Details of the Researcher

PHOTO

Takashi Onuki
Section
Graduate School of Arts and Letters
Job title
Professor
Degree
  • 博士(文学)(大阪大学)

  • 修士(文学)(東京大学)

Research Areas 1

  • Humanities & social sciences / Literature - General /

Papers 14

  1. "Disturbances" in Raymond Williams's Writing: Positioning of Writers in Cultural Studies Invited

    (109) 85-102 2024/12

  2. 「「しかし歴史にはいくつもの流れがあり」―レイモンド・ウィリアムズ『ディケンズからロレンスまでのイングランド小説』におけるジェイン・オースティン論 Peer-reviewed

    大貫隆史

    『東北ロマン主義研究』 (8) 33-52 2021/12/04

  3. 文化のソシオロジーと感情構造記述は同時に実践可能か? ――レイモンド・ウィリアムズによる C・ブロンテ記述をめぐって

    大貫隆史

    レイモンド・ウィリアムズ研究 (10) 5-24 2021/03/24

  4. ふつうの人びと、突出する人びと—南ウェールズの書き手たちと「裏切り」の問題

    大貫隆史

    レイモンド・ウィリアムズ研究 (9) 25-38 2020/03

  5. Community, Perspective, and Body: Reading Raymond Williams's Border Country

    TAKASHI ONUKI

    The Annual Reports of Graduate School of Arts and Letters Tohoku University 68 91-110 2019/03

    ISSN: 1346-7182

  6. A Defence and a Refusal of the Realist Movement : Kazuo Ishiguro and Raymond Williams as Realist Writers

    Takashi Onuki

    64 (6) 165-181 2017/03

    Publisher:

    ISSN: 0287-2552

  7. Defining Wales : A Nation and an Individual in 1983

    Takashi Onuki

    商学論究 63 (4) 187-205 2016/03

    Publisher: 関西学院大学商学研究会 ; 1952-

    ISSN: 0287-2552

  8. 労働と思想(20)レイモンド・ウィリアムズ : ストライキ、共同体、そして文化

    大貫 隆史, 河野 真太郎

    Posse = ポッセ 20 218-231 2013/09

    Publisher: Posse ; 2008-

  9. Two Sorts of Double Vision : Popular Politics and the Rediscovery of Brecht

    Takashi Onuki

    商学論究 60 (1) 667-688 2012/12

    Publisher: 関西学院大学商学研究会 ; 1952-

    ISSN: 0287-2552

  10. 社会の消失とモダニゼィション

    大貫隆史

    レイモンド・ウィリアムズ研究 (3) 97-114 2012/03

  11. Dark Areas, the Avant-Garde, and Manifestoes : Virginia Woolf and a Genealogy of Counterrevolution(<Special Topic>Manifestoes, Performance, Violence: Virginia Woolf and the Avant-Garde (Art)) Peer-reviewed

    Onuki Takashi

    Virginia Woolf Review 26 (0) 75-88 2009

    Publisher: 日本ヴァージニア・ウルフ協会

    DOI: 10.20762/woolfreview.26.0_75  

    ISSN: 0289-8314

  12. Distorted Memories, Visionary Pasts : David Hare's Plenty and Questions of Brechtian/Residual "Experience" Peer-reviewed

    ONUKI Takashi

    Studies in English Literature 85 (0) 117-132 2008

    Publisher: 一般財団法人 日本英文学会

    ISSN: 0039-3649

  13. "Beautiful island" Ceylon : Problems of Imperialism in Arnold Wesker's I'm Talking about Jerusalem

    ONUKI Takashi

    Memoirs of Kushiro Public University of Economics. Humanities and natural sciences 18 33-47 2006/03/19

    Publisher: 釧路公立大学

    ISSN: 0915-2989

  14. リベラル・トラジディとしての『調理場』--アーノルド・ウェスカーと外国人/移民問題 Peer-reviewed

    大貫 隆史

    西洋比較演劇研究 (3) 39-51 2004

    Publisher: 日本演劇学会分科会西洋比較演劇研究会

    ISSN: 1347-2720

Show all ︎Show first 5

Misc. 3

  1. 「バクテリア、クロレラ、藍藻(らんそう)、原生動物、ワムシ」の「文化」─高木仁三郎の感情構造

    大貫隆史

    松柏社 Webマガジン 2020/12/17

  2. 書評 山田雄三著『ニューレフトと呼ばれたモダニストたち : 英語圏モダニズムの政治と文学』

    大貫 隆史

    英文学研究 92 131-136 2015/12

    Publisher: 一般財団法人日本英文学会

    ISSN: 0039-3649

  3. Fragmentality and Plurality of the Body : An Essay on Samuel Beckett's Not I through Comparison with Tatsumi Hijikata's Smallpox

