-
博士(行動科学)(北海道大学)
-
文学修士(北海道大学)
Details of the Researcher
Research History 9
-
2012/04 - PresentTohoku University International Research Institute of Disaster Science Disaster Humanities and Social Science Division
-
2011/01 - PresentTohoku University Graduate School of Information Sciences Department of Human-Social Information Sciences
-
2007/04 - 2010/12Tohoku University Graduate School of Information Sciences Department of Human-Social Information Sciences
-
2001/04 - 2007/03Tohoku University Graduate School of Information Sciences Department of Human-Social Information Sciences
-
1996/04 - 2001/03Hokkaido University of Education
-
1994/04 - 1996/03Hokkaido University of Education
-
1993/04 - 1994/03Hokkaido University
-
1990/06 - 1993/03Hokusei Gakuen University
-
1989/04 - 1991/03日本学術振興会特別研究員
Education 3
-
Hokkaido University Graduate School of Letters
1986/04 - 1992/03
-
Hokkaido University Graduate School of Letters
1984/04 - 1986/03
-
Hokkaido University
- 1984/03
Committee Memberships 2
-
日本心理学会 理事
2023/06 - Present
-
公益社団法人日本心理学会 代議員
2009/07 - Present
Research Interests 4
-
防災
-
文章理解
-
言語コミュニケーション
-
言語理解
Research Areas 2
-
Humanities & social sciences / Educational psychology /
-
Humanities & social sciences / Experimental psychology / Cognitive Psychology
Awards 4
-
日本学術振興会 平成26年度ひらめき☆ときめきサイエンス推進賞
2014/07 日本学術振興会 継続的にプログラムを実施し、我が国の将来を担う子どもたちの科学する心を育み知的好奇心の向上に大きく貢献した
-
日本心理学会優秀論文賞
2010/09 日本心理学会 学会に対して大きな貢献を果たした論文
-
東北大学全学教育貢献賞
2006/03 東北大学
-
東北大学総長教育賞
2006/03 東北大学
Papers 65
-
自分と家族と地域のタイムラインを考えるデジタル防災学習ツールの開発 ―中学生を対象とした実践― Peer-reviewed
保田真理, 佐藤睦, 原田賢治, 邑本俊亮
土木学会論文集 81 (13) 2025/07
-
福島県在住の防災士を対象とした原子力防災/放射線防災研修の取り組み Peer-reviewed
佐藤美佳, 邑本俊亮, 保田真理, 齋藤玲, 伊東尚美, 中野篤
リスク学研究 35 (1) 45-52 2025/06
-
DRR Delivery Lessons not only for Children but also Teachers: A Motivational Typology of Schools in DRR Education and Beyond - Inclusive and Integrated Disaster Risk Reduction Peer-reviewed
Mari Yasuda, Ryo Saito, Toshiaki Muramoto
Springer Proceedings in Earth and Environmental Sciences 428-435 2025/02/11
-
The Possibility of Geographic Area and Time Distribution of DRR Education to Represent Disaster Collective Memory: A Time Geographic Study of Newspapers in Japan Peer-reviewed
Ryo Saito, Mari Yasuda, Toshiaki Muramoto, Takashi Oda
Springer Proceedings in Earth and Environmental Sciences 472-480 2025/02/11
Publisher: Springer Nature SwitzerlandDOI: 10.1007/978-3-031-81072-5_34
ISSN: 2524-342X
eISSN: 2524-3438
-
Case Studies of DRR Delivery Lessons Using ICT in Elementary School Classrooms in Japan: Lessons from COVID-19 to Future Practices Peer-reviewed
Mari Yasuda, Ryo Saito, Tatsuya Horita, Toshiaki Muramoto
International Journal of Learning Technologies and Learning Environments 8 (1) 2025/01/22
-
Development of a Radiation/Nuclear Disaster Prevention Local Awareness Activity Model for the Disaster Prevention Advisers, “Bousaisi,” in Japan Peer-reviewed
Mika Sato, Isamu Amir, Toshiaki Muramoto, Mari Yasuda, Ryo Saito, Takashi Ohba, Naomi Ito, Atsushi Nakano, Masaharu Tsubokura
Journal of Disaster Research 19 (6) 1027-1035 2024/12/01
Publisher: Fuji Technology Press Ltd.ISSN: 1881-2473
eISSN: 1883-8030
-
高等教育におけるプログラミング関連授業の特徴と学部間の違い:授業のシラバスの分析を通して Peer-reviewed
佐藤睦, 齋藤玲, 邑本俊亮
読書科学 65 (3,4) 162-170 2024/08/30
-
静岡県内の小中学生を対象とした防災教育の効果 ―沿岸部と内陸都市部における学齢差の検討― Peer-reviewed
保田真理, 邑本俊亮
自然災害科学 43 (3) 341-358 2024
-
EVALUATION OF DISASTER PREVENTION WORKSHOPS AT SCIENCE MUSEUMS —FOCUSING ON SUSTAINABILITY OF EDUCATIONAL EFFECTS— Peer-reviewed
Mari YASUDA, Kenji HARADA, Toshiaki MURAMOTO
Japanese Journal of JSCE 80 (13) 2024
Publisher: Japan Society of Civil EngineerseISSN: 2436-6021
-
小学生を対象とした防災教育の効果―福島県と宮城県の沿岸部と内陸部の比較― Peer-reviewed
