Details of the Researcher

PHOTO

Taira Nakajima
Section
Graduate School of Education
Job title
Associate Professor
Degree
  • 博士(情報科学)(東北大学)

  • 修士(情報科学)(東北大学)

Professional Memberships 2

  • 電気電子技術者協会(IEEE)

  • 電気情報通信学会

Research Interests 3

  • 学びの記録

  • 学びの促進

  • 情報通信技術

Research Areas 4

  • Manufacturing technology (mechanical, electrical/electronic, chemical engineering) / Measurement engineering / robot vision

  • Informatics / Intelligent informatics / Artificial Neural Networks

  • Informatics / Information theory / Computer Architecture

  • Humanities & social sciences / Educational technology /

Awards 3

  1. ED-Media 2012 Outstanding Poster Award

    2012/06/28 Association for the Advancement of Computing in Education

  2. JGN2アワード(地域貢献・人材育成賞)

    2008/01/17 JGN2アワード委員会

  3. 2007年学術講演会 論文奨励賞

    2007/12/01 日本e-Learning学会

Papers 125

  1. Benefits and Challenges of Collaboration between Students and Conversational Generative Artificial Intelligence in Programming Learning: An Empirical Case Study

    Wanxin Yan, Taira Nakajima, Ryo Sawada

    Education Sciences 14 (4) 2024/04

    DOI: 10.3390/educsci14040433  

    eISSN: 2227-7102

  2. Body Posture Analysis for the Classification of Classroom Scenes

    HATORI Yasuhiro, NAKAJIMA Taira, WATABE Shinichi

    Interdisciplinary Information Sciences 28 (1) 55-62 2022

    Publisher: The Editorial Committee of the Interdisciplinary Information Sciences

    DOI: 10.4036/iis.2022.a.05  

    ISSN: 1340-9050

    eISSN: 1347-6157

    More details Close

    Student feedback is useful for teachers to improve their teaching. Although it is common to receive student ratings in universities, the low frequency of such feedback reduces the utility of the information. Using methods that do not rely on ratings can increase the frequency of feedback. We investigated whether the body posture of students can be used as an indicator of classroom engagement. In this paper, we estimated body posture from videos taken of students in the audience during a presentation and classified the scenes based on the postural similarity. The obtained clusters showed that body posture changed over time and did not return to the original state. A comparison between clusters at the beginning and end of the presentation showed that the standard deviation of head direction becomes large at the end, suggesting that body posture might reflect the degree of distraction. We discussed how body posture information facilitates teachers' reflection.

  3. 小学生を対象としたフリック入力の学習方法の開発 Peer-reviewed

    山下 祐一郎, 中島 平

    日本教育工学会誌 42-Suppl. 2018

  4. クリッカーを活用した保育者支援に関する方法論的検討の試み-行動観察力の可視化の視点から-

    川端 愛子, 和島 真理, 片倉 裕子, 植木 克美, 中島 平, 後藤 守

    北海道文教大学研究紀要 41 (41) 51-57 2017/03

    Publisher:

    ISSN: 1349-3841

  5. クリッカーを活用した北海道文教大学における「母性看護学実習」の新しい試み

    後藤 守, 川端 愛子, 小塀 ゆかり, 多賀 昌江, 片倉 裕子, 中島 平

    北海道心理学研究 39 83-83 2017

    Publisher: 北海道心理学会

    DOI: 10.20654/hps.39.0_83  

  6. これからのインクルーシブな保育実践に求められる行動観察力

    川端 愛子, 小田 進一, 後藤 守, 後藤 広太郎, 植木 克美, 中島 平, 渡部 信一

    北海道心理学研究 39 84-84 2017

    Publisher: 北海道心理学会

    DOI: 10.20654/hps.39.0_84  

  7. 新人模擬患者の標準化を目的とした練習における誤答内容の分類の試み

    佐貫久美子, 澤田亮, 中島 平

    第49回日本医学教育学会大会 2017

  8. Comparison of 360 Degree Cameras and Normal Cameras in Terms of Presence Peer-reviewed

    Yuichiro Yamashita, Taira Nakajima

    Proc. of EdMedia 2017 2017

  9. ICTを活用した母性看護学実習プログラム開発 ークリッカーを活用した「文教ペンギンメソッド」の振り返りをベースにしてー

    小塀 ゆかり, 川端 愛子, 多賀 昌江, 片倉 裕子, 永井 紅音, 山田 晴佳, 永森 結香, 中島 平, 後藤 守

    北海道文教大学研究紀要 (41) 119-130 2017

    Publisher:

    ISSN: 1349-3841

  10. 大学院における現職教員の資質向上に資する教育プログラムの開発、教員養成系大学院と附属学校特別支援学級との互恵的パートナーシップによる14年間の取組を通した成果と課題

    植木克美, 戸田まり, 吉呑正美, 金澤恵美, 山崎貴博, 渡辺泰行, 小川 央, 伊藤文雄, 松田岳大, 渡部信一, 中島 平, 川端愛子, 後藤 守

    コミュニケーション障害研究 (16) 73-87 2016/12

  11. 医療面接における質問のカテゴリー化に着目した標準模擬患者トレーニングの試み

    佐貫 久美子, 澤田 亮, 中島 平

    第48回日本医学教育学会 2016

  12. 音声教材を用いた反転授業による物理教育の映像教材との実践比較 Peer-reviewed

    山下祐一郎, 中島平

    東北福祉大学研究紀要 40 (40) 49-61 2016

    Publisher:

    ISSN: 1340-5012

  13. Presentation Skills Training by Using a 360 Degree Camera Peer-reviewed

    Y.Yamashita, T.Nakajima

    Proc. of E-LEARN 2016 World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia Telecommunications 1381-1384 2016

    More details Close

    データベース収録、6p

  14. PF-NOTEとiPadを用いたNIE実践授業の検討一児童の思考過程を可視化する振り返りを通して一

    菅原友子, 三浦和美, 中島 平

    日本NIE学会 第12回大会 2015/12/05

    More details Close

    2015/12/5, 12/6 奈良教育大学

  15. An instant class reflection tool using smartpens with videorecording Peer-reviewed

    Taira Nakajima

    Program of 2015 POD network conference 78-78 2015/11/04

  16. 社会科授業におけるPF-NOTEとiPadを活用した発問分析方法に関する研究 Peer-reviewed

    菅原 友子, 三浦 和美, 中島 平

    教育情報学研究 (14) 37-46 2015/10

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

  17. 音声と資料を用いた反転授業の実践による満足度の検討

    山下祐一郎, 中島 平

    日本教育工学会第31回全国大会講演論文集 495-496 2015

  18. 音声と資料を用いた反転授業による情報セキュリティ教育の実践

    山下祐一郎, 中島 平

    日本教育工学会研究報告集JSET15-3 207-210 2015

  19. 集団リフレクションで使用したPF-NOTEのデータを閲覧して行う自己リフレクション支援の有効性 Peer-reviewed

    三浦 和美, 中島 平, 渡部 信一

    日本教育工学会論文誌 38(Suppl.) 113-116 2014/12

    Publisher: Japan Society for Educational Technology

    DOI: 10.15077/jjet.KJ00009846870  

    ISSN: 1349-8290

  20. 学習履歴の記録・閲覧が可能なプリント教材作成支援システムの開発 Peer-reviewed

    三浦祐太朗, 中島平

    教育情報学研究 (13) 35-41 2014/09

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

  21. 携帯端末を用いた自己評価による実習補助者の指導力育成 Peer-reviewed

    山下祐一郎, 中島平, 加藤 暢恵

    教育情報学研究 (13) 43-49 2014/09

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

  22. 小学校教育現場におけるiPadとPF-NOTEを用いた日常的に実施可能な授業リフレクション方法 Peer-reviewed

    菅原 友子, 三浦 和美, 中島 平

    教育情報学研究 (13) 1-9 2014/09

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

  23. A cognitive stage training for standardised patients by sharing answers

    佐貫久美子, 中島 平

    第46回日本医学教育学会大会 2014/07/18

  24. 手書きパッドを用いた被災地におけるNIE実践授業の検討 Peer-reviewed

    菅原友子, 中島 平

    日本NIE学会誌 (9) 41-49 2014

  25. 小学校における授業リフレクション方法の検討 Peer-reviewed

    菅原 友子, 三浦 和美, 中島 平

    教育情報学研究 (13) 11-18 2014

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

  26. 全学教育スペイン語の授業におけるISTUの活用事例

    セシリア シルバ, 中島 平

    東北大学インターネットスクール年報 10 41-45 2014

    Publisher:

    ISSN: 1880-3091

  27. ISTUを活用した授業評価アンケート

    中島 平, 佐藤 克美, 北村 勝朗

    東北大学インターネットスクール年報 9 63-76 2013/12/30

    Publisher:

    ISSN: 1880-3091

  28. A System for Reflective Learning using iPads for Real-time Event Bookmarking into Simultaneously Recorded Videos

    Taira Nakajima

    Proc. of E-LEARN 2013 World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia Telecommunications 2013/10

  29. 標準模擬患者育成のためのITを活用した2段階トレーニング

    佐貫久美子, 中島 平

    第45回日本医学教育学会大会 2013/07/27

  30. 小学校教育現場における授業改善方法とその課題に関する調査 Peer-reviewed

    菅原友子, 三浦和美, 中島平

    東北大学大学院教育情報学研究 (12) 57-63 2013

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

  31. 情報モラル育成を目的としたプレゼンテーション教育における発表テーマが学生に与える影響の比較 Peer-reviewed

    山下祐一郎, 斎藤裕, 三島和宏, 加藤暢恵, 中鉢直宏, 中島平

    教育情報学研究 (12) 41-48 2013

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

  32. 手書きパッドによる授業リフレクション支援のツール開発 Peer-reviewed

    三浦 和美, 中島 平, 渡部 信一

    日本教育工学会論文誌 36 (3) 261-269 2012/12

    Publisher: Japan Society for Educational Technology

    DOI: 10.15077/jjet.KJ00008514503  

    ISSN: 1349-8290

    More details Close

    The purpose of this study is to develop a tool for class reflection support which combines the three functions of images, description, and class evaluation data using Tegaki PAD (NAKAJIMA 2011), and to clarify what students in a teacher-training course perceive. Analysis of class reflection comments allowed students' perceptions to be sorted into the five categories of "development," "data," "communication," "writing on blackboard," and "time management." As well, 38 connections among images, description, and class evaluation data were confirmed. It also became clear from questionnaire results that students were perceiving images, description, and class evaluation data to be connected.

  33. 手書きパッドを活用した授業リフレクションと授業改善の実際

    三浦 和美, 中島 平, 渡部 信一

    日本教育工学会第27回全国大会 57-60 2012/09/17

  34. ビデオ映像とレスポンスアナライザを利用した授業改善のためのeポートフォリオシステム Peer-reviewed

    川口 慧, 山下 祐一郎, 中島平

    東北大学大学院教育情報学研究 (11) 69-74 2012/08/31

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

    More details Close

    to be appeared

  35. コンピュータを用いた文書作成作業の再開支援システム Peer-reviewed

    錦織 俊之, 中島平

    東北大学大学院教育情報学研究 (11) 75-80 2012/08/31

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

    More details Close

    to be appeared

  36. 客観的臨床能力試験(OSCE)へのPF-NOTEの活用について ―学生と教員の観点の違い―

    山口 信, 山口 浩明, 西田 哲司, 吉永 明史, 伊藤 元信, 中島 平

    第25回日本リハビリテーション学校協会教育研究大会 2012/08/22

  37. A reflective learning tool with Handwriting tablet devices integrated into PF-NOTE prototype

    中島 平, 佐貫 久美子

    医学教育 2012/07

  38. A System for Reflective Learning using Handwriting Tablet Devices for Real-time Event Bookmarking into Simultaneously Recorded Videos

    Taira Nakajima

    Proc. of ED-MEDIA 2012 World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia Telecommunications 1819-1822 2012/06

  39. 模擬患者養成へのPF-NOTEの活用

    山口 信, 山口 浩明, 西田 哲司, 吉永 明史, 伊藤 元信, 中島 平

    第13回日本言語聴覚学会 13th 2012/06

  40. 大学教育における教育機器の活用の実際〜PF-NOTEの簡単で効果的な活用法〜 Invited

    中島 平

    医療看護学研究 8 (2) 23-26 2012/03

    Publisher:

    ISSN: 1349-8630

  41. 文教ペンギンルームにおける子育て支援のための関係力育成プログラム実践(第2報)-PF-NOTEプロトタイプによる可視化資料を用いた学生の行動観察力の育成を通して-

    川端愛子, 後藤 守, 植木克美, 中島 平, 熊井正之, 渡部信一

    北海道文教大学研究紀要 36 (36) 173-186 2012

    Publisher:

    ISSN: 1349-3841

  42. Real-time bookmarking into videorecording using handwriting tablet devices Peer-reviewed

    Taira Nakajima

    Program of 2011 POD network conference 2011/11

    More details Close

    to be appeared

  43. 教育改善のための教育情報アーカイブス―授業映像は授業改善にどう役立てられるのか― Peer-reviewed

    江本理恵, 遠山紘司, 尾澤重知, 中島平, 村上正行, 酒井陽一

    大学教育学会誌 33 (2) 58-61 2011/11

    Publisher:

    ISSN: 1344-2449

    More details Close

    ラウンドテーブル発表, to be appeared

  44. ICTを活用した児童の行動観察における小学校教師の認知傾向 Peer-reviewed

    植木克美, 川端愛子, 中島平, 熊井正之, 後藤守, 渡部信一

    日本教育心理学会第53回総会 53 514-514 2011/07/26

    Publisher:

    DOI: 10.20587/pamjaep.53.0_514  

  45. Presentation Training by Using an Information System with a New Work-Sheet that Makes Logical Flow Visible Peer-reviewed

    Yuichiro Yamashita, Taira Nakajima

    Proc. of ED-MEDIA 2011 World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia Telecommunications 2011/07

    More details Close

    to be appeared

  46. Training standardized patients for OSCE by using a new personal response system

    中島 平, 佐貫 久美子

    医学教育 2011/07

  47. 「関係力育成プログラム(行動空間療法)」を支える分析法の開発

    後藤 守, 後藤恵美子, 植木克美, 川端愛子, 中島 平, 熊井正之, 渡部信一

    学校臨床心理学研究 8 (8) 29-42 2011/03

    Publisher: Hokkaido University of Education

    ISSN: 1349-7251

  48. プレゼンテーション能力の評価方法確立のための書籍調査とその評価法を用いた情報システムの開発 Peer-reviewed

    山下祐一郎, 中島平

    東北大学大学院教育情報学研究 2011

    More details Close

    to be appeared

  49. IMPROVING READING ATTENTION BY USING ANIMATION AND INTERACTION Peer-reviewed

    Luiz Edmundo Lopes Mizutani, Taira Nakajima

    Proceedings of the IADIS International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital age 2011 235-242 2011

  50. プレゼンテーションスキルと分かりやすさの関係分析-レスポンスアナライザによる評価とアンケート分析の比較- Peer-reviewed

    山下 祐一郎, 中島 平

    日本教育工学会論文誌 34 (Suppl.) 5-8 2010/12/20

    Publisher: Japan Society for Educational Technology

    DOI: 10.15077/jjet.KJ00007086663  

    ISSN: 1349-8290

  51. 新しい反応収集提示装置を用いたミュージックセラピィの振り返り

    川端愛子, 中島 平, 熊井正之, 植木克美, 後藤 守, 渡部信

    日本教育工学会第26回大会 2010/09

  52. プレゼンテーション能力の評価方法確立のための書籍調査とその評価法を用いた情報システムの開発 Peer-reviewed

    山下祐一郎, 中島平

    東北大学大学院教育情報学研究 (9) 63-70 2010/08/30

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

  53. Training standardized patients for OSCE by using a new personal response system

    中島 平, 長崎 裕, 本郷 道夫

    医学教育 41 (補冊) 185-185 2010/07/31

  54. A General Method of Real-time Event Bookmarking into Simultaneously Recorded Videos Peer-reviewed

    Taira Nakajima

    Proc. of ED-MEDIA 2010 World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia Telecommunications 1054-1056 2010/06

  55. Using a New Information System for Analysis of the Relation between Presentation Skills and Understandability Peer-reviewed

    Yuichiro Yamashita, Taira Nakajima

    Proc. of ED-MEDIA 2010 World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia Telecommunications 3162-3167 2010/06

  56. ビデオ映像とレスポンスアナライザを利用したプレゼンテーション能力の育成 Peer-reviewed

    山下 祐一郎, 中島 平

    日本教育工学会論文誌 33 (4) 401-410 2010/03

    Publisher: Japan Society for Educational Technology

    DOI: 10.15077/jjet.KJ00006063553  

    ISSN: 1349-8290

    More details Close

    In this paper, the authors propose an ICT (Information Communication Technology) system with an educational program for learners to improve presentation skills. The authors also attempt to investigate the effectiveness of our system and educational program. Our system collects data which is for improving presentation by using video camera and response analyzers. In addition, the system enables students to share those data with BBS (Bulletin Board System) on Web. Moreover an educational program helps users improve their presentation skills as effectively as possible. The authors did experiments to investigate about what functions of our system are useful for presentation improvement, and what skills are easily improved by using our system. In the experiment, the authors prepared two groups which consisted of using our system and not using it. The result shows that our system effectively helps students improve their presentations. Especially, the students noticed the improvement points about their speaking manners and their visual slide design.

