Details of the Researcher

PHOTO

Yoshihiro Imoto
Section
Graduate School of Education
Job title
Associate Professor
Degree
  • 博士(教育学)(東北大学)

  • 修士(教育学)(東北大学)

Research History 5

  • 2025/04 - Present
    Augsburg University Faculty of Philosophy and Social Sciences Guest Researcher

  • 2015/04 - Present
    東北大学大学院教育学研究科 准教授

  • 2013/10 - 2015/03
    上越教育大学大学院学校教育研究科 准教授

  • 2010/04 - 2013/09
    上越教育大学大学院学校教育研究科 講師

  • 2008/04 - 2010/03
    北海道文教大学人間科学部 講師

Education 3

  • Tohoku University Graduate School, Division of Education

    - 2007/03

  • Tohoku University Graduate School, Division of Education 総合教育科学専攻

    - 2002/03

  • Tohoku University Faculty of Education 教育学科

    - 2000/03

Committee Memberships 11

  • 日本教育制度学会 課題研究指名理事(制度原理)

    2023/11 - Present

  • 宮城県教育委員会 県立高等学校及び県立特別支援学校高等部における教科書採択に係る審査委員会外部有識者

    2019/08 - Present

  • 宮城県教育委員会 宮城県立中学校の教科書採択に係る審査委員会外部有識者

    2019/07 - Present

  • 東北教育学会 事務局幹事

    2016/04 - Present

  • 日本教育行政学会 国際交流委員会委員

    2019/10 - 2022/09

  • 日本比較教育学会 幹事

    2017/06 - 2020/07

  • 上越教育経営研究会 運営委員

    2012/07 - 2016/07

  • 日本学校教育学会 事務局幹事

    2010/08 - 2016/07

  • 新潟県教育委員会 新潟県同和教育推進協議会副会長

    2014/06 - 2015/03

  • 上越市教育委員会 上越市立東本町小学校学校運営協議会委員

    2012/05 - 2015/03

  • 日本学校教育学会 機関誌編集委員会幹事

    2010/08 - 2013/07

Show all ︎Show first 5

Professional Memberships 10

  • THE JAPAN EDUCATIONAL ADMINISTRATION SOCIETY

    2018/10 - Present

  • The Japan Comparative Education Society

    2017/06 - Present

  • Japanese Association of School Education

    2010/07 - Present

  • Japanese Educational Research Association

    2006/08 - Present

  • Tohoku Educational Research Association

    2003/12 - Present

  • The Japan Society for Educational System and Organization

    2002/06 - Present

  • The Japan Society of Educational Sociology

    2003/04 - 2023/09

  • The Joetsu Association for the Study of Educational Administration

    2010/05 - 2017/09

  • 日本教育法学会

    2009/09 - 2017/03

  • The Tohoku Sociological Society

    2005/10 - 2016/12

︎Show all ︎Show first 5

Research Interests 2

  • 比較教育学

  • 教育制度論

Research Areas 2

  • Humanities & social sciences / Sociology of education /

  • Humanities & social sciences / Education - general /

Papers 17

  1. 法令によって定められるドイツの教員勤務時間と職務 Invited

    井本佳宏

    季刊教育法 208 28-33 2021/03

  2. ドイツにおける学校の社会的役割の拡大と多職種連携―モンハイム・アム・ライン市における事例による検討―

    井本佳宏

    東北大学大学院教育学研究科研究年報 69 (1) 43-53 2020/12

  3. ドイツ中等学校制度の二経路型化におけるゲマインシャフツシューレの意義-テューリンゲン州の事例による考察- Peer-reviewed

    井本佳宏

    学校教育研究 (32) 92-104 2017/08/05

  4. ドイツにおける生徒数減少期の中等学校配置政策の課題と特質-メクレンブルク‐フォアポンメルン州の事例からの考察-

    井本佳宏

    東北大学大学院教育学研究科研究年報 65 (2) 73-85 2017/06/30

    Publisher:

