晃, 橋本陽介, 高橋幸子, 菅原弘, 樫木暢子, 泉山靖人, 熊井正之
日本特殊教育学会第51回大会 2013/08/30
-
先天性重度難聴児1例への就学後の言語指導
森つくり
第57回日本聴覚医学会総会・学術講演会 2012/10/11
-
特別支援学校における諸計画・記録等の種類と活用目的
菅原 弘, 橋本陽介, 松浦淳, 熊井正之
日本特殊教育学会第50回大会 2012/09/28
-
障害に係わる対人援助職の「ストレスに起因する成長」に関する文献的検討
松浦淳, 菅原弘, 橋本陽介, 熊井正之
日本特殊教育学会第50回大会 2012/09/28
-
特別支援学級等に関する特別支援学校教員の意識
小林 徹, 橋本陽介, 熊井正之, 奥住秀之
日本特殊教育学会第50回大会 2012/09/28
-
e ラーニングを利用した肢体不自由児の学習支援(4)
古山 貴仁, 相楽典子, 橋本陽介, 熊井正之
日本特殊教育学会第50回大会 2012/09/28
-
e ラーニングを活用した肢体不自由児への学習支援(5)
相楽典子, 古山貴仁, 橋本陽介, 清水春美, 楊娟, 菅原弘, 熊井正之
日本特殊教育学会第50回大会 2012/09/28
-
e ラーニングシステム使用時の定型発達者と広汎性発達障害者の客観的・主観的ワークロードの検討
熊井正之, 森つくり, 橋本陽介, 菅原弘, 古山貴仁, 楊娟, 松浦淳, 相楽典子, 小林徹, 泉山靖人
日本特殊教育学会第50回大会 2012/09/28
-
中国の就労支援機関における自閉症者への支援の取組と課題
楊娟, 橋本陽介, 菅原弘, 松浦淳, 泉山靖人, 熊井正之
日本特殊教育学会第50回大会 2012/09/28
-
就学前支援でのSNS を活用した保護者との情報交換(1)
橋本陽介, 髙橋幸子, 菅原弘, 相楽典子, 塩野目剛亮, 熊井正之
日本特殊教育学会第50回大会 2012/09/28
-
就学前支援でのSNS を活用した保護者との情報交換(2)
髙橋幸子, 橋本陽介, 上仮屋祐介, 吉井勘人, 熊井正之
日本特殊教育学会第50回大会 2012/09/28
-
eラーニングを活用した肢体不自由児への学習支援(3)-マルチメディア教材による対象児の認知特性に配慮した学習-
古山貴仁, 清水春美, 橋本陽介, 橋本真規, 熊井正之
日本特殊教育学会第49回大会 2011/09/25
-
障害児を育てる母親のレジリエンスの実態
橋本真規, 橋本陽介, 古山貴仁, 熊井正之
日本特殊教育学会第49回大会 2011/09/25
-
発達障害児をもつ母親が望むサポート-教師に対する信頼感との関係、自由記述から-
相楽典子, 橋本陽介, 清水春美, 松浦淳, 熊井正之
日本特殊教育学会第49回大会 2011/09/25
-
学校での医療的ケア実施に対する保護者の意識
清水春美, 橋本陽介, 古山貴仁, 相楽典子, 松浦淳, 熊井正之
日本特殊教育学会第49回大会 2011/09/24
-
障害のある学生への大学等における支援の検討-広汎性発達障害学生本人が必要性を感じている支援についての定型発達学生との比較-
熊井正之, 森つくり, 古山貴仁, 橋本陽介, 清水春美, 橋本真規
日本特殊教育学会第49回大会 2011/09/23
-
指導記録のデータベース化による支援手がかりの発見に向けて-テキストマイニングソフトを活用した日々の記録の分析から-
菅原弘, 橋本陽介, 清水春美, 松浦淳, 古山貴仁, 熊井正之
日本特殊教育学会第49回大会 2011/09/23
-
特別な発達支援サービスを必要とする就学前児支援の連携における情報交換手段と交換内容の関係
橋本陽介, 清水春美, 小林徹, 古山貴仁, 松浦淳, 熊井正之
日本特殊教育学会第49回大会 2011/09/23
-
新しい反応収集提示装置を用いたミュージックセラピィの振り返り(Ⅱ)-A発達支援センターに通う子どもの母親Cの半構造化面接を通して-
川端愛子, 中島平, 熊井正之, 植木克美, 後藤守, 渡部信一
日本教育工学会第27 回全国大会 2011/09/18
-
重度難聴幼児の補聴器適合検査についての事例的検討
森つくり
第55回日本聴覚医学会総会・学術講演会 2010/11
-
注意欠陥/多動性障害が疑われる重度聴覚障害幼児への言語・コミュニケーション指導の際の工夫や働きかけ
森つくり
第55回日本音声言語医学会総会・学術講演会 2010/10
-
新しい反応収集提示装置を用いたミュージックセラピィの振り返り-障害児の母親Aの事例を対象として-
川端愛子, 中島平, 熊井正之, 植木克美, 後藤守, 渡部信一
日本教育工学会第26 回全国大会 2010/09
-
大学等における広汎性発達障害学生への支援に関する検討(1)-当事者への面接調査から-
橋本真規, 熊井正之, 古山貴仁, 橋本陽介, 内田愛
日本発達障害学会第45回研究大会 2010/09
-
大学等における広汎性発達障害学生への支援に関する検討(2)-当事者への質問紙調査から-
古山貴仁, 橋本真規, 熊井正之, 橋本陽介, 内田愛