  57. クリッカーによる即時フィードバックと授業映像を活用した大学院生向け授業トレーニングの実践 Peer-reviewed

    中島 平

    第16回大学教育研究フォーラム発表論文集 2010/03

  58. テクノロジーを活用した大学院生の行動観察力育成に関する研究 特別支援学級児童の行動を対象にして Peer-reviewed

    植木克美, 川端愛子, 伊藤文雄, 後藤広太郎, 後藤守, 中島平, 熊井正之, 渡部信一

    日本発達心理学会第21回大会 2010/03

  59. 研究大学の小部局における効率的・効果的なFD活動の実践 ―教員同士による5分間相互コンサルテーション― Peer-reviewed

    中島 平

    京都大学高等教育研究 15 (15) 59-66 2009/12

    Publisher: Kyoto University

    ISSN: 1341-4836

    More details Close

    This paper introduces a faculty development practice in a small department in a research university. All of the faculty members in the department gather once a month at a regular staff meeting. In the staff meeting, each member takes five minutes to discuss one topic about some difficulty in their university research life. The shared goal of the discussion is "Finding smart ways of effective and efficient teaching to make a better research environment." The discussed topic is mainly chosen from difficulties in student teaching, but other topics that obstruct the research environment can also be chosen. After the meeting, the discussion results are shared on the Web. As a faculty developer, the author proposes that the five-minute discussion period be used for faculty members to think more about their students. This faculty development practice began in July 2007, and done 22 continuous times until July 2009. The author reports how to design the faculty development, and then describes how to practice it. Also reported are some brief evaluations of the practice.

  60. Real-time bookmarking of clicker feedback into video recording Peer-reviewed

    Taira Nakajima, Jeremy Sabol

    Program of 2009 POD network conference 87 2009/11

  61. プレゼンテーション能力育成を目的とした聴衆の映像と即時フィードバックの共有機能を有するICTシステムの開発 Peer-reviewed

    山下祐一郎, 中島平

    東北大学大学院教育情報学研究 (8) 49-55 2009/10

  62. 教員養成系大学院における集団指導実習の「ふりかえり」に関する実践研究 テクノロジーを活用した組織的「ふりかえり」の構築.北海道心理学会第56回大会

    植木克美, 川端愛子, 後藤 守, 中島 平, 熊井正之, 渡部信一

    北海道心理学会第56回大会論文集 2009/10

  63. 学習促進に及ぼすリフレクションシステムの効果

    行場 絵里奈, 中島 平

    第25回教育工学会論文集 913-914 2009/09

  64. 聴衆の映像と即時フィードバックの共有機能を利用したプレゼンテーション能力の育成

    山下祐一郎, 中島平

    第25回教育工学会論文集 269-270 2009/09

  65. 大学院生における臨床観察力の新しい反応収集提示装置による可視化 行動空間療法の臨床実習場面におけるA児の行動を通して

    川端愛子, 中島 平, 熊井正之, 伊藤文雄, 植木克美, 後藤 守, 渡部信一

    第25回教育工学会論文集 2009/09

  66. 現職教員における臨床観察力の新しい反応収集提示装置による可視化 現職教員院生の観察ポイントの特徴と臨床観察力学習支援の可能性

    植木 克美, 川端 愛子, 中島 平, 熊井 正之, 後藤 守, 渡部 信一

    第25回教育工学会論文集 2009/09

  67. Using Clickers with Video Recording for Presentation Skill Training Peer-reviewed

    Y.Yamashita, N.Nakajima

    Proc. of ED-MEDIA 2009 World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia Telecommunications 1475-1480 2009/06

  68. Effects of Students’ Feedback on Memory Performance for learned contents Peer-reviewed

    Erina Gyoba, Taira Nakajima

    Proc. of ED-MEDIA 2009 World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia Telecommunications 2809-2814 2009/06

  69. PF-NOTEを活用したISTU授業映像コンテンツの作成方法

    中島 平

    東北大学インターネットスクール年報 5 55-59 2009/03/30

    Publisher:

    ISSN: 1880-3091

  70. クリッカーが果たせる授業改善への役割 Invited

    中島 平

    NIME研究報告 (45) 41-46 2009/03/06

  71. 小さな部局に置ける効率的・効果的なFD活動の実践ー教員同士による5分間相互コンサルテーションー Peer-reviewed

    中島 平

    第15回大学教育研究フォーラム発表論文集 100-101 2009/03

  72. レスポンスアナライザによるリアルタイムフィードバックと授業映像の統合による授業改善の支援 Peer-reviewed

    中島 平

    日本教育工学会論文誌 32 (2) 169-179 2008/12

  73. 教育改善に向けたICTの利用 Peer-reviewed

    加藤由香里, 江木啓訓, 江本理恵, 尾澤重知, 田口真奈, 中島平, 細川敏幸

    大学教育学会誌 30 (2) 88-92 2008/11

    Publisher:

    ISSN: 1344-2449

    More details Close

    ラウンドテーブル発表

  74. 模擬授業や大人数授業での「振り返り」やコミュニケーション促進を支援するツール Power Feedback Note (PF-NOTE) の開発と授業実践での活用

    島田 誠, 中島 平, 桑原 毅

    日本教育工学会 第24回全国大会講演論文集 413-414 2008/10/11

  75. PCを用いた文書作成のための作業再開支援システム

    錦織 俊之, 中島 平

    日本教育工学会 第24回全国大会講演論文集 669-670 2008/10/11

  76. ビデオ映像とレスポンスアナライザを利用したプレゼンテーション能力の改善

    山下 祐一郎, 中島 平

    日本教育工学会 第24回全国大会講演論文集 775-776 2008/10/11

  77. 学習能力と記憶保持におけるリフレクションシステムの効果 Peer-reviewed

    行場絵里奈, 中島平

    情報学教育部紀要 (7) 9-13 2008/08

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

  78. TAと共に創る学生参加型授業の開発―大学教養教育における大規模授業の実践―

    水原克敏, 足立佳菜, 奥山典子, 村田浩輔, 中島平, 中島夏子, 鈴木学

    日本学校教育学会 第23回大会 研究発表要旨集 2008/08

  79. Effects of Students’ Feedback Operation on Memory Retention of Learned Contents of Various Types of Knowledge Peer-reviewed

    Erina Gyoba, Taira Nakajima

    Proc. of ED-MEDIA 2008 World Conference. 2008/07

    More details Close

    Effects of Students’ Feedback Operation on Memory Retention of Learned Contents of Various Types of Knowledge [ED-MEDIA 2008 World Conference<br /> on Educational Multimedia, Hypermedia &amp; Telecomunications(2008),Erina Gyoba, Taira Nakajima.

  80. Improving Teaching by Integrating Real-time Feedback through Clickers into Class Video Recording Peer-reviewed

    Taira Nakajima

    Proceedings of FECS2008 169-174 2008/07

  81. PowerFeedback Note: Class Capturing with Real-time Response of the Participants through "Clickers" to support Teaching and Learning Peer-reviewed

    中島平, 桑原毅, 島田誠

    日本e-Learning学会 論文誌 第8号 56-64 2008/06

  82. FD(教員職能開発)ネットワーク化

    羽田貴史, 米澤彰純, 中島平, 浜田良樹, 金谷吉成, 渡利夏子, 夏目達也, 加藤かおり

    日本高等教育学会 第11回大会論文集 2008/05

  83. 東北大学インターネットスクールの利用状況の変化

    熊井正之, 為川雄二, 大河雄一, 中島 平, 渡部信一

    東北大学インターネットスクール年報 4 45-50 2008/03/30

  84. ISTUシステムの情報シナジーセンターへの移設実施報告

    大河雄一, 中島 平, 三石 大, 為川雄二

    東北大学インターネットスクール年報 4 39-44 2008/03/30

    Publisher:

    ISSN: 1880-3091

  85. Effects of Reflection System on Learning Performance and Memory Retention of Students Peer-reviewed

    Erina Gyoba, Taira Nakajima

    Proceedings of e-CASE 2008 2008/03

    More details Close

    ffects of Reflection System on Learning Performance and Memory<br /> Retention of Students.[e-CASE 2008 The 2008 international Joint<br /> Conference on e-Commerce, e-Administration, e-Society, and e-Education<br /> Bangkok, March 27-29,2008(2008),38] Erina Gyoba, Taira Nakajima.