保田真理, 邑本俊亮, 齋藤玲
自然災害科学 43 (1) 2024
-
防災⾏動と役割を考えるOur Timeline(アワタラ)の提案―地区防災計画作成に向けて― Peer-reviewed
保田真理, 邑本俊亮
地区防災計画学会誌 28 2023/12
-
東日本大震災被災三県沿岸地域小中学校における震災学習の違い―県間と学校種間の比較を通して― Peer-reviewed
齋藤玲, 邑本俊亮, 小田隆史
防災教育学研究 3 (2) 1-23 2023/12
-
An Experimental Study to Verify the Effect of the Disaster Educational Program “TSUNAMI-REAL” Using Disaster Storytelling Peer-reviewed
WAKAKI Nozomu, SATO Shosuke, WATANABE Yu, MURAMOTO Toshiaki, IMAMURA Fumihiko
Journal of Social Safety Science 43 95-104 2023/11/01
Publisher: Institute of Social Safety ScienceDOI: 10.11314/jisss.43.95
ISSN: 1345-2088
eISSN: 2187-9842
-
Chapter 12 Asymmetric effects of sub-lexical orthographic/phonological similarities on L1-Chinese and L2-Japanese visual word recognition Peer-reviewed
Kexin Xiong, Keiyu Niikuni, Toshiaki Muramoto, Sachiko Kiyama
Cross-Linguistic Studies 211-230 2023/07/10
Publisher: De GruyterDOI: 10.1515/9783110778946-012
-
2016年~2020年の災害事例にみる被災地内における災害時のSNSの利用実態 Peer-reviewed
佐藤 翔輔, 邑本 俊亮, 立木 茂雄
自然災害科学 41 (2) 107-120 2022/08
ISSN: 0286-6021
-
Self-help and mutual assistance in the aftermath of a tsunami: How individual factors contribute to resolving difficulties Peer-reviewed
Motoaki Sugiura, Ryo Ishibashi, Tsuneyuki Abe, Rui Nouchi, Akio Honda, Shosuke Sato, Toshiaki Muramoto, Fumihiko Imamura
PLOS ONE 16 (10) e0258325-e0258325 2021/10/07
Publisher: Public Library of Science (PLoS)DOI: 10.1371/journal.pone.0258325
eISSN: 1932-6203
-
一般情報教育におけるプログラミングのスキルの習得度とプログラミングの考え方の理解度の関係 Peer-reviewed
吉田典弘, 和田裕一, 邑本俊亮, 堀田龍也, 篠澤和久
情報処理学会 教育とコンピュータ TCE 7 (1) 14-24 2021/02
-
小学生を対象とする防災教育の効果の持続性と家庭への波及:沿岸部と内陸部の比較 Peer-reviewed
保田真理, 齋藤玲, 邑本俊亮
自然災害学会論文誌 40 125-142 2021
DOI: 10.24762/jndsj.40.S08_125
-
Individual differences in sense of agency and perspective adoption in comprehending Japanese null-subject sentences Peer-reviewed
Keiyu Niikuni, Manami Sato, Toshiaki Muramoto
Japanese Journal of Psychology 92 (2) 89-99 2021
Publisher: The Japanese Psychological AssociationISSN: 0021-5236
eISSN: 1884-1082
-
Retrieval practice after initial reading modulates the cognitive processes of re-reading : An eye-tracking study
62 (1) 1-11 2020/08
Publisher:ISSN: 0387-284X
-
Psychological Processes and Personality Factors for an Appropriate Tsunami Evacuation Peer-reviewed
Sugiura Motoaki, Sato Shosuke, Nouchi Rui, Honda Akio, Ishibashi Ryo, Abe Tsuneyuki, Muramoto Toshiaki, Imamura Fumihiko
GEOSCIENCES 9 (8) 2019/08
DOI: 10.3390/geosciences9080326
eISSN: 2076-3263
-
災害を生きる力因子に寄与するパーソナリティ特性―感謝特性,グリット,セリフコントロール― Peer-reviewed
本多 明生, 杉浦 元亮, 阿部 恒之, 邑本 俊亮
感情心理学研究 27 (Supplement) ps28-ps28 2019
Publisher: 日本感情心理学会DOI: 10.4092/jsre.27.supplement_ps28
ISSN: 1882-8817
eISSN: 1882-8949
-
Experimental Study on the Effects of “Telling” of Disaster Experience on Physiological State, Psychological State and Memory : Focus on Telling of Suvivor and Non-Affected Teller, Movie, Voice Sound and Reading Material Peer-reviewed
Shosuke Sato, Toshiaki Muramoto, Keiyu Niikuni, Fumihiko Imamura
35 115-124 2019
-
Literacy for learning:Focusing on retrieval practice as a strategy for learning Peer-reviewed
SAITO Ryo, MURAMOTO Toshiaki
The Science of Reading 60 (4) 199-214 2018
Publisher: The Japan Reading AssociationISSN: 0387-284X
-
Assessment of educational methods for improving children’s awareness of tsunamis and other natural disasters: Focusing on changes in awareness and regional characteristics in Japan Peer-reviewed
Yasuda, M, Muramoto, T, Nouchi, R
Geosciences 8 (2) 47 2018/01
-
Comparing the Effects of Retrieval-based and Elaboration-based Learning in Primary Schools: Influences of Final Tests and Scaffolding Peer-reviewed