日本発達障害学会第45回研究大会 2010/09
-
大学等における広汎性発達障害学生への支援に関する検討(3)-学習支援のためのeラーニングシステムの使用性-
熊井正之, 古山貴仁, 橋本真規, 橋本陽介, 内田愛
日本発達障害学会第45回研究大会 2010/09
-
障害学生支援のためのeラーニングアクセシビリティの検討-大学webサイトとの比較による現状分析-
橋本陽介, 古山貴仁, 橋本真規, 内田愛, 熊井正之
日本発達障害学会第45回研究大会 2010/09
-
eラーニングを活用した肢体不自由児への学習支援(1)-保護者のインタビューをもとにした支援方針の検討-
古山貴仁, 清水春美, 橋本陽介, 熊井正之
日本特殊教育学会第48回大会 2010/09
-
eラーニングを活用した肢体不自由児への学習支援(2)-対象児の実験的観察をもとにした指導方針の検討-
清水春美, 古山貴仁, 橋本陽介, 熊井正之
日本特殊教育学会第48回大会 2010/09
-
特別な発達支援サービスを必要とする就学前児の連携支援における情報交換の現状と課題
橋本陽介, 古山貴仁, 小林徹, 熊井正之
日本特殊教育学会第48回大会 2010/09
-
テクノロジーを活用した大学院生の行動観察力育成に関する研究-特別支援学級児童の行動を対象にして-
植木克美, 川端愛子, 伊藤文雄, 後藤守, 中島平, 熊井正之, 渡部信一
日本発達心理学会第21回大会 2010/03
-
知的障害者に対するテクノロジーを活用した相互作用創出・拡張の試み
永澤精一, 熊井正之, 渡部信一
日本特殊教育学会第47回大会 2009/09
-
障害児を育てる母親の自己成長感に関連する要因の検討
橋本真規, 奥住秀之, 熊井正之
日本特殊教育学会第47 回大会 2009/09
-
現職教員における臨床観察力の新しい反応収集提示装置による可視化-現職教員院生の観察ポイントの特徴と臨床観察力学習支援の可能性-
植木克美, 川端愛子, 中島平, 熊井正之, 後藤守, 渡部信一
日本教育工学会第25 回全国大会 2009/09
-
大学院生における臨床観察力の新しい反応収集提示装置による可視化-行動空間療法の臨床実践場面におけるA 児の行動を通して-
川端愛子, 中島平, 熊井正之, 伊藤文雄, 植木克美, 後藤守, 渡部信一
日本教育工学会第25 回全国大会 2009/09
-
Comparison of performance of tray-carrying task by persons with Down syndrome and those with other forms of mental retardation. International-presentation
Hirata, Shogo, Okuzumi, Hideyuki, Kokubun, Mitsuru, Kumai, Masayuki
15th International Conference on Perception and Action 2009/07
-
障害児を育てる母親の自己成長感尺度の作成(2)
橋本真規, 奥住秀之, 熊井正之
日本特殊教育学会第46 回大会 2008/09
-
知的障害者の屋外清掃における道具を活用した相互作用の促進
永澤精一, 熊井正之, 渡部信一
日本特殊教育学会第46 回大会 2008/09
-
記憶障害者の作業場面における問題点の把握と情報提示法
内田 愛, 熊井正之
日本特殊教育学会第46 回大会 2008/09
-
「知的障害者が働く清掃現場におけるデジタルカメラを用いた情報共有の効果」
永澤精一, 渡部信一
「日本教育工学会第22回全国大会」 2006/11
-
「軽度発達障害児をもつ母親が望む教師からのサポート」
相楽典子
「日本特殊教育学会第44回大会」 2006/09
-
「成人自閉症者に対するインターネット活用の効果」
永澤精一, 渡部信一
「日本特殊教育学会第44回大会」 2006/09
-
「ある記憶障害者の日常活動場面における補償手段に関する検討」
内田愛, 平野幹雄, 郷右近歩, 菊池紀彦, 野口和人
「日本特殊教育学会第44回大会」 2006/09
-
「聴覚障害児の言語指導における内発的動機づけと母親の承認及び働きかけとの関連性」
森つくり
「第50回日本音声言語医学会総会・学術講演会」 2005/10
-
「特殊学級在籍児童にかかわる教員・保護者の要望に関する質的検討―「教え・育てる側のニーズ」に着目して―」
松浦淳
「日本特殊教育学会第43回大会」 2005/09
-
「聴覚障害児教育における教材・指導法作成に関する知識・技術の習得支援に関する研究(2)―プロトタイプ設計と評価―」
田中秀征
「日本特殊教育学会第43回大会」 2005/09
-
「通常小学校における特別支援教育の実現に向けての要件」
松浦淳
「日本特殊教育学会第42回大会」 2004/09
-
「聴覚障害児教育における教材・指導法作成についての知識・技術の習得支援に関する研究」
田中秀征