  86. 学習内容の記憶保持に及ぼすリフレクションシステムの効果 Peer-reviewed

    行場絵里奈, 中島平

    東北大学大学院教育情報学研究 (7) 9-13 2008

    Publisher:

    ISSN: 1348-1983

  87. Improving Teaching by Integrating Real-time Feedback through Clickers into Class Video Recording. Peer-reviewed

    Taira Nakajima

    Proceedings of the 2008 International Conference on Frontiers in Education: Computer Science & Computer Engineering, FECS 2008, July 14-17, 2008, Las Vegas, Nevada, USA 169-174 2008

    Publisher: CSREA Press

  88. Creating Effective and Efficient Video Contents of Class Capturing by using "Clickers" as a Real-time Meta-data Marking tool

    中島平, 桑原毅, 島田誠

    日本eラーニング学会2007年学術講演会論文集 2007/12

  89. EduReflex: A Light Weight Class Reflection Tool for Teaching Improvement through Video-Recording with “Clickers” Peer-reviewed

    Taira Nakajima

    Proceedings of IASTED International Conference on Internet and Multimedia Systems and Applications 18-23 2007/08/20

  90. ISTUと「国際連携を活かした高等教育システムの構築」プロジェクト〜教育へのテクノロジー導入上の留意点〜 Invited

    中島 平

    東北大学インターネットスクール年報 3 33-35 2007/03/30

  91. ISTUと「国際連携を活かした高等教育システムの構築」プロジェクト 〜教育へのテクノロジー導入上の留意点〜

    中島 平

    東北大学インターネットスクール年報 3 33-35 2007/03/30

  92. ISTU支援室における支援方針の転換と支援結果

    熊井正之, 為川雄二, 中島 平, 渡部信一

    東北大学インターネットスクール年報 3 49-59 2007/03/30

  93. 国際連携を活かしたFaculty Development―スタンフォード大学Center for Teaching and Learningとの共同研究を通して― Peer-reviewed

    渡利夏子, 中島平

    第13回大学教育研究フォーラム発表論文集 114-115 2007/03/27

  94. 日本の大学教員向け海外FD研修の実施方法とその条件-「国際連携プロジェクト」の米国スタンフォード大学における研修の取り組み- Peer-reviewed

    渡利夏子, 中島平

    東北大学高等教育開発推進センター紀要 (2) 211-224 2007

    Publisher:

    ISSN: 1881-0853

  95. International Faculty Development Collaboration: Building Community across Academic Cultures Peer-reviewed

    Taira Nakajima, Natsuko Watari, Robyn Dunbar, Michele Marincovich

    Proc. of 2006 POD network conference 40-40 2006/10

  96. 大型実験装置を用いた体験志向的高大連携遠隔授業の試行 Peer-reviewed

    小山田誠, 岩崎信, 最上忠雄, 長谷川晃, 樋口祐紀, 三石大, 橋本浩二, 中島平, 柴田義孝

    日本教育工学会論文誌 30 (2) 135-144 2006

    Publisher: Japan Society for Educational Technology

    DOI: 10.15077/jjet.KJ00004964128  

    ISSN: 1349-8290

    More details Close

    We have tried distant physics class through the broadband network for high school students, which used a big machine: an ion accelerator at Tohoku University, and emphasized the body experiences. In this paper, we describe a process of that planning in detail. We took special strategies to fill the students' cognitive gap due to the absence of the machine and its complexity. Overall, the result showed the feasibility of the distant class.

  97. メーリングリストを活用した教育改善の支援 ―5分間ファカルティ・ディベロップメント― Peer-reviewed

    中島平, 渡利夏子

    東北大学高等教育開発推進センター紀要 (1) 219-231 2006

    Publisher:

    ISSN: 1881-0853

  98. ISTU新システムの紹介

    中島 平, 三石 大, 泉山靖人, 為川雄二, 大河雄一

    東北大学インターネットスクール年報 1 28-29 2005/03/31

  99. スタンフォード大学等訪問記

    三石 大, 中島 平

    東北大学インターネットスクール年報 1 33-37 2005/03/31

  100. 高精細動画像通信と対話型教授システムによる遠隔物理実験授業の実践

    樋口祐紀, 小山田誠, 橋本浩二, 三石大, 岩崎信, 最上忠雄, 長谷川晃, 中島平, 柴田義孝

    信学技報 104 (553) 111-116 2005/01

    Publisher: The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

    ISSN: 0913-5685

    More details Close

    In order to develop a new educational program in the science field, we have been studying on high school-university cooperative class using a large-scaled experimental facility owned by research university. We also focus on the improvement of our interactive instruction system for the effective implementation of distance education with information technology. In this paper, we connected both Miyagi and Iwate sites over the JGN II network, and carried out a two-days distance class demonstration of the hydrogen ion accelerator for high school students in Iwate using MidField and IMPRESSION. MidField is high-definition image communication system with DV format. IMPRESSION is an interactive instruction system with several multimedia teaching materials. As a result of this class, even if separated environment, we confirmed we can perform effective distance class with realistic sensational images, several multimedia materials, and interactive instructional program.

  101. Memory-based state prediction in statistical visual object tracking Peer-reviewed

    T Nakajima

    Proceedings of the IASTED International Conference on Computational Intelligence 2005 444-449 2005

  102. JGN IIを利用した高大連携遠隔実験授業の実践報告

    樋口祐紀, 小山田誠, 橋本浩二, 三石大, 岩崎信, 最上忠雄, 長谷川晃, 中島平, 柴田義孝

    東北大学情報シナジーセンター年報 4 94-97 2005

    Publisher:

  103. Realtime feedback and on-demand playback system for teaching skill improvement Invited Peer-reviewed

    Taira Nakajima

    Proceedings of the Eighth IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education 341-346 2005

  104. 現場での予測失敗から学習する統計的物体追跡法 Invited Peer-reviewed

    中島平, 出口光一郎

    Proceedings of MIRU2004 1 368-373 2004

  105. Tracking multiple three-dimensional motions by using modified condensation algorithm and multiple images Peer-reviewed

    K Hamasaki, T Nakajima, T Okatani, K Deguchi

    IROS 2003: PROCEEDINGS OF THE 2003 IEEE/RSJ INTERNATIONAL CONFERENCE ON INTELLIGENT ROBOTS AND SYSTEMS, VOLS 1-4 1 236-241 2003

    DOI: 10.1109/IROS.2003.1250634  

  106. A Comparison Study Of Vector Quantization Codebook Design Algorithms Based On The Invited Peer-reviewed

    Hiroyuki Takizawa, Taira Nakajima, Kentaro Sano, Hiroaki Kobayashi

    Proceedings of the 21st IASTED International Conference on Applied Informatics 255-261 2003

  107. A Comparison Study of Vector Quantization Codebook Design Algorithms based on the Equidistortion Principle. Peer-reviewed

    Hiroyuki Takizawa, Taira Nakajima, Kentaro Sano, Hiroaki Kobayashi

    The 21st IASTED International Multi-Conference on Applied Informatics (AI 2003), February 10-13, 2003, Innsbruck, Austria 21 255-261 2003

    Publisher: IASTED/ACTA Press

  108. Practical Volume Compression based on Vector Quantization using the Law-of- the-Jungle Algorithm Peer-reviewed

    Kentaro Sano, Hiroyuki Takizawa, Taira Nakajima, Hiroaki Kobayashi, Tadao Nakamura

    Proceedings of the 2nd IASTED International Conference on Visualization, Imaging and Image Processing 723-728 2002

  109. 視覚的画質劣化を抑制するベクトル量子化手法 Peer-reviewed

    三浦 健, 滝沢 寛之, 佐野 健太郎, 中島 平, 小林 広明, 中村 維男

    情報科学技術フォーラム(FIT) Information Technology Letters 185-186 2002

  110. CONDENSATIONを用いた多視点画像の融合による複数人物の追跡 Peer-reviewed

    中島平, 浜崎浩二, 岡谷貴之, 出口光一郎

    Proceedings of MIRU2002 2 317-322 2002

  111. Parallel Algorithm for the Law-of-the-Jungle Learning to the Fast Design of Optimal Codebooks Peer-reviewed

    Kentaro Sano, Shintaro Momose, Hiroyuki Takizawa, Taira Nakajima, Clecio Donizete Lima, Hiroaki Kobayashi, Tadao Nakamura

    Proceedings of the 14th IASTED International Conference on Parallel and Distributed Computing and Systems 582-587 2002

    Publisher: IASTED/ACTA Press

  112. ベクトル量子化のためのコードブック生成並列処理に関する研究

    百瀬 真太郎, 佐野 健太郎, 滝沢 寛之, 中島 平, Clecio Donizete Lima, 小林 広明, 中村 維男

    並列/分散/協調処理に関する「湯布院」サマーワークショップ情報処理学会HPC研究会資料 80 (80) 67-72 2002

  113. CONCONDENSATIONを用いた多視点画像の融合による3次元動的環境の理解

    中島平, 浜崎浩二, 岡谷貴之, 出口光一郎

    SICE 199 2002

  114. 3-Dimensional Tracking of Multiple Object Motions from Multi-view Images by Mixed-state CONDENSATION Algorithm. Peer-reviewed