Ryo SAITO, Keiyu NIIKUNI, Koichi SUGAWARA, Kazunori SATO, Tatsuya HORITA, Toshiaki MURAMOTO
Psychonomic Society 2017 254 2017/11
-
被災地大学における「復興」を題材にした科目の実践と事例分析 -受講者の事後変化に着目して- Peer-reviewed
佐藤翔輔, 杉浦元亮, 邑本俊亮, 今村文彦
日本災害復興学会論文集 11 1-7 2017/08
-
Evaluating digital light processing (DLP) projectors for presenting visual stimuli Peer-reviewed
NIIKUNI Keiyu, TACHIBANA Ryo, IWASAKI Syoichi, MURAMOTO Toshiaki
The Japanese Journal of Cognitive Psychology 14 (2) 83-90 2017
Publisher: The Japanese Society for Cognitive PsychologyISSN: 1348-7264
-
Individual differences on retrieval based learning: Learning strategies and motivation Peer-reviewed
Ryo SAITO, Kazunori SATO, Keiyu NIIKUNI, Tatsuya HORITA, Toshiaki MURAMOTO
Psychonomic Society, Abstracts of the 's 57th Annual Meeting, 21, November 2016 202-202 2016/11
-
Effectiveness of the alarm for disaster coping: An fNIRS study using an earthquake simulator Peer-reviewed
Keiyu Niikuni, Motoaki Sugiura, Ryo Tachibana, Toshiaki Muramoto
INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY 51 1155-1155 2016/07
ISSN: 0020-7594
eISSN: 1464-066X
-
Effects of semantic information and punctuation in processing Japanese garden-path sentences: Evidence from pupillary responses. Peer-reviewed
Keiyu Niikuni, Daichi Yasunaga, Syoichi Iwasaki, Toshiaki Muramoto
Tohoku Psychologica Folia 74 28-41 2016/03
Publisher:ISSN: 0040-8743
-
The role of punctuation in processing relative-clause sentence constructions in Japanese. Peer-reviewed
Keiyu Niikuni, Syoichi Iwasaki, Toshiaki Muramoto
G. Airenti, B. G. Bara, & G. Sandini (Eds.) Proceedings of the EuroAsianPacific Joint Conference on Cognitive Science 692-697 2015/09
-
Eight Personal Characteristics Associated with the Power to Live with Disasters as Indicated by Survivors of the 2011 Great East Japan Earthquake Disaster Peer-reviewed
Motoaki Sugiura, Shosuke Sato, Rui Nouchi, Akio Honda, Tsuneyuki Abe, Toshiaki Muramoto, Fumihiko Imamura
PLOS ONE 10 (7) 2015/07
DOI: 10.1371/journal.pone.0130349
ISSN: 1932-6203
-
Effects of punctuation on the processing of temporarily ambiguous sentences in Japanese Peer-reviewed
Keiyu Niikuni, Toshiaki Muramoto
JAPANESE PSYCHOLOGICAL RESEARCH 56 (3) 275-287 2014/07
DOI: 10.1111/jpr.12052
ISSN: 0021-5368
eISSN: 1468-5884
-
PG071 日本語文の読みにおける読点の役割(教授・学習・認知,ポスター発表G) Peer-reviewed
新国 佳祐, 邑本 俊亮
日本教育心理学会総会発表論文集 56 (0) 811-811 2014
Publisher: 一般社団法人 日本教育心理学会DOI: 10.20587/pamjaep.56.0_811
ISSN: 2189-5538
-
Effects of punctuation on the processing of syntactically ambiguous Japanese sentences with a semantic bias Peer-reviewed
Niikuni Keiyu, Muramoto Toshiaki
The Japanese journal of psychology 85 (2) 210-216 2014
Publisher: The Japanese Psychological AssociationISSN: 0021-5236
-
An Exploratory Study on "Zest for Living in Disaster":- Based on Interview in the 2011 Great East Japan Earthquake Disaster - Peer-reviewed
SATO Shosuke, SUGIURA Motoaki, NOUCHI Rui, MURAMOTO Toshiaki, ABE Tsuneyuki, HONDA Akio, IWASAKI Masahiro, IMAMURA Fumihiko
Journal of Social Safety Science 23 (0) 65-73 2014
Publisher: Institute of Social Safety ScienceDOI: 10.11314/jisss.23.65
ISSN: 1345-2088
-
Analyses of the comprehension and recognition of the instructions in educational material for disaster prevention using an assessment model based on cognitive and motivational factors. Peer-reviewed
Erina Gyoba, Toshiaki Muramoto
International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education 4 (1) 1099-1107 2013/03
-
The effects of punctuation on reading syntactically ambiguous Japanese sentences with semantic biases. Peer-reviewed
Niikuni Keiyu, Muramoto Toshiaki
Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 2013 (0) 67-67 2013