    ONUKI Takashi

    Memoirs of Kushiro Public University of Economics. Humanities and natural sciences 19 67-74 2007/03/19

    Publisher: Kushiro Public University of Economics

    ISSN: 0915-2989

Books and Other Publications 4

  1. 遍在するソーシャリズム : 長い二〇世紀の文化研究 = Socialisms Everywhere: Cultural Studies in the Long Twentieth Century

    川端, 康雄, 大貫, 隆史, 杉本, 裕代, 山田, 雄三

    小鳥遊書房 2025/07

    ISBN: 9784867800782

  2. 語りの力

    東北大学大学院文学研究科講演, 出版企画委員会, 甲田, 直美, 仁平, 政人, 大貫, 隆史, 引野, 亨輔, 永井, 彰

    東北大学出版会 2023/03/31

    ISBN: 9784861633850

  3. 人文社会科学の未来へ : 東北大学文学部の実践

    東北大学文学部編

    東北大学出版会 2022/03

    ISBN: 9784861633720

  4. 「わたしのソーシャリズム」へ―二〇世紀イギリス文化とレイモンド・ウィリアムズ

    大貫隆史

    2016/03

Presentations 10

  1. Writing Things Physical and “Placeable”: Some Industrial Novels in the Late 1970s Japan, and in 20th Century Wales Invited

    Takashi ONUKI

    Reviving the Commons: Cultural Practices and Community Engagement 2024/10/12

  2. Raymond WilliamsとRobert Tressell ––「社会のなかで書くこと/社会のなかの書きもの」とは?

    大貫隆史

    日本英文学会東北支部 第78回大会 シンポジウム Robert Tressell, The Ragged Trousered Philanthropists を読む 2023/12/09

  3. Forms and Relations in Raymond Williams: A Case of Japanese Manga

    Takashi Onuki

    The Centenary Symposia: Raymond Williams in an Age of Globalisation - Symposium 3: Raymond Williams in Japan 2021/10/22

  4. 文学とコミュニケーション—イギリス文学の伝統的役割にみる諸問題

    大貫隆史

    第13期 齋理蔵の講座「語り伝えたいこと・モノ・人」 2020/10/03

  5. ふつうの人びと、突出する人びと—南ウェールズの書き手たちに見られる具現性と誠実さそして裏切り

    大貫隆史

    日本英文学会第91回全国大会シンポジアム「Literature is Ordinary?—20世紀の英文学と「ふつうの人びとと」」 2019/05/25

  6. Looking into a Metropolitan Placeability: From People of the Black Mountains to (Tokyo) Earth Diver International-presentation

    TAKASHI ONUKI

    Viewing Welsh Writing in English from Japan, The Twenty-Eighth Annual Conference of the Association for Welsh Writing in English (Gregynog Hall, Newtown, UK) 2016/04/02

    More details Close

    This presentation views Williams and Nakazawa as inhabiting a common cultural context characterized by the need to face an international power structure and a globalising economy that is seen to erode identities and to foster cultural homogeneity. This paper is in part based on the oral presentation on 11th of March, 2016.

  7. “[T]he placename which you now say as Ewyas” Trying to Translate People of the Black Mountains International-presentation

    TAKASHI ONUKI

    Beyond the Border Country/ Tu Hwnt i’r Gororau / 辺境をこえて New Directions in Raymond Williams Studies (Pandy Village Hall, Wern Gifford Estate, Pandy, UK) 2016/03/11

    More details Close

    In this paper, I draw on my own experience of translating Raymond Williams into Japanese to understand his posthumous novel People of the Black Mountains, exploring the advantages and dangers of basing one’s resistance to or intervention on modernity on forms of historical and cultural continuity.

  8. 旧石器時代からの「コンティニュイティ」―レイモンド・ウィリアムズ『ブラック・マウンテンズの人々』をめぐって

    大貫隆史

    「帰郷」という危機―エグザイルの経験とロレンスの同時代人たち (日本D・H・ロレンス協会第46回大会 於 愛知大学名古屋キャンパス) 2015/06/27

  9. サイードとウィリアムズの「ことばづかい」―二人の距離を「測定」する

    大貫隆史

    日本英文学会関西支部第八回大会シンポジウム「サイード再読―没十年後の遺産」(於 龍谷大学大宮キャンパス) 2013/12/22

  10. 文化という言葉、サブカルチャーという言葉 ―イギリスの批評と思想にその系譜を探る

    大貫隆史

    言語コミュニケーション文化学会 学術講演会 (於 関西学院大学上ヶ原キャンパス) 2013/06/08

Show all Show first 5

Research Projects 10

  1. 20th Century British Culture Seen from the Perspective of Post-Brexit: Modernism as Metropolitan Migrant Culture

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Institution: Japan Women's University

    2022/04/01 - 2026/03/31

  2. 文化研究勃興期におけるウェールズ的経験の意味―「例外的戦闘性」とR・ウィリアムズ

    大貫 隆史

    Offer Organization: 日本学術振興会

    System: 科学研究費助成事業

    Category: 基盤研究(C)

    Institution: 東北大学

    2019/04/01 - 2023/03/31

    More details Close

    仮に「文化culture」というものが、「変化」を少なくない度合いで想定しながら使われる言葉であるとすると、文化研究(カルチュラル・スタディーズ)において、「変化の長さ」というものが鍵となる場合が多くなってくるだろう。そのとき、カルチュラル・スタディーズ勃興期におけるウェールズ的な経験、すなわち、本研究課題が「例外的な戦闘性」と呼ぶ、急激な変化の経験が重要性を増すことになる。A・ベヴァン、A・ルイスらを対象にしながら、そうした「いま・ここ」での即時的変化をもとめる感情がどのようなかたちをとったのか考察し(初年度目)、レイモンド・ウィリアムズの書き物がそうした感情構造への複雑な応答として解しうることを考察してきた(二年度目)。三年目となる本年度は、R・ウィリアムズと第二世代のニューレフトの論者たち(P・アンダーソンやF・マルハーン、A・バーネット)との緊張感のなかに、「例外的な戦闘性」への応答としての「長い革命」のかたちを見ることを、公表した論文の準備過程のなかで試みた。19世紀の小説家ジェイン・オースティンの書き物をめぐって、その政治性の希薄さを非難するニューレフト第二世代に対し、1970年代後半のウィリアムズは「社会」を「政治」から分離させ、前者の「長い変化」に希望を託させようとするのだが、こうした側面の両義性を考察した。また、ウィリアムズの言う「かたち(フォーム)」がいかなるものかを、昨年度の研究の継続として、とくに、フォームを記述するものとふつうの人びととの関係に着目しながら、また、ごくポピュラーな文化的作品ジャンルについて一般的な分析を進めながら、そうした両義性のなかに位置付ける考察も、口頭発表の準備過程のなかで試みた。

  3. International Collaborative Research for Redefining "Industrial Literature": Global Experiences of Industrialization and Post-Industrialization

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

    Institution: Japan Women's University

    2017/04/01 - 2021/03/31

  4. From Imagined Communities to "Placeable Bonding": Describing the 1980s Culture through Re-reading Literary Criticism

    ONUKI Takashi

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    2014/04/01 - 2019/03/31

    More details Close

    The 1980s in Britain is a period in which there arose an intense debate about nationalism, which is an indispensable point when we are considering the 1980s British Culture. As is often pointed out, 1983 is a year in which Benedict Anderson's Imagined Communities, Ernest Gellner's Nations and Nationalism, and Raymond Williams's essay, "The Culture of Nations" were published. This study aims at describing these papers on nationalism themselves as an important aspect of the 1980s British Culture as it is looking at the positioning and readership concerning these writers, rather than questioning the theoretical accuracy of them.

  5. Reconstructing the Basic Theory of Cultural Studies: Applying "Residual" British Criticism

    KAWABATA YASUO

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

    Institution: Japan Women's University

    2013/10/21 - 2017/03/31

    More details Close

    Our study aimed to make a unique contribution to humanities, especially those studies relating to culture, by re-constructing the basic method of cultural studies. For that purpose, taking into account of the latest scholarship of critical and cultural theories, we re-examined modern British criticism from the eighteenth to twentieth centuries--those critics regarded as "residual"--from Edmund Burke to Raymond Williams. In doing so, we set them in the international context, investigating the idea of culture genealogically. Our research has confirmed that the genealogy of cultural criticism in Britain is inseparably related to the experiences of industrialization those critics had, as well as to their responses to it.

  6. Describing the 1960s British Culture through Re-reading Literary Criticism: "Modernisation" and Disappearance of Society

    ONUKI Takashi

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    Institution: Kwansei Gakuin University

    2011 - 2013

    More details Close

    Through examination of political discourse as well as literary criticism in the 1960s Britain we can find a dominant pattern of culture working in the form of "escape from society"; on the other hand, a certain response or reaction to this pattern can be certainly discovered in Raymond Williams's writing: there always occurs an action to any social action including the one of escaping from society, but the significant resources of such organisation lie indeed in the "physical presence" of nature-the landscape or scenery, for instance-which can be described in its particular wording of the place. To follow his wording, it should be a structure of feeling, and to a certain extent be ideological (distorted).

  7. Writings Structuralism Has Left as Residuals: An InternationalRe-examination of British Critics from John Ruskin to Raymond Williams

    KAWABATA Yasuo, ENDO Fuhito, KONO Shintaro, ONUKI Takashi, SUZUKI Hideaki

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Institution: Japan Women's University

    2010 - 2012

    More details Close

    Our study has re-examined British critics from John Ruskin to Raymond Williams, based on the recent development of critical theory in English Litera- ture, for the purpose of contributing to studies in humanities from an original point of view. In treating both writings of Williams and, guided by them, those of other British critics in the nineteenth and twentieth centuries, we have focused on the “residuals” which have been somehow dropped from the dominant paradigm of the history of criticism or, to put it in another way, left by Structuralism. We have made an international re-examination of these critics, too, having its basis on the orientation towards totality or wholeness pre- served by them in the modern era.

  8. The Return of Modernism in the 1970s English Drama : Analyzing the Forms of Dramatic Productions of D. Hare and D. Edgar

    OONUKI Takashi

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    2008 - 2010

    More details Close

    With the idea of the modern(ity) that has been struggled to be developed mainly by Raymond Williams since the 1960s, we can detect some essential "structure of feeling"-a community of the alienated-at least in one sect of English dramatists in the 1970s. This structure of feeling cannot be separated from their forms of dramatic productions. This kind of point of view will contribute to further development of research into English drama in the 1970s.

  9. Towards Re-historicizing 1950s English Literature : The Heritage of Empire and Modernism, and Class and the Media

    MUTO Hiroshi, ONUKI Takashi, KONO Shintaro, SATO Motonori, SHIN Kunio

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Institution: Keio University

    2008 - 2010

    More details Close

    The aim of our project was to focus on the 1950s, a watershed decade in the history of twentieth-century Britain, and to examine and historicize the cultural dynamics and ramifications of British postwar change in ways that range throughout various media. The results of our project include (1) the publication of Lady Chatterley's Lover and Body Knowledge ; (2) hosting a symposium on 'Historicizing the English Literature of the 1950s' ; and (3) the editing and publication of British Cultural History in Love and War 1951-2000.

  10. 文化の社会学的方法による上演分析-A・ウェスカーと戦後英国階層問題-

    大貫 隆史

    Offer Organization: 日本学術振興会

    System: 科学研究費助成事業

    Category: 若手研究(B)

    Institution: 釧路公立大学

    2006 - 2007

    More details Close

    本研究は,第二次大戦後英国に登場した,いわゆる「ニューウェイフ(New Wave)」と呼ばれる劇作家の中でも,社会改良を掲げて大きな反響を呼んだアーノルド・ウェスカーを,その主たる対象とするものである。その際,階層問題などの社会的背景との関連性を明らかにすることで,また,ウェスカーに関係する作家達にも目を向けることで,分析の充実を図り,再評価を行うことを目指した。 二年目にあたる本年度では,ポピュラー・カルチャーの問題性を厳しく指摘し,否定的な立場を取るウェスカーが,聖別化もされていなければ,その一方で,大衆性の「烙印」を押されることのないような形の演劇を,どのように求めることになったのか,という問題を検討すべく,米国内アーカイヴでの調査資料を含む,ウェスカー関連資料の読解を行った。また,社会的背景と演劇作品の関わりを考察する上で,作品の「形式性」を慎重に検討するため,ウェスカーに限らず広く戦後英国の「社会的」劇作家一般という観点をとり,ウェスカー作品との関連性が強く指摘されるD.Edgar,Maydaysの分析を,本年度の研究目的に含まれる関連作家研究の一環として実施し,英国の「社会的」劇作家がその問題系を提示する際に共通して抱えると考えられる形式的問題点,つまり,悲劇的要素の抑圧とアイロニー形式の浮上という点について考察を深めた。この成果は,アメリカ演劇に対して応用されている文化の社会学的手法を,イギリス演劇に適用する際の妥当性を検討する際にも,示唆するものが大きいものと思われる。この観点を充分に生かしつつ,ウェスカー作品上演に関する文化の社会学的分析について,論文化の可能性を本研究は今後も継続して模索してゆく。

Show all Show first 5