    Koichiro Deguchi, Koji Hamasaki, Taira Nakajima, Takayuki Okatani

    Proceedings of the IAPR Conference on Machine Vision Applications (IAPR MVA 2002), December 11-13, 2002, Nara-ken New Public Hall, Nara, Japan 408-411 2002

  115. An active learning algorithm based on existing training data Peer-reviewed

    H Takizawa, T Nakajima, H Kobayashi, T Nakamura

    IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS E83D (1) 90-99 2000/01

    ISSN: 0916-8532

  116. A topology preserving neural network for nonstationary distributions Peer-reviewed

    T Nakajima, H Takizawa, H Kobayashi, T Nakamura

    IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS E82D (7) 1131-1135 1999/07

    ISSN: 0916-8532

  117. Acceleration techniques for the network inversion algorithm Peer-reviewed

    H Takizawa, T Nakajima, M Nishi, H Kobayashi, T Nakamura

    IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS E82D (2) 508-511 1999/02

    ISSN: 0916-8532

  118. A Self-organizing network system forming memory from nonstationary probability distributions Peer-reviewed

    Taira Nakajima, Hiroyuki Takizawa, Hiroaki Kobayashi, Tadao Nakamura

    International Conference on Neural Network 99 0107 742-745 1999

    Publisher: IEEE

    DOI: 10.1109/IJCNN.1999.831041  

  119. Kohonen learning with a mechanism, the law of the jungle, capable of dealing with nonstationary probability distribution functions Peer-reviewed

    T Nakajima, H Takizawa, H Kobayashi, T Nakamura

    IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS E81D (6) 584-591 1998/06

    ISSN: 0916-8532

  120. Facial image processing using wavelet transform

    K. Iimura, H. Takizawa, T. Nakajima, H. Kobayashi, T. Nakamura

    Tohoku-Section Joint Convention of Institutes of Electrical and Information Engineers 1998

  121. A method for improving classification capability of mutilayer perceptrons Peer-reviewed

    Hiroyuki Takizawa, Taira Nakajima, Hiroaki Kobayashi, Tadao Nakamura

    IEICE Transactions Vol.J80-D-II (1) 390-393 1997/01

  122. Facial Expression Recognition Using Neural Networks Capable of Recognizing at an Infant Level

    Taira Nakajima, Hiroyuki Takizawa, Mieko Shimamura, Hiroaki Kobayashi, Tadao Nakamura

    Proc. of 6th World Congress of World Association for Infant Mental Health 1996

  123. ニュ-ラルネットワ-クの最適学習法に関する一考察

    滝沢寛之, 中島 平, 小林広明, 中村維男

    情報処理学会東北支部研究会 1-4 1996

  124. An automatic facial expression recognition system using neural networks

    T. Nakajima, H. Takizawa, M. Shimamura, H. Kobayashi, T. Nakamura

    IEICE Society Conference 1995

  125. Facial image recognition using neural networks

    H. Takizawa, T. Nakajima, H. Kobayashi, T. Nakamura

    Tohoku-Section Joint Convention of Institutes of Electrical and Information Engineers 1995

Show all ︎Show first 5

Misc. 19

  1. 小学生を対象としたフリック入力の学習方法の開発

    山下祐一郎, 中島平

    日本教育工学会論文誌 42 (Suppl.) 13‐16 2018/12/20

    ISSN: 1349-8290

  2. 音声認識を活用した省察的実践者育成の支援システム

    中島平, 中島平

    東北大学インターネットスクール年報 13 11‐17 2017/12/30

    ISSN: 1880-3091

  3. 標準模擬患者養成におけるICT機器活用による2段階トレーニングの実践と評価

    佐貫久美子, 佐貫久美子, 中島平

    教育情報学研究 (16) 49‐59 2017/12/25

    ISSN: 1348-1983

  4. PF‐NOTEを活用した看護学生の自己効力感を高める母性看護学実習支援の試み

    片倉裕子, 片倉裕子, 川端愛子, 小塀ゆかり, 多賀昌江, 永井紅音, 山田晴佳, 末森結香, 植木克美, 中島平, 佐藤克美, 渡部信一, 後藤守

    教育情報学研究 (16) 95‐102 2017/12/25

    ISSN: 1348-1983

  5. An Approach for Inducing "Group Reflection" Using ICT in Training Teacher Trainees at Graduate School Level

    17 (2) 149-156 2017/05/20

    Publisher: 日本教育工学会

  6. A Research about Practices of Presentation Type Active Learning

    (15) 1-7 2016/12

    Publisher: 東北大学大学院教育情報学研究部・教育部

    ISSN: 1348-1983

  7. A Study of The NIE Practical Lesson using PF-NOTE and iPad : Through reflection to Evaluation of Student's Thinking Processes

    (15) 9-20 2016/12

    Publisher: 東北大学大学院教育情報学研究部・教育部

    ISSN: 1348-1983

  8. 音声教材を用いた反転授業による物理教育の映像教材との実践比較

    山下祐一郎, 中島平

    東北福祉大学研究紀要 40 49‐61 2016/03/18

    ISSN: 1340-5012

  9. 音響・温故知新 録音メディアの変遷 パート2~カセットテープからデジタル録音の時代へ~オーディオ録音メディアの変遷

    中島平太郎

    Sound Art Technol (82) 25-29 2015/07/01

  10. スピーカーを覗く―良い音を求めて 後編

    中島平太郎

    OHM 101 (10) 32-39 2014/10/12

    Publisher: オーム社

    ISSN: 0386-5576

  11. 小学校における授業リフレクション方法の検討

    菅原友子, 三浦和美, 中島平

    教育情報学研究 (13) 11-18 2014/09/30

    Publisher: 教育情報学研究編集委員会

    ISSN: 1348-1983

  12. 携帯端末を用いた自己評価による実習補助者の指導力育成

    山下祐一郎, 中島平, 加藤暢恵

    教育情報学研究 (13) 43-49 2014/09/30

    Publisher: 教育情報学研究編集委員会

    ISSN: 1348-1983

  13. A Study of the NIE Practical Lessons using TegakiPAD in Disaster-Stricken Areas

    (9) 65-73 2014

    Publisher: 日本NIE学会

    ISSN: 1881-0314

  14. Presentation Training by Using a Review System with a New Work-Sheet That Makes Logical Flow Visible

    YAMASHITA Yuichiro, NAKAJIMA Taira

    The IEICE transactions on information and systems (Japanese edetion) 95 (6) 1421-1424 2012/06/01

    Publisher: The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

    ISSN: 1880-4535

  15. D-15-3 Development of a Feedback System by Smartphones and a Video Camera

    Yamashita Yuichiro, Nakajima Taira

    Proceedings of the IEICE General Conference 2012 (1) 200-200 2012/03/06

    Publisher: The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

  16. Developing electronic learning material which supports learning presentations for self education

    Educational informatics research (10) 25-30 2011/08

    Publisher: 東北大学大学院教育情報学研究部・教育部

    ISSN: 1348-1983

  17. Vector Quantization Codebook Design Using the Law-of-the Jungle Algorithm

    TAKIZAWA Hiroyuki, NAKAJIMA Taira, SANO Kentaro, KOBAYASHI Hiroaki, NAKAMURA Tadao

    IEICE Transactions on Information and Systems 86 (6) 1068-1077 2003/06/01

    Publisher: The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

    ISSN: 0916-8532

  18. Performance Analysis of a Parallel Law-of-the-Jungle Algorithm for Generating Codebooks of Vector Quantization

    MOMOSE Shintaro, SANO Kentaro, TAKIZAWA Hiroyuki, NAKAJIMA Taira, KOBAYASHI Hiroaki, NAKAMURA Tadao

    IEICE technical report. Neurocomputing 103 (92) 25-30 2003/05/22

    Publisher: The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers

    ISSN: 0913-5685

    More details Close

    Vector quantization is an attractive technique for lossy data compression, which has been a key technology for efficient data storage andlor transfer. So far, various algorithms have been proposed to design optimal codebooks presenting quantization with minimized errors. In particular, the Law-of-the-Jungle(LOJ) learning algorithm has been proposed to achieve rapid codebook design by algorithmic improvements. However, its acceleration is still required when large data sets are processed on a single computer. In order to achieve faster codebook design, we have been proposed a scalable parallel codebook design algorithm for parallel computers. This paper analyzes and evaluates the performance of the parallel LOJ learning algorithm on three types of parallel computers: an IBM SP2, an NEC AzusA and a PC cluster.