    ISSN: 1346-5740

  5. Limitations on Design of "a New System of National Center Test for University Admissions"

    Yoshihiro IMOTO, Tadashi SHIBAYAMA

    Annual Report, Graduate School of Education, Tohoku University 64 (2) 181-192 2016/06/30

    Publisher:

    ISSN: 1346-5740

  6. The Function of Articulation in Diversification of School Types Invited

    Yoshihiro IMOTO

    Journal of the Japan Society for Educational System and Organization (22) 32-43 2015/11

    Publisher:

    ISSN: 2189-759X

  7. Comparative Analysis of Two-Branched Secondary School Systems in Japan and Germany

    Yoshihiro IMOTO

    Bulletin of Joetsu University of Education 34 45-52 2015/03

  8. 旧東ドイツ地域における二分岐型中等学校制度の動向ーザクセン州およびメクレンブルク‐フォアポンメルン州の事例からの検討ー Peer-reviewed

    井本佳宏

    教育制度学研究 (20) 152-166 2013/11

  9. 学校体系の再分岐型化指向をどう読むかーシステム論的アプローチによる一試論ー Invited

    井本佳宏

    教育経営研究 (19) 54-63 2013/05

  10. 大学における看護師養成カリキュラムの類型モデル

    井本佳宏

    上越教育大学研究紀要 32 45-57 2013/02

  11. 看護師養成の大学化の進展とその課題

    井本佳宏

    上越教育大学研究紀要 30 19-28 2011/02

  12. 学校経営改革における「学校の自律性」の諸相ールーマン社会システム理論の視座からの分析ー Peer-reviewed

    井本佳宏

    東北教育学会研究紀要 (13) 1-14 2010/03

  13. 戦前期における女子中等教育システムの形成とその構造ーシステム理論からのアプローチー

    井本佳宏

    東北大学大学院教育学研究科研究年報 55 (1) 105-117 2006/12

  14. 家庭科の変遷にみる戦後中等教育システムにおける男女区分の再編過程ールーマンの社会システム理論からのアプローチー Peer-reviewed

    井本佳宏

    社会学年報 (35) 189-209 2006/07

  15. 1935年青年学校令の成立基盤としての青年教育システム形成

    井本佳宏

    東北大学大学院教育学研究科研究年報 53 (2) 89-103 2005/03

  16. 終戦前後における中等教育システムの構造変動 Peer-reviewed

    井本佳宏

    東北教育学会研究紀要 (8) 15-27 2005/01

  17. 昭和初期における中等教育制度一元化への教育システムの内在的要因 Peer-reviewed

    井本佳宏

    教育制度学研究 (10) 174-188 2003/11

Show all ︎Show first 5

Misc. 12

  1. 自信を持って教育制度研究に取り組みつづけるために―理論による支えと開き直り― Invited

    井本佳宏

    教育制度学研究 (31) 204-207 2024/10

  2. 書評・前原健二〔著〕『現代ドイツの教育改革―学校制度改革と「教育の理念」の社会的正統性—』 Invited

    井本佳宏

    日本教育行政学会年報 (50) 284-287 2024/10

  3. Basic Overview of the School Provision Structure in Underpopulated Areas in Germany: List of Schools in Vorpommern-Greifswald District, Mecklenburg-Vorpommern

    72 (1) 145-158 2023/12

  4. 義務教育学校の学校体系上の位置―ドイツ・テューリンゲン州ゲマインシャフツシューレとの比較を手がかりに― Invited

    Yoshihiro Imoto

    Journal of the Japan Society for Educational System and Organization (28) 230-232 2021/10

  5. 2017年度公開シンポジウム 新しい時代の教育システムを考える : 大学入試改革の理念と実態

    石井 光夫, 柴山 直, 塩崎 修健, 井本 佳宏

    東北教育学会研究紀要 (22) 2019/03

    ISSN: 1343-1536

  6. 単線型学校体系の理念、限界、可能性 Invited

    Yoshihiro IMOTO

    Journal of the Japan Society for Educational System and Organization (22) 152-156 2015/11

