Details of the Researcher

PHOTO

Natsue Sugaya
Section
Institute for Excellence in Higher Education
Job title
Professor
Degree
  • 博士(人文科学)(お茶の水女子大学)

  • 修士(人文科学)(お茶の水女子大学)

Committee Memberships 8

  • 日本語教育学会 学会誌委員会委員

    2023/07 - Present

  • 第2言語習得研究会(関東) 運営委員

    2011/04 - Present

  • 第二言語習得研究会 査読委員

    2024/01 - 2024/12

  • 第二言語習得研究会・大会運営委員会 委員長

    2015/01 - 2015/12

  • 日本語教育学会・研究集会委員会(東北) 委員

    2011/07 - 2015/06

  • 日本語教育学会 学会誌査読協力者

    2011/01 - 2015/06

  • 第二言語習得研究会・大会運営委員会 委員

    2012/01 - 2014/12

  • 東北大学国際文化学会・編集委員会 委員

    2011/10 - 2013/06

Show all ︎Show first 5

Professional Memberships 3

  • Japanese Language Education Methods

  • Japanese Association of Second Language Acquisition

  • THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE

Research Interests 2

  • Japanese language teaching

  • second language acquisition

Research Areas 1

  • Humanities & social sciences / Japanese language education /

Awards 1

  1. Yoshinori Ssaki Prize

    2018/12 Japanese Association of Second Language Acquisition "The effect of air writing on learning kanji: A study of Japanese learners coming from a non-kanji orthographic background"

Papers 27

  1. Chinese learners' acquisition of polysemous verb in Japanese: Focusing on the Japanese verb "toru" (take)

    Journal of International Cultural Studies (ONLINE) (31) 163-176 2025/03

    Publisher:

    eISSN: 2435-0109

  2. 日本語プログラムにおける漢字カリキュラムの開発 -入門から初中級クラスを中心に-

    菅谷 奈津恵, 三島 敦子

    東北大学 言語・文化教育センター年報 (10) 1-6 2024/12

  3. A Comparison of Japanese Opinion Essays Written with and without Reading Materials by Taiwanese Advanced Learners of Japanese Language

    29 201-214 2023/03/31

    Publisher:

    ISSN: 2435-0109

  4. 読解ノートを媒介にした読みと口頭報告の統合タスクの試み : 学部1年留学生を対象にして—An integrated reading-speaking task for first-year international students : Analysis of reading notes and oral protocols

    石井 怜子, 菅谷 奈津恵

    読書科学 = The Science of reading / 日本読書学会編集委員会 編 64 (1) 29-41 2023/01

    Publisher: 日本読書学会

    ISSN: 0387-284X

  5. 中国人学習者の慣用句の意味解釈,親密度と透明度 : 日本語母語話者との比較を中心に

    姚 新宇, 菅谷 奈津恵

    中国語話者のための日本語教育研究 / 中国語話者のための日本語教育研究会 編 (13) 16-29 2022/09

    Publisher: 日中言語文化出版社

    ISSN: 2435-077X

  6. Teaching writing in a graduate school course: Citation practice in book report assignments Peer-reviewed

    Natsue Sugaya

    Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (7) 299-308 2021/03

  7. Acquisition of verb-noun idioms by Chinese Learners of Japanese: A Comparative Study of Task-involvement Load and the Frequency of Retrieval

    XinYu Yao, Natsue Sugaya

    Acquisition of Japanese as a Second Language (23) 62-79 2020/12

  8. 初年次生による文献の選択と出典の表記:高評価レポートを対象とした予備的分析

    菅谷 奈津恵

    東北大学言語・文化教育センター年報 (4) 47-51 2019/03

  9. Development of Japanese language educational materials for international students living in Sendai city: An analysis of Japanese elementary textbooks and educational needs Peer-reviewed

    HOTTA Tomoko, SUGAYA Natsue

    Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (5) 347-357 2019/03

  10. Source use by L1 and L2 students in writing assignments for a general education course Peer-reviewed

    SUGAYA Natsue

    Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (5) 153-164 2019/03

  11. Genres of Writing Assignments in General Education Courses: Interviews with Instructors at Tohoku University Peer-reviewed

    SUGAYA Natsue

    Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (4) 463-473 2018/03

  12. The Effect of Air Writing on Learning Kanji : A Study of Japanese Learners coming from a Non-Kanji Orthographic Background Peer-reviewed

    YOSHIDA Atsuya, SUGAYA Natsue

    (20) 98-115 2017/12

  13. Acquisition of verb collocation by Chinese learners of Japanese: A comparative study of explicit-inductive learning and implicit-inductive learning Peer-reviewed