Publisher: The Japanese Society for Cognitive PsychologyDOI: 10.14875/cogpsy.2013.0_67
-
避難と情報 Invited Peer-reviewed
邑本俊亮
電子情報通信学会誌 95 (10) 894-898 2012/10/01
Publisher: The Institute of Electronics, Information and Communication EngineersISSN: 0913-5693
-
インフォームド・コンセント口頭説明場面における医師の説明表現および態度が患者に与える影響:一般市民を対象としたビデオ視聴による調査 Peer-reviewed
野呂幾久子, 邑本俊亮, 山岡章浩
認知心理学研究 10 (1) 81-93 2012/08/31
Publisher: The Japanese Society for Cognitive PsychologyISSN: 1348-7264
-
The role of punctuation in implicit phonological processing during reading Peer-reviewed
新国佳祐, 邑本俊亮, 深谷優子
心理学研究 83 (3) 193-201 2012/08
Publisher:ISSN: 0021-5236
-
災害情報リテラシー ―2010年チリ地震津波時の大津波警報に対する仙台市住民の認知と行動から― Peer-reviewed
邑本俊亮
東北大学大学院情報科学研究科情報リテラシー教育プログラム(編), 情報リテラシー研究論叢 (1) 134-152 2012/03/11
-
Effects of comma insertion on reading syntactically ambiguous sentences in Japanese Peer-reviewed
Niikuni Keiyu, Muramoto Toshiaki
Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 2012 (0) 43-43 2012
Publisher: The Japanese Society for Cognitive PsychologyDOI: 10.14875/cogpsy.2012.0_43
-
Comprehension Processes of Verbal Irony: The Effects of Salience, Egocentric Context, and Allocentric Theory of Mind Peer-reviewed
Yoritaka Akimoto, Shiho Miyazawa, Toshiaki Muramoto
METAPHOR AND SYMBOL 27 (3) 217-242 2012
DOI: 10.1080/10926488.2012.691750
ISSN: 1092-6488
-
児童の説明文読解におけるマクロ処理スキルの効果 Peer-reviewed
石渡陽子, 邑本俊亮
心理学研究 82 (4) 354-361 2011/10/25
Publisher: The Japanese Psychological AssociationDOI: 10.4992/jjpsy.82.354
ISSN: 0021-5236
-
患者‐医師関係での認知心理学 患者は医師の説明をどのように理解するのか Invited Peer-reviewed
邑本俊亮
日本内科学会誌 100 (6) 1700-1704 2011/06/10
Publisher: The Japanese Society of Internal MedicineISSN: 0021-5384
-
協同問題解決を行う成員の満足感を構成する要因の検討 Peer-reviewed
鈴木俊太郎, 邑本俊亮
心理学研究 80 (2) 105-113 2009/06
Publisher: The Japanese Psychological AssociationDOI: 10.4992/jjpsy.80.105
ISSN: 0021-5236
-
インフォームド・コンセント説明文書のわかりやすさと情緒的配慮の記述が患者アウトカムに与える影響――大学生を対象とした調査―― Peer-reviewed
野呂幾久子, 邑本俊亮
日本保健医療行動科学会年報 24 102-116 2009/06
-
協同問題解決における協同促進行動および客観評価が成員の満足感に与える影響について Peer-reviewed
鈴木俊太郎, 邑本俊亮
認知科学 16 (1) 39-50 2009/03
Publisher: Japanese Cognitive Science SocietyDOI: 10.11225/jcss.16.39
ISSN: 1341-7924
-
Is ironic meaning activated before considering common ground? Peer-reviewed
Yoritaka Akimoto, Toshiaki Muramoto
Shinrigaku Kenkyu 80 (5) 422-430 2009
Publisher: Japanese Psychological AssociationDOI: 10.4992/jjpsy.80.422
ISSN: 0021-5236
-
インフォームド・コンセントのための説明文書に対する患者の理解や評価と医療者の推測との比較 Peer-reviewed
野呂幾久子, 邑本俊亮
日本保健医療行動科学会年報 23 120-132 2008/06
-
インフォームド・コンセントのための説明文書に対する一般市民の理解度とわかりやすさ・安心感 Peer-reviewed
野呂幾久子, 邑本俊亮
医療の質・安全学会誌 2 (4) 365-377 2008
-
The effect of cognitive load on irony judgement: Does the perception of irony occur after pragmatic insincerity is detected from the egocentric perspective? Peer-reviewed
Yoritaka Akimoto, Toshiaki Muramoto
Cognitive Studies 14 (3) 292-302 2007/09
Publisher:ISSN: 1341-7924
-
日本人の英文読解過程における文の理解度と重要度の変化 Peer-reviewed
Tsuyoshi Aomori, Toshiaki Muramoto
英語教育実践学 開隆堂出版 4-15 2005/06/10
-
Types of comprehension processes and the preliminary knowledge-use effect: Analogical transfer of learning from text Peer-reviewed
Toshiaki Muramoto
Shinrigaku Kenkyu 72 (5) 429-434 2001
Publisher: Japanese Psychological AssociationDOI: 10.4992/jjpsy.72.429
ISSN: 0021-5236
-
The effects of second-language proficiency on text comprehension. Peer-reviewed
邑本俊亮
The Science of Reading 44 (2) 43-50 2000/07
Publisher:ISSN: 0387-284X
-
A study on the identification of bullying : Comparison between children and teachers
邑本俊亮, 田畠英毅
北海道教育大学附属教育実践研究指導センター紀要 (16) 53-60 1997/03
-
Text recall and text recognition with and without a title Peer-reviewed
T Muramoto
JAPANESE PSYCHOLOGICAL RESEARCH 38 (4) 240-244 1996/11
ISSN: 0021-5368
-