    Publisher: 紫峰図書

    ISSN: 2189-759X

  7. 外国人看護師の受入れが看護師の質保証にもたらすもの

    井本佳宏

    日本的な専門職コンピテンシー抽出と質保証システム構築のための横断的分析(最終報告) 41-44 2012/03

  8. システム論的アプローチによる学校体系論 Invited

    井本佳宏

    教育制度学研究 (18) 38-43 2011/11

  9. 岡山県御津郡御津町(「朝日塾中学校」関連)調査報告

    井本佳宏

    公私協働とネットワーク化による教育運営サポートシステムの構築に関する国際比較研究 研究成果報告書 304-305 2007/03

  10. 岡山市(「岡輝中学校区地域学校協議会」関連)調査報告

    井本佳宏, 金井徹

    公私協働とネットワーク化による教育運営サポートシステムの構築に関する国際比較研究 研究成果報告書 306-308 2007/03

  11. 三鷹市(「夢育支援ネットワーク」関連)調査報告

    井本佳宏

    公私協働とネットワーク化による教育運営サポートシステムの構築に関する国際比較研究 研究成果報告書 309-311 2007/03

  12. 中央教育審議会答申「食に関する指導体制の整備について」(2004(平成16)年1月20日) Invited

    井本佳宏

    教育改革への提言集 (3) 194-198 2004/12

Show all ︎Show first 5

Books and Other Publications 16

  1. 学校政策と地域社会の持続可能性に関する国際比較研究 ―学校の存在意義の再検討―(課題番号:19H01622 科学研究費補助金 基盤研究( B )研究成果報告書)

    井本佳宏, 辻村貴洋, 榎景子, 高橋望

    非売品 2023/03

  2. 2024年度版必携教職六法

    若井彌一, 青木栄一, 梅野正信, 古賀一博, 坂田仰(編集), 高見茂(監修)

    協同出版 2023/01

    ISBN: 9784319641284

  3. Responses to the Covid-19 Crisis in Educational Administration: What lessons can we learn?

    2021/10

  4. 世界のテスト・ガバナンス : 日本の学力テストの行く末を探る

    佐藤仁, 北野秋男(編著)

    東信堂 2021/02

    ISBN: 9784798916767

  5. 専門職の質保証 : 初期研修をめぐるポリティクス

    橋本鉱市(編著)

    玉川大学出版部 2019/09

    ISBN: 9784472405860

  6. 教育制度を支える教育行政

    青木栄一(編著)

    ミネルヴァ書房 2019/04

    ISBN: 9784623085392

  7. 「日本型」学校経営のモデル開発-「学校経営サロン」の実践と国際研究交流を通じてー(課題番号16K13620:科学研究費補助金(挑戦的萌芽研究)研究成果報告書)

    辻村貴洋

    2019/03

  8. これからの学校教育を担う教師を目指す-思考力・実践力アップのための基本的な考え方とキーワード-

    日本学校教育学会

    学事出版 2016/09

  9. 学校経営への「地域」の参画形態に関する国際比較研究(平成26~27年度上越教育大学研究プロジェクト(一般研究)研究報告書)

    2016/03

  10. 専門職の報酬と職域

    2015/09

  11. 教育法の現代的争点 = Contemporary issues of the education law

    日本教育法学会(編)

    法律文化社 2014/07

    ISBN: 9784589035608

  12. 初めて学ぶ教育の制度・行政・経営論

    牛渡淳(編著)

    金港堂 2011/09

    ISBN: 9784873980898

  13. システムとしての教育を探る : 自己創出する人間と社会

    石戸教嗣, 今井重孝(編著)

    勁草書房 2011/06

    ISBN: 9784326250707

  14. 専門職養成の日本的構造

    橋本鉱市(編著)

    玉川大学出版部 2009/09

    ISBN: 9784472403989

  15. 世界から見た日本の教育(リーディングス 日本の教育と社会 20巻)

    MacDonald, Laurence(編著), 菊池栄治, 山田浩之, 橋本鉱市(監訳)