    Xinyu YAO, Natsue SUGAYA

    Journal of International Cultural Studies (23) 1-14 2017/03/31

    More details Close

    東北大学国際文化学会

  14. An overview of acoustic variability effects on second language vocabulary learning Peer-reviewed

    Thanasak SIRIKANERAT, Natsue SUGAYA

    Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (3) 379-390 2017/03

    Publisher:

    ISSN: 2189-5945

  15. 東北大学の全学教育におけるレポート作成指導:講義担当教員を対象とした面接調査の知見 Peer-reviewed

    Takeshi KUSHIMOTO, Shoei YOSHIUE, Manabu NAKAGAWA, Natsue SUGAYA

    Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (2) 233-241 2016/03

  16. レポート指導のための剽窃判断課題の試作

    Natsue SUGAYA

    東北大学言語・文化教育センター年報 (1) 27-31 2016/03

  17. A study of university handbooks for academic writing: Aiming to develop common teaching materials for students at Tohoku University Peer-reviewed

    Natsue SUGAYA, Shoei YOSHIUE

    Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (2) 243-252 2016/03

  18. Difficulty in perception of Japanese pitch accent of Thai learner through discrimination task: The effect of accent types and multitalker variation Peer-reviewed

    Thanasak SIRIKANERAT, Natsue SUGAYA

    Bulletin of the Institute for Excellence in Higher Education Tohoku University (1) 63-74 2015/03

  19. A survey of the researches into acquisition of te-form by L2 learners of Japanese Peer-reviewed

    Natsue SUGAYA

    CAHE Journal of Higher Education Tohoku University (9) 59-68 2014/03

  20. The meanings of teaching assistants in the college Japanese language course: Through the practice in Basic Japanese Peer-reviewed

    Atsuya YOSHIDA, Yurie WADA, Natsue SUGAYA, Kei YOSHIMONO

    CAHE Journal of Higher Education Tohoku University (8) 163-173 2013/03

  21. The sharing of information between teaching assistants and teaching staff in multiple teacher classrooms -A report on team teaching experience in "Basic Japanese 1"- Peer-reviewed

    Takako Akiha, Yurie Wada, Natsue Sugaya, Kei Yoshimoto

    CAHE Journal of Higher Education Tohoku University (7) 169-173 2012/03

    Publisher:

    ISSN: 1881-0853

  22. Activities of Japanese Language Classes in Kashiwazaki

    Naoko Sato, Natsue Sugaya

    Bulletin of Niigata Sangyo University Faculty of Economics (38) 96-104 2010/06

    Publisher:

    ISSN: 1341-1551

  23. Foreign student families' expectations of university study in Japan: Questionnaire survey of a Nei Mongol parent association

    Sugaya Natsue

    Bulletin of Niigata Sangyo University Faculty of Economics (37) 47-56 2009/11

    Publisher:

    ISSN: 1341-1551

  24. 中国内モンゴルにおける日本語教育事情:シリンホト牧業機械化学校の場合

    Sugaya Natsue

    Bulletin of Niigata Sangyo University Humanities (19) 45-51 2008/03

    Publisher:

    ISSN: 1340-9336

  25. The acquisition of progressive and resultative meanings of the imperfective aspect marker by L2 learners of Japanese - Transfer, universals, or multiple factors? Peer-reviewed

    Natsue Sugaya, Yasuhiro Shirai

    STUDIES IN SECOND LANGUAGE ACQUISITION 29 (1) 1-38 2007/03

    DOI: 10.1017/S0272263107070015  

    ISSN: 0272-2631

  26. 日本語のアスペクト習得に関する研究の動向 Peer-reviewed

    Sugaya Natsue

    The State of Art in Second Language Acquisition and Instruction Research :2004 version (Japanese Language Education, November 2004 Special Issue) 2005 39-67 2005/11/30

    Publisher: 日本言語文化学研究会

  27. Prototype theory and acquisition studies on Japanese as a second language Peer-reviewed

    Sugaya Natsue

    Acquisition of Japanese as a Second Language (7) 121-140 2004/12/10

    Publisher:

    ISSN: 1343-1161

Show all ︎Show first 5

Books and Other Publications 4

  1. Puplication ethics and considerations for responsible research conduct

    共編著

    Tohoku University Press 2017/03/24

    ISBN: 9784861632785

    More details Close

    羽田貴史, 山崎茂明, 大隅典子, 石井怜子, 鎌田美千子, 吉村富美子

  2. Academic Writing Handbook for Tohoku University Students

    共編著

    東北大学学務審議会/東北大学高度教養教育・学生支援機構 2017/03

  3. 第二言語としての日本語習得研究の展望:第二言語から多言語へ

    長友和彦監修, 森山新, 向山陽子編

    ココ出版 2016/05

    ISBN: 9784904595800

  4. Formulaic Language Vol.2 Acquisition, loss, psychological reality, and functional explanations.

    SUGAYA Natsue

    John Benjamins 2009/05

    ISBN: 9789027229960

Presentations 37

  1. 慣用句の親密度と透明度の関係―中国人日本語学習者と日本語母語話者の比較を中心に―

    姚新宇, 菅谷奈津恵

    第109回第2言語習得研究会(関東) 2022/02/19

  2. 統合タスクにおける読解ノートと口頭報告の関係: 学部留学生2名の事例から

    石井 怜子, 菅谷 奈津恵

    第31回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 2020/12/12

    More details Close

    『第31回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集』pp.27-28

  3. 資料の有無による意見文の文章構造の比較:台湾人上級学習者を対象に

    楊明翰, 菅谷奈津恵

    第30回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 2019/12/22

    More details Close

    『第30回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集』pp.89-90

  4. 中国人日本語学習者による「名詞+動詞」コロケーションの習得:タスク関与負荷仮説と想起回数の比較を中心に

    姚新宇, 菅谷奈津恵

    第30回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 2019/12/21

    More details Close

    『第30回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集』pp.39-44

  5. Teaching writing in a content area course: Book review assignments by Chinese graduate students

    SUGAYA Natsue

    2019/09/14

  6. How do Taiwanese learners of Japanese use sources in argumentative essays: Analysis of interview data

    YANG Minghan, SUGAYA Natsue

    2019/09/14

  7. Usage feartures of sentence fina partice ne in LINE and ora conversation: A case study of Taiwanese learner of Japanese

    OSANAI Saori, SUGAYA Natsue

    2019/03/23

  8. 中国人日本語学習者の慣用句の理解:親密度と透明度の影響を中心に

    姚新宇, 菅谷奈津恵

    2018年度日本語教育学会秋季大会 2018/11/25

    More details Close

    『2018年度日本語教育学会秋季大会予稿集』pp.226-231.

  9. 大学初年次生のレポートにおける構成の特徴:文章量のバランスを中心に

    菅谷 奈津恵

    第54回日本言語文化学研究会 2018/10/13

    More details Close

    『言語文化と日本語教育』54, pp.45-48, 2019年

  10. The relationship between note-taking skills whilst reading and the written retelling by international students

    ISHII Reiko, SUGAYA Natsue

    2018/09/08

  11. 言語教育から見た盗用問題 Invited

    菅谷 奈津恵

    第99回第2言語習得研究会(関東) 2018/02/17

  12. 日本語の意見文における「主張」の位置と表現について:YNU書き言葉コーパスを用いた分析

    楊明翰, 菅谷奈津恵

    第28回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 2017/12/17

    More details Close

    『第28回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集』pp.74-75

  13. 中国人日本語学習者による「日中同義」と「日中異義」のコロケーションの習得:CA法とME法の比較を中心に

    姚新宇, 菅谷奈津恵

    第28回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 2017/12/17

    More details Close

    『第28回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集』pp.68-69

  14. 中国語を母語とする上級日本語学習者の相づち使用:機能における母語の影響の考察を中心に

    朱秋奇, 堀田智子, 菅谷奈津恵

    第28回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会 2017/12/17

    More details Close

    『第28回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集』pp.40-45

  15. Difficulties of L2 Japanese Learners in Incorporating Sources into Argumentative Writing: Emphasizing Argument Development and Source Information Quality

    ISHII Reiko, SUGAYA Natsue

    Japanese Language Education Methods 2017/09/16

  16. Effects of Academic Writing Instruction in a Liberal Arts Course: The Development of Citation Practices

    SUGAYA Natsue

    Japanese Language Education Methods 2017/09/16

  17. Criteria for Plagiarism by University Faculty and Students: A Preliminary Survey

    SUGAYA Natsue

    Japanese Language Education Methods 2017/03/18

  18. Development of Japanese Language Materials for International Students Living in Sendai City

    HOTTA Tomoko, SUGAYA Natsue

    Japanese Language Education Methods 2017/03/18

  19. 教師は引用個所を同定できるか:学部レポートを対象とした予備的調査

    SUGAYA Natsue

    日本語教育学会研究集会(東北地区) 2016/11/26

    More details Close

    『2016年度日本語教育学会研究集会(東北地区)予稿集』pp.9-14.