THE EFFECTS OF DESCRIPTIVE FORMS OF SPEECH-ACT IN STORIES ON RECOGNITION MEMORY Peer-reviewed
T MURAMOTO
JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGY 65 (1) 47-53 1994/04
DOI: 10.4992/jjpsy.65.47
ISSN: 0021-5236
-
The variety of summaries -Strategies of summary production and the goodness of summaries- Peer-reviewed
邑本俊亮
Japanese Journal of Educational Psychology 40 (2) 213-223 1992/06
Publisher:ISSN: 0021-5015
-
Microprocessing and macroprocessing in text Comprehension : From establishment of causal coherence to grasp of the gist of text. Peer-reviewed
MURAMOTO Toshiaki
The Japanese Journal of Discourse Processes 3 (3) 66-71 1992
-
Consideration toward a model of narrative comprehension. Peer-reviewed
MURAMOTO Toshiaki
The Japanese Journal of Discourse Processes 2 (4) 110-114 1991
-
A proposal of a notation system for representing the meaning structure of narrative story : Part 2. Application and its psychological implications. Peer-reviewed
MURAMOTO Toshiaki
The Japanese Journal of Psychonomic Science 5 (1) 1-7 1986
Publisher: The Japanese Psychonomic SocietyDOI: 10.14947/psychono.KJ00004405791
-
A proposal of a notation system for representing the meaning structure of narrative story : Part 1. Classifying the types of basic statements and of causal inferences and introducing the mental world of each narrative character. Peer-reviewed
MURAMOTO Toshiaki
The Japanese Journal of Psychonomic Science 4 (2) 67-74 1985
Publisher: The Japanese Psychonomic SocietyDOI: 10.14947/psychono.KJ00004405768
Misc. 14
-
人は人間関係の中で成長する
邑本俊亮
ボイラ・ニュース2月号 2017/02
-
自分は被災しないと思う心理
邑本俊亮
ボイラ・ニュース11月号 2016/11
-
人が人を好きになる理由
邑本俊亮
ボイラ・ニュース9月号 2016/09/15
-
笑顔のチカラ
邑本俊亮
ボイラ・ニュース7月号 2016/07/15
-
Effects of Retrieval Practice on Rereading: An Eye-Tracking Study
Ryo Saito, Keiyu Niikuni, Yuichi Wada, Toshiaki Muramoto
INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY 51 206-206 2016/07
ISSN: 0020-7594
eISSN: 1464-066X
-
Can humans be detected more accurately than other objects? Evidence from an ultra-rapid categorization task Peer-reviewed
Ryo Tachibana, Keiyu Niikuni, Toshiaki Muramoto
INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY 51 1025-1025 2016/07
ISSN: 0020-7594
eISSN: 1464-066X
-
人を見る目の不確かさ
邑本俊亮
ボイラ・ニュース5月号 2016/05/15
-
現実世界を正しく認知していますか
邑本俊亮
ボイラ・ニュース3月号 2016/03/15
-
災害と人間:認知心理学の視点から
邑本俊亮
U7 53 37-42 2014/01
Publisher: 学士会 -
災害時の心理と行動を知る
邑本俊亮
セフティ (25) 1-5 2013/03
Publisher: 公益社団法人仙台防災安全協会 -
災害時の「生きる力」に関する探索的研究―東日本大震災の被災経験者の証言から―
佐藤翔輔, 邑本俊亮, 野内類, 今村文彦, 杉浦元亮, 阿部恒之, 本多明生, 岩崎雅宏
日本自然災害学会学術講演会講演概要集 32nd 9-10 2013
-
生きる力とは何か~3.11震災経験の認知科学的分析―被災者・復旧復興当事者の困難克服事例の定性的分析―
杉浦元亮, 野内類, 佐藤翔輔, 邑本俊亮, 今村文彦, 阿部恒之, 本多明生, 岩崎雅宏
日本自然災害学会学術講演会講演概要集 31st 53-54 2012
-
私の出前授業 ことば・心・コミュニケーション
邑本俊亮
心理学ワールド (53) 30-31 2011/04/15
-
教授過程 730 要約産出過程における認知的方略と要約文章の良さについて
邑本 俊亮
日本教育心理学会総会発表論文集 33 597-598 1991
Publisher: 一般社団法人 日本教育心理学会DOI: 10.20587/pamjaep.33.0_597
ISSN: 2189-5538
eISSN: 2424-1571
Books and Other Publications 23
-
言葉とコミュニケーション : 心理学を日常に活かす
邑本, 俊亮
朝倉書店 2022/11
ISBN: 9784254520330
-
東日本大震災からのスタート : 災害を考える51のアプローチ
東北大学災害科学国際研究所
東北大学出版会 2021/03
ISBN: 9784861633577
-
教師のための防災学習帳
小田, 隆史
朝倉書店 2021/03
ISBN: 9784254500332
-
心理学の神話をめぐって ―信じる心と見抜く心―
邑本俊亮, 池田まさみ
誠信書房 2017/11
-
もっと知りたい大学教員の仕事 大学を理解するための12章
羽田貴史
ナカニシヤ出版 2015/12/25
-
国語科重要用語事典
髙木まさき, 寺井正憲, 中村敦雄, 山元隆春
明治図書出版 2015/08
-
認知心理学ハンドブック
日本認知心理
有斐閣 2013/12/21
-
最新 心理学事典
藤永保
平凡社 2013/12/13
-
デジタルネイティブのための近未来教室
Marc Prensky, 情報リテラシー教育プログラムプロジェクト
共立出版 2013/08/25
-
言語心理学入門 ―言語力を育てる―
福田由紀
培風館 2012/11/28
-
大学の授業を運営するために ―認知心理学者からの提案―
邑本俊亮
東北大学高等教育開発推進センター 2012/03/19
-
認知心理学 知性のメカニズムの探究
太田信夫, 邑本俊亮, 永井淳一
培風館 2011/04/12
-
ちょっとの工夫でこんなに変わる!!-全学教育授業実践事例集-
東北大学学務審議会評価改善委員会教員研修実施委員会
2011/03
-
人文社会情報科学入門
関本英太郎