    日本図書センター 2009/09

    ISBN: 9784284302647

  16. 日本における単線型学校体系の形成過程 : ルーマン社会システム理論による分析

    井本佳宏

    東北大学出版会 2008/07

    ISBN: 9784861630996

Show all Show first 5

Presentations 28

  1. 理論的基盤の上に研究を位置づける―自信を持って学校制度研究に取り組みつづけるために― Invited

    井本佳宏

    日本教育制度学会第30回大会・課題別セッションⅢ(制度原理) 「学校制度研究の方法論」(於:筑波大学) 2023/11/12

  2. ドイツの過疎地における義務教育段階の私立学校の設置・存続を支える法制度的基盤 ―メクレンブルク・フォアポンメルン州の事例―

    井本佳宏

    日本教育制度学会第30回大会(於:筑波大学) 2023/11/11

  3. 義務教育学校の学校体系上の位置―ドイツ・テューリンゲン州ゲマインシャフツシューレとの比較を手がかりに― Invited

    井本佳宏

    日本教育制度学会2020年課題別セッションⅡ「教育制度としての『義務教育学校』の検証」(オンライン開催) 2020/11/22

  4. 再統一後の旧東ドイツ地域における私立学校の拡大とその意義―メクレンブルク‐フォアポンメルン州の事例からの検討―

    井本佳宏

    日本教育行政学会第55回大会(オンライン開催) 2020/10/04

  5. ドイツにおける学校の社会的役割の拡大と多職種連携―モンハイム・アム・ライン市における事例による検討―

    井本佳宏

    日本教育学会第79回大会(オンライン開催) 2020/08/24

  6. SDGs時代における学校政策と地域社会

    井本佳宏

    日本教育制度学会第27回大会(於:宇都宮大学) 2019/11/09

  7. ドイツにおける不登校生徒へのオルタナティブな教育の機会提供

    井本佳宏

    日本教育学会第78回大会(於:学習院大学) 2019/08/07

  8. 比較教育学の地平から教育学を省みる Invited

    井本 佳宏

    日本教育行政学会第53回大会若手ネットワーク企画「教育行政学における比較研究の意義と課題を考える」(於:静岡大学) 2018/10/12

  9. Diving into a Reality of School Management in Japan: Based on not Political Discourse but Grass-Rooted Dialogue International-presentation

    Hiroki SUEMATSU, Kemma TSUJINO, Nozomu TAKAHASHI, Takahiro TSUJIMURA, Tomoko ANDO, Yoshihiro IMOTO

    Bildung- und Schulleitungssymposium 2017 (Pädagogische Hochschule Zug) 2017/09/06

  10. ドイツにおけるゲマインシャフツシューレ創設による中等学校制度改革の実態-テューリンゲン州およびザールラント州の事例-

    東北教育学会第74回大会 2017/03/05

  11. Grass-Roots Movement of school Leadership Development in Japan: The Challenge of Dialogue between Headteachers and Researchers International-presentation

    Hiroki SUEMATSU, Takahiro TSUJIMURA, Kemma TSUJINO, Yoshihiro IMOTO

    Japan-U.S. Teacher Education consortium, 28th Annual JUSTEC Conference (Ehime University) 2016/11/04

  12. ドイツ・メクレンブルク‐フォアポンメルン州における 中等学校供給網整備の課題と特質

    井本佳宏

    東北教育学会第73回大会(於:東北福祉大学) 2016/03/05

  13. “Principals and Teachers are Travelers; Local Communities are the Owners of Schools” -An Ideal Model of Public Elementary School Management in Japan- International-presentation

    Yoshihiro IMOTO, Keiichi KOBAYASHI, Kemma TSUJINO, Mieko YAMAZAKI, Takahiro TSUJIMURA, Tomoko ANDO

    Bildungs- und Schulleitungs- symposium 2015 (Pädagogische Hochschule Zug) 2015/09/02

