-
Ph.D.(ウエスタン大学)
-
M.A.(レディング大学)
研究者詳細
経歴 5
-
2025年4月 ~ 継続中東北大学 大学院国際文化研究科 応用言語研究講座 准教授
-
2024年4月 ~ 継続中東北大学 応用認知神経科学センター(兼務)
-
2023年4月 ~ 継続中東北大学 加齢医学研究所 人間脳科学研究分野(兼務)
-
2023年4月 ~ 2025年3月東北大学 大学院国際文化研究科 応用言語研究講座 講師
-
2021年4月 ~ 2023年3月早稲田大学 理工学術院 英語教育センター 講師(任期付き)
学歴 4
-
University of Western Ontario
2016年 ~ 2021年
-
University of Reading
2014年 ~ 2015年
-
早稲田大学
2009年 ~ 2014年
-
Southern Oregon University
2010年 ~ 2011年
所属学協会 2
-
全国英語教育学会(JASELE)
2024年 ~ 継続中
-
Japan Second Language Acquisition Research Forum
2017年 ~ 継続中
研究キーワード 1
-
Second Language Acquisition, Vocabulary Acquisition, Vocabulary Assessment, Pronunciation Learning, TESOL, Applied Linguistics
研究分野 2
-
人文・社会 / 外国語教育 /
-
人文・社会 / 外国語教育 /
受賞 4
-
早稲田大学リサーチアワード 国際研究発信力
2023年2月 早稲田大学
-
Language Learning Dissertation Grant
2019年1月
-
EuroSLA Student Stipends Award
2018年9月 European Second Language Association (EuroSLA)
-
Excellence in Graduate Teaching Award
2017年 University of Western Ontario
論文 31
-
Automatized phonological vocabulary knowledge as L2 cognitive fluency: Testing the declarative–automatized integrative model in L2 speech production 国際誌 国際共著 査読有り
Kotaro Takizawa, Kazuya Saito, Yui Suzukida, Satsuki Kurokawa, Takumi Uchihara
Applied Linguistics 2025年7月7日
出版者・発行元: Oxford University Press (OUP)ISSN:0142-6001
eISSN:1477-450X
-
High variability phonetic training (HVPT): A meta-analysis of L2 perceptual training studies 国際誌 査読有り
Takumi Uchihara, Michael Karas, Ron I. Thomson
Studies in Second Language Acquisition 1-34 2025年6月4日
出版者・発行元: Cambridge University Press (CUP)DOI: 10.1017/s0272263125100879
ISSN:0272-2631
eISSN:1470-1545
-
Cumulative Testing for L2 Vocabulary Learning: The Impact of Retrieval Practice and Proficiency 査読有り
Ryo Maie, Gaia Oikawa, Ying Chen, Takumi Uchihara
TESOL Quarterly 2025年4月3日
出版者・発行元: WileyDOI: 10.1002/tesq.3391
ISSN:0039-8322
eISSN:1545-7249
-
Incidental Vocabulary Acquisition Through Captioned Viewing: A Meta‐Analysis 国際誌 査読有り
Satsuki Kurokawa, Aung Myo Hein, Takumi Uchihara
Language Learning 2024年12月10日
出版者・発行元: WileyDOI: 10.1111/lang.12697
ISSN:0023-8333
eISSN:1467-9922
-
Experiential, perceptual, and cognitive individual differences in the development of declarative and automatized phonological vocabulary knowledge 国際誌 国際共著 査読有り
Kazuya Saito, Takumi Uchihara
Bilingualism: Language and Cognition 1-17 2024年10月2日
出版者・発行元: Cambridge University Press (CUP)DOI: 10.1017/s1366728924000609
ISSN:1366-7289
eISSN:1469-1841
-
Declarative and Automatized Phonological Vocabulary Knowledge: Recognition, Recall, Lexicosemantic Judgment, and Listening‐Focused Employability of Second Language Words 国際誌 国際共著 査読有り
Takumi Uchihara, Kazuya Saito, Satsuki Kurokawa, Kotaro Takizawa, Yui Suzukida
Language Learning 2024年8月21日
出版者・発行元: WileyDOI: 10.1111/lang.12668
ISSN:0023-8333
eISSN:1467-9922
-
Arbitrary choices, arbitrary results: Three cases of multiverse analysis in L2 research 国際誌 査読有り
Ryo Maie, Masaki Eguchi, Takumi Uchihara
Research Methods in Applied Linguistics 3 (2) 100124-100124 2024年8月
出版者・発行元: Elsevier BVDOI: 10.1016/j.rmal.2024.100124
ISSN:2772-7661
-
The Impact of Lexical Bundle Length on L2 Oral Proficiency 国際誌 査読有り