「日本特殊教育学会第42回大会」 2004/09
-
「オンラインコミュニティを用いた障害児支援の試み」
渡部信一, 田中秀征, 松浦淳
「日本教育工学会第20回全国大会」 2004/09
-
「日本におけるインクルージョンの概念に関する考察」
松浦淳
「日本特殊教育学会第41回大会」 2003/09
-
「コンピュータ、ロボット、そして新しい障害児教育」
渡部信一, 仲邑賢龍, 中野栄二, 小嶋秀樹, 藤野博, 岩本正敏
「日本特殊教育学会第41回大会」 2003/09
-
「東北大学インターネットスクールの実践」
三石大, 渡部信一
「電子情報通信学会教育工学研究会」 2003/07
-
「障害児のリズム活動を考える―研究と実践から―」
齋藤一雄, 武田陽子, 加藤博之, 竹本典代, 奈良理央
「日本特殊教育学会第40回大会」 2002/09
-
「全学規模のインターネット大学院―東北大学インターネットスクール―」
渡部信一, 三石大
「教育システム情報学会第27回全国大会」 2002/08
-
「東北大学インターネットスクールの特徴と課題」
渡部信一, 三石大
「教育システム情報学会第27回全国大会」 2002/08
Research Projects 14
-
障害学生のセルフオーサーシップの実態調査と討論記録振り返りシステムによる発達支援
熊井 正之, 橋本 陽介, 中島 平, 森 つくり
Offer Organization: 日本学術振興会
System: 科学研究費助成事業
Category: 基盤研究(C)
Institution: 東北大学
2024/04/01 - 2028/03/31
-
Alignment diagram and pragmatic or hedonic quality in the application of a blended learning system in special needs education
Kumai Masayuki
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Institution: Tohoku University
2019/04/01 - 2022/03/31
-
Development of the teaching method of the subject according to the cognitive characteristic of children with spina bifida
KAWAMA Kennosuke, Arii Kaori, Ishida Shuko, Katou Takayoshi, Koyama Takahito, Koyama Nobuhiro, Saito Yutaka, Shiraishi Toshio, Shin Yoko, Sugibayashi Hirohito, Tamura Yuko, Nagato Ayumi, Narita Mieko, Miura Yoshiya, Kumai Masayuki, Kubo Saori, Okubo Yumiko, Kido Hironori
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Institution: University of Tsukuba
2016/04/01 - 2019/03/31
-
Dialogue principles and quality in use characteristics of a blended interactive learning system in special needs education
KUMAI Masayuki, MORI Tsukuri, MATSUURA Jun, LEE Sunhee
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Institution: Tohoku University
2016/04 - 2019/03
-
Mental workload factors and quality characteristics of a blended learning system in special needs education
Kumai Masayuki, WATABE SHINICHI, NAKAJIMA TAIRA, HASHIMOTO YOSUKE, MATSUURA JUN
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Institution: Tohoku University
2013/04/01 - 2016/03/31
-
The development of an improvement program of academic ability of children by elucidation of the structure