東北大学出版会 2009/04/10
-
心理学概論
森敏明
学文社 2008/10/25
-
認知心理学キーワード
森敏昭, 中條和光
有斐閣 2005/06/15
-
心を測る
菱谷晋介, 田山忠行
八千代出版 2005/04/01
-
Psychology: Basic Facts and Concepts
中島義明, 繁桝算男, 箱田裕司
有斐閣ブックス 2005/01/10
-
メディア心理学入門
高橋秀明, 山本博樹
学文社 2002/12/10
-
認知心理学を語る②おもしろ言語のラボラトリー
世紀の認知心理学を創る会
北大路書房 2001/09/10
-
子どもと「総合的な学習の時間」
北海道教育大学教科教育学研究図書編集委員
東京書籍 2000/03/30
-
A study of text comprehension : Experiments of memory and summarization, and a model of text comprehension
Toshiaki Muramoto
風間書房 1998/10/31
-
大学で育てる教師の実践力
北海道教育大学札幌校, 教師の実践力」プロジェクト, 田中実編集代表
北海道教育大学教育学部札幌校 1996/03/20
Presentations 79
-
被災地訪問による課題発見解決型学習で学生はどう変わるか
邑本俊亮
日本発達心理学会第29回大会 2018/03/23
-
『コトのデザイン』の分析と可視化の試み
坂川侑希, 邑本俊亮
第8回知識共創フォーラム 2018/03/06
-
Educational program to increase awareness of disaster reduction: Practice examples linked to society of Tohoku University. International-presentation
Mari Yasuda, Toshiaki Muramoto, Fumihiko Imamura, Anawat Suppasri, Rui Nouchi
World Bosai Forum 2017 2017/11/27
-
Comparing the effects of retrieval-based and elaboration-based learning in primary schools: Influences of final tests and scaffolding. International-presentation
Ryo Saito, Keiyu Niikuni, Koichi Sugawara, Kazunori Sato, Tatsuya Horita, Toshiaki Muramoto, T
Psychonomic Society's 58th Annual Meeting 2017/11/11
-
医療・保健・福祉分野における専門職の療養者に対するコミュニケーションに関する研究 ―伝える内容についての分析―
作山美智子, 邑本俊亮
第76回日本公衆衛生学会総会 2017/11/01
-
参加者の満足度に注目した避難(防災)訓練設計 ―長命ヶ丘連合町内会における訓練満足度調査に着目して―
保田真理, 邑本俊亮, Anawat Suppasri, 今村文彦
第36回日本自然災害学会講演会 2017/09/27
-
Public awareness and education for disaster risk reduction: Bilateral cooperation between Japan and Indonesia. International-presentation
2017/08/22
-
被災地訪問による課題発見型アクティブラーニングで学生の「生きる力」を育む
邑本俊亮, 杉浦元亮
第23回大学教育研究フォーラム 2017/03/19
-
小学校児童における検索型学習法の有効性の検証―精緻化学習法との比較―
齋藤玲, 佐藤和紀, 新国佳祐, 堀田龍也, 邑本俊亮
日本教育心理学会第58回総会 2016/10/09
-
Can humans be detected more accurately than other objects? Evidence from an ultra-rapid categorization task International-presentation
Ryo Tachibana, Keiyu Niikuni, Toshiaki Muramoto
31st International Congress of Psychology 2016/07/24
-
Effects of Retrieval Practice on Rereading: An Eye-Tracking Study International-presentation
Ryo Saito, Keiyu Niikuni, Yuichi Wada, Toshiaki Muramoto
31st International Congress of Psychology 2016/07/24
-
Effectiveness of the alarm for disaster coping: An fNIRS study using an earthquake simulator International-presentation
Keiyu Niikuni, Motoaki Sugiura, Ryo Tachibana, Toshiaki Muramoto
31st International Congress of Psychology 2016/07/24
-
Evaluation of auditory timing accuracy with Expyriment on MacOS International-presentation
Ryo Tachibana, Keiyu Niikuni, Toshiaki Muramoto
31st International Congress of Psychology 2016/07/24
-
Python libraries for neuroscientific experiments and evaluation of their timing accuracy.
Ryo Tachibana, Keiyu Niikuni, Toshiaki Muramoto
The 39th Annual Meeting of the Japan Neuroscience Society. 2016/07/22
-
Influences of attention and emotional valence on pupillary light reflex.
Keiyu Niikuni, Shoichi, Iwasaki, Ryo Tachibana, Toshiaki Muramoto
The 39th Annual Meeting of the Japan Neuroscience Society. 2016/07/21
-
多人数講義型授業におけるグループディスカッション導入の試みと学生による評価
第22回大学教育研究フォーラム 2016/03/17
-
The role of punctuation in processing relative-clause sentence constructions in Japanese International-presentation
Keiyu Niikuni, Syoichi Iwasaki, Toshiaki Muramoto
EuroAsianPacific Joint Conference on Cognitive Science 2015/09/25
-
ナラティブ分析のためのカテゴリー指標確立への試み―自伝的記憶における意味づけ方略による震災ナラティブのカテゴリー化―
細川彩, 邑本俊亮
日本心理学会第79回大会 2015/09/22
-
複雑な日本語文構造の解析過程について
新国佳祐, 邑本俊亮
東北心理学会第69回大会 2015/06/06
-
検索経験の有効性を学習者は認識しているのか―学習判断の観点から―
齋藤玲, 邑本俊亮
日本教育心理学会第56回大会 2014/11/07
-
中国人は「稲むらの火」をどのように理解するのか
邑本俊亮, 崔長英
日本教育心理学会第56回大会 2014/11/07