Dan Hougham, Jon Clenton, Takumi Uchihara, George Higginbotham
Languages 9 (7) 232-232 2024年6月26日
出版者・発行元: MDPI AGeISSN:2226-471X
-
Disentangling the contributions of shorter vs. longer lexical bundles to L2 oral fluency 国際誌 査読有り
Dan Hougham, Jon Clenton, Takumi Uchihara
System 121 103243-103243 2024年4月
出版者・発行元: Elsevier BVDOI: 10.1016/j.system.2024.103243
ISSN:0346-251X
-
Does perceptual high variability phonetic training improve L2 speech production? A meta-analysis of perception-production connection 国際誌 国際共著 査読有り
Takumi Uchihara, Michael Karas, Ron I. Thomson
Applied Psycholinguistics 2024年
出版者・発行元: Cambridge University PressDOI: 10.1017/S0142716424000195
ISSN:0142-7164
eISSN:1469-1817
-
How effective is second language incidental vocabulary learning? A meta-analysis 国際誌 国際共著 査読有り
Stuart Webb, Takumi Uchihara, Akifumi Yanagisawa
Language Teaching 1-20 2023年1月13日
出版者・発行元: Cambridge University Press (CUP)DOI: 10.1017/s0261444822000507
ISSN:0261-4448
eISSN:1475-3049
-
Individual differences in L2 listening proficiency revisited: Roles of form, meaning, and use aspects of phonological vocabulary knowledge 国際誌 国際共著 査読有り
Kazuya Saito, Takumi Uchihara, Kotaro Takizawa, Yui Suzukida
Studies in Second Language Acquisition 2023年
DOI: 10.1017/S027226312300044X
ISSN:0272-2631
eISSN:1470-1545
-
The contribution of guessing from context and dictionary use to receptive and productive vocabulary knowledge: A structural equation modeling approach 査読有り
Takumi Uchihara, Masaki Eguchi, Jon Clenton
Language Teaching Research 2022年9月14日
DOI: 10.1177/13621688221122138
ISSN:1362-1688
eISSN:1477-0954
-
Frequency of Exposure Influences Accentedness and Comprehensibility in Learners’ Pronunciation of Second Language Words 査読有り
Takumi Uchihara, Stuart Webb, Kazuya Saito, Pavel Trofimovich
Language Learning 2022年8月30日
DOI: 10.1111/lang.12517
-
Is it possible to measure word-level comprehensibility and accentedness as independent constructs of pronunciation knowledge? 査読有り
Takumi Uchihara
Research Methods in Applied Linguistics 1 (2) 100011-100011 2022年8月
出版者・発行元: Elsevier {BV}DOI: 10.1016/j.rmal.2022.100011
-
How Does the Test Modality of Weekly Quizzes Influence Learning the Spoken Forms of Second Language Vocabulary? 査読有り
Takumi Uchihara
TESOL QUARTERLY 2022年7月
DOI: 10.1002/tesq.3176
ISSN:0039-8322
eISSN:1545-7249
-
The role of spoken vocabulary knowledge in second language speaking proficiency 査読有り
Takumi Uchihara, Jon Clenton
The Language Learning Journal 1-18 2022年6月6日
出版者・発行元: Informa {UK} LimitedDOI: 10.1080/09571736.2022.2080856
-
Does Mode of Input Affect How Second Language Learners Create Form–Meaning Connections and Pronounce Second Language Words? 査読有り
TAKUMI UCHIHARA, STUART WEBB, KAZUYA SAITO, PAVEL TROFIMOVICH
The Modern Language Journal 2022年5月31日
DOI: 10.1111/modl.12775
-
The effects of talker variability and frequency of exposure on the acquisition of spoken word knowledge 査読有り
Takumi Uchihara, Stuart Webb, Kazuya Saito, Pavel Trofimovich
Studies in Second Language Acquisition 2021年6月21日
DOI: 10.1017/S0272263121000218
-
To What Extent is Collocation Knowledge Associated with Oral Proficiency? A Corpus-Based Approach to Word Association 査読有り
