-
博士(人文科学)(お茶の水女子大学)
-
修士(人文科学)(お茶の水女子大学)
Details of the Researcher
Committee Memberships 8
-
日本語教育学会 学会誌委員会委員
2023/07 - Present
-
第2言語習得研究会(関東) 運営委員
2011/04 - Present
-
第二言語習得研究会 査読委員
2024/01 - 2024/12
-
第二言語習得研究会・大会運営委員会 委員長
2015/01 - 2015/12
-
日本語教育学会・研究集会委員会(東北) 委員
2011/07 - 2015/06
-
日本語教育学会 学会誌査読協力者
2011/01 - 2015/06
-
第二言語習得研究会・大会運営委員会 委員
2012/01 - 2014/12
-
東北大学国際文化学会・編集委員会 委員
2011/10 - 2013/06
Professional Memberships 3
-
Japanese Language Education Methods
-
Japanese Association of Second Language Acquisition
-
THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE
Research Interests 2
-
Japanese language teaching
-
second language acquisition
Research Areas 1
-
Humanities & social sciences / Japanese language education /
Awards 1
-
Yoshinori Ssaki Prize
2018/12 Japanese Association of Second Language Acquisition "The effect of air writing on learning kanji: A study of Japanese learners coming from a non-kanji orthographic background"
Papers 27
-
Chinese learners' acquisition of polysemous verb in Japanese: Focusing on the Japanese verb "toru" (take)
Journal of International Cultural Studies (ONLINE) (31) 163-176 2025/03
Publisher:eISSN: 2435-0109
-
日本語プログラムにおける漢字カリキュラムの開発 -入門から初中級クラスを中心に-
菅谷 奈津恵, 三島 敦子
東北大学 言語・文化教育センター年報 (10) 1-6 2024/12
-
A Comparison of Japanese Opinion Essays Written with and without Reading Materials by Taiwanese Advanced Learners of Japanese Language
29 201-214 2023/03/31
Publisher:ISSN: 2435-0109
-
読解ノートを媒介にした読みと口頭報告の統合タスクの試み : 学部1年留学生を対象にして—An integrated reading-speaking task for first-year international students : Analysis of reading notes and oral protocols
石井 怜子, 菅谷 奈津恵
読書科学 = The Science of reading / 日本読書学会編集委員会 編 64 (1) 29-41 2023/01
Publisher: 日本読書学会ISSN: 0387-284X
-
中国人学習者の慣用句の意味解釈,親密度と透明度 : 日本語母語話者との比較を中心に
姚 新宇, 菅谷 奈津恵
中国語話者のための日本語教育研究 / 中国語話者のための日本語教育研究会 編 (13) 16-29 2022/09
Publisher: 日中言語文化出版社ISSN: 2435-077X
-
Teaching writing in a graduate school course: Citation practice in book report assignments Peer-reviewed
Natsue Sugaya
Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (7) 299-308 2021/03
-
Acquisition of verb-noun idioms by Chinese Learners of Japanese: A Comparative Study of Task-involvement Load and the Frequency of Retrieval
XinYu Yao, Natsue Sugaya
Acquisition of Japanese as a Second Language (23) 62-79 2020/12
-
初年次生による文献の選択と出典の表記:高評価レポートを対象とした予備的分析
菅谷 奈津恵
東北大学言語・文化教育センター年報 (4) 47-51 2019/03
-
Development of Japanese language educational materials for international students living in Sendai city: An analysis of Japanese elementary textbooks and educational needs Peer-reviewed
HOTTA Tomoko, SUGAYA Natsue
Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (5) 347-357 2019/03
-
Source use by L1 and L2 students in writing assignments for a general education course Peer-reviewed
SUGAYA Natsue
Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (5) 153-164 2019/03
-
Genres of Writing Assignments in General Education Courses: Interviews with Instructors at Tohoku University Peer-reviewed
SUGAYA Natsue
Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (4) 463-473 2018/03
-
The Effect of Air Writing on Learning Kanji : A Study of Japanese Learners coming from a Non-Kanji Orthographic Background Peer-reviewed
YOSHIDA Atsuya, SUGAYA Natsue
(20) 98-115 2017/12
-
Acquisition of verb collocation by Chinese learners of Japanese: A comparative study of explicit-inductive learning and implicit-inductive learning Peer-reviewed
Xinyu YAO, Natsue SUGAYA
Journal of International Cultural Studies (23) 1-14 2017/03/31
-