  20. 大学初年次生の引用に関する経験と知識:質問紙調査の結果から

    日本言語文化学研究会 2016/10/22

  21. Does talker variability improve the learning of word level prosody? International-presentation

    Thanasak SIRIKANERAT, Natsue SUGAYA

    Pacific Second Language Research Forum 2016 (PacSLRF 2016) 2016/09/09

    More details Close

    Chuo University

  22. Is a separate task for perceptual training necessary for the acquisition of Japanese pitch accent? A case study of Thai learners International-presentation

    Thanasak SIRIKANERAT, Natsue SUGAYA

    The 1st International Symposium on Applied Phonetics 2016/03/27

    More details Close

    Chubu University

  23. Teaching basic Japanese characters and vocabulary at Tohoku University International-presentation

    SUGAYA Natsue

    The third international conference on methods of teaching oriental languages: Actual problems of teaching translation 2015/10/27

    More details Close

    National Research University, Higher School of Economics

  24. Oddityタスクによるタイ人学習者のアクセント知覚の困難点:正答率と反応時間による分析

    第25回第二言語習得研究会全国大会 2014/12/14

    More details Close

    『第25回第二言語習得研究会全国大会予稿集』55-56.

  25. パネルディスカッション「第二言語での引用はなぜ難しいか」

    石井怜子, 鎌田美千子, 吉村富美子

    第25回第二言語習得研究会全国大会 2014/12/14

  26. 台湾人学習者と日本語母語話者を対象に International-presentation

    SUGAYA Natsue

    台湾日語教育国際学術シンポジウム 2014/11/29

    More details Close

    『台湾日語教育国際学術シンポジウム予稿集』pp.237-248.

  27. ピッチのバリエーションが日本語学習者のアクセント知覚に及ぼす影響-予備的調査-

    シリカネラット・タナサック

    第28回日本音声学会全国大会 2014/09/27

    More details Close

    『第28回日本音声学会全国大会予稿集』

  28. 日本語学習者はテイナイを使っていないか-ロシア語母語話者の縦断データから- International-presentation

    SUGAYA Natsue

    13th EAJS International Conference 2014/08/29

    More details Close

    『第18回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム報告・発表論文集』pp.273-274.

  29. タイ人日本語学習者によるアクセント知覚-アクセント型の影響を中心に- International-presentation

    タイ国日本研究国際シンポジウム2014 2014/08/26

    More details Close

    会場:チュラーロンコーン大学

  30. 日本語の動詞形態素処理におけるプライミング効果

    日本認知心理学会第12回大会 2014/06/28

    More details Close

    『日本認知心理学会第12回大会論文集』p.87

  31. 台湾人学習者による動詞テ形の処理について International-presentation

    台湾日語教育国際学術シンポジウム 2013/11/30

    More details Close

    『台湾日語教育国際学術シンポジウム予稿集』pp.261-271.

  32. 質問紙による動詞活用の習得研究-留学前後の比較から-

    日本語教育学会研究集会(東北地区) 2012/11/10

    More details Close

    『2012年度日本語教育学会研究集会(東北地区)予稿集』pp.25-32.

  33. 日本語学習者の動詞活用の習得について

    東北大学・タマサート大学大学間学術交流協定締結記念国際シンポジウム グローバル時代の日本語研究に向けて 2012/07/13

  34. 日本語学習者による動詞活用の習得

    第82回第2言語習得研究会(関東) 2012/06/16

  35. Habituality and the acquisition of imperfective aspect marker by L2 learners of Japanese International-presentation

    American Association for Applied Linguistics 2012 2012/03/24

  36. 第二言語としての日本語のアスペクトの習得 International-presentation

    日ロ人文社会フォーラム 2011/12/08

  37. 最新のSLA研究と教育実践の方向性

    第21回第二言語習得研究会全国大会 2010/12/18

Show all Show first 5

Research Projects 5

  1. 漢字の語彙先習と字形・読み・意味同時学習の効果の比較

    菅谷 奈津恵

    Offer Organization: 日本学術振興会

    System: 科学研究費助成事業

    Category: 基盤研究(C)

    Institution: 東北大学

    2025/04/01 - 2028/03/31

  2. 日本語教師養成・研修におけるライティング教育実践能力の育成―批判的思考を中心に―

    鎌田 美千子, 坪根 由香里, 副田 恵理子, 脇田 里子, 村岡 貴子, 菅谷 奈津恵, 松岡 洋子, 布施 悠子

    Offer Organization: 日本学術振興会

    System: 科学研究費助成事業

    Category: 基盤研究(B)