-
日本語文の読みにおける読点の役割
新国佳祐, 邑本俊亮
日本教育心理学会第56回大会 2014/11/07
-
読解における検索経験と精緻化を伴う学習法との比較-テスト課題を指標として-
齋藤玲, 邑本俊亮
日本心理学会第78回大会 2014/09/10
-
高齢者の震災体験談の語りに関する研究 -意味付け方略の視点からの東日本大震災体験の語りの分析-
細川彩, 邑本俊亮
日本心理学会第78回大会 2014/09/10
-
一時的曖昧性を持つ文の処理に及ぼすカンマの影響
新国佳祐, 邑本俊亮
日本心理学会第78回大会 2014/09/10
-
物語理解におけるテーマ推論
邑本俊亮, 龔 妍玲
日本心理学会第78回大会 2014/09/10
-
文章理解への実験的アプローチ
金沢大学人間社会研究域特別推進研究プログラム<認知科学>シンポジウム「言語/コミュニケーションの発達と障害」 2014/03/06
-
Subjective estimation of risks and assessment of the Japan Meteorological Agency’s new tsunami alert system by university students. International-presentation
Erina Gyoba, Toshiaki Muramoto, Fumihiko Imamura
The 9th APRU Research Symposium on Muliti-Hazards around the Pacific Rim. 2013/10/28
-
災害時の「生きる力」に関する探索的研究 -東日本大震災の被災経験者の証言から-
佐藤翔輔, 邑本俊亮, 野内類, 今村文彦, 杉浦元亮, 阿部恒之, 本多明生, 岩崎雅宏
第32回日本自然災害学会学術講演会 2013/09/24
-
読解における精緻化学習と検索経験の比較 ―既学習判断を指標として―
齋藤玲, 邑本俊亮
日本心理学会第77回大会 2013/09/19
-
文の一時的曖昧性の解消に及ぼすカンマの影響
新国佳祐, 邑本俊亮
日本心理学会第77回大会 2013/09/19
-
読解における検索経験と精緻化学習の比較 ―テスト課題を指標として―
齋藤玲, 邑本俊亮
日本教育心理学会第55回総会 2013/08/17
-
準備委員会企画シンポジウム「読み書き研究から実践への道筋」
日本教育心理学会第55回総会 2013/08/17
-
意味的バイアスを持つ両義文の処理に及ぼすカンマの影響
新国佳祐, 邑本俊亮
日本認知心理学会第11回大会 2013/06/29
-
実践的防災学から認知科学に期待するもの
日本認知科学会第29回大会 2012/12/13
-
自主シンポジウム「実践を通してみる言語力の真の姿」
日本教育心理学会第54回総会 2012/11/23
-
文章要約の基本としてのマクロ処理スキルとその応用可能性
石渡陽子, 邑本俊亮
日本LD学会第21回大会 2012/10/06
-
日本語両義文の処理に及ぼすカンマの影響―眼球運動測定による検討―
新国佳祐, 安永大地, 小泉政利, 邑本俊亮
日本心理学会第76回大会 2012/09/11
-
日本語両義文の処理に及ぼすカンマの影響―self-paced readingによる検討―
新国佳祐, 邑本俊亮
日本認知心理学会第10回大会 2012/06/02
-
災害と認知心理学
東北大学電気通信研究所共同プロジェクト「視覚科学の学際的アプローチに向けて」 2011/12/03
-
記憶再生と要約と重要部分判断―中学生による物語文章の読みにおける相違―
長澤一男, 阿部純一, 川端康弘
北海道心理学会・東北心理学会第11回合同大会 2011/08
-
記憶再生と要約と重要部分判断―中学生による物語文章の読みにおける特徴―
長澤一男, 阿部純一, 川端康弘
北海道心理学会第57回大会 2010/10
-
中国語を母語とする日本語学習者のL2未習得語認知に及ぼすL1知識の影響
彭志春
日本心理学会第74回大会 2010/09
-
Correlation of Comprehensibility of Japanese Informed Consent Documents with and without Affective Verbal Expressions and Patient Outcomes International-presentation
野呂幾久子
International Conference on Communication in Healthcare 2009/10
-
記憶再生と要約と重要部分判断―成人による物語文章の読みにおける違い―
長澤一男, 阿部純一
北海道心理学会第56回大会 2009/10
-
要約と記憶再生と重要部分判断―中学生による物語文章の読みにおける違い―
長澤一男, 阿部純一
日本教育心理学会第51回総会 2009/09
-
リスク・コミュニケーションにおける情報の認知―リスクの程度、フレーム、リスク表現形式がリスク判断に及ぼす影響―
岡田麻衣子
日本心理学会第73回大会 2009/08
-
読解におけるマクロ処理関連方略に及ぼす作動記憶容量の影響―異なった教示のもとでの方略使用に着目して―
石渡陽子
日本心理学会第73回大会 2009/08
-
第二言語の語彙学習における単語提示方法の効果―中国語を母語とする初級日本語学習者を対象として―
彭志春
日本心理学会第73回大会 2009/08
-
インフォームド・コンセントのための説明文書のわかりやすさ、安心感と患者の文書理解、評価、同意行動の関係
野呂幾久子
第3回医療の質・安全安心学会学術集会 2008/11
-
物語文章の重要部分判断―要約や記憶再生との違い―
長澤一男, 阿部純一
北海道心理学会第55回大会 2008/11
-
要約と記憶再生と重要部分判断―物語文章における違いの検討―
長澤一男, 阿部純一
日本教育心理学会第50回大会 2008/10
-
児童の説明文読解に及ぼす段落要点把握タスクの効果
石渡陽子
日本教育心理学会第50回大会 2008/10
-
類推関係にある話題を含む文章の理解過程
落合純
日本心理学会第72回大会 2008/09
-
要約と記憶再生と重要部分判断―中学生による物語文章の読みにおける関係―
長澤一男, 阿部純一
日本心理学会第72回大会 2008/09
-
発話理解における話者感情のオンライン推論
日本心理学会第72回大会 2008/09
-
リスクコミュニケーションにおける言語情報の認知―リスクの程度と伝達情報の言語表現が受け手の情報認知に及ぼす影響―
岡田麻衣子
日本心理学会第72回大会 2008/09
-
中国語を母語とする初級日本語学習者の語彙習得過程―単語属性の言語間類似度と単語の提示方法の違いが音韻と意味の記憶に及ぼす影響―
彭志春
日本心理学会第72回大会 2008/09
-
協同問題解決を行う成員の満足度尺度作成の試み
鈴木俊太郎
日本心理学会第72回大会 2008/09
-
アナロジー情報を含む説明文の記憶に関する研究
落合純
東北心理学会第62回大会 2008/07
-
協同問題解決を行う成員の満足度構成モデルの検討
鈴木俊太郎
東北心理学会第62回大会 2008/07
-
要約と記憶再生と重要部分判断との違い―中学生による物語文章の読みにおいて―
長澤一男, 阿部純一
北海道心理学会大54回大会 2007/10
-
非難表現による文脈情報の活性化―有意味判断課題を用いて―
秋元頼孝
東北心理学会第61回大会 2007/09
-
段落トピック文の存在が児童の説明文読解に及ぼす影響
石渡陽子
東北心理学会第61回大会 2007/09
-
物語文章の要約と重要部分判断との違い―中学生における記憶再生との関係―
長澤一男, 阿部純一
日本教育心理学会第49回総会 2007/09
-
児童の認知特性と説明文理解スキルの関係―各段落の主要情報が因果関係で連結されるテキストの場合―
石渡陽子
日本教育心理学会第49回総会 2007/09
-
アイロニーの理解過程―まず自分中心的な視点から処理されるかどうかについての検討―
秋元頼孝
日本心理学会第71回大会 2007/09
-
認知的負荷がアイロニーの理解過程に及ぼす影響(2)
秋元頼孝
日本心理学会第70回大会 2006/11/03
-
児童の説明文の段落要点把握について
石渡陽子
北海道・東北心理学会第10回合同大会 2006/09/30
-
児童にとって段落要点の「良い」まとめ方とは?