An overview of acoustic variability effects on second language vocabulary learning Peer-reviewed
Thanasak SIRIKANERAT, Natsue SUGAYA
Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (3) 379-390 2017/03
Publisher:ISSN: 2189-5945
-
東北大学の全学教育におけるレポート作成指導:講義担当教員を対象とした面接調査の知見 Peer-reviewed
Takeshi KUSHIMOTO, Shoei YOSHIUE, Manabu NAKAGAWA, Natsue SUGAYA
Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (2) 233-241 2016/03
-
レポート指導のための剽窃判断課題の試作
Natsue SUGAYA
東北大学言語・文化教育センター年報 (1) 27-31 2016/03
-
A study of university handbooks for academic writing: Aiming to develop common teaching materials for students at Tohoku University Peer-reviewed
Natsue SUGAYA, Shoei YOSHIUE
Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (2) 243-252 2016/03
-
Difficulty in perception of Japanese pitch accent of Thai learner through discrimination task: The effect of accent types and multitalker variation Peer-reviewed
Thanasak SIRIKANERAT, Natsue SUGAYA
Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (1) 63-74 2015/03
-
A survey of the researches into acquisition of te-form by L2 learners of Japanese Peer-reviewed
Natsue SUGAYA
CAHE Journal of Higher Education Tohoku University (9) 59-68 2014/03
-
The meanings of teaching assistants in the college Japanese language course: Through the practice in Basic Japanese Peer-reviewed
Atsuya YOSHIDA, Yurie WADA, Natsue SUGAYA, Kei YOSHIMONO
CAHE Journal of Higher Education Tohoku University (8) 163-173 2013/03
-
The sharing of information between teaching assistants and teaching staff in multiple teacher classrooms -A report on team teaching experience in "Basic Japanese 1"- Peer-reviewed
Takako Akiha, Yurie Wada, Natsue Sugaya, Kei Yoshimoto
CAHE Journal of Higher Education Tohoku University (7) 169-173 2012/03
Publisher:ISSN: 1881-0853
-
Activities of Japanese Language Classes in Kashiwazaki
Naoko Sato, Natsue Sugaya
Bulletin of Niigata Sangyo University Faculty of Economics (38) 96-104 2010/06
Publisher:ISSN: 1341-1551
-
Foreign student families' expectations of university study in Japan: Questionnaire survey of a Nei Mongol parent association
Sugaya Natsue
Bulletin of Niigata Sangyo University Faculty of Economics (37) 47-56 2009/11
Publisher:ISSN: 1341-1551
-
中国内モンゴルにおける日本語教育事情:シリンホト牧業機械化学校の場合
Sugaya Natsue
Bulletin of Niigata Sangyo University Humanities (19) 45-51 2008/03
Publisher:ISSN: 1340-9336
-
The acquisition of progressive and resultative meanings of the imperfective aspect marker by L2 learners of Japanese - Transfer, universals, or multiple factors? Peer-reviewed
Natsue Sugaya, Yasuhiro Shirai
STUDIES IN SECOND LANGUAGE ACQUISITION 29 (1) 1-38 2007/03
DOI: 10.1017/S0272263107070015
ISSN: 0272-2631
-
日本語のアスペクト習得に関する研究の動向 Peer-reviewed
Sugaya Natsue
The State of Art in Second Language Acquisition and Instruction Research :2004 version (Japanese Language Education, November 2004 Special Issue) 2005 39-67 2005/11/30
Publisher: 日本言語文化学研究会 -
Prototype theory and acquisition studies on Japanese as a second language Peer-reviewed
Sugaya Natsue
Acquisition of Japanese as a Second Language (7) 121-140 2004/12/10
Publisher:ISSN: 1343-1161
Books and Other Publications 4
-
Puplication ethics and considerations for responsible research conduct
共編著
Tohoku University Press 2017/03/24
ISBN: 9784861632785
-
Academic Writing Handbook for Tohoku University Students
共編著
東北大学学務審議会/東北大学高度教養教育・学生支援機構 2017/03
-
第二言語としての日本語習得研究の展望:第二言語から多言語へ
長友和彦監修, 森山新, 向山陽子編
ココ出版 2016/05
ISBN: 9784904595800
-
Formulaic Language Vol.2 Acquisition, loss, psychological reality, and functional explanations.