  14. 単線型学校体系の理念、限界、可能性 Invited

    井本佳宏

    日本教育制度学会第22回大会課題別セッションⅠ「戦後教育制度の原理について可能性と限界を論じる」(於:高知大学) 2014/11/09

  15. 日本とドイツ(旧東ドイツ地域)における二分岐型中等学校制度に関するシステム論的考察

    井本佳宏

    東北教育学会第71回大会(於:東北大学) 2014/03/08

  16. ドイツ・テューリンゲン州における地域社会学校創設の経緯と意義

    井本佳宏

    日本教育制度学会第21回大会(於:筑波大学) 2013/11/16

  17. 旧東ドイツ地域における中等学校改革の動向

    井本佳宏

    日本教育制度学会第20回大会(於:岡山大学) 2012/11/17

  18. 学校体系の再分岐型化指向をどう読むかーシステム論的アプローチによる一試論ー Invited

    井本佳宏

    上越教育経営研究会2012年度研究発表会(於:上越教育大学) 2012/06/23

  19. システム論的アプローチによる学校体系論 Invited

    井本佳宏

    日本教育制度学会第18回大会課題別セッションⅠ「教育制度研究に制度変化の理論を導入するー教育の制度分析に歴史的制度論を移入するー」(於:山梨県立大学) 2010/11/14

  20. 学校経営改革のシステム論的検討

    井本佳宏

    日本教育社会学会第60回大会(於:上越教育大学) 2008/09/20

  21. 組織システムの地平における教育の自律性

    井本佳宏

    東北教育学会第65回大会(於:東北大学) 2008/03/01

  22. 教育特区による新設校の設置過程分析ー群馬県太田市・岡山県御津町の事例からー

    金井徹, 高橋望, 吉原美那子, 井本佳宏

    東北教育学会第64回大会(於:東北大学) 2007/03/04

  23. ルーマンにおける教育の組織ー教育改革の構造的条件ー

    井本佳宏

    東北教育学会第64回大会(於:東北大学) 2007/03/04

  24. 戦後中等教育システムにおける男女区分の再編過程ー家庭科の変遷に着目してー

    井本佳宏

    日本教育制度学会第13回大会(於:大阪大学) 2005/11/12

  25. 地域の社会的基盤を活用した学校運営の特質ー多層間ネットワークによる協働的実践事例を通してー

    吉原美那子, 井本佳宏

    東北教育学会第62回大会(於:東北大学) 2005/03/05

  26. 終戦前後における中等教育システムの構造変動

    井本佳宏

    東北教育学会第61回大会(於:東北大学) 2004/03/07

  27. 戦前期における女子中等教育システムの生成と均衡ーシステム理論からのアプローチー

    井本佳宏

    日本教育社会学会第55回大会(於:明治学院大学) 2003/09/20

  28. 昭和初期における中等教育制度一元化への基盤形成ーシステム理論からの分析ー

    井本佳宏

    日本教育制度学会第10回大会(於:筑波大学) 2002/11/22

Show all Show first 5

Research Projects 16

  1. A Comparative Research on Teacher Workload Mangement Models Based on the Teaching Professionalism

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Institution: Osaka University

    2023/04/01 - 2026/03/31

  2. 過疎地域の義務教育段階における私立学校拡大の日独比較を通じた公教育概念の再検討

    井本 佳宏

    Offer Organization: 日本学術振興会

    System: 科学研究費助成事業 基盤研究(C)

    Category: 基盤研究(C)

    Institution: 東北大学

    2023/04 - 2026/03

  3. 過疎地における私立学校創設の展開に関する日独比較研究

    後藤武俊, 辻村貴洋, Nikolai, Rita

    Offer Organization: 東北大学

    System: 令和5年度教育学研究科国際共同研究推進事業助成

    2023/04 - 2024/03

  4. International Comparative Study on School Policy and Community Sustainability: Reexamination of School Significance

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Institution: Tohoku University

    2019/04/01 - 2023/03/31

  5. An International Comparative Study of Alternative Education as the Learning Opportunity for At-risk Youth

    Goto Taketoshi

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Institution: Tohoku University

    2018/04/01 - 2021/03/31

    More details Close

    The outcome of this study is the clarification of the commonalities and diversity among countries in guaranteeing learning opportunities for children and youth at risk. In terms of commonalities, we found that all countries need to (1) provide places and opportunities that respond to diverse needs and difficulties, (2) establish a system for the maintenance and quality assurance of those place and opportunities, and (3) expand the availability of such places and opportunities. On the other hand, it became clear that there are differences among countries in terms of whether the above-mentioned elements (1) to (3) should be publicly guaranteed or provided through public-private partnerships, and in terms of the content of alternative education, whether the emphasis should be on providing a place to stay or on connecting to a career.