  19. ベクトル量子化のための並列コードブック生成アルゴリズムの性能評価(2.<特集>第1回情報シナジー研究会)

    百瀬 真太郎, 佐野 健太郎, 滝沢 寛之, 中島 平, 小林 広明, 中村 維男, Clecio Donizete Lima, 東北大学大学院情報科学研究科, 東北大学大学院情報科学研究科, 東北大学情報シナジーセンター, 東北大学大学院工学研究科, 東北大学大学院情報科学研究科, 東北大学情報シナジーセンター, 東北大学大学院情報科学研究科

    年報 2 33-42 2002/07/01

    More details Close

    ベクトル量子化は高効率なデータ圧縮手法であり、データの保存や転送において核となる技術である。これまでに、誤差の少ない量子化のための最適コードブックを生成する様々な手法が提案されており、中でもアルゴリズムの改良によってコードブック生成処理時間の短縮を図るLaw-of-the-Jungle(LOJ)アルゴリズムが注目を集めている。しかし、大きなデータセットを単一のCPUで処理する場合、アルゴリズムの改良による処理時間短縮には限界があり、並列処理によるさらなる速度向上が求められている。本論文では、メモリ分散型並列計算機に適した並列LOJアルゴリズムを提案する。IBM SP2、NEC AzusA、PCクラスタを用いて並列LOJアルゴリズムの性能評価を行なった結果、いずれもプロセッサ台数に対する高い速度向上率が得られた。

Show all ︎Show first 5

Books and Other Publications 5

  1. 教育現場の「コンピテンシー評価」~「見えない能力」の評価を考える~

    渡部信一, 植木克美, 大西孝志, 中島 平, 佐藤克美, 高橋信雄

    2017/02

  2. 高度情報化時代の「学び」と教育

    渡部信一, 中島 平

    2011/11/15

    ISBN: 9784861631801

  3. 研究・教育のシナジーとFDの将来

    東北大学高等教育開発推進センター編

    東北大学出版会 2008/03/28

  4. 学びの転換を楽しむー東北大学基礎ゼミ実践集ー

    関内隆, 中島平, 齋藤紘一, 水原克敏

    東北大学出版会 2007/03/30

  5. 学生の主体性を育む授業に向けて

    渡利夏子, 中島平

    2006

    More details Close

    東北大学 全学教育FD冊子

Presentations 2

  1. スタンフォード大学の教育改善の考え方を活かした日本におけるFD事例

    長崎大学FD・SDシンポジウム 2010/01/23

  2. リモコンと映像記録を活用した学びの促進

    情報処理学会東北支部 第333回研究講演会開催報告 2007/12/27

Industrial Property Rights 3

  1. フィードバック情報処理システム

    中島 平, 塚田 眞人, 桑原 毅, 島田 誠

    特許第4848329号

    Property Type: Patent

  2. 手書き情報処理装置

    中島 平, 布施 信夫, 桑原 毅, 島田 誠

    Property Type: Patent

  3. フィードバック情報処理システム

    中島 平, 塚田 眞人, 桑原 毅, 島田 誠

    4848329

    Property Type: Patent

Research Projects 19

  1. Educational technology Competitive

    System: The Other Research Programs

    2002/03 - Present

  2. Self-organizing Neural Networks Competitive

    System: The Other Research Programs

    1999/03 - Present

  3. 障害学生のセルフオーサーシップの実態調査と討論記録振り返りシステムによる発達支援

    熊井 正之, 橋本 陽介, 中島 平, 森 つくり

    Offer Organization: 日本学術振興会

    System: 科学研究費助成事業

    Category: 基盤研究(C)

    Institution: 東北大学

    2024/04/01 - 2028/03/31

  4. 対話型生成AIとのTeamTeachingに着目した、深層的学びを身につけるための授業開発

    中島 平, YAN WANXIN, 澤田 亮

    Offer Organization: 日本学術振興会

    System: 科学研究費助成事業

    Category: 基盤研究(C)

    Institution: 東北大学

    2024/04/01 - 2027/03/31

  5. Alignment diagram and pragmatic or hedonic quality in the application of a blended learning system in special needs education

    Kumai Masayuki

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku University

    2019/04/01 - 2022/03/31

    More details Close

    We aimed to investigate the alignment diagram (user journey map and experience map), pragmatic or hedonic quality in use (effectiveness, satisfaction, comfort, flexibility, and context completeness), dialogue principles, user experiences, and mental workload of a blended learning system. We administered interviews and questionnaires and conducted behavioral observations and performance-related measurements of typically developing Japanese and foreign students, students with disabilities, and disability professionals. It was found that (1) user experiences affected user expectations in the blended learning system; (2) the problem of conformity with user expectations was a factor in the mental workload; and (3) satisfaction and comfort compensate for the problem of conformity with user expectations.

  6. What kinds of activities facilitate or inhibit learning during practice of an inexperienced exercise task?

    Nakajima Taira

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku University

    2018/04/01 - 2021/03/31

    More details Close

    In the first year, we developed a system to convert speech during practice into text in real time and link it to video recordings for reflection. This system made it possible to promote reflection in action and to reflect on both the practice and the reflection in action itself. In the second year, we developed a cloud-based system for recording mental and physical actions as well as mental and physical cognitive content. In the second year, we developed a cloud-based system for recording physical and mental actions and cognitive content, which enabled us to record time-series data of physical actions and cognitive content in any location with Internet access. In the final year of the project, as an alternative measure due to the restrictions imposed by COVID-19, we used the system we had developed for online classes, and practiced the activation of online classes through semi-anonymized communication.

  7. Dialogue principles and quality in use characteristics of a blended interactive learning system in special needs education

    KUMAI Masayuki, MORI Tsukuri, MATSUURA Jun, LEE Sunhee, ISHIKAWA Miki

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku University

    2016/04/01 - 2019/03/31

    More details Close

    We conducted interviews, behavioral observations, and performance-related measurements of typically developing students, students with disabilities, and disability professionals to investigate the dialogue principles (suitability for tasks, self-descriptiveness, conformity with user expectations, and suitability for individualization), quality in use characteristics (effectiveness, trust, comfort, flexibility, and context completeness), and mental workload of a blended learning system. The results suggest the following. First, the problems of dialogue principles in the blended learning system, such as conformity with user expectations and suitability for individualization, were related to the problems of quality in use such as trust, comfort, flexibility, and context completeness. Second, these problems of dialogue principles and quality in use were factors in the mental workload for students with physical disabilities.

  8. Mental workload factors and quality characteristics of a blended learning system in special needs education

    Kumai Masayuki, WATABE SHINICHI, NAKAJIMA TAIRA, HASHIMOTO YOSUKE, MATSUURA JUN

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku University

    2013/04/01 - 2016/03/31

    More details Close

    We conducted experiments and behavior observations of normally developing students and students with special needs in education to investigate the mental workload factors and quality characteristics (understandability, efficiency, effectiveness, satisfaction) of a blended learning system. We also measured students’ eye movements while a blended learning system was in use, and then compared eye movements of normally developing students and students with special needs. In some situations of using a blended learning system, eye movement patterns that occur when a user experiences uncertainty or difficulty were observed. The results suggest that the workload for students with special needs was heavier than that for normally developing students in such situations, and the problem of understandability in the blended learning system was one factor in the mental workload. Furthermore, we showed a concrete example of a method for decreasing the mental workload of students with special needs.

  9. ICT system for encouraging diverse and deep awareness in medical communication learning

    Nakajima Taira

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku University

    2013/04/01 - 2016/03/31

    More details Close

    The author developed an ICT system and training programs for fostering medical school students’ and simulated patients learn their communication skills mainly used for their medical interview trainings. The system especially focus on encouraging learners' diverse and deep awareness. The author also extended the system that the system could be effectively used in the other area, such as school for teachers. As a result, the system and its training programs were effective for medical students’ learning and simulated patients training. In addition, they were also effective for elementary school teachers.

  10. The development of an improvement program of academic ability of children by elucidation of the structure

    MURAKI Eiji, WATABE Shinichi, KITAMURA Katsuro, KUMAI Masayuki, NAKAJIMA Taira, IZUMIYAMA Yasuto, TAMEKAWA Yuji, OOKAWA Yuichi, KURAMOTO Naoki, SHIONOME Takeaki

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Institution: Tohoku University

    2011/04/01 - 2015/03/31

    More details Close

    The definition of academic ability of human beings is the holistic cogitative faculty which will be developed through the interaction between man and his/her environment. The purpose of this study was to clarify the way to develop the academic ability in the cross-sectional way and the longitudinal way.

  11. Comprehensive communication skill training for medical school students by using a real-time feedback system

    NAKAJIMA Taira

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    Institution: Tohoku University

    2010 - 2012

    More details Close

    The author developed an ICT system and training programs for fostering medical school students' learn their communication skills mainly used for their medical interview with patients. The author also extended the system that the system could be effectively usedin the other area, such as school for teachers. As a result, the system and its training programs were effective for students' learning, especially because they offer movie, evaluation and its description at a time, which have an impact on students.