SUGAYA Natsue
John Benjamins 2009/05
ISBN: 9789027229960
Presentations 37
-
慣用句の親密度と透明度の関係―中国人日本語学習者と日本語母語話者の比較を中心に―
姚新宇, 菅谷奈津恵
第109回第2言語習得研究会(関東) 2022/02/19
-
統合タスクにおける読解ノートと口頭報告の関係: 学部留学生2名の事例から
石井 怜子, 菅谷 奈津恵
第31回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 2020/12/12
-
資料の有無による意見文の文章構造の比較:台湾人上級学習者を対象に
楊明翰, 菅谷奈津恵
第30回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 2019/12/22
-
中国人日本語学習者による「名詞+動詞」コロケーションの習得:タスク関与負荷仮説と想起回数の比較を中心に
姚新宇, 菅谷奈津恵
第30回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 2019/12/21
-
Teaching writing in a content area course: Book review assignments by Chinese graduate students
SUGAYA Natsue
2019/09/14
-
How do Taiwanese learners of Japanese use sources in argumentative essays: Analysis of interview data
YANG Minghan, SUGAYA Natsue
2019/09/14
-
Usage feartures of sentence fina partice ne in LINE and ora conversation: A case study of Taiwanese learner of Japanese
OSANAI Saori, SUGAYA Natsue
2019/03/23
-
中国人日本語学習者の慣用句の理解:親密度と透明度の影響を中心に
姚新宇, 菅谷奈津恵
2018年度日本語教育学会秋季大会 2018/11/25
-
大学初年次生のレポートにおける構成の特徴:文章量のバランスを中心に
菅谷 奈津恵
第54回日本言語文化学研究会 2018/10/13
-
The relationship between note-taking skills whilst reading and the written retelling by international students
ISHII Reiko, SUGAYA Natsue
2018/09/08
-
言語教育から見た盗用問題 Invited
菅谷 奈津恵
第99回第2言語習得研究会(関東) 2018/02/17
-
日本語の意見文における「主張」の位置と表現について:YNU書き言葉コーパスを用いた分析
楊明翰, 菅谷奈津恵
第28回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 2017/12/17
-
中国人日本語学習者による「日中同義」と「日中異義」のコロケーションの習得:CA法とME法の比較を中心に
姚新宇, 菅谷奈津恵
第28回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 2017/12/17
-
中国語を母語とする上級日本語学習者の相づち使用:機能における母語の影響の考察を中心に
朱秋奇, 堀田智子, 菅谷奈津恵
第28回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 2017/12/17
-
Difficulties of L2 Japanese Learners in Incorporating Sources into Argumentative Writing: Emphasizing Argument Development and Source Information Quality
ISHII Reiko, SUGAYA Natsue
Japanese Language Education Methods 2017/09/16
-
Effects of Academic Writing Instruction in a Liberal Arts Course: The Development of Citation Practices
SUGAYA Natsue
Japanese Language Education Methods 2017/09/16
-
Criteria for Plagiarism by University Faculty and Students: A Preliminary Survey
SUGAYA Natsue
Japanese Language Education Methods 2017/03/18
-
Development of Japanese Language Materials for International Students Living in Sendai City
HOTTA Tomoko, SUGAYA Natsue
Japanese Language Education Methods 2017/03/18
-
教師は引用個所を同定できるか:学部レポートを対象とした予備的調査
SUGAYA Natsue
日本語教育学会研究集会(東北地区) 2016/11/26
-
大学初年次生の引用に関する経験と知識:質問紙調査の結果から
日本言語文化学研究会 2016/10/22
-
Does talker variability improve the learning of word level prosody? International-presentation
Thanasak SIRIKANERAT, Natsue SUGAYA
Pacific Second Language Research Forum 2016 (PacSLRF 2016) 2016/09/09
-