  6. An Empirical Study on Outsourcing of Professional Work in the Field of Education and the Transformation of Educational Professionals

    HASHIMOTO KOICHI

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Institution: The University of Tokyo

    2017/04/01 - 2021/03/31

    More details Close

    In recent years, some educational professional services have been outsourced as one of the methods to efficiently respond to the increasing complexity of educational issues. The purpose of this study was to comprehensively and empirically analyze the reality and impact of outsourcing at each stage of education, from elementary and secondary education to higher education, and to identify issues and strategies for the future of educational professionals and their collaboration with external organizations. We conducted (1) an international comparative survey, (2) a qualitative survey, and (3) a quantitative survey to examine the current situation in Japan and overseas, and analyzed the actual conditions and challenges of various types of outsourcing in educational operations.

  7. The Development of "Japanese" Model of School Management : Through the Practice of "School Management Salon" and International Research Exchanges

    TSUJIMURA Takahiro, SUEMATSU hiroki, TAKAHASHI nozomu

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

    Category: Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

    Institution: Joetsu University of Education

    2016/04/01 - 2019/03/31

    More details Close

    In this study, we challenged how to face the realities of "Japanese" Model of school management. The way of our approach was the long-term continuous dialogues at the "School Management Salon" where researchers and principals meet monthly. Furthermore, international research and practice exchanges were conducted. The findings based on the episodes the episodes about school management from each principal are the importance of management that builds cooperative relationships between the school and the community. The realities of Japanese school management related with how principals recognize local communities. Further study is required by focusing on the personnel rotation system of all principals and teachers as the unique Japanese system. In addition, continuous and interactive research with wider actors such as teachers and other staffs will approach the more detail of the reality. We hope that this research contributes to suggest clear example for further challenges.

  8. Structural comparative study in foundation formation of test governance

    KITANO Akio, GOTO Taketoshi, SHINOHARA Takeshi, NAGAMINE Kousaku, SIN Chisin, IIKUBO Shinya, SUZUKI Daiyu, MORIMOTO Yousuke, TAKAHASHI Nozomi, KAWAGUCHI Jun, IMOTO Yosihiro, SINTANI Ryutarou, SIMCHUN Cyato, ICHIKAWA Katura, NAITO Masafumi, KOSUGI Satoshi

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Institution: Nihon University

    2016/04 - 2019/03

    More details Close

    The educational assessment policies currently being developed around the world are increasing the sphere of influence on each country while also bringing about a permeation of the global market into the entire educational system. For instance, high-stakes test in the USA are being used as requirements for high school graduation, to evaluate schools and teachers, to reorganize schools, and to make retention decisions about teachers.This study investigates the development of and issues with the academic testing policy among local education authorities on the basis of the data obtained from a nationwide survey implemented by the Board of Education in 2016.

  9. The Restructuring Process of School Provision Plan Along with the Reconstruction of Secondary System from a Three- to a Two-branched System in Germany

    IMOTO Yoshihiro

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    Category: Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    Institution: Tohoku University

    2015/04/01 - 2018/03/31

    More details Close

    The purpose of this study is to make it clear, the restructuring process of school provision plan along with the reconstruction of secondary system from a three- to a two-branched system in Germany. Through the investigation and analysis of cases in Thuringia, Mecklenburg-Western Pomerania and Saarland, it has been clarified that the reality of restructuring process of school provision plan has variety according to each region. Although each region makes effort to realize equal opportunity in education in common, the concrete situations of each region are different. The difference causes the variety of restructuring process of school provision plan and educational landscape of each region in Germany.