石渡陽子
日本教育心理学会第48回総会 2006/09/16
-
児童は段落の「要点」をどのように捉えるのか
石渡陽子
日本教授学習心理学会第2回年会 2006/06/24
-
他者の発話から感情を推測する際のワーキングメモリ容量測定の試み
日本教育心理学会第47回総会 2005/09/17
-
児童の説明文読解に及ぼす教示の影響―読み手の認知特性の違いに注目して―
石渡陽子
日本教育心理学会第47回総会 2005/09/17
-
言語理解における感情の役割
日本心理学会第69回大会 2005/09/10
-
認知的負荷がアイロニーの理解過程に及ぼす影響―話し手の共通基盤情報の利用に関して―
秋元頼孝
日本心理学会第69回大会 2005/09/10
-
日本人の英文読解過程―理解度・重要度の変化と記述プロトコルの分析―
青森剛
日本読書学会第49回研究大会 2005/08/08
-
児童の説明文読解に及ぼす作動記憶容量とマクロ命題認識力の影響
石渡陽子
日本教授学習心理学会第1回年会 2005/06/25
-
PCインストラクション場面におけるユーザの学習効果の検討
辻義人
北海道心理学会第51回大会 2004/10/17
-
読解目的と読解方略がテキストからの学習の転移に及ぼす効果―そのつもりで読めば応用できるようになるのか、それとも読み方が重要なのか―
日本教育心理学会第46回総会 2004/10/09
Research Projects 17
-
災害時の認知・判断・行動と効果的な防災教育に関する研究 Competitive
System: Ordinary Research
2008/04 - Present
-
対人コミュニケーションにおける読解力に関する研究 Competitive
2006/04 - Present
-
Learning from text and transfer Competitive
1996/04 - Present
-
Study on Text Comprehension, Text memory, and Text Summarization. Competitive
1984/04 - Present
-
被災地での学びを地域や世代を超えて伝える災害伝承・防災教育システムの開発
邑本 俊亮
Offer Organization: 日本学術振興会
System: 科学研究費助成事業
Category: 基盤研究(C)
Institution: 東北大学
2019/04/01 - 2024/03/31
-
SNS usage in large-scale disaster and improvement of its literacy
Sato Shosuke
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Institution: Tohoku University
2019/07/17 - 2022/03/31
-
Development of measurement technology and elucidation of cognitive bases of the eight factors of "Power to Live" for educational application
Sugiura Motoaki
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)
Institution: Tohoku University
2020/04/01 - 2021/03/31
-
災害を生きる力8因子の防災教育応用を目指した計測技術開発と原理解明研究
杉浦 元亮, 佐藤 翔輔, 新国 佳祐, 邑本 俊亮, 本多 明生
Offer Organization: 日本学術振興会
System: 科学研究費助成事業 挑戦的研究(開拓)
Category: 挑戦的研究(開拓)
Institution: 東北大学
2017/06/30 - 2021/03/31
-
Research on educational design that integrates specialized knowledge of disaster science into liberal arts subjects
Muramoto Toshiaki
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Institution: Tohoku University
2015/04/01 - 2020/03/31
-
Creating educational materials using disaster episodes: A cognitive approach
MURAMOTO Toshiaki
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Institution: Tohoku University
2012/04/01 - 2015/03/31
-
医療用文書のわかりやすさと安心感に関する研究 Competitive
2006/10 - 2012/03
-
Practical approach to self-constructive learning on subjects on computer science
MARUOKA Akira, KAWASHIMA Ryuta, MURAMOTO Toshiaki, TAKIMOTO Eiji, AMANO Kazuyuki, HARAGUCHI Kazuya
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Institution: Ishinomaki Senshu University
2008 - 2010
-
他者感情推論に関わるワーキングメモリ容量の測定
邑本 俊亮
Offer Organization: 日本学術振興会
System: 科学研究費助成事業
Category: 萌芽研究
Institution: 東北大学
2004 - 2005
-
文章理解および問題解決によって得られた知識の利用可能性を規定する要因について
邑本 俊亮
Offer Organization: 日本学術振興会
System: 科学研究費助成事業
Category: 奨励研究(A)
Institution: 北海道教育大学
1997 - 1998
-
A cognitive-psychological study on understanding, memory, and production of text.
ABE Jun-ichi, MURAMOTO Toshiaki, KAKETA Koichi
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
Institution: Hokkaido University
1995 - 1997
-
文章理解におけるメンタルモデルの生成過程とそれによって得られた知識の利用可能性
色本 俊亮
Offer Organization: 日本学術振興会
System: 科学研究費助成事業
Category: 奨励研究(A)
Institution: 北海道教育大学
1996 - 1996
-
概念の説明過程に関する認知心理学的研究
邑本 俊亮
Offer Organization: 日本学術振興会
System: 科学研究費助成事業
Category: 奨励研究(A)
Institution: 北海道教育大学
1995 - 1995
Media Coverage 11
-
津波の切迫性をどう伝えるか ~防災に関する地域会議~
NHK仙台放送局(Eテレ)
2013/12/07
Type: TV or radio program
-
てれまさむね あの時わたしは
NHK仙台放送局
2013/06/20
Type: TV or radio program
-
防災教育の在り方 「身近な問題」意識大切
河北新報
2013/04/25
Type: Newspaper, magazine
-
ふらっと弁論部オピのおび 「他人事にしない防災のために② ~リアリティの必要性~」
河北新報社(WEB)
2013/04/18
Type: Newspaper, magazine
-
ふらっと弁論部オピのおび 「他人事にしない防災のために① ~自分と関連づける学習を~」
河北新報社(WEB)
2013/04/08
Type: Newspaper, magazine
-
紙面センサー レイアウト 読者目線で
河北新報
2011/09/15
Type: Newspaper, magazine
-
紙面センサー 笑顔の写真と臨場感を
河北新報
2011/08/14
Type: Newspaper, magazine
-
紙面センサー 曖昧さ排した見出しを
河北新報
2011/07/15
Type: Newspaper, magazine
-
紙面センサー 読者の知識に配慮を
河北新報
2011/06/15
Type: Newspaper, magazine
-
紙面センサー 伝え方工夫 風評克服を
河北新報
2011/05/15
Type: Newspaper, magazine
-
紙面センサー 復興へ心つなぐ報道を
河北新報
2011/04/15
Type: Newspaper, magazine