Is a separate task for perceptual training necessary for the acquisition of Japanese pitch accent? A case study of Thai learners International-presentation
Thanasak SIRIKANERAT, Natsue SUGAYA
The 1st International Symposium on Applied Phonetics 2016/03/27
-
Teaching basic Japanese characters and vocabulary at Tohoku University International-presentation
SUGAYA Natsue
The third international conference on methods of teaching oriental languages: Actual problems of teaching translation 2015/10/27
-
Oddityタスクによるタイ人学習者のアクセント知覚の困難点:正答率と反応時間による分析
第25回第二言語習得研究会全国大会 2014/12/14
-
パネルディスカッション「第二言語での引用はなぜ難しいか」
石井怜子, 鎌田美千子, 吉村富美子
第25回第二言語習得研究会全国大会 2014/12/14
-
台湾人学習者と日本語母語話者を対象に International-presentation
SUGAYA Natsue
台湾日語教育国際学術シンポジウム 2014/11/29
-
ピッチのバリエーションが日本語学習者のアクセント知覚に及ぼす影響-予備的調査-
シリカネラット・タナサック
第28回日本音声学会全国大会 2014/09/27
-
日本語学習者はテイナイを使っていないか-ロシア語母語話者の縦断データから- International-presentation
SUGAYA Natsue
13th EAJS International Conference 2014/08/29
-
タイ人日本語学習者によるアクセント知覚-アクセント型の影響を中心に- International-presentation
タイ国日本研究国際シンポジウム2014 2014/08/26
-
日本語の動詞形態素処理におけるプライミング効果
日本認知心理学会第12回大会 2014/06/28
-
台湾人学習者による動詞テ形の処理について International-presentation
台湾日語教育国際学術シンポジウム 2013/11/30
-
質問紙による動詞活用の習得研究-留学前後の比較から-
日本語教育学会研究集会(東北地区) 2012/11/10
-
日本語学習者の動詞活用の習得について
東北大学・タマサート大学大学間学術交流協定締結記念国際シンポジウム グローバル時代の日本語研究に向けて 2012/07/13
-
日本語学習者による動詞活用の習得
第82回第2言語習得研究会(関東) 2012/06/16
-
Habituality and the acquisition of imperfective aspect marker by L2 learners of Japanese International-presentation
American Association for Applied Linguistics 2012 2012/03/24
-
第二言語としての日本語のアスペクトの習得 International-presentation
日ロ人文社会フォーラム 2011/12/08
-
最新のSLA研究と教育実践の方向性
第21回第二言語習得研究会全国大会 2010/12/18
Research Projects 5
-
漢字の語彙先習と字形・読み・意味同時学習の効果の比較
菅谷 奈津恵
Offer Organization: 日本学術振興会
System: 科学研究費助成事業
Category: 基盤研究(C)
Institution: 東北大学
2025/04/01 - 2028/03/31
-
日本語教師養成・研修におけるライティング教育実践能力の育成―批判的思考を中心に―
鎌田 美千子, 坪根 由香里, 副田 恵理子, 脇田 里子, 村岡 貴子, 菅谷 奈津恵, 松岡 洋子, 布施 悠子
Offer Organization: 日本学術振興会
System: 科学研究費助成事業
Category: 基盤研究(B)
Institution: 東京大学
2020/04/01 - 2024/03/31
-
Language Borrowing and Citation Practice from the Perspective of Second Language Acquisition
Sugaya Natsue
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Institution: Tohoku University
2018/04/01 - 2022/03/31
-
Mechanisms of Verb conjugation by learners of Japanese
SUGAYA Natsue
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Institution: Tohoku University
2011/04/28 - 2015/03/31
-
Item learning and rule learning of verbal inflection by L2 learners of Japanese.
SUGAYA Natsue
Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science
System: Grants-in-Aid for Scientific Research
Category: Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
Institution: Niigata Sangyo University
2007 - 2009