  10. 持続可能な地域社会のための教育機会を保障する学校経営の探究

    井本 佳宏, 辻村 貴洋, 安藤 知子, 辻野 けんま, 末松 裕基, 高橋 望

    Offer Organization: 東北大学

    System: 教育学研究科の教育研究の国際化推進プロジェクト

    Category: 研究者招請事業

    2016/04 - 2017/03

  11. Consensus on the quality assurance of professional competencies among stakeholders

    HASHIMOTO KOICHI, TAKAHASHI SATOSHI, IMOTO YOSIHIRO, INENAGA YUKI, SUZUKI MICHIKO, MARUYAMA KAZUAKI, NINOMIYA YU, KOJIMA SAEKO, KOYAMA OSAMU, TANAKA MASAHIRO, SATO HITOSHI, SHIRAHATA KIMIKO, ISHII MIWA

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Institution: The University of Tokyo

    2012/04/01 - 2016/03/31

    More details Close

    This study made a list of international standards for the quality assurance of professional competencies and clarified some aspects of the difference of opinion about the training curriculum among stakeholders in the profession system and their consensus building using historical institutional analysis, international comparative research, and domestic research conducted on following four professional areas: educational, medical, health, and legal. As a result of the analysis, the following findings were made. Although various training programs coexist based on different opinions among professions, the stakeholders recognize the “attitude”, especially the “ethic”, is one of the most important aspects of the professional training. Besides, the stakeholders recognize professional competencies are trained not only in training course programs but also throughout lifelong professional careers.

  12. 学校経営への「地域」の参画形態に関する国際比較研究

    辻野けんま, 井本佳宏, 石野正彦, 安藤知子, 小林啓一, 辻野けんま, 辻村貴洋, 橋本定男, 山﨑美枝子

    Offer Organization: 上越教育大学

    System: 上越教育大学研究プロジェクト

    2014/04 - 2016/03

  13. An Exploration of the Post-Single-Track School System through Comparative Study between Japan and Germany on the Reforms of the Secondary School System

    IMOTO Yoshihiro

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    Category: Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    Institution: Joetsu University of Education

    2012/04/01 - 2015/03/31

    More details Close

    The purpose of this study is to construct a model of the post-single-track school system. Through comparative study between Japan and Germany on the reforms of the secondary school system, it have been clarified that the two-branched secondary school system as a post-single-track system has a high commonality with the single-track system than the double-track system as a pre-single-track system. The reforms toward the two-branched secondary school system in Japan and Germany are not a regress to the pre-single-track system. It is a result of self-development of the single-track system and the function of the single-track system have been kept.

  14. 地域の教育課題を探究するスクールリーダーシップに関する研究

    辻村貴洋, 安藤知子, 井本佳宏, 辻野けんま, 橋本定男, 堀健志

    Offer Organization: 上越教育大学

    System: 上越教育大学研究プロジェクト

    2012/04 - 2014/03

  15. 地域課題に基づくスクールリーダー研修プログラムに関する開発的研究

    末松裕基, 安藤知子, 辻野けんま, 橋元定男, 井本佳宏, 辻村貴洋

    Offer Organization: 上越教育大学

    System: 上越教育大学研究プロジェクト

    2010/04 - 2012/03

  16. Professional Competency and Quality Assurance System in Japan

    HASHIMOTO Koichi, TAKAHASHI Satoshi, SUZUKI Michiko, INENAGA Yuki, NINOMIYA Yu, IMOTO Yosihiro, KOJIMA Saeko, MARUYAMA Kazuaki, PARK Hyunjung, CHEN Xi, SHIRAHATA Kimiko

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

    Category: Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

    Institution: The University of Tokyo

    2009 - 2011

    More details Close

    We researched professional competency and quality assurance system of our professional education and then analyzed its higher education policy and the way of approaching to the system. We discussed more than 10 professions, especially focusing on practical training in each curriculum. And we examined the background and process of introducing quality assurance system and how to implement it at each university(graduate) course.