  12. User models and usability for blended learning in special needs education

    KUMAI Masayuki, WATABE Shinichi, NAKAJIMA Taira, UCHIDA Ai, MATSUURA Jun

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku University

    2010 - 2012

    More details Close

    We conducted interviews, behavior observations of normally developing students and students with disabilities to investigate the need for blended learning (BL). We alsomeasured their finger plethysmograms and mental workloads while doing two tasks, using a BL system as well as performing other intellectual tasks. We then compared plethysmograms and workloads of normally developing students and students with disabilities. The largest Lyapunov exponent (LLE), the ratio of powers of low and high frequency (LF/HF), and the workload score were obtained. The results suggest that the LLE, the LF/HF ratio, and the workload score decreased when using a BL system compared with doing other intellectual tasks. The results also suggest that the LLE, the LF/HFratio, and the workload score of students with disabilities in both tasks were similar to those of normally developing students. Furthermore, three types of user models were given learning support using the BL system.

  13. A five minutes class reflection tool applying a learner centeredviewpoint

    NAKAJIMA Taira

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    Institution: Tohoku University

    2007 - 2009

    More details Close

    The author developed a class-reflection system that the system allows learners or class observers put marks on a simultaneously recorded video. The author also developed some effective educational programs for effective and effective use of the system. Consequently, the author obtained the following four main results: 1.Using the system with appropriate educational programs allows future faculty students improve their teachings. 2.The system effectively helps a teacher fostering communications between the teacher and their students in a large class. 3.Students using the system in a class have better memory recall of declarative knowledge. 4.The system can be used in general trainings of communication ability.

  14. E-learning accessibility and usability for disabled students in institutions of higher education in Japan

    KUMAI Masayuki, WATABE Shinichi, NAKAJIMA Taira, UCHIDA Ai

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Institution: Tohoku University

    2007 - 2009

    More details Close

    We used multiple methods, combining interviews, questionnaires, and performance-related measurements of university students with disability and staffs. Document-based methods, automated evaluations and so on were also employed to investigate the present state, problems and the factors of e-learning accessibility and usability in Japanese institutions of higher education. The results indicated the following. First, learning support by the use of e-learning or blended learning was required. Second, e-learning accessibility for students with physical disabilities was not sufficient. Third, e-learning accessibility and usability for students with high-functioning pervasive developmental disorders were adequate in some institutions. Fourth, certain accessibility and usability problems were not solved in some institutions due to the lack of resources such as manpower, time and budget.

  15. Research for 3D Space Map Acquisition for Robot by Combining Active Motion and Visual Perception

    DEGUCHI Koichiro, OKATANI Takayuki, USHIDA Shun

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Institution: Tohoku University

    2003 - 2005

    More details Close

    This research project aimed to develop an active vision strategy to let a robot obtain 3D scene understanding from his stereo eyes. That is, the robot constructs a 3D map of an unknown environment by himself using his own eyes (cameras) and his own intentional actions. The task to get to know the external world using vision is absolutely difficult for artificial systems, such as robots, while our human achieves it easily without teacher or advance knowledge. In this research, we placed an answer based on a key concept of the invariance against our actions. We reported a realization of the direct perception of three-dimensional space in a robot. We proposed a method to calibrate the stereo eyes of a robot to build 3D map in his brain. It does not need an external reference of calibration objects but a combination of active motion and visual perception. The idea is common to so-called the self-calibration to some extent. But, the calibration and the following construction of the 3D map still considered separately in the self-calibration. In our method, we combine action and vision to achieve totally efficient calibration and the construction of the 3D map. We rely only on the consistency in the calibration results. We introduced the fact that "stationary object both in the real environment and on the robot's 3D map never moves even when the robot moves around". This means that we accept a calibration error and resulting geometric distortion of the constructed 3D map. We consider that the most important for the 3D map is the consistency between the intended motion of the robot and the perceived image by the robot. We showed the feasibility of this idea with plenty of simulation experiments and implementation on actual robots.

  16. 能動視覚による動的な空間知覚と立体形状認識機構の解明とその応用システムの構築

    出口 光一郎, 中島 平, 岡谷 貴之

    Offer Organization: 日本学術振興会

    System: 科学研究費助成事業

    Category: 特定領域研究

    Institution: 東北大学

    2003 - 2003

    More details Close

    本研究では、人間の視覚の運動機構に関する知見と、研究代表者らのこれまでの能動視覚に関する研究成果を実用化に結びつけるべく、統一的な能動視覚の原理を確立するために、平成13年度に開始した特定領域研究課題を継続・発展した。その中で、本年度は特に次の3つのシステムの実現をはかった。 (1)能動カメラによる追跡に基づく高速移動体の実時間形状認識システム (2)協調する複数カメラからの画像の統合による移動体、静止物体の実時間形状認識システム (3)能動的にカメラを移動させながら撮影した多方向からの画像による高精度形状認識システム 第一のシステムでは、たとえば、移動ロボットの前方を横切る物体、監視カメラの前方を横切る車両などの立体形状を実時間で認識する。このとき、シーン中を移動する物体を発見したならば、それに視点を固定して追跡するようにカメラのパン、チルトを制御することで、立体形状が容易に計測しうる数理的な仕掛けが、平成13年度の研究よって示されている。本年度では、この原理をシステム化し実用性を確認した。 第二のシステムでは、人間の両眼を模した2台のカメラが注視点をそろえて協調して対象の動きをとらえ、形状を計測するシステムを構築した。 その結果を、多数(10台程度)のカメラによるシステムへ拡張し、いわゆる、モーションキャプチャの新しい方式を提案し、実システムとして提示する。 第三のシステムでは、自由にカメラを移動させながら対象を撮影し、得られた画像系列から対象の立体形状を再現する。画像上の対応点の動きからカメラの軌道を再現し、対象形状を復元する。対象の形状に応じたカメラの効率的な移動方法があるか、それは、どのような要因で決定されるのかなどを理論化することも、研究の目的であった。 そして、これらの成果を学術雑誌、国際会議、国内学会にて公表した。

  17. 能動視覚による動的な空間知覚と立体形状認識機構の解明とその応用システムの構築

    出口 光一郎, 中島 平, 岡谷 貴之

    Offer Organization: 日本学術振興会

    System: 科学研究費助成事業

    Category: 特定領域研究

    Institution: 東北大学

    2002 - 2002

    More details Close

    本研究では、人間の視覚情報処理における眼球の運動制御を含めた能動的な視覚の仕掛けを解明するとともに,能動視覚をもつロボットを設計して,その視覚による空間知覚と運動制御を実現するシステムを構築する。 本年度は、このための1つのシステムの実現である,「行動と画像変化を結びつけたロボットの空間認識」について研究した. 人間は,2眼を用いることにより環境中の物体間の距離あるいは自分自身と物体までの距離を知ることができる.ただし,正確な絶対距離や,正確な方向を認識しているわけではない.対象の空間的な位置についての情報の幾らかは,静止している観察者によっても抽出し得るが正確ではない.しかし、観察者が動き始めれば,さらに多くの情報が手に入るようになる.移動を行うことは,それがうまく実行されるために多くの空間の情報を必要とする.正確な空間情報のもとで正確な行動をすると,眼から得られる画像は予想通りの変化をする.一方,この空間情報が不十分であると正確な行動ができないが,それに加え,不自然な画像変化をも引き起こす.この不自然な画像変化は,それによってまた移動したその観察者に多くの情報をもたらし得る.本研究では,このような行動と画像変化の結びつきに注目した,以下の研究を行った。 1.能動カメラによる追跡に基づく高速移動体の実時間形状認識システム 2.協調する複数カメラからの画像の統合による移動体、静止物体の実時間形状認識システム 3.ロボットに搭載した能動的にカメラによる、ロボットの空間認識 そして、これらの成果を統合し、人間の視覚情報処理における眼球の能動制御の仕掛けを解明するとともに、能動視覚をもつロボットを実現して、その視覚による空間知覚と運動制御を実現を図った。

  18. Study of 3D Fundus Pattern Reconstruction and Display from Fundus Images

    DEGUCHI Koichiro, NAKAJIMA Taira, HONTANI Hidekata, OKATANI Takayuki

    Offer Organization: Japan Society for the Promotion of Science

    System: Grants-in-Aid for Scientific Research

    Category: Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Institution: Tohoku University

    2000 - 2002

    More details Close

    In this research, we develop a method to reconstruct and display 3D Findus Pattern from a set of multiple Findus Images taken in many directions. The fundus is the inner bottom of an eyeball. It is the only place in our bodies where blood vessels are able to be observed directly, and it is very useful part for a variety of diagnosis on helth conditions. However, it is difficult to locate the 3D positions of the fundus parts position and measure their dimensions, because the fundus observation is made through eye lens. Due to this, the diagnosis is tend to be emphasized on the subjectivity of the viewers. Some methods have been proposed where, after camera calibrations, 3D fundus display was obtained from a pair of stereo images. But it provided only a narrow area of 3D fundus because of the limited view angle of the fundus camera. In this research, we proposed the method of 3D Reconstruction of large area and showed the experimental results for some real fundus images. Findus images are skewed due to optical systems such camera lens and eye lens. The camera optical system can be fully calibrated, while the human eye system is difficult to be calibrated. In the proposed system, the optical system of the eye is modeled with a single lens, and the shape of the fundus is assumed to be sphere. It is proven that the real images of fundus through a single lens form quadratic surfaces. The deformation of fundus images reflects the parameters of the quadratic surfaces. So, from the multiple fundus images, the parameters were identified, and through which the skews were estimated. Then the 3D display in large area was achieved. To put our result to practical use, it still needs some doctors' help. But many experimental results promise the usefulness of the developed method. This is also a development of new area in the field of computer vision.