Takumi Uchihara, Masaki Eguchi, Jon Clenton, Kristopher Kyle, Kazuya Saito
Language and Speech 65 (2) 311-336 2021年5月27日
DOI: 10.1177/00238309211013865
ISSN:0023-8309
eISSN:1756-6053
-
The Relationship Between Utterance and Perceived Fluency: A Meta-Analysis of Correlational Studies 査読有り
Shungo Suzuki, Judit Kormos, Takumi Uchihara
MODERN LANGUAGE JOURNAL 2021年5月
DOI: 10.1111/modl.12706
ISSN:0026-7902
eISSN:1540-4781
-
Efficacy of Multimodal Glossing on Second Language Vocabulary Learning: A Meta-analysis 査読有り
Nasrin Ramezanali, Takumi Uchihara, Farahnaz Faez
TESOL QUARTERLY 55 (1) 105-133 2021年3月
DOI: 10.1002/tesq.579
ISSN:0039-8322
eISSN:1545-7249
-
Silence: A duoethnography 査読有り
Karas, Michael, Uchihara, Takumi
Journal of Silence Studies in Education 1 (1) 64-75 2021年
DOI: 10.31763/jsse.v1i1.5
-
How Effective Are Intentional Vocabulary-Learning Activities? A Meta-Analysis 査読有り
Stuart Webb, Akifumi Yanagisawa, Takumi Uchihara
MODERN LANGUAGE JOURNAL 104 (4) 715-738 2020年12月
DOI: 10.1111/modl.12671
ISSN:0026-7902
eISSN:1540-4781
-
Investigating the role of vocabulary size in second language speaking ability 査読有り
Takumi Uchihara, Jon Clenton
LANGUAGE TEACHING RESEARCH 24 (4) 540-556 2020年7月
ISSN:1362-1688
eISSN:1477-0954
-
To What Extent Are Multiword Sequences Associated With Oral Fluency? 査読有り
Parvaneh Tavakoli, Takumi Uchihara
LANGUAGE LEARNING 70 (2) 506-547 2020年6月
DOI: 10.1111/lang.12384
ISSN:0023-8333
eISSN:1467-9922
-
How do different forms of glossing contribute to L2 vocabulary learning from reading? A meta-regression analysis 査読有り
Akifumi Yanagisawa, Stuart Webb, Takumi Uchihara
Studies in Second Language Acquisition 42 (2) 411-438 2020年5月
DOI: 10.1017/S0272263119000688
ISSN:0272-2631
eISSN:1470-1545
-
Connecting language proficiency to teaching ability: A meta-analysis 査読有り
Farahnaz Faez, Michael Karas, Takumi Uchihara
LANGUAGE TEACHING RESEARCH 2019年9月
ISSN:1362-1688
eISSN:1477-0954
-
The Effects of Repetition on Incidental Vocabulary Learning: A Meta-Analysis of Correlational Studies 査読有り
Takumi Uchihara, Stuart Webb, Akifumi Yanagisawa
LANGUAGE LEARNING 69 (3) 559-599 2019年9月
DOI: 10.1111/lang.12343
ISSN:0023-8333
eISSN:1467-9922
-
Exploring the relationship between productive vocabulary knowledge and second language oral ability 査読有り
Takumi Uchihara, Kazuya Saito
LANGUAGE LEARNING JOURNAL 47 (1) 64-75 2019年
DOI: 10.1080/09571736.2016.1191527
ISSN:0957-1736
eISSN:1753-2167
-
Roles of Vocabulary Knowledge for Success in English-Medium Instruction: Self-Perceptions and Academic Outcomes of Japanese Undergraduates 査読有り
Takumi Uchihara, Tetsuo Harada
TESOL QUARTERLY 52 (3) 564-587 2018年9月
DOI: 10.1002/tesq.453
ISSN:0039-8322
eISSN:1545-7249
MISC 3
-
新しい日常における英語語彙指導ー学習方略指導と語彙テストの観点から 招待有り
Nakata, Uchihara
英語教育 69 (10) 68-69 2020年
-
Vocabulary knowledge and self-perceptions: A study of Japanese undergraduates in EMI 招待有り
Uchihara
English Education [英語教育] 67 (6) 68-69 2018年
-
Lessons from Western's symposium on teaching and learning vocabulary in another language 招待有り
Uchihara, Yanagisawa
Contact 67 (6) 68-69 2017年
書籍等出版物 5
-
Researching Incidental Vocabulary Learning in a Second Language
Teng, M. F. & Uchihara, T.