MURAKI Eiji, WATABE Shinichi, KITAMURA Katsuro, KUMAI Masayuki, NAKAJIMA Taira, IZUMIYAMA Yasuto, TAMEKAWA Yuji, OOKAWA Yuichi, KURAMOTO Naoki, SHIONOME Takeaki
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Institution: Tohoku University
2011/04/01 - 2015/03/31
-
User models and usability for blended learning in special needs education
KUMAI Masayuki, WATABE Shinichi, NAKAJIMA Taira, UCHIDA Ai, MATSUURA Jun
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Institution: Tohoku University
2010 - 2012
-
研究中心総合大学において特別の支援ニーズを有する学生に対する支援システムの構築
細川 徹, 川住 隆一, 上埜 高志, 田中 真理, 吉武 清實, 熊井 正之, 安保 英勇
Offer Organization: 日本学術振興会
System: 科学研究費助成事業
Category: 挑戦的萌芽研究
Institution: 東北大学
2009 - 2010
-
psycho-educational support in life span for the children with developmental disorders in terms of self-cognition
TANAKA Mari, WATANABE Toru, TAKAHARA Akiko, YOKOYAMA Hiroyuki
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Institution: Tohoku University
2007 - 2010
-
E-learning accessibility and usability for disabled students in institutions of higher education in Japan
KUMAI Masayuki, WATABE Shinichi, NAKAJIMA Taira, UCHIDA Ai
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Institution: Tohoku University
2007 - 2009
-
Qualitative evaluation research on effectiveness of special support site that has been opened to the public on net
WATABE Shinichi, KUMAI Masayuki, TAMEKAWA Yuji
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Institution: Tohoku University
2005 - 2008
-
教育・発達相談の現場的知・技の構造解析に基づく相談員オンラインサポートシステム
熊井 正之
Offer Organization: 日本学術振興会
System: 科学研究費助成事業
Category: 若手研究(B)
Institution: 東北大学
2003 - 2005
-
Development of computer counseling system in special support education
WATABE Shinichi, IKUTA Kumiko, KITAMURA Katsuro, KUMAI Masayuki, MITSUISHI Takashi, TAMEKAWA Yuji
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Institution: Tohoku University
2002 - 2004
-
知的障害児と自閉症児における行動調整の発達と障害に関する実験教育的検討
熊井 正之
Offer Organization: 日本学術振興会
System: 科学研究費助成事業
Category: 特別研究員奨励費
Institution: 東北大学
1998 - 1998
Other 5
-
「障害学生支援に関する調査」
-
「利用者と家族のライフヒストリー:広汎性発達障害にかかわる聞き取り調査」
-
「利用者と家族のライフヒストリー:広汎性発達障害にかかわる聞き取り調査」
-
「利用者と家族のライフヒストリー:広汎性発達障害にかかわる聞き取り調査」
-
「インターネット及び人的ネットワークを活用した育児不安軽減に関する研究」