  19. 能動視覚による動的な空間知覚と立体形状認識機構の解明とその応用システムの構築

    出口 光一郎, 中島 平, 岡谷 貴之

    Offer Organization: 日本学術振興会

    System: 科学研究費助成事業

    Category: 特定領域研究(C)

    Institution: 東北大学

    2001 - 2001

    More details Close

    人間の能動的な視覚機構の数理的な構造、特に注視のための身体運動と眼球運動の視覚情報処理における役割と、立体形状知覚センサーとしての仕掛けを解明を目的として、その機構を模した自らも高速で移動したり首を振ったりできる能動的な搭載カメラによって、刻々変化する空間環境をとらえ、カメラの置かれている空間や対象の形状を実時間で認識するシステムを構築した。さらに、このとき、このような目的で認識にとってよりよい画像を得るような運動をカメラ自らが想起して行動するための、能動視覚の基本原理を確立した。 本年度は、特に次の3つのシステムの構築を目指し、一部を実現した。 (1)能動カメラによる追跡に基づく高速移動体の実時間形状認識システム-たとえば、移動ロボットの前方を横切る物体、監視カメラの前方を横切る車両などの立体形状を実時間で認識する (2)協調する複数カメラからの画像の統合による移動体、静止物体の実時間形状認識システム-人間の両眼を模した2台のカメラが注視点をそろえて協調して対象の動きをとらえ、形状を計測する (3)能動的にカメラを移動させながら撮影した多方向からの画像による高精度形状認識システム-自由にカメラを移動させながら対象を撮影し、得られた画像系列から対象の立体形状を再現する そして、これらの成果を統合し、人間の視覚情報処理における眼球の能動制御の仕掛け、能動視覚をもつロボットにおけるその視覚による空間知覚と運動制御を考察した。

Show all Show first 5

Social Activities 22

  1. 大学・高校実践ソリューションセミナー

    2007/10/16 - 2007/10/17

    More details Close

    『リモコンを用いた授業撮影・相互評価・振り返り~効率的で効果的なFDを目指して』 講演 60分

  2. 気づきを促す授業実践

    2017/02/07 -

    More details Close

    気づきを促す授業実践に関して、北海道教育大学において講演を行った。

  3. PF-NOTEの学校教育への導入

    2017/01/06 -

    More details Close

    PF-NOTEの学校教育への導入に関して、北海道文教大学にて講演を行った。

  4. 情報通信技術によるアクティブ・ラーニングの支援

    2016/06/17 -

    More details Close

    大河原管内校長会 全体研修会 JA総合会館「ララさくら」 大河原町 講演は,14:20~15:50の90分

  5. New Education Expo 2013 大阪: Future Class Room 模擬授業

    2013/06/22 -

    More details Close

    New Education Expo: PF-NOTEを活用したプレゼンテーショントレーニング

  6. New Education Expo 大阪: PF-NOTEは授業の何をどのように変えるのか

    2013/06/22 -

    More details Close

    講演:New Education Expo:ICTを通じた大学の様々な取り組み 題目:PF-NOTEは授業の何をどのように変えるのか

  7. New Education Expo 2013 東京: Future Class Room 模擬授業

    2013/06/06 -

    More details Close

    New Education Expo: PF-NOTEを活用したプレゼンテーショントレーニング

  8. New Education Expo 東京: PF-NOTEは授業の何をどのように変えるのか

    2013/06/06 -

    More details Close

    講演:New Education Expo:ICTを通じた大学の様々な取り組み 題目:PF-NOTEは授業の何をどのように変えるのか

  9. New Education Expo 2012: Future Class Room 模擬授業

    2012/06/07 -

    More details Close

    New Education Expo: PF-NOTEを活用したプレゼンテーショントレーニング

  10. New Education Expo: iPadとPF-NOTEプロトタイプを用いた医療面接実習と模擬患者養成の実践

    2012/06/07 -

    More details Close

    講演:New Education Expo: 医療とICT iPadとPF-NOTEプロトタイプを用いた医療面接実習と模擬患者養成の実践

  11. New Education Expo: PF-NOTEのティーチングポートフォリオ作成への活用

    2011/06/03 -

    More details Close

    講演:New Education Expo: ICTを活用したポートフォリオ・FDの取組 PF-NOTEのティーチングポートフォリオ作成への活用

  12. 大学における授業改善~学びの質の向上を目指す先進事例~

    2010/10/28 -

    More details Close

    鶴見大学における招待講演

  13. New Education Expo東京: 発表や臨床実践などの実習型授業に向けたPF-NOTEの活用

    2010/09/24 -

    More details Close

    模擬授業や模擬医療面接など実習型授業へのPF-NOTEの活用 (東京)

  14. New Education Expo大阪: 発表や臨床実践などの実習型授業に向けたPF-NOTEの活用

    2010/09/16 -

    More details Close

    模擬授業や模擬医療面接など実習型授業へのPF-NOTEの活用 (大阪)

  15. 大学・高校実践ソリューションセミナー

    2009/11/18 -

    More details Close

    「クリッカーと収録システムを活用した実習用フィードバックシステムの効果的な使い方」 講演 40分

  16. New Education Expo: 発表や臨床実践などの実習型授業に向けたPF-NOTEの活用

    2009/06/03 -

    More details Close

    発表や臨床実践などの実習型授業に向けたPF-NOTEの活用

  17. ICT活用FD推進セミナー「教員の教育力向上とICT活用」

    2008/10/07 -

    More details Close

    クリッカーが果たせる授業改善への役割 メディア教育開発センター ICT活用FD推進セミナー

  18. New Education Expo: 大学におけるFDの義務化とその対応

    2008/06/05 -

    More details Close

    クリッカーと授業撮影の統合による効果的・効率的な授業改善

  19. 大学・高校実践ソリューションセミナー@大阪

    2008/05/16 -

    More details Close

    『クリッカーと授業撮影の統合〜学生・教員・大学の三者にとって有益な授業のために〜』 講演 70分

  20. 大学・高校実践ソリューションセミナー

    2008/05/09 -

    More details Close

    『クリッカーと授業撮影の統合〜学生・教員・大学の三者にとって有益な授業のために〜』 講演 90分

  21. new education expo 2007 in tohoku

    2007/11/21 -

  22. 東北大学イノベーションフェア

    2007/10/05 -

    More details Close

    「リモコンを用いた学びの促進」

Show all Show first 5

Media Coverage 4

  1. 授業をカイゼンせよ (モーニングサテライト シリーズ カイゼン)

    テレビ東京

    2010/06/08

    Type: TV or radio program

  2. 「東北大学の新世紀」学びの環境 新時代

    東日本放送、BS-ASAHI、CNN-j

    2009/03

    Type: TV or radio program

  3. 双方向授業を可能にする"クリッカー" スタンフォード大も注目の授業改善法も

    教育学術新聞

    2009/01/01

    Type: Newspaper, magazine

  4. 授業の難点一目瞭然-内田洋行など改善支援システム-

    2008/05/26

    Type: Newspaper, magazine

Other 3

  1. テクノロジーを活用した医療面接実習と模擬患者トレーニング

    More details Close

    医学部生の医療面接実習や模擬患者のトレーニングに、リアルタイム反応収集装置を導入し、学生と模擬患者の学習効果を高める教育・学習手法を探求する。

  2. TA training program using "clickers"

    More details Close

    授業撮影時にクリッカーを利用することで、マイクロティーチングや、オーラルコミュニケーションの振り返りをさらに有効なものにする研究。 最終目的はスタンフォード大学と東北大学の双方で利用可能な、効果的・効率的なティーチングアシスタント(TA)トレーニングプログラムを開発し、TAの能力向上に資することである。

  3. International Faculty Development Collaboration

    More details Close

    異なる学術文化背景を持つ各国の大学がファカルティ・ディベロップメントで連携し、ネットワークを構築していくためにはどうしたら良いかを、東北大学とスタンフォード大学の国際連携を通して実践的に研究を行う。