Routledge 2024年8月
ISBN: 9781032219868
-
Building the Self-Efficacy Beliefs of English Language Learners and Teachers New Perspectives for Research, Teaching and Learning
Michael Karas, Takumi Uchihara, Farahnaz Faez
Routledge 2024年
-
The Routledge handbook of materials development for language teaching
Uchihara, Takumi, Webb, Stuart
Routledge 2022年
ISBN: 9780815382577
-
Vocabulary and the four skills : pedagogy, practice, and implications for teaching vocabulary
Uchihara, Saito, Clenton
Routledge 2021年
ISBN: 9780367249977
-
Vocabulary and the four skills : pedagogy, practice, and implications for teaching vocabulary
Uchihara
Routledge 2021年
ISBN: 9780367249977
講演・口頭発表等 21
-
運用可能な音声語彙知識の測定と習得 招待有り
内原卓海
第20回ことばの科学会オープンフォーラム2024「語彙研究の新展開」 2024年10月13日
-
How is phonological vocabulary knowledge learned in foreign language? 招待有り
Takumi Uchihara
Language Research Centre Seminar Series at Swansea University 2023年10月
-
Multiword sequences in dialogic task performance across levels of proficiency 国際会議 国際共著
Tavakoi, P., Uchihara, T., Mazhurnaya, S., & Smyth, P.
European Second Language Association (EuroSLA) 2023年9月
-
Task engagement and comprehensibility development: A longitudinal study of video-mediated intercultural exchange 国際会議 国際共著 招待有り
Akiyama, Y., Nakamura, S., Uchihara, T., & Saito, K.
Association of American Applied Linguistics Conference (AAAL) 2023年3月
-
Defining and testing spoken vocabulary knowledge in second language 招待有り
Takumi Uchihara
Colloquium Series at Research Center for Language, Brain and Cognition 2023年1月
-
リスニングのための英語語彙力測定と学習とは? 招待有り
内原卓海
2022年度第1回講演会 宮城教育大学英語教育運営部会 2022年12月
-
第二言語音声語彙習得と評価 招待有り
内原 卓海
電子情報通信学会:思考と言語研究会 2022年11月26日
-
第2言語音声語彙力の測定 招待有り
内原卓海
2022年7月9日
-
第2音声語彙習得と教授 招待有り
内原卓海
JACET SLA 研究会 2022年6月
-
High Variability Phonetic Training (HVPT): A meta-analysis
Uchihara, Takumi, Karas, Michael, Thomson, Ron
Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT) conference 2021年6月
-
How should we teach vocabulary? Implications from meta-analytic reviews of L2 vocabulary learning studies 招待有り
Uchihara, Takumi
Applied Linguistics Research Circle Weekly Talk at the University of Reading, UK 2021年1月
-
To what extent does mode of input affect the learning of pronunciation of second language words? 招待有り
Uchihara, Takumi
ESRC-JSLARF Symposium 2020年10月
-
A Meta-analytic review of the effect of glosses on vocabulary learning
Yanagisawa, Webb, Uchihara
Vocab@Leuven 2019年7月
-
A meta-analytic review of the relationship between frequency of encounters and incidental vocabulary learning
Uchihara, Webb, Yanagisawa
Vocab@Leuven 2019年7月
-
To what extent do glosses contribute to vocabulary learning?: A meta-regression analysis
Yanagisawa, Uchihara
American Association of Applied Linguistics (AAAL) 2019年3月
-
Frequency of encounters and incidental vocabulary learning: A meta-analysis
Uchihara, Yanagisawa
American Association of Applied Linguistics (AAAL) 2019年3月
-
The effectiveness of incidental vocabulary learning: A meta-analysis
Uchihara, Webb, Yanagisawa
European Language Association (EuroSLA) 2018年9月
-
Connecting language proficiency to teaching ability: A meta-analysis
Faez, Karas, Uchihara
American Association of Applied Linguistics (AAAL) 2018年3月
-