Show all Show first 5

Social Activities 20

  1. 第59回東北大学教育指導者講座

    2024/08/07 - 2024/08/09

  2. 第58回東北大学教育指導者講座

    2023/08/08 - 2023/08/10

  3. 第57回東北大学教育指導者講座

    2022/08/17 - 2022/08/19

  4. 第56回東北大学教育指導者講座

    2021/08/18 - 2021/08/20

  5. 第55回東北大学教育指導者講座

    2020/08/17 - 2020/08/19

  6. 第54回東北大学教育指導者講座

    2019/08/09 - 2019/08/11

  7. 第53回東北大学教育指導者講座

    2018/08/02 - 2018/08/05

    More details Close

    夏季に開催されている東北大学大学院教育学研究科主催の東北大学教育指導者講座の運営に当たったほか、講師をつとめ、「学校教育の改革課題」と題して講義を行った。

  8. 第52回東北大学教育指導者講座

    2017/07/29 - 2017/08/02

    More details Close

    夏季に開催されている東北大学大学院教育学研究科主催の東北大学教育指導者講座の運営に当たったほか、講師をつとめ、「学校教育の改革課題」と題して講義を行った。

  9. 第51回東北大学教育指導者講座

    2016/08/01 - 2016/08/05

    More details Close

    夏季に開催されている東北大学大学院教育学研究科主催の東北大学教育指導者講座の運営に当たったほか、講師をつとめ、「学校教育の改革課題」と題して講義を行った。

  10. 第50回東北大学教育指導者講座

    2015/08/01 - 2015/08/05

    More details Close

    夏季に開催されている東北大学大学院教育学研究科主催の東北大学教育指導者講座の運営に当たったほか、講師をつとめ、「学校教育の改革課題」と題して講義を行った。

  11. 生徒指導における成功と失敗、そしてリスク

    上越生徒指導研究会講演会

    2014/02/22 - 2014/02/22

  12. リスクの視点から教育を捉えなおす

    教職員研修会

    2013/01/04 - 2013/01/04

  13. 「時代の流れ」

    東北大学出版会会報・宙

    2021/11 -

  14. 仙台市教育センター・2021年度第2回教頭研修

    2021/10/19 -

  15. 教育職員免許状更新講習【選択】ドイツとの比較を通して省みる日本の学校教育

    東北大学免許状更新講習

    2021/09/05 -

  16. 学制改革の日独比較

    平成30年度「東北大学公開講座」 宮城県仙台第一高等学校

    2018/09/15 -

    More details Close

    宮城県仙台第一高等学校で開催された「東北大学公開講座」において講師をつとめ、「学制改革の日独比較」と題して講演を行った。

  17. 少子化時代の学制改革ー日独比較ー

    2015/12/10 -

    More details Close

    宮城県仙台第二高等学校で開催された「一日大学」において講師をつとめ、「少子化時代の学制改革-日独比較-」と題して講演を行った。

  18. 実践としての人権

    総合学習「大学教授講義」

    2014/12/05 -

  19. 教員免許状更新講習・教育の最新事情関係「教育政策の動向についての理解」

    上越教育大学平成25年度教員免許状更新講習・教育の最新事情関係(上越B)

    2013/08/19 -

  20. 教員免許状更新講習・教育の最新事情関係「教育政策の動向についての理解」

    上越教育大学平成23年度教員免許状更新講習・教育の最新事情関係('11)長岡B

    2011/08/23 -

Show all Show first 5

Academic Activities 5

  1. 日本教育制度学会第25回大会準備委員会委員

    2016/12 - 2017/11

    Activity type: Competition, symposium, etc.

  2. 【課題別セッションⅠ(制度原理)】イスラーム社会の視座から 公教育の宗教的中立性原理の普遍性を問い直す

    2024/11/24 -

    Activity type: Competition, symposium, etc.

  3. International Symposium supported by the Japan Educational Administration Society and Korea Educational Administration Society, Responses to the Covid-19 Crisis in Educational Administration: What lessons can we learn?

    2021/10/09 -

    Activity type: Competition, symposium, etc.

  4. International Society for Teacher Education, 38th Annual International Seminar 13-18 May 2018 in Japan, Special session "World Education" (open event)

    2018/05/13 -

    Activity type: Competition, symposium, etc.

  5. 2017年度公開シンポジウム 新しい時代の教育システムを考える : 大学入試改革の理念と実態

    2018/03/03 -

    Activity type: Competition, symposium, etc.