    Institution: 東京大学

    2020/04/01 - 2024/03/31

    More details Close

    本年度は、全体会議を12回実施し、連携を図りながら、以下の研究に取り組んだ。第一に、日本語教師を対象にライティング指導の難しさに関する質問紙調査を行った。167名分の回答を分析し、ライティング指導経験年数による難しさの違いを明らかにした(2021年度日本語教育学会秋季大会にて発表、全員)。第二に、上述した質問紙調査の回答者のうち35名を対象にフォローアップ・インタビューを行った。この結果については、現在、分析中である。第三に、大学の日本語教員養成課程の大学生を対象にライティング指導の難しさに関する質問紙調査を行った。65名分の回答を分析し、大学生が感じる難しさの特徴を明らかにした(投稿中、鎌田・坪根・副田・脇田)。第四に、日本語教員養成課程の大学生3名を対象に行ったインタビュー調査の結果を考察し、大学生が添削と評価に難しさを感じていることを把握した(第30回小出記念日本語教育研究会にて発表、『大阪観光大学研究論集』第22号に論文掲載、坪根・鎌田)。第五に、ライティングにおける思考ツール活用について日本語教師10名を対象にインタビュー調査を行い、現状を把握するとともに教育支援の可能性を探った(第28回大学教育研究フォーラムにて発表、脇田)。第六に、書きことばの習得と学習の観点から教授上の留意点、日本語教科書の問題について考察し、教師養成の課題を指摘した(『文化交流研究』第35号に論文掲載、鎌田)。第七に、日本語教員養成課程の大学生6名を対象に行ったアカデミック・ライティングに関するインタビュー調査の分析をさらに進めて、大学生の学習上の困難点を明らかにした(第28回大学教育研究フォーラムにて発表、副田)。 以上の調査研究で得られた知見をもとに、最終年度に実施する養成セミナー及び研修セミナーの具体的な内容の検討を開始した。この検討に関しては、次年度も継続していく予定である。

  3. Language Borrowing and Citation Practice from the Perspective of Second Language Acquisition

    Sugaya Natsue

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku University

    2018/04/01 - 2022/03/31

    More details Close

    This study investigated the citation practice by learners of Japanese and native speakers of Japanese through textual analysis of various reading-writing assignments, such as argumentative essay and book reports. We also conducted questionnaires and interviews with both international and Japanese students to examine their knowledge of the source use. Based on the students’ difficulties found in the study, we implemented reading/writing instruction and developed teaching materials for note-taking and source use.

  4. Mechanisms of Verb conjugation by learners of Japanese

    SUGAYA Natsue

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku University

    2011/04/28 - 2015/03/31

    More details Close

    The purpose of this study is to examine how Japanese native speakers (JNS) and nonnative speakers (JNNS) process verbal inflection. We conducted two types of on-line tasks: masked priming tasks and judgment tasks using the made-up verbs and real verbs. The results indicated that JNS and JNNS might treat verbal conjugation differently. JNNS rely on explicit grammatical knowledge, whereas JNS rely more on implicit, exemplar-based knowledge. The results also suggested that the conjugation process of JNNS was affected by pronunciation difficulties, such as a double consonant.

  5. Item learning and rule learning of verbal inflection by L2 learners of Japanese.

    SUGAYA Natsue

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    Institution: Niigata Sangyo University

    2007 - 2009

    More details Close

    The purpose of this study is to examine whether the Japanese verbal inflection system emerges from item-based learning or rule learning. Using grammatical judgment tests targeted for tense-aspect morphologies and made-up verb tests and real verb tests we investigated the acquisition of Japanese verb conjugation. The results suggest that L2 development in verb inflection differs from that of JNS and that this affects both rote learning and explicit rule learning.

Social Activities 3

  1. (財)柏崎地域国際化協会・多文化理解講座

    2010/08/10 -

    More details Close

    日本語を母語としない年少者の支援を行っている、または、これから行う予定の留学生、市民を対象に、支援の際に留意する点について講演を行った。

  2. 文化庁支援事業「ふるさと自慢」作文出張講座講師

    2010/02/16 -

    More details Close

    新潟県柏崎市内のコミュニティーセンターにおいて、作文講座の講師を務めた。

  3. 文化庁支援事業「ことばのひびき」公開講座講師

    2009/02/21 -

    More details Close

    新潟県柏崎市において、留学生と市民参加者が即興詩を作成し、できあがった作品を相互に鑑賞する活動を行った。