Relationships of vocabulary size with self-perceptions and academic outcomes in English-medium instruction: A case of EFL undergraduate students in Japan
Uchihara & Harada
2017年8月
-
Word association and L2 spoken vocabulary use: An investigation of the relationship between response type and lexical sophistication
Eguchi & Uchihara
European Language Association (EuroSLA) 2017年8月
-
Investigating the potential relationships between L2 speaking performance and productive vocabulary
Uchihara, Saito, & Clenton
American Association of Applied Linguistics (AAAL) 2017年3月
共同研究・競争的資金等の研究課題 6
-
偶発的語彙習得の神経基盤の解明:脳イメージングによる文脈類推学習効果の検証
内原 卓海, Jeong Hyeonjeong
2024年4月 ~ 2028年3月
-
Investigating IELTS Writing Task Score Influences: An Exploration of the Relationships Between Vocabulary, Multiword Expressions, and Writing Proficiency
提供機関:Japan Society for the Promotion of Science
制度名:Grants-in-Aid for Scientific Research
研究種目:Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
研究機関:Hiroshima University
2024年4月 ~ 2027年3月
-
Investigating Multiword Sequence and Speaking Fluency Influences in High-stakes Assessments
提供機関:Japan Society for the Promotion of Science
制度名:Grants-in-Aid for Scientific Research
研究種目:Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
研究機関:Hiroshima University
2022年4月 ~ 2025年3月
-
Mapping the spoken vocabulary knowledge of second language (L2) learners of English
CLENTON JONATHAN, Fraser Simon, 内原 卓海
2022年4月 ~ 2025年3月
-
Exploring the validity of productive vocabulary tests for second language learners
提供機関:Japan Society for the Promotion of Science
制度名:Grants-in-Aid for Scientific Research
研究種目:Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
研究機関:Waseda University
2022年4月 ~ 2024年3月
-
第二言語音声語彙習得と個人差要因の関係の調査:横断・縦断研究
内原 卓海
提供機関:Japan Society for the Promotion of Science
制度名:Grants-in-Aid for Scientific Research
研究種目:Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
研究機関:Waseda University
2021年8月 ~ 2023年3月
担当経験のある科目(授業) 2
-
Teaching Pronunciation University of Western Ontario
-
Teaching and Learning Vocabulary University of Western Ontario
学術貢献活動 20
-
TESOL Quaterly editorial board member
2022年3月1日 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
The Journal of Asia TEFL editorial board member
2022年 ~ 継続中
学術貢献活動種別: 査読等
-
The Modern Language Journal
2021年 ~ 継続中
-
Studies in Second Language Learning and Teaching
2021年 ~ 継続中
-
Applied Linguistics
2020年 ~ 継続中
-
Language Learning
2020年 ~ 継続中
-
Journal of Multilingual and Multicultural Development
2020年 ~ 継続中
-
Language Awareness
2020年 ~ 継続中
-
System
2020年 ~ 継続中
-
Applied Psycholinguistics
2020年 ~ 継続中
-
TESOL Journal
2020年 ~ 継続中
-
The Annual Conference of the American Association for Applied Linguistics
2019年 ~ 継続中
-
Studies in Second Language Studies
2019年 ~ 継続中
-
Journal of French Language Studies
2019年 ~ 継続中
-
New Sounds
2019年 ~ 継続中
-
Language Teaching Research
2019年 ~ 継続中
-
Canadian Modern Language Review
2019年 ~ 継続中
-
SAGE Open
2017年 ~ 継続中
-
TESOL Quarterly
2017年 ~ 継続中
-
Strand Coordinator of the Vocabulary and Lexical Studies for the American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2023
学術貢献活動種別: 学会・研究会等
その他 2
-
Teaching License (English) in public junior high schools in Japan
-
Teaching License (English) in public